Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skickat klockan åt helvete?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jomppe, 6 september 2012.

1. Jomppe
    Trådstartare

Jomppe Bonde

Från:
    Knivsta
    Min första post blir en post i ångest. Jag har i kväll skickat min fyra månader gamla Tag Heuer 1887 till Skövde Urteknik för en ruckning eftersom den saktar sig lite mer än den borde. Allt väl så lång. Problemet är att jag just insett att klockans värde är typ 5 ggr högre än högsta tillåtna värde med Posten REK, vilket jag av någon anledning valde att skicka klockan med. Nu kommer jag omöjligt kunna sova innan jag får en bekräftelse på att klockan landat i Skövde, förmodligen på måndag... Är det någon som sitter på lite betryggande statistik från Posten, typ att 99, 999378 % av alla försändelser kommer fram?

//John

Linkan och Jimpa gillar detta.
  2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Ta det lugnt, det kommer fram. Jag har ALDRIG hört om ett REK som kommit bort. Har du bilder på Heuern så släng upp dem, ögongodis...

3. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Tror inte du behöver oroa dig alltför mycket. Jag har har skickat och tagit emot oräkneligt antal rek.försändelser och aldrig haft några som helst problem. Jag har dock hört om undantagsfall då det inte funkat. Men, jag tror det är extremt ovanligt att något går fel med rek.

4. Jomppe
    Trådstartare

Jomppe Bonde

Från:
    Knivsta
    Då håller jag tummarna för att det ska gå bra nu.
    Här kommer en bild på den saknade: [​IMG]

Linkan och paradis gillar detta.
  5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snygg sak, snart har du den på armen igen och kan visa dess prakt!

SSL gillar detta.
  6. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Snygg Carrera, klart det kommer gå bra!

7. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Det går säkert bra, bara du skrev avsändare på brevet/paketet. Annars kan det bli svårt ifall det blir fel, att få det du skickade returnerat.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Nog delar Skövde många drag med helvetet...

...men risken att klockan försvinner är nog mycket mycket liten, gissar att 99.999% av alla REK når mottagaren förr eller senare

Point Blank gillar detta.
  9. The Pell

The Pell Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Inom många rättsområden så kommer frågor upp om t ex en vara är avlämnad, någon är delgiven m.m. Gemensamt för de flesta fall är att rekommenderad post exemplifieras som det mest säkra. T ex, om i en delgivningstvist den parten hävdar att hen ej tagit emot ett dokument, men den andra parten kan visa upp ett kvitto på rekommenderad post till den andra partens vistelseadress, då går 10/10 domar åt avsändarpartens favör.

Att rättspraxis ser ut så torde tyda på att rekommenderad post är så stabilt att felprocenten är helt försumbar.

"Ett olyckligt ögonblick kan vara i flera timmar"
    Okänd

MariaE, Dalomo och jhellstrom gillar detta.
  10. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Awesome facts, nu känner jag mig än mer trygg i REK-alternativet. :)

11. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Kan flika in att jag har gjort över 300 affärer på Tradera utan ett försvunnet paket varken till köpare eller säljare och då har jag enabrt skickat med postens gröna och frimärken så då kan man ju tycka att ett REK borde vara smärtfritt =)

eriksson850 gillar detta.
  12. Rossi

Rossi Präst

Det absolut bästa är att skicka det som värdepost. Det gör du på närmsta företagscenter. Då kan du själv sätta försäkringsvärde. Relativt billigt är det också. Jag skickade ett ur med försäkrat värde på 55 papp. Att skicka det kostade 183kr.

Rek försvinner till 99.9% aldrig. De fall då paket försvinner sker det nästan uteslutande alltid då liggetiden gått ut och paketet skickas tillbaka.

13. Denke

Från:
    Stockholm
    Gäller försäkring på Värdepost även för klockor? Hittade inte de allmänna villkoren för Postens Värdepost.

14. Rossi

Rossi Präst

15. Jomppe
    Trådstartare

Jomppe Bonde

Från:
    Knivsta
    Re: Den kom fram!

Däremot hade jag inte skickat med certifikatet och innan Urteknik i Skövde har det gör de ingenting, vilket de kanske borde ha nämnt i instruktionerna... Skickade det i dag så förhoppningsvis har de det i morgon. Sen en ruckning och test av gång och vattentäthet? så kanske jag har klockan i nästa vecka?

Nästa gång skickar jag med posten värde i stället, om det går att försäkra fullvärde så är det nog värt det...

//John

16. Denke

Från:
    Stockholm
    Ja, det skadar ju inte att vara på den säkra sidan.

Av ren nyfikenhet, hade det inte varit mindre ångestladdat och enklare att ta en tur ner till Stockholm över dan och lämnat den hos lämplig urmakare? Eller Uppsala? Varför just Skövde?

17. Rossi

Rossi Präst

För att Sveriges enda akut. Tag Heuer urmakare är i Skövde, dock rör han inga Heuers. De skickas direkt till Schwiez.

18. Denke

Från:
    Stockholm
    Ah, ok. Det visste jag inte! Att det var Skövde som gällde för TAG. :)

19. naggge

naggge Friends of KS

Har varit med om att ett rekpaket kom bort.. ett tag iaf. Det dök upp knappt en vecka senare, totalt mosat och tilltrasat. Som tur var var innehållet inte särskilt ömtåligt så det gjorde ingenting. Det paketet hade väl troligtvis hamnat bakom någon lastpall eller liknande innan någon postgubbe hittade det.

20. Airman

Airman Präst

Känn ingen oro. Det går garanterat fram. Nästa gång väljer du ändå posten värde.

21. carlanton

carlanton Biskop

Ja, vid det här laget har det nog kommit fram redan.

Equilibrium, Linkan, easy rider och 13 andra gillar detta.
  22. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Vanligt postpaket är försäkrat upp till 50 000kr
    Så skicka det så istället.
    Rek borde vara minst lika mycket, sjuka regler dom har.
    Skickar du med postens "skicka lätt" eller enkelt så kan du bara göra anspråk på fraktkostnaden om ditt paket kommer bort. :(

23. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Postpaket täcker inte klockor.

24. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Hoppas den kom fram, för 3 år.

Taxman gillar detta.
  25. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Ajfan! Hade jag ingen aning om. Någon aning om varför?

26. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Att den kommer fram behöver du inte oroa dig över däremot posthanteringen kan ju vara lite hårdhänt ibland men har du paketerat den bra är det nog lugna puckar där också.

27. Finne

Finne Bonde

Hahaha...

28. Taxman

Taxman Friends of KS

Vilken jävla bump! :p:D

MariaE, Linkan, Finne och 1 annan gillar detta.
  29. Mforce

Mforce Biskop

Shit!
    På nåt vis måste man ändå älska nekrobumpar! :D

30. Divemaster

Divemaster Friends of KS

Från:
    westcoasten
    Kom klockan fram för tre år sedan????

Point Blank gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield