• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad mellan omega master coaxial vs coaxialpå

ellivs80

Breitling
Hej!

Har bestämt mig för att köpa en omega aqua terra 38,5 och provade klockan hos en AD. Tyvärr hade dem inga master på lager och tycker själv att det är värt vänta och lägga några tusenlappar extra för att få den senaste modellen. Dock sa AD att om jag gillar den borstade länken på coaxial, så borde jag köpa den istället, då den nya master kommer med borstat stål, men polerad i mitten. Stämmer det? Kan man få master med enbart borstat stål? Tycker det är finare.

Det är i alla fall vad AD sa till mig, men känns som ni här inne på KS oftast vet mer än säljarna.

Tack på förhand!

Ville
 

MånsT

Rolex
Master-tilläget inkluderar polerade mittlänkar i alla lägen, vad jag har förstått. Positivt eller negativt är en smakfråga. Andra skillnader mellan Master och icke-Master är avsaknaden av ram omkring datumet klockan tre samt motstånd av magnetism på 15,000 gauss (vad det innebär får professorerna konkretisera). Jag själv har en icke-Master från 2012 och denna (och alla efter det) har balanshjul av silikon (Si14) vilket i sig förmodligen ger tillräckligt med motstånd mot magnetism.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Största skillnaden mellan de två är ju verket. Master coaxial är ju som sagt motståndskraftigt mot magnetism. Många andra klockor är det också, iwc ingenuer, rolex Milgauss mfl. Fast de använder en teknik där urverket skyddas av ett icke magnetiskt hölje medan master coaxial är samma urverk som omega kaliber 8500 fast hela verket är gjort i icke magnetiskt material vilket gör att det kan stå emot väldigt kraftiga magnetfält.

Sen är det ju de kosmetiska skillnaderna med polerade länken ich ramen runt datumfönster.

Jag tycker master coaxial är coolt men det är ju inget du någonsin kommer märka av förutsatt att du inte dagligen jobbar mitt inne i ett ställverk tex.
 

ellivs80

Breitling
Tack för svaren!

Ok, är civilekonom, så tekniskt sett klarar jag mig utan master. Tycker dessutom att klockan är snyggare med co axial stållänk.
 

JayJay

Rolex
Master-tilläget inkluderar polerade mittlänkar i alla lägen, vad jag har förstått. Positivt eller negativt är en smakfråga. Andra skillnader mellan Master och icke-Master är avsaknaden av ram omkring datumet klockan tre samt motstånd av magnetism på 15,000 gauss (vad det innebär får professorerna konkretisera). Jag själv har en icke-Master från 2012 och denna (och alla efter det) har balanshjul av silikon (Si14) vilket i sig förmodligen ger tillräckligt med motstånd mot magnetism.
Silicon=kisel (inte silikon)...
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Master-tilläget inkluderar polerade mittlänkar i alla lägen, vad jag har förstått. Positivt eller negativt är en smakfråga. Andra skillnader mellan Master och icke-Master är avsaknaden av ram omkring datumet klockan tre samt motstånd av magnetism på 15,000 gauss (vad det innebär får professorerna konkretisera). Jag själv har en icke-Master från 2012 och denna (och alla efter det) har balanshjul av silikon (Si14) vilket i sig förmodligen ger tillräckligt med motstånd mot magnetism.
Engelskans silicon=kisel , silicone=silikon...
 

Apansson

Torpare
Den nya har inte vitguldsindex eller ram runt datumet. Den gamla är snyggare med dessa detaljer och med en helt borstad länk. Dessutom borde du kunna få ett schysst pris på den gamla. Jag tror inte du utsätter klockan för så mycket magnetfält i din vardag, det är bara en marketing-ploj. Se här vilken skönhet den är:
image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för svaren!

Ok, är civilekonom, så tekniskt sett klarar jag mig utan master. Tycker dessutom att klockan är snyggare med co axial stållänk.
Co-axial handlar om en teknisk förbättring av urverket (framlidne urmakaren George Daniels uppfinning). https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coaxial_escapement

Jag håller med om att borstad länk är att föredra på Aqua Terran, jag har själv föregångsmodellen ref 250.350. Den är 39.2mm, har 2500 verket och är lite tunnare än nya versionen med 8500 verken.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

ellivs80

Breitling
Visste väl att jag skulle bli välinformerad på KS!

Dessutom ödmjukt tack till alla er som delar med er foton på era snygga klockor!
 

ellivs80

Breitling
Apansson, vad tycker du är ett schysst pris för den gamla klockan?

Har fått 40 000kr på master coaxial, är det ett bra pris?
 
Topp