• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka klocka till köpare i USA, erfarenheter?

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Som topic lyder.

Jag provade att söka men hittade ingenting. Tänkte lägga ut en klocka för försäljning på Watchuseek och se vad som händer, men har aldrig skickat något till USA förut (behöver ju inte vara en köpare i USA, kan ju vara någon annastans också). Nu är det ju inte någon jättedyr klocka vi pratar om, max $1000. Och det verkar ju gå bra med postens rek utrikes för maxvärde av 10.000:-
Men sen då? betalt via paypal eller banköverföring? Kolla referenser på köparen, ip-adresser osv är ju självklart.
Förvirringen är total, hjälp mig :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Första frågan, varför sälja dit? Finns inga köpare inom EU eller ännu enklare i Sverige?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ta betalt via Paypal (köparen betalar avgiften 4%) eller banköverföring. När pengarna dimper in på Paypalkontot brukar jag snabbt flytta över dom till mitt bankkonto (lite paranoid, jag vet) Skicka med Posten eller någon av dom större fraktfirmorna. Har skickat några klockor, gitarrerr och annat mög utomlands. Inga problem hittills.

Tycker inte att det är så noga med referenser på köpare, så länge pengarna dyker upp. Däremot en säljare är ju en helt annan femma.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Första frågan, varför sälja dit? Finns inga köpare inom EU eller ännu enklare i Sverige?

Tja, får inga napp här ( det är en Steinhart :D dock en solid och välbyggd klocka) och antar att den är lättare att kränga där.

Ta betalt via Paypal (köparen betalar avgiften 4%) eller banköverföring. När pengarna dimper in på Paypalkontot brukar jag snabbt flytta över dom till mitt bankkonto (lite paranoid, jag vet) Skicka med Posten eller någon av dom större fraktfirmorna. Har skickat några klockor, gitarrerr och annat mög utomlands. Inga problem hittills.

Tycker inte att det är så noga med referenser på köpare, så länge pengarna dyker upp. Däremot en säljare är ju en helt annan femma.

Låter bra, var väl ungefär som jag hade planerat att göra. Ska komponera ihop en annons under dagen. Angående att skicka med posten rek, kan mottagaren följa sändelsen via någon annan sida efter att den lämnat Svea rike?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Utanför våra gränser är det för ex USA usps.com, övriga länder har sina egna "posten.se"
 
Topp