Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skall köpa mitt första riktiga ur, Hjälp;)!

Diskussion i 'Vintage' startad av Johannes, 5 juni 2014.

1. Johannes
    Trådstartare

Johannes Torpare

Hej! Jag var härom dagen bara sekunder ifrån att köpa en Omega Seamaster 600 automatic, men kom på att jag bara måste ha datumvisare på uret. Har länge varit ägare av gamla klassiska digitala Casio-ur men nu känner jag att jag verkligen vill ha en vintageklocka. Har under några veckor snöat in fullständigt på Omega Seamastermodellen. De ville är en favorit, och jag bara måste ha detaljer i guld.
    Det jag söker är alltså åsikter och tankar om vad som är rätt och fel? Finns det andra klockor liknande seamastern som är bättre? varför? Klockan skall helst härstamma från 50-60talet.
    Nu finns de kanske ni som höjer på ögonbrynen och tänker, "stackars pojk, han vet ingenting".
    -Jag förstår:)
    Jag söker alltså ett vintageur, med datumtavla, gulddetaljer.
    prisklass: 3-5000kr
    Postar lite bilder på vad jag gillar.

486.004e.jpg 14388.jpg 4927168.jpg IMG_0108-1.jpg

Finns ju andra tillverkare som kanske är minst lika bra? Seamaster har bara fastnat i mitt huvud och jag har evenutellt lite tunnelseende.
    MVH! Johannes

2. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Den här naturligtvis!

Aquaracer2, ErikGBG, Bojke och 3 andra gillar detta.
  3. Johannes
    Trådstartare

Johannes Torpare

Vill du motivera varför? Förutom att den är jävligt snygg!

4. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Gillar Longines som märke, tycker att de är minst lika fina som Omega och andra men får inte alls samma uppskattning.

Dessutom har de många väldigt fina modeller, både vintage och nyare.

Disclaimer: äger en Longines Lindbergh och en Longines Flagship!

5. Johannes
    Trådstartare

Johannes Torpare

skall läsa på lite... tack för återkoppling!:)

Icaras gillar detta.
  6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Vintage Certina är mycket klocka för pengarna.

Hissknappen, Ariste, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  7. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Ju mer du läser ju bättre klocka kan du också hitta för samma summa pengar. Vet inte hur många gånger jag varit nära att slå till på Tradera innan jag registrerade mig här och började läsa runt på internet efter information om varje modell. Hade säkert gått på en nit flera gånger om - helt ovetande.

8. Strindberg

Strindberg Biskop

Har ett antal ur som ska ut som motsvarar din beskrivning, bland annat en Seamaster canendar automatic med svart tavla (den har dock en annan här första tjing på).
    Skönt om jag slipper skriva annons ;) .
    Kan pm:a bilder o pris på tisdag om du vill?

//Hans

Johannes gillar detta.
  9. Johannes
    Trådstartare

Johannes Torpare

Vore väldigt tacksam för det !

10. MAK

MAK Friends of KS

Det var en riktigt snygg kostymare. Är den en 35-36mm? Om så är fallet får man nog lägga ett flaggskepp till önskelistan.
    Edit: såg nu att det visst stod conquest på tavlan. Snygg är den oavsett vad modellen heter.

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det är absolut inget fel på vintage Omega seamaster, men det är ett väldigt tråkigt och förutsägbart val. Säger som de andra. Kolla på Longiness, Certina, Tissot eller varför inte... Seiko.

Icaras, Strindberg, Ariste och 1 annan gillar detta.
  12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vacker, så vacker...nu är jag inte uppdaterad på marknaden men går det att hitta fina ex av tidiga Conquest för under fem lakan?

13. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Har dålig koll själv, men har sett 60-tals ex. i bra skick för under 5k.

Ariste gillar detta.
  14. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Skönt att du inte slog till på en Seamaster 600 med automatverk, det låter som en skum kombination.:)
    Är det enbart utseendet som lockar finns det massor med alternativ vad gäller varumärken som gjort dressiga klockor med datum och gulddetaljer. Många märken har nämnts redan och jag skulle vilja addera Movado, Eterna-matic, Zenith somnhar stilrena modeller med datum och som borde funka inom din tänkta budget. Kör hårt och lycka till!

15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jag blev erbjuden en 50-talare i stål med datum kl 12 för runt femtusingen, är skicket fint så yror jag att det är ett bra köp...men min magkänsla har varit fel förr.;)
    Andsan har bra koll på Conquest om jag inte missmnner mig.:)

16. Johannes
    Trådstartare

Johannes Torpare

Har vart inne på Zenith lite.. Seamaster ligger så jävla rätt på tungan för mig. Tror inte jag kan slita mig..
    Har varit med och budat på två stycken De ville. Dom har gått rätt dyrt. Om någon råkar få nys om en så meddela mig gärna här=)

Icaras gillar detta.
  17. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Lägg ut en annons på forumet. Finns många här som har Seamasters i gott skick med rätt delar som varken är frankens eller ommålade till vettiga priser.