• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skickat klockan åt helvete?

Jomppe

Omega
2-Faktor
Min första post blir en post i ångest. Jag har i kväll skickat min fyra månader gamla Tag Heuer 1887 till Skövde Urteknik för en ruckning eftersom den saktar sig lite mer än den borde. Allt väl så lång. Problemet är att jag just insett att klockans värde är typ 5 ggr högre än högsta tillåtna värde med Posten REK, vilket jag av någon anledning valde att skicka klockan med. Nu kommer jag omöjligt kunna sova innan jag får en bekräftelse på att klockan landat i Skövde, förmodligen på måndag... Är det någon som sitter på lite betryggande statistik från Posten, typ att 99, 999378 % av alla försändelser kommer fram?

//John
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ta det lugnt, det kommer fram. Jag har ALDRIG hört om ett REK som kommit bort. Har du bilder på Heuern så släng upp dem, ögongodis...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte du behöver oroa dig alltför mycket. Jag har har skickat och tagit emot oräkneligt antal rek.försändelser och aldrig haft några som helst problem. Jag har dock hört om undantagsfall då det inte funkat. Men, jag tror det är extremt ovanligt att något går fel med rek.
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Då håller jag tummarna för att det ska gå bra nu.
Här kommer en bild på den saknade:
mabate6a.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det går säkert bra, bara du skrev avsändare på brevet/paketet. Annars kan det bli svårt ifall det blir fel, att få det du skickade returnerat.




Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nog delar Skövde många drag med helvetet...

...men risken att klockan försvinner är nog mycket mycket liten, gissar att 99.999% av alla REK når mottagaren förr eller senare
 

The Pell

Cartier
Inom många rättsområden så kommer frågor upp om t ex en vara är avlämnad, någon är delgiven m.m. Gemensamt för de flesta fall är att rekommenderad post exemplifieras som det mest säkra. T ex, om i en delgivningstvist den parten hävdar att hen ej tagit emot ett dokument, men den andra parten kan visa upp ett kvitto på rekommenderad post till den andra partens vistelseadress, då går 10/10 domar åt avsändarpartens favör.

Att rättspraxis ser ut så torde tyda på att rekommenderad post är så stabilt att felprocenten är helt försumbar.


"Ett olyckligt ögonblick kan vara i flera timmar"
Okänd
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
The Pell skrev:
Inom många rättsområden så kommer frågor upp om t ex en vara är avlämnad, någon är delgiven m.m. Gemensamt för de flesta fall är att rekommenderad post exemplifieras som det mest säkra. T ex, om i en delgivningstvist den parten hävdar att hen ej tagit emot ett dokument, men den andra parten kan visa upp ett kvitto på rekommenderad post till den andra partens vistelseadress, då går 10/10 domar åt avsändarpartens favör.

Att rättspraxis ser ut så torde tyda på att rekommenderad post är så stabilt att felprocenten är helt försumbar.

Awesome facts, nu känner jag mig än mer trygg i REK-alternativet. :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Kan flika in att jag har gjort över 300 affärer på Tradera utan ett försvunnet paket varken till köpare eller säljare och då har jag enabrt skickat med postens gröna och frimärken så då kan man ju tycka att ett REK borde vara smärtfritt =)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det absolut bästa är att skicka det som värdepost. Det gör du på närmsta företagscenter. Då kan du själv sätta försäkringsvärde. Relativt billigt är det också. Jag skickade ett ur med försäkrat värde på 55 papp. Att skicka det kostade 183kr.

Rek försvinner till 99.9% aldrig. De fall då paket försvinner sker det nästan uteslutande alltid då liggetiden gått ut och paketet skickas tillbaka.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rossi skrev:
Det absolut bästa är att skicka det som värdepost. Det gör du på närmsta företagscenter. Då kan du själv sätta försäkringsvärde. Relativt billigt är det också. Jag skickade ett ur med försäkrat värde på 55 papp. Att skicka det kostade 183kr.

Rek försvinner till 99.9% aldrig. De fall då paket försvinner sker det nästan uteslutande alltid då liggetiden gått ut och paketet skickas tillbaka.

Gäller försäkring på Värdepost även för klockor? Hittade inte de allmänna villkoren för Postens Värdepost.
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Re: Den kom fram!

Däremot hade jag inte skickat med certifikatet och innan Urteknik i Skövde har det gör de ingenting, vilket de kanske borde ha nämnt i instruktionerna... Skickade det i dag så förhoppningsvis har de det i morgon. Sen en ruckning och test av gång och vattentäthet? så kanske jag har klockan i nästa vecka?

Nästa gång skickar jag med posten värde i stället, om det går att försäkra fullvärde så är det nog värt det...

//John
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det skadar ju inte att vara på den säkra sidan.

Av ren nyfikenhet, hade det inte varit mindre ångestladdat och enklare att ta en tur ner till Stockholm över dan och lämnat den hos lämplig urmakare? Eller Uppsala? Varför just Skövde?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
För att Sveriges enda akut. Tag Heuer urmakare är i Skövde, dock rör han inga Heuers. De skickas direkt till Schwiez.
 

naggge

Panerai
Har varit med om att ett rekpaket kom bort.. ett tag iaf. Det dök upp knappt en vecka senare, totalt mosat och tilltrasat. Som tur var var innehållet inte särskilt ömtåligt så det gjorde ingenting. Det paketet hade väl troligtvis hamnat bakom någon lastpall eller liknande innan någon postgubbe hittade det.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Vanligt postpaket är försäkrat upp till 50 000kr
Så skicka det så istället.
Rek borde vara minst lika mycket, sjuka regler dom har.
Skickar du med postens "skicka lätt" eller enkelt så kan du bara göra anspråk på fraktkostnaden om ditt paket kommer bort. :(
 

Point Blank

Cartier
Att den kommer fram behöver du inte oroa dig över däremot posthanteringen kan ju vara lite hårdhänt ibland men har du paketerat den bra är det nog lugna puckar där också.
 
Topp