Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skicka paket utomlands med högt värde

Diskussion i 'Diskussion' startad av Wi, 31 juli 2013.

1. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Jag har sökt och funnit lite svar, men inte tillräckliga. Så är det någon som sitter på bra tips hur man gör detta på bästa vis?

Det jag vill göra är alltså att skicka ett paket från Sverige till Italien. I paketet finns en klocka och jag vill därför försäkra paketet så att det täcker hela klockans värde som är 15k. Tid spelar ingen roll och jag vill göra detta så billigt som möjligt, men ändå försäkrat.

De företag jag talat med tar ruskigt mycket betalt för detta (enligt mig).
    DHL - 1450:-
    UPS - 1123:-
    TNT - ej svar
    FedEx - 488:- med försäkring på 1000USD när jag frågade om tillägsförsäkring var detta inte möjligt när man skickar klockor.
    Posten - Skickar ej försäkrade paket till det värdet utomlands

Så ja vad är mina alternativ om jag vill komma billigare undan än 1200-1500 spänn. Klockan ska trots allt skickas fram och tillbaka.

Teckna en försäkring genom försäkringbolag tänkte jag. Men de flesta vanliga gör inte detta och IF som kan gör detta för 1300:-

Ge mig era tips mina herrar!

2. Per

Per Björklövens finest

ToR lågprisflyg till lämplig stad över en trevlig helg.

Annars vanligt REK och hålla tummarna. Skulle inte ödsla större pengar för en klocka värd 15k. Standardsvaret om du ändå vill skicka vore Fedex + ParcelPro. Vågar inte säga vad försäkringen skulle kosta så du får kontakta dem och fråga.

3. MJ24

MJ24 Friends of KS

Kolla med Fedex igen! Jag har skickat paket försäkrat på värde +50 000 SEK med Fedex innan, senast i Maj i år...inga problem!

4. Per

Per Björklövens finest

Som också gäller klockor om du läser det finstilta?

Rivalen gillar detta.
  5. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Precis som Per frågar, var det en klocka du skickade då?
    Vad fick du betala för det kalaset om man får fråga?

Tror nog ändå inte jag vill chansa, för mig är 15k väldigt mycket pengar om jag skulle bli av med det. Har läst lite om ParcelPro, de verkar svåra och dyra. Tack för svar

Rivalen gillar detta.
  6. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    I'll just leave this here :D

Amesoeurs, Wii och Seikoman87 gillar detta.
  7. calzone

calzone Biskop

Det känns som att vi är väldigt omoderna i Sverige med dessa priser...

M021, Wi och plexan gillar detta.
  8. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    jag håller verkligen med..Det är ju fan helt tokigt att det ska kosta 3k för att skicka en klocka fram och tillbaka om man vill slippa oron.

ScubaKing gillar detta.
  9. calzone

calzone Biskop

Säg det till Politikerna ;), men dom samlar väl inte på klockor :(

Wii gillar detta.
  10. plexan

plexan Borgare

Jag skickade 3st a4 papper till thailand med DHL rek för ett tag sen. 600kr gick kalaset på ;)

paradis, calzone och Wi gillar detta.
  11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    DHL funkar bra med försäkring.

12. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Jo, dock är det enligt mig väldigt dyrt som jag skrev i första posten

13. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Ah, läste lite för fort.

Tror dock inte du kommer undan så mycket billigare. Fedex och Parcelpro är alternativet som sagt, men då måste du ha företagskonto. Går att lösa.

Rivalen gillar detta.
  14. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    företagskonto har jag så det går att lösa, men jag får känslan att parcelpro är ett meckigt alternativ..Ja..jag kanske får ta det helt enkelt om jag vill köra på safe.
    Annars kan man skicka inom EU för 199kr med DHL

15. MJ24

MJ24 Friends of KS

Betalade ca 1500 SEK fullt försäkrat (kostnad avgörs av värdet på försändelsen, samt hur stort paketet är samt hur mycket det väger). Inte speciellt billigt, men väl värt kostnaden (i alla fall för mig).
    Jag upplyste Fedex om att det var en klocka, och angav även det på fraktförsändelsen. Inga problem enligt dom.

16. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Fan så märkligt att de inte ville skicka mitt paket för att det var en klocka! Tjejen måste vart tokig. Om du skickade din 50k klocka fullt försäkrad för 1500:- så borde mitt paket bli mycket billigare än så ju?! mitt paket väger bara 300g också.

Får ringa dem imorgon och förklara igen hur det ligger till.

17. MJ24

MJ24 Friends of KS

Ring och kolla! När jag skickade från Jönköping (de plockade upp paketet hemma hos mig), var det i alla fall inga problem med att det var en klocka.

18. Per

Per Björklövens finest

19. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Tack för dina svar.
    Jag läste tidigare idag 18.4 Fedex terms (den Per precis postade) och där framgår det att de ersätter klockor/smycken osv upp till 1000USD. Hur var det i ditt fall? Kunde du på något vis öka denna gräns?

Blir inte riktigt klok på det här =P Jag har förmodligen ringt för många samtal idag för att kunna snappa upp nåt

20. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
  21. MJ24

MJ24 Friends of KS

När jag kollade var det inga problem, och Fedex försäkrade försändelsen. Även när jag köpte en annan klocka från Tyskland skickades det försäkrat med Fedex (här är jag dock inte 100% på om företaget använt någon tredjepartsförsäkring).

Hoppas det löser sig för dig.
    Även om det kostar att försäkra försändelsen, och det känns onödigt dyrt, är det ett säkrare alternativ om det händer något.

22. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Stort tack för din hjälp.. Tar lunch snart och ringer FedEx igen

23. Landshark

Landshark Borgare

@ Wii
    Hej, är långlunchen snart till ända? ;)
    Hittade du någon bra lösning? (jag står själv inför ett liknande problem).
    Tacksam för input!

Wii gillar detta.
  24. Charles_

Charles_ Präst

Jag ringde DHL för någon dag sedan och frågade om internationella klockförsändelser. Det var inga problem!

25. Landshark

Landshark Borgare

Jag ringde nyss till DHL och fick besked om att det inte gick att skicka klockor till ett högre värde än 5.000 euro. Överhuvudtaget, d.v.s. inte ens om man själv tog risken för "mellanskillnaden". (Det går ju i och för sig att lösa om man ringer en annan handläggare och säger att värdet är just 5.000 euro). Men vill hellst att allt ska går rätt till (samt vara fullförsäkrad).

26. Charles_

Charles_ Präst

Jag fick svaret att det berodde på vilket land du skulle skicka till. Inom Europa var det exempelvis inga problem med att försäkra upp till 75 000kr (det belopp jag behövde försäkra till). Frågade flera gånger om hon var säker och hon dubbelkollade t.o.m. med sina kollegor :)

27. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Jag skickade ner en Sub till Madrid nyligen, med FedEx. Fullförsäkrat 50k och leverans nästa dag, gick på runt tusenlappen.

28. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Ja juste ja!
    Måste säga att det var väldigt mycket knepigare än jag trott och de olika företagen har olika interna regler, men ingen vill egentligen skicka klockor försäkrat. Det tillåts inte i avtalen.

Ringde till många företag och till några ringde jag mer än en gång. Det jag märkte var att det beror väldigt mycket på vilken handläggare som svarar på telefonen. Ringde Fedex 3 gånger. Första gången fick jag höra att de inte försäkrar klockor, läste då villkoren och fann att de faktiskt kan göra det. Ringde igen och fick då svaret att de kan, men endast försäkrar till motsvarande värde av 1000USD när de gäller klockor. Tredje gången förklarade handläggaren att det inte var nå problem att skicka klockan försäkrat till hela beloppet. Jag var övertydlig med att det var en klocka och frågade till och med om det gick bra enligt avtalen. Ja var svaret, samtalet spelades in och på så vis kände jag mig trygg att skicka. Det kostade 650 spänn att skicka ett litet 200g ekonomi-paket inom EU och försäkrat till 15k.

Så ja..Mitt tips är att helt enkelt läsa avtalen riktigt noga och faktiskt chansa genom att fråga olika handläggare.

29. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Intressant iom att DHL inte ville röra mitt paket ens med tång.

30. Landshark

Landshark Borgare

Mitt ärende gäller också eruropa (UK). DHL var helt tydlig med att "värde över 5.000 euro skickar vi inte". Jag frågade om det inte fanns någon lösning att erbjuda, men svaret var glasklart nej.

Det är ju helt horibelt att man ska få olika svar varje gång man talar med en ny handläggare. Samrt att spela in samtalet, min slutsats är att du måste kunna bevisa vad som avtalats om något skulle hända, eftersom fraktföretagen annars bara kan fiska upp sina standardvillkor, där klockor undantagslöst verkar vara föremål för restriktioner.

Eftersom detta inte är vad som gäller enligt deras allmänna villkor (se ovan i tråden) fick du då någon skriftlig bekräftelse på att du verkligen hade "fullförsäkrat"?

Mårtenssons ur Brookfield