• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skall man köpa ett statusmärke, bara för att?!

Sten

Cartier
Hallå alla,
om det finns en liknande tråd från tidigare så får ni ursäkta.
Sitter och nattsuddar i en lägenhet på solkusten och har därför för lite att tänka på och tänker inte gå i säng ännu :rolleyes:

Jag och min familj gjorde en dagsutflykt till Puerto Banus (googla för lite häftiga bilder), som lär vara en av Medelhavets lyxigaste hamnar. Här fanns ALLT i lyxväg: superyachter, Bentley, Mclaren, Ferrari och en massa märkesbutiker...you name it. Affären som sålde Rolex hade förresten sjuuuukt många modeller i lager.

Det jag genast reagerade på då vi kom till hamnområdet var att man såg en Rolex på var och varannan persons handled, helt annorlunda än på andra platser här på solkusten. Jag är själv Rolexägare och uppskattar märket storligen. Dock kändes det inte bra för mig med ett genuint klockintresse, jag sade åt min fru att det känns som om att alla dessa människor har en Rolex bara för att visa klass och status och att detta dödar en hel del av charmen för mig som genuint intresserad Rolexägare. För många är det kanske precis tvärtom?! Dessa, ofta, mycket välbärgade människor köper vad som helst utan att egentligen har ett intresse alls bara för att ha ett allmänt accepterat "brand". Hade jag varit i deras sits, troligtvis med mycket pengar, hade jag säkert köpt mig en värsting PP eller VC bara för intressets skull.

Jag är absolut ingen som vill skylta med att jag bär en Rolex, tvärtom...ibland känns det dumt om någon kommer på vad som sitter på min handled (jag vet att det är sjukt, det är ju min ensak vad jag köper).

Förstår ni hur jag tänker och menar då jag tycker "sådana här människor" tar lite död på intresset som man, som genuint intresserad, har för ett specifikt märke?
Det blev luddigt detta, men jag har i alla fall fått skriva av mig lite :banghead:.
Länge leve :rolex:
Tack och godnatt :facepalm:
 

Point Blank

Cartier
Kan hålla med om detta. Hade varit skönare om Rolex var lite mer okänt och inte hej-jag-är-nyrik-och-ska-köpa-en-klocka-märket. Men men, jag gillar många av Rolex modeller så det är väl bara att gilla läget när diverse osköna människor bär samma märke.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Puerto Banus är som Stureplan på steorider, framför allt under högsäsong. Mängder med folk som tycker de är skithäftiga bara för att de är där, sparar länge för en veckas semester där de tror att de är kungar. Sedan finns de som faktiskt har pengar men även har ett extremt behov av att vissa det och båda de typerna dars till ställen som PB. Tyvärr kommer den typen av ställen alltid att finnas för den typen av människor finns.
Men fördelen är att de samlas alla på ett ställe så man vet vad man ska undvika och precis som med Stureplan så finns det bra ställen bara runt hörnet och själv hänger jag mycket hellre där.
Men ett plus med hamnen är att Rolexbutiken (åtminstone under sommaren) har öppet till midnatt eller om det var 01 :)
 

JohnDoe

Rolex
Fast nog är det så att 99% av köparna till "statusmärken" (klockor) är helt ointresserade av klockor och ser det primärt som just en statusmarkör. Det är klockentusiasterna som är "udda" köpare. Ärligt talat gäller det väl alla märkesprodukter i alla kategorier. Så funkar människan till stor del. Nu är det några år sedan jag brukade vara på glada solkusten men då var just Puerto Banus ett rätt poppis ställe för kriminella. Mycket bling där.... Var rätt mycket skriverier om "fristaden"... Vet inte om de rensat upp sedan dess.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Men i ärlighetens namn, är det inte glorian, statusen, historiken och allt som gjort att du själv gått och införskaffat dig din Rolex? Visst är det bra klockor men det finns många andra sugga klockor därute som kvalitetsmässigt fungerar lika bra?
Att sedan "alla" i ett priviligerat område bär den som uniform gör att klockan känns mainstream och du ingår i den massan gör att det känns genant och inte lika kul? Att du inte är bland de få medvetna upplysta längre?

Kanske dax att växla och ta ett steg upp? :D
image.jpeg
 

Sten

Cartier
Men i ärlighetens namn, är det inte glorian, statusen, historiken och allt som gjort att du själv gått och införskaffat dig din Rolex? Visst är det bra klockor men det finns många andra sugga klockor därute som kvalitetsmässigt fungerar lika bra?
Att sedan "alla" i ett priviligerat område bär den som uniform gör att klockan känns mainstream och du ingår i den massan gör att det känns genant och inte lika kul? Att du inte är bland de få medvetna upplysta längre?

Kanske dax att växla och ta ett steg upp? :D
image.jpeg

Jag tänkte på detta då jag skrev mitt inlägg och kan nog knappast säga emot, dock har jag alltid tyckt att Submarinern är världens vackraste klocka - vilket också var huvudorsaken till att jag köpte den. Men visst påverkade märket och statusen mig. Idag skulle jag gärna "byta favoritmärke" för att skilja mig ur mängden.
Det jag har problem med är att folk måste ha prylar "bara för att".
Steget upp går i mitt fall inte till AP, tror jag :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tänkte på detta då jag skrev mitt inlägg och kan nog knappast säga emot, dock har jag alltid tyckt att Submarinern är världens vackraste klocka - vilket också var huvudorsaken till att jag köpte den. Men visst påverkade märket och statusen mig. Idag skulle jag gärna "byta favoritmärke" för att skilja mig ur mängden.
Det jag har problem med är att folk måste ha prylar "bara för att".
Steget upp går i mitt fall inte till AP, tror jag :)

Sälj Rolex, köp AP.
Annars skäms!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Steget upp för att diskret men ändå tydligt skilja sig från mängden och markera sin styrka att välja personligt, är väl Panerai Radiomir. Den passar också bra in i Puerto Banus bland, stormrika, hajfiskebåtar, gayvärlden i leopardkläder med självlysande jojo, paraplydrinkar och Bentley. Gärna i guld för den som vill smälta in och stål/titan för den som klarar av distansen till hysterin.
 
Är det inte ett ickeproblem om man nu har köpt subben för att man tycker det är en av världens snyggaste klockor och att inte köpa den för att man tycker Rolex är för vanligt den veckan om året man råkar var i PB?

Ibland verkar det som om Rolex vore det vanligaste klockmärket som finns? i regel så är nog Rolex väldigt väldigt ovanligt men visst hänger man på glasssarställen så är det såklart vanligare, men blir det inte som att säga att Ferrari känns så jävla vanligt och tråkigt bara för man nu råkar hänga på ett ferrariforum dygnet runt där alla såklart har en Ferrari, eller för att man ser dom i PB?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det är ju så man känner inför folk utan intresse. Fast med historiken Rolex har så skulle det inte vara lika intressant om dom kostat 10-20k. Bra marknadsförning genom åren :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte ett ickeproblem om man nu har köpt subben för att man tycker det är en av världens snyggaste klockor och att inte köpa den för att man tycker Rolex är för vanligt den veckan om året man råkar var i PB?

Ibland verkar det som om Rolex vore det vanligaste klockmärket som finns? i regel så är nog Rolex väldigt väldigt ovanligt men visst hänger man på glasssarställen så är det såklart vanligare, men blir det inte som att säga att Ferrari känns så jävla vanligt och tråkigt bara för man nu råkar hänga på ett ferrariforum dygnet runt där alla såklart har en Ferrari, eller för att man ser dom i PB?
Spiken i kistan! Måste ju bara vara kul att se så många vackra submariners :) Anledningen till varför andra köpt den kvittar väl, så länge du inte bryr dig så mycket om vad andra kanske tänker om dig och ditt val. Chansen att bli förväxlad med en ointresserad rik statusjagare ökar ju desto fler såna som finns, men orkar man bry sig om det?
 

Sten

Cartier
Det är ändå lite kul att du köpte din Rolex enligt egen utsago påverkad av märket och statusen...men sen när du ser att andra har gjort samma sak, bara med skillnaden att de har mer pengar, då blir du lite sur ;)
Lite påverkad, skulle jag säga annat skulle jag nog ljuga. :D Men för mig var nog designen A och O samt även historien bakom varumärket.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Just med Rolex finns det två typer av människor som bär dem. Den ena typen är den du beskrev - nyrika människor som endast söker en statussymbol som ska "imponera" på andra (hur mycket nu en stålsub imponerar prismässigt på andra rikingar...), och som inte har minsta koll på klockor. Men så finns det dem som vi, eller iaf de flesta av oss här, som uppskattar märket för historian, deras innovativa lösningar genom åren, utseendet, kvalitetskänslan (och den verkliga kvaliteten som bara osar i varenda rörlig del) osv...

Själv har jag en stålsub och mitt klockintresse är väldigt väldigt stort just nu. Jag köpte min Sub för att jag vet vilken grym klocka det är. Bara att mysa med länken, vridringen, kronan, claspen skriker kvalitet och precision enligt mig. Att den sen har ett beprövat, robust urverk som fått "incremental changes" genom år av förfining är en bonus som jag verkligen uppskattar. Jag kan spela golf, åka vattenskoter, åka skidor, köra gokart med den här på armen. Skulle jag aldrig våga med en AP t.ex. Att den sen ligger på -0,1s/d är rätt trevligt också.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Man köper det man tycker om, oavsett om det handlar om GS, Rolex, Omega osv.. Oftast får man ett stort förtroende för en eller några tillverkare. Visst jag kan själv numera tycka att nya modeller, oavsett tillverkare är trista och opersonliga.. Men här kommer ju det fina med Rolex in... Allt vintage... Där får man nästan garanterat ett unikt exemplar som särskiljer sig något från övriga.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Man köper det man tycker om, oavsett om det handlar om GS, Rolex, Omega osv.. Oftast får man ett stort förtroende för en eller några tillverkare. Visst jag kan själv numera tycka att nya modeller, oavsett tillverkare är trista och opersonliga.. Men här kommer ju det fina med Rolex in... Allt vintage... Där får man nästan garanterat ett unikt exemplar som särskiljer sig något från övriga.
Men sedan var det ju detta med att Rolex-design är något av det mest kopierade som finns. Och att de flesta som vill visa sig med ett lyxur väljer Rolex eftersom de är den största tillverkaren av lyxur, har störst pr-budget och är jävligt duktiga på det de gör.
 

Greven

Audemars
Alltid lika relevant

kvupzrH.png
Skön graf. :) Respekterar som Rolexägare själv märket mer och mer, men för mig så stiger respekten för andra klockmärken ännu brantare ju mer jag gräver mig ner i klockträsket. Trodde aldrig jag skulle få sådan respekt för till exempel Seiko. Idag om jag möter någon med en Seiko så ler jag inombords och tänker att här går någon som har kvalitetsur på handleden, men som många i omgivningen inte är medvetna om.
 

Laurentius

Cartier
Du tror inte det kan vara så att dom du nämner i trådstarten inte är klocknördar per se och därför köper något dom vet är bra?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Alltid lika relevant

kvupzrH.png

Nu är förvisso den grafen gjord med glimten i ögat, men tycker den stämmer bra mycket bättre på många andra märken än Rolex. Förvisso ökar ofta intresset av tex vintage-Rolex i takt med att kunskapen om klockor ökar, men det stämmer i mycket högre utsträckning på många andra märken. Ju kunnigare man blir om klockor, desto mer lär man sig att uppskatta och respektera märken som Vacheron Constantin, Blancpain, Lange, JLC osv. osv.
 

mmx

Cartier
Hmm, två reflektioner:
1. Många låter som en tonåring som fått sitt smala, coola och creddiga rockband kapat av mainstreamen, eller åtminstone en massa töntar som "inte begriper".
2. Hur kan ni veta att en rolexbärare som passerar förbi är fel sort/fake/posör?
 

Rivalen

Rolex
"Det jag har problem med är att folk måste ha prylar "bara för att"." Om du inte, medvetet eller omedvetet, till viss del sitter i det båset så tror jag att du är en ovanlig person. Jag påverkas av "märkesbruset" inom alla prylområden och tror att de flesta andra gör det också.

Varför upplevs Suben så vacker? Bara lyckad design? Samlare betalar mer för att den och den stjärnan burit en viss modell i en film. Stjärnor och rika skapar status och vi springer efter i olika mån och i olika sammanhang

Inte skall väl Rolex betala ett pris hos klockintresserade för vilka andra som väljer märket?

Visst är det kul att sticka ut lite. Samtidigt måste man ju köpa det man tycker om. Jag vill ha en vintage Rolex och siktar på en Root Beer för jag vill ha nåt jag gillar OCH som är annorlunda och går lite under radarn för de flesta. Så en Grand Seiko är nåt som skulle kunna vara tänkbart när jag "mognat" lite.

Skulle inte bry mig om vad de bär i PB eller på Stureplan och ej heller om en och annan klockintresserad, som du, söker sig till dessa ställen för att ha lite kul - låter bara trevligt - även om jag inte varit där själv - än. :cool:
 
Topp