• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka klocka med blocket paket

swe72

Breitling
Har en klocka ute på blocket för försäljning som är ny och fick idag ett mail av en kille som ville köpa den av mig. Inget konstigt med det förutom att han inte ställde några frågor utan är villig att betala det pris jag begär. Priset på klockan är bra så det är det väl inte så mycket att orda om. Han vill använda sig av blocketpaket och det låter väl vettigt i mina öron då han måste betala det pris vi kommit överens om när han ska lösa ut paketet hos ombudet. Pengarna förs över till mitt konto om han inte har några invändningar och varan motsvarar det jag angett i annonsen.

Jag ber honom skicka över sina uppgifter till mig med namn adress etc.. Fick på något sätt en lustig känsla över det hela då det kändes för lätt att sälja klockan och för få frågor. Kollade upp numret han ringde ifrån utan att hitta det varken på hitta.se eller eniro. Kollade upp hans & adress på hitta.se och då kommer det upp ett annat telefonnr. Och i mailet han skickade så anger han ett nummer som inte stämmer med det han ringde ifrån och inte det som jag hittar på eniro.se

Söker då upp hans personnr via upplysningstjänst och hittar hans namn som stämmer med den adress han angivit. Men åldern gör mig misstänksam. När jag talade med honom i telefon så fick jag känslan av en yngre kille mellan 25-30 men det är ju naturligtvis svårt att avgöra till 100% men jag fick iaf den känslan. Åldern på den jag hittar via upplysningstjänsten är 56år vilket gör mig mer fundersam.

Finns det något sätt jag kan bli blåst på klockan om jag skickar den med blocket paket? Den som löser ut klockan måste ju betala för den. Får bara en dålig känsla av det här och orkar inte med något strul känner jag.



 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ja det finns det. Vad kostar klockan först och främst? Blocketpaketet är bara försäkrat upp till 10k. Sen kan han byta ut din klocka mot en falsk och skicka tillbaka paketet eftersom det inte motsvarar det han blev lovad. Han får tillbaka pengarna, du får en falsk klocka. Detta är vad jag läst till mig och fått förklarat här på forumet, rätta mig om jag har fel:)
 

swe72

Breitling
Klockan kostar 22000kr så det är inga jättesummor vi talar om. Men om blocketpaket endast är försäkrat för 10000kr så styper det ju redan där. Lät ju inte så trevligt att få tillbaka en kopia eller inget alls. Och han skulle ju kunna säga att det inte fanns någon klocka i paketet när han öppnar det också. Hur ska jag kunna bevisa att jag verkligen lagt i klockan i kartongen. Nä får nog backa på denna affär. Magkänslan brukar för det mesta har rätt av någon anledning.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Klockan kostar 22000kr så det är inga jättesummor vi talar om. Men om blocketpaket endast är försäkrat för 10000kr så styper det ju redan där. Lät ju inte så trevligt att få tillbaka en kopia eller inget alls. Och han skulle ju kunna säga att det inte fanns någon klocka i paketet när han öppnar det också. Hur ska jag kunna bevisa att jag verkligen lagt i klockan i kartongen. Nä får nog backa på denna affär. Magkänslan brukar för det mesta har rätt av någon anledning.

Precis, finns inget som säger att han är en hedersknuffe. Mitt råd är pengar inne på kontot eller f2f:)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ja det finns det. Vad kostar klockan först och främst? Blocketpaketet är bara försäkrat upp till 10k. Sen kan han byta ut din klocka mot en falsk och skicka tillbaka paketet eftersom det inte motsvarar det han blev lovad. Han får tillbaka pengarna, du får en falsk klocka. Detta är vad jag läst till mig och fått förklarat här på forumet, rätta mig om jag har fel:)


Han får i för sig inte tillbaka sina pengar före säljaren har godkänt paketet som skickats tillbaka.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Finns mer info här: https://www.blocket.se/blocketpaketet/faq.htm

Så här står det (notera sista meningen):

Hur kan köparen vara säker på att varan är i det skick som är utlovat?
Efter att köparen hämtat ut och betalat paketet så har denne 24 timmar på sig att kontrollera funktionen på varan. Om köparen inte skulle vara nöjd och vill returnera varan så går denne tillbaka till ombudet och lämnar in paketet för retur. När säljaren hämtat ut paketet och godkänt returen så får köparen tillbaka pengarna.
 

swe72

Breitling
Han får i för sig inte tillbaka sina pengar före säljaren har godkänt paketet som skickats tillbaka.


Jag läste det också men om han skulle påstå att det inte fanns någon klocka i paketet så får man ju svårt att bevisa att man verkligen skickat någon klocka. Har redan mailat till honom och avböjt upplägget med blocket paket och erbjudit honom att komma och hämta klockan.
 

jandan

Panerai
Japp, gå på magkänslan, den är oftast tyvärr rätt. Jag lämnade magkänslan en gång vid en affär, jag gör det aldrig igen.
Ibland bara vill man att det skall vara enkelt, och släpper på vaksamheten.
Tycker du gjorde helt rätt!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo fast jag tänker att är man kanske inte så kunnig så kanske man inte ser om man fått tillbaks en mer välgjord kopia...

Ett krånglig sätt att försöka blåsa någon. Klart enklare att bara sälja kopian till nån som inte vet hur originalet ska se ut.

Genom kontakter vet jag i ganska god detalj hur Blocketpaketet fungerar och de sätt att blåsa någon som nämns ovan kommer inte funka. Det finns inget sätt att sitta med båda varan och pengarna samtidigt. Däremot stämmer det helt att gränsen är 10k för transportförsäkring så skicka ingenting över det.

Det är dock viktigt att fatta hur processen funkar (här blir folk ibland blåsta av falska mejl). Som köpare betalar man ingenting innan man hämtar paketet hos ombud. Inga banköverföringar eller nåt dylikt. Då är det blåsning direkt.
 

Bästkustbon

Breitling
De sätt man kan bli lurad på (retur med kopia) eller att köparen påstår att han ej fått klockan kan ju hända hur man än överlämnar klockan. Om man träffas f2f kan köparen höra av sig dagen därpå, säga att han vill returnera klockan av den ena eller andra anledningen och lämnar över en kopia (kanske t.o.m högre risk om man träffas f2f för då vill köparen nog ha pengarna swishade direkt man ses, med blocketpaket har man 24h på sig att kolla serienummer o.s.v.).

När man träffats f2f och köparen swishat över pengar kan han ju dagen efter påstå att han skickat pengar men att någon klocka aldrig kommit. I så fall får man ha mejl/SMS/avtal som styrker att man träffats och att prestationerna skett Zug om Zug. Har man bara pratat i telefon kan man sitta taskigt till.
 

Bästkustbon

Breitling
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag hi-jackar tråden men Swish, du råkar inte ha mer info på detta? Funkar det bra, styrkor - svagheter etc? Har gått mig helt förbi. Tacksam för all info :)


Swish är väldigt smidigt! Överföringen sker direkt och det fungerar otroligt smidigt i kombination med mobilt bankID. Man skickar pengar genom att skriva in mottagarens telefonnummer (alltså måste mottagaren vara registrerad användare) vilket är smidigt istället för att fråga efter kontonummer o.s.v. Nackdelen är kanske beloppsbegränsningen på 15' per Swish (iaf hos Swedbank), men den kan höjas till 150' om man lägger in mottagaren i internetbanken. En annan nackdel är att det antagligen kommer börja kosta pengar, men inga jättesummor.

Se https://www.getswish.se/
 

swe72

Breitling
Swish är suveränt om du gör affärer med någon du litar på eller känner. Men du som betalare skickar ju pengarna i förskott och har ju ingen garanti på att säljaren kommer att skicka varan så det är inte mer säker än att föra över pengar till någons bankkonto via internetbank. du kan läsa mer om det här https://www.getswish.se
 

JAkesson

Omega
Tackar för svaren! Direkt slår det mig att vara smidigt i vardagen, luncher med kollegor, gemensamma presentköp och annat småkrafs. Skall spana in detta!
 

Akerhage

Cartier
Har med en köpare som vill jag ska skicka via blocketpaketet. En som bor i Umeå. Han har varit ganska kort men inte på något sätt konstig i mailkonvertersationerna. Blir dock lite nervös att skicka klockan innan jag har pengarna.

Men det ska väl mycket till om man ska bli blåst via detta? Jag hade föredragit swish men förstår ju att man som köpare inte gärna betalar heller innan man fått varan.kan kanske skypa när varan slås in o lämnas in på posten. Men känns lite overkill?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har med en köpare som vill jag ska skicka via blocketpaketet. En som bor i Umeå. Han har varit ganska kort men inte på något sätt konstig i mailkonvertersationerna. Blir dock lite nervös att skicka klockan innan jag har pengarna.

Men det ska väl mycket till om man ska bli blåst via detta? Jag hade föredragit swish men förstår ju att man som köpare inte gärna betalar heller innan man fått varan.kan kanske skypa när varan slås in o lämnas in på posten. Men känns lite overkill?
Skulle aldrig skicka något av värde via blocketpaket. Har läst om paket som försvunnit på vägen, inbrott på mottagande ställe mm. Vad kostar klockan?
 

Akerhage

Cartier
Känns safe, har kollat upp killen och ringer han från det angivna numret så stämmer det överens med företagets nummer till honom med, då är han iaf inte tvivelaktig. Tack för tipsen, har klockan ute här med, men det har nappat mer på blocket än här. Trevlig söndag!
 

Akerhage

Cartier
Till er som använt denna tjänst innan. Jag är orolig att den butik jag lämnade in klockan till inte var så ärliga. På paketlappen står ju att det är en klocka till värdet 41200kr (idioti ha värdet tryckt på paketlappen ju)
Saken är att jag lämnade in paketet i måndags och schenker bör hämtat ut det i tisdags. Men status på paketet är "inlämnat i butik" fortfarande. Ringde till ombudet som hävdar alla paket är lämnade. Chatta med schenker och det har ingen information alls om paketet. Scannar dom iaf inte att de hämtas ut från ombud? Blocketpaket försäkras bara upp till 10k med. Antar även att trygg hansa inte hjälper mig vid full ersättning heller om ombudet nu tagit paketet?
 
Topp