• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad på 16550 och 16570?

pnt

Rolex
2-Faktor
Texten på bezeln ser lite annorlunda ut på 16550 (lite större, fetare text typ?) och urverket är cal 3085, i 16570 sitter 3185. Kan säkert vara fler skillnader men det är vad jag kommer på nu. Känns som en bortglömd referens på nåt sätt, syns sällan tycker jag.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Vilken härlig patina på tavlan för övrigt. Ingen 16570 ser ut så vad jag vet så något bör ju vara ändrat även här. Tydligt att fonten på bezeln ser fetare ut också.

(Bilderna skamlöst lånade)
4tqfay1.jpg

rolex_explorer_ii_16570_190_1.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Undrar om jag inte läste någonstans att de lånat fonten på de nya Exp IIorna från en gammal ref.. Är nog den där.
 

Mr Chance

Kalmar
Tack puonti. Fonten visste jag, men hade glömt. Tavlan på 16550 får en grymt fin nyans till skillnad mot 16570, så något är ju annorlunda.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Största skillnaden är att 16550 är coolare! :D

Jag är ingen expert, men kortfattat:

16550 har kaliber 3085, dvs. samma urverk som i 16760 'Fat Lady'. I 16570 sitter det nyare 3185 verket.

Båda referenserna ska ha samma storlek och samma krona, baksida och bezel (dock med annan, tunnare, font på 16570). Ibland påstås det att caset är fetare på 16550, att det ska vara samma case som på Fatladyn, och att 16550 och 16760 i princip är samma klocka, om det stämmer vet jag dock inte.

16550 har index i vitguld samt silverfärgade visare medans 16570 har svarta motsvarigheter.

Det mest eftertraktade med 16550 är väl de krämfärgade vita tavlorna. Som vanligt en defekt i Rolex tillverkningsprocess som senare blir eftertraktat.

11_0502_Rolex_Explorer-16550_2.jpg


Båda reffen verkar också finnas med 'rail dail'.

Någon bättre bevandrad kan säkert fylla på med mer skillnader!

Sammanfattning är dock: köp 16550! ;)

Edit: typ sist på bollen...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Största skillnaden är att 16550 är coolare! :D

Jag är ingen expert, men kortfattat:

16550 har kaliber 3085, dvs. samma urverk som i 16760 'Fat Lady'. I 16570 sitter det nyare 3185
11_0502_Rolex_Explorer-16550_2.jpg



Någon bättre bevandrad kan säkert fylla på med mer skillnader!

Sammanfattning är dock: köp 16550! ;)

Edit: typ sist på bollen...

Den där var ju sviiiinsnygg!! Kanske blir vintagenörd av mig till slut Micke Ni
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Så är det nog. Men då är den i annonsen en franken, alltså?
Behöver inte vara så. De sista vita 16550 kom med samma tavla och glasring som vi känner igen från 16570. krämbulle plockade det mesta. Finns tre olika typsnitt på glasringen, om jag minns rätt. Möjligen fyra. 16550 med svart tavla ligger för övrigt lägre i pris.
A
 

Mr Chance

Kalmar
Behöver inte vara så. De sista vita 16550 kom med samma tavla och glasring som vi känner igen från 16570. krämbulle plockade det mesta. Finns tre olika typsnitt på glasringen, om jag minns rätt. Möjligen fyra. 16550 med svart tavla ligger för övrigt lägre i pris.
A

Den svarta ligger avsevärt lägre i pris. Patinerad vit tavla betalar bra...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag som egentligen är mögelfantast börjar bli riktigt sugen på en svart!
Gillar bezel som fan
Ja, det är ju i glasringen och tavlan som eventuella visuella skillnader vis-a-vi den senare 16570 ligger. Och detta gör ju de allra sista 16550 ganska ointressanta då de ser ut som de tidiga 16570. Lite som sena 16800... Som ser ut som tidiga 16610... Kan vara värt att googla lite på just 16550 och de olika glasringarnas typsnitt. Finns ett mer kompakt, som går igen på nuvarande 216570 och det stora tämligen breda och kantiga typsnittet som jag själv föredrar.

För övrigt har jag hört en urmakarkommentar, som säger att kaliber 3085 är lite mer svårservat än det senare 3185. Stämmer kanske. Måste ju ha funnits en anledning att verket var i produktion ganska få år...

Vidare så kan man ju filosofera lite över hur "tooligt" det är med vitguldsvisare och markörer på en vit tavla... Inte helt lätt med kontrasterna där... Men det är en cool klocka, oavsett.

Den svarta, med "rätt" glasring känns attraktiv.

A
 

Hardy

Thug
Ja, det är ju i glasringen och tavlan som eventuella visuella skillnader vis-a-vi den senare 16570 ligger. Och detta gör ju de allra sista 16550 ganska ointressanta då de ser ut som de tidiga 16570. Lite som sena 16800... Som ser ut som tidiga 16610... Kan vara värt att googla lite på just 16550 och de olika glasringarnas typsnitt. Finns ett mer kompakt, som går igen på nuvarande 216570 och det stora tämligen breda och kantiga typsnittet som jag själv föredrar.

För övrigt har jag hört en urmakarkommentar, som säger att kaliber 3085 är lite mer svårservat än det senare 3185. Stämmer kanske. Måste ju ha funnits en anledning att verket var i produktion ganska få år...

Vidare så kan man ju filosofera lite över hur "tooligt" det är med vitguldsvisare och markörer på en vit tavla... Inte helt lätt med kontrasterna där... Men det är en cool klocka, oavsett.

Den svarta, med "rätt" glasring känns attraktiv.

A


håller med!
sen antar jag att köpa en lös vit tavla inte kostar multum. så möjligheten att byta efter behag är ju trevlig. och något som inte så många sportiga rollar har!

får börja leta helt enkelt :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
håller med!
sen antar jag att köpa en lös vit tavla inte kostar multum. så möjligheten att byta efter behag är ju trevlig. och något som inte så många sportiga rollar har!

får börja leta helt enkelt :)
Att köpa en korrekt lös cremefärgad tavla med vitguldsindex kostar multum... Om det ens går att hitta. Dessa kasserades vid service av Rolex, om man inte var explicit om att inte göra det.

Men att köpa en vit tavla till en 16570 gör det inte... Fast då är vi tillbaka till påståendet att man lika gärna kan köpa en 16570 som kostar mindre och har det mer moderna verket.

För mig är alternativen: Svart 16550 med äldre typsnitt på glasringen, eller betala (för) mycket för en cremefärgad vit 16550...
 

Hardy

Thug
Att köpa en korrekt lös cremefärgad tavla med vitguldsindex kostar multum... Om det ens går att hitta. Dessa kasserades vid service av Rolex, om man inte var explicit om att inte göra det.

Men att köpa en vit tavla till en 16570 gör det inte... Fast då är vi tillbaka till påståendet att man lika gärna kan köpa en 16570 som kostar mindre och har det mer moderna verket.

För mig är alternativen: Svart 16550 med äldre typsnitt på glasringen, eller betala (för) mycket för en cremefärgad vit 16550...


helt ärligt motiverar inte 16550 prisskillnaden för mig. (som vill ha svart)
eftersom jag inte köper den pga vintagevärdet får den gärna vara lätt att serva osv :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
helt ärligt motiverar inte 16550 prisskillnaden för mig. (som vill ha svart)
eftersom jag inte köper den pga vintagevärdet får den gärna vara lätt att serva osv :)
Nej, det är en stor premie, om man bara ser till typsnittet på glasringen, och om man jämför en svart 16550 med en tidig 16570. Båda med tritiumtavla/visare. Då måste man vara allt bra sugen på just typsnittet... Eller ha samlarambitioner. Ur ett användarperspektiv så får man en ganska fräsch, nästan ny, 16570 för samma pengar som en äldre 16550/svart.
 

Hardy

Thug
Nej, det är en stor premie, om man bara ser till typsnittet på glasringen, och om man jämför en svart 16550 med en tidig 16570. Båda med tritiumtavla/visare. Då måste man vara allt bra sugen på just typsnittet... Eller ha samlarambitioner. Ur ett användarperspektiv så får man en ganska fräsch, nästan ny, 16570 för samma pengar som en äldre 16550/svart.


Ja alltså, har man tur hittar man ju en fin 16570 för ca 25-28 om man inte bryr sig om fullset osv.
mycket klocka för pengen enligt mig! hoppas på att hitta en till sommaren!
 
Topp