Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skall man dra öronen åt sig när Show Commerce inte vill skicka bilder på cert

Diskussion i 'Diskussion' startad av MaziK, 27 augusti 2014.

1. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

Som topic lyder.....

Han vill att jag skall betala först innan han skickar bilder på cert med case/serienummer och boett....

2. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Skulle jag som säljare inte heller vilja.

yonsson och Aquaracer2 gillar detta.
  3. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

Tjena

Alright för att...?

... Jag skulle kunna stansa in casenummer och serienummer etc på en kopia i kombination med att jag skulle ha service och certifcate booklet med stämpel från AD som stämmer överrens med det som är stansat på caset?

Försöker bilda mig en uppfattning. Tidigare så har jag alltid fått bilder när jag efterfrågat detta.

4. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Fråga hen varför de inte vill göra så.

5. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

Han säger pga privacy....

6. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Man kan ju tycka att han kan skicka det men täcka över sista siffrorna i serienumret isåfall.
    Men då blir ju det rätt meningslöst att ens få det från första början anser jag.

7. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Av någon märklig anledning är det oerhört många som inte vågar visa sitt serienummer av någon anledning...

Varför förstår inte jag, som att sälja en bil och inte våga uppge regnummer eller liknande. Är man ärlig kan man nog visa alla cert och serienummer.

MaziK och 80s gillar detta.
  8. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Som du själv säger kan serienumret missbrukas. Men är inte världens big deal. Fråga om han kan skicka och täcka över de sista? Förstår dock inte varför serienumret är så viktigt för dig då jag misstänker det är en ny klocka?

MaziK gillar detta.
  9. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Såvitt jag har sett har många här på KS handlat därifrån, med goda efterföljande omdömen. Torde således inte vara några konstigheter att handla därifrån oavsett handlarens ovilja till att skicka bild på cert etc..

MaziK och yonsson gillar detta.
  10. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Nej, det är ganska vanligt att man inte skickar det.

Skulle tro att det är för att skydda den kommande köparen av klockan, denna kanske inte vill att det skall cirkulera bilder av fullständigt serienummer och cert. Skulle någon använda hans klocka för att scamma kan det ju bli tråkigt om denna i sin tur vill sälja den vidare.

MaziK gillar detta.
  11. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

Någon gång blir väl den första gången som man blir blåst.... Hoppas bara att det inte blir denhär gången :)

Tackar för inputen

12. alfgren

alfgren Biskop

En kompis har handlat därifrån. 0 problem.

MaziK gillar detta.
  13. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du blir inte blåst utav Riccardo. En utav dom seriösaste italienska handlarna enligt mig.

Skulle nog inte heller vilja lägga ut massa bilder på mitt cert. Tänk om någon gör nya cert, stansar in i fake ur och säljer dom som the real deal. Skulle inte vilja bli kopplad till något sånt... Så förstår honom.

MaziK gillar detta.
  14. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Har oxå handlat därifrån. No problem.

MaziK gillar detta.
  15. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Man kan göra mycket med ett serienummer...

yonsson gillar detta.
  16. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Kom på att det kan ju bero på att han inte har klockan än. Show är ju en gråhandlare om än en trovärdig sådan. Han köper sina klockor från en AD som heter Volta. Kan ju vara att han bara har produktbilder och inte "din klocka" än då han inte löpt den för han vet inte om du ska ha den.

MaziK gillar detta.
  17. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Jag hade inte heller skickat det till dig.

Vem är du, ens?

Fundera på vem av er som har flest referenser och är mest pålitlig.

yonsson, alfgren, Sputniq och 2 andra gillar detta.
  18. Mille79

Mille79 Trollungen

Fan vad jag hatar såna svar. Han ställde en fråga eftersom det oftast finns andra erfarna som kan guida honom i detta (du är inte en av dom).

Henrik A, Noami, Magnus-Sthlm och 2 andra gillar detta.
  19. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Trevlig som vanligt...

20. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

Tjena

från hans synvinkel så kanske det är så.

Men jag känner inte till alla möjliga saker man kan göra med ett serienummer som du verkar känna till. Dela gärna med dig så kan jag och säkert flera med mig förstå varför man inte inte skall visa serienummer.

En sak som jag dock vet är att jag som faktiskt har betalat pengar till någon som faktiskt kan blåsa mig.
    - Behöver inte få något alls
    - Den kan vara falsk
    - Stämpeln kanske inte är ifrån en AD
    - plus lite fler exempel

Så vem är det egentligen som sitter som utsatt.....

Magnus-Sthlm gillar detta.
  21. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Vad pratar du om? :)

Det är orimligt att begära bilder på certifikatet av en såpass känd gråhandlare.
    Hade du gjort det om det var uret.se som sålde klockan?

Show Commerce sitter på mängder av bra referenser, och har sålt till flera medlemmar här på forumet.
    Hade inte reagerat om du bara undrat ifall det var safe att handla ifrån dem, men blir irriterad när du undrar "om du ska dra öronen åt dig", typ som att det är något fel på handlaren för att han inte vill skicka bilder på cert.

Varför skulle du bli blåst, när ingen annan blivit det?

calzone, yonsson och Omen gillar detta.
  22. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Och dessutom; om du nu känner dig utsatt och osäker.. då är det väl bara att traska in hos närmsta AD och köpa klockan.

calzone, yonsson och Frazze70 gillar detta.
  23. alfgren

alfgren Biskop

Då får man ju champange och en sån där söt påse också. Lätt värt 30% extra :D

Mera till ämnet. Om du inte känner dig bekväm trots att flera medlemmar här berättar att affärerna gått problemfritt kanske det inte är rätt ställe att börja med att distansköpa från en italienare. Ett mellanting är ju uret.se då får du en svensk motpart i alla fall.

MaziK, Micce och TouchingEvil gillar detta.
  24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bilder på full set och cert används ofta för att "sälja samma klocka" av de riktiga skojarna. De får säkert massvis av bildförfrågningar och detta är ett sätt att skydda oss alla. Inga konstigheter alltså.

MaziK och Grafton gillar detta.
  25. TouchingEvil

TouchingEvil Stadsbo

VAAAA! Vart får man skumpa om man köper klocka ? Har aldrig fått det på rob eller nymans =(

26. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

Tjena

Vaknat på fel sida idag eller?

jag frågade inte om referenser på honom utan jag frågade en enkel fråga om det är något ovanligt att jag inte kan få någon typ av verifikation gällanden klockan då jag läst att andra här på forumet har fått bilder etc skickat till sig av just honom.

Jag har beställt klocka både via uret.se, italien och tyskland (via C24). Uret i min mening är lite mer kända än Show commerce (behöver inte vara så) och därför frågade jag inte efter något specifikt där. De klockor jag köpt via C24 så har jag fått bilder på det jag efterfrågat.

Kan vara så att han är mer försiktig när det är en ny klocka kontra en som är begagnad vad vet jag.

Klockan är i alla fall betald!

27. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    För mig är det fullt logiskt att som handlare inte skicka ut bilder på certifikat till okända människor. Men förstår att man kanske tror att det är rätt tillvägagångssätt om det är första gången man köper. De flesta klockköpsguider som skrivs är ju med inställningen "better safe than sorry", vilket såklart är förståeligt, men kanske inte alltid är helt rätt.

Får ibland PM av människor på forumet som inte har några referenser. Men ändå har de inställningen att jag ska lämna ut alla uppgifter, för att jag säljer.
    Jag lämnar varken ut legitimation, personuppgifter eller certifikat etc till okända människor. Trots att jag bara är privatperson, det är ju jag som sitter på referenserna.

Och nej, jag har inte vaknat på fel sida idag eller. Men tack för frågan.

Kul att det blev köp iallafall. :)

yonsson, calzone och MaziK gillar detta.
  28. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

29. MaziK
    Trådstartare

MaziK Friends of KS

Men för framtida fall, vad är det egentligen som gör att serienummer etc inte inte bör delas ut?

Det var så lite så :p

30. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Folk vill åt det för att sedan blåsa andra.

Det underlättar väldigt mycket att ha bilder på matchande boett och certifikat om man ska lura någon att man har en klocka att sälja.

Sedan är Show commerce gråhandlare. Finns säkert ett par anledningar till att han inte vill dela ut bilder på certfikat. Han får ju klockorna direkt av AD.

Mårtenssons ur Brookfield