Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skicka klocka utomlands, försäkrad

Diskussion i 'Diskussion' startad av falten, 23 juni 2014.

1. falten
    Trådstartare

falten Stadsbo

Hej!

Detta ämne brukar komma upp för jämnan, men hur ligger det till i dagsläget, om man ska skicka en klocka av värde på 15.000sek inom EU, i detta fall tyskland. Vad ska jag använda mig av?

Värdelösa posten sa först att postpaket utrikes gick bra, men såg senare att de såklart är reserverade mot ungefär varenda beståndsdel som universum består utav.

UPS kosta ca 1000
    DHL kosta ca 1300
    FEDEX tog inte försäkring över 1000usd

Finns det något billigare/bättre sätt?

mvh

2. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Samma issue och vill skicka värde till usa, hur gö man om man vill ha försäkrat och spårbart?

3. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Inom Europa har jag anv TNT, funkat bra för mig, försäkrat till 50-ish

4. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Ok undantas inte klockor? Fedex har upp till 50 ksek men för klockor bara usd 1000

5. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Nix, funkade då.. även klockor.

Hur gör handlare, fått klockor via både ups och FedEx, försäkrade till allt mellan 40' - 300'

6. DeadPrez

DeadPrez Torpare

På UPS hemsida kan du boka frakt och skriva in hur mycket paketet/innehållet är värt och därefter få offert.
    Har skickat flertal klockor via UPS.
    Aldrig nå strul, skriver du in 300,000 som värde så försäkras ju det till angivet belopp.
    Handlarna har oftast kontrakt/konto hos fedex/DHL och kan därför skicka sina beställningar försäkrat genom dom.

7. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Nej kolla nyss med UPS, klockor och smycken är undantagna, max 500 usd för värde utanför EU.

8. DeadPrez

DeadPrez Torpare

Okej, då har dom ändrat det, för 2-3 år sen var det inga problem.

9. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Tror både ups fedex ändrade 2 år sedan.
    Frågan är vad man ska använda, måste ju finnas behov av detta från flera

10. Writer136

Writer136 Bonde

Har typ en liknande fråga. Snor tråden lite.
    Behöver skicka en klocka utanför eu för ett garantiärende.
    Tillverkaren föreslog vanlig internationell post men blir lite konfunderad när man ska fylla i tulldeklarationen. Samt att det står att värdet får inte överstiga 2000 kr. Klockan kostade ca 6000 när jag köpte den.
    Men den ska ju tillbaka till mig sen så är ju ingen handel liksom.
    Känns som att skicka som ett vanligt paket känns en aaaaning otryggt.
    Vad rekommenderar Klocksnack?

11. Per

Per Björklövens finest

Nästan ingen speditör försäkrar klockor om ni läser det finstilta. Skicka via Fedex och häng på en Parcelpro-försäkring om ni inte vill oroa er. Och ja, det går att signa upp för Parcelpro som privatperson.

För en klocka värd under 50k så hade jag skickat oförsäkrat med lågt angett värde och en halvluddig deklaration.

12. _jonte

_jonte Friends of KS

Visste inte det gick att signa Parcelpro som privatperson. Tack för tipset!

Annars kan jag bara rekommendera att kolla med DHL. De var de enda som ville försäkra när jag skickade i våras. Pratade med "alla" andra och ingen försäkrade klockor.

13. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ett tips som jag givit många gånger är att låta personen från utlandet beställa frakten med bud. I sverige kanske det kostar 1300kr, beställt från utlandet betydligt mindre med fedex och ups.

14. HasseW

HasseW Stadsbo

Observera att till och från land utanför EU = Schweiz, USA m.fl är det lätt att åka på tull o moms. Det spelar ingen roll att man skickar iväg t.ex. för service. Det blir lätt moms ändå... och det kostar en hel del att överklaga...

Mårtenssons ur Brookfield