Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skillnad på 16550 och 16570?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mr Chance, 8 maj 2014.

1. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Kan någon vänlig själ förklara skillnaderna mellan dessa båda Explorer IIor?

2. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Texten på bezeln ser lite annorlunda ut på 16550 (lite större, fetare text typ?) och urverket är cal 3085, i 16570 sitter 3185. Kan säkert vara fler skillnader men det är vad jag kommer på nu. Känns som en bortglömd referens på nåt sätt, syns sällan tycker jag.

Aboynamedsue gillar detta.
  3. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Vilken härlig patina på tavlan för övrigt. Ingen 16570 ser ut så vad jag vet så något bör ju vara ändrat även här. Tydligt att fonten på bezeln ser fetare ut också.

(Bilderna skamlöst lånade)

vonbahr, paradis, andheg och 1 annan gillar detta.
  4. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Undrar om jag inte läste någonstans att de lånat fonten på de nya Exp IIorna från en gammal ref.. Är nog den där.

5. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Tack puonti. Fonten visste jag, men hade glömt. Tavlan på 16550 får en grymt fin nyans till skillnad mot 16570, så något är ju annorlunda.

6. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Färgen på ramarna runt indexen och visarna?

DrSbaitso gillar detta.
  7. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Priset!!! 16550 är shef!!!

Galaxxy, Scaramanga och Micke Ni gillar detta.
  8. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Största skillnaden är att 16550 är coolare! :D

Jag är ingen expert, men kortfattat:

16550 har kaliber 3085, dvs. samma urverk som i 16760 'Fat Lady'. I 16570 sitter det nyare 3185 verket.

Båda referenserna ska ha samma storlek och samma krona, baksida och bezel (dock med annan, tunnare, font på 16570). Ibland påstås det att caset är fetare på 16550, att det ska vara samma case som på Fatladyn, och att 16550 och 16760 i princip är samma klocka, om det stämmer vet jag dock inte.

16550 har index i vitguld samt silverfärgade visare medans 16570 har svarta motsvarigheter.

Det mest eftertraktade med 16550 är väl de krämfärgade vita tavlorna. Som vanligt en defekt i Rolex tillverkningsprocess som senare blir eftertraktat.

Båda reffen verkar också finnas med 'rail dail'.

Någon bättre bevandrad kan säkert fylla på med mer skillnader!

Sammanfattning är dock: köp 16550! ;)

Edit: typ sist på bollen...

Ernesto, paradis, Sullstrom och 3 andra gillar detta.
  9. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Insiktsfullt :D

Scaramanga gillar detta.
  10. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Förvånad? ;)

Jag gillar 16550 iaf.. vill klämma...

Micke Ni gillar detta.
  11. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Den där var ju sviiiinsnygg!! Kanske blir vintagenörd av mig till slut Micke Ni

12. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Gillar den också! Såg en på vrm för sådär 60k. Bara att köpa :)

Aquaracer2 gillar detta.
  13. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

:wideyed:

14. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

15. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Jag ändrade mig när du skrev vad den kostar! Köpa gammalt skit för 60 papp?! Aldrig!!!

Micke Ni gillar detta.
  16. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

17. Jacob

Jacob Friends of KS

18. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Så är det nog. Men då är den i annonsen en franken, alltså?

19. Jacob

Jacob Friends of KS

"Uppgraderad", ja. Lite som att byta från målat till de nya coola tavlorna med vitguldsindex i mitten på 80-talet. :banghead:

fredtiger, krämbulle och Fabian gillar detta.
  20. Ludde

Ludde Torpare

Båda är från 1985. Explorern är köpt av mig ny och aldrig polerad. :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Bifogade filer:

frere, Fabian, vonbahr och 6 andra gillar detta.
  21. acce1999

acce1999 Friends of KS

Behöver inte vara så. De sista vita 16550 kom med samma tavla och glasring som vi känner igen från 16570. krämbulle plockade det mesta. Finns tre olika typsnitt på glasringen, om jag minns rätt. Möjligen fyra. 16550 med svart tavla ligger för övrigt lägre i pris.
    A

22. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Den svarta ligger avsevärt lägre i pris. Patinerad vit tavla betalar bra...

23. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Jag som egentligen är mögelfantast börjar bli riktigt sugen på en svart!
    Gillar bezel som fan

vonbahr gillar detta.
  24. acce1999

acce1999 Friends of KS

Ja, det är ju i glasringen och tavlan som eventuella visuella skillnader vis-a-vi den senare 16570 ligger. Och detta gör ju de allra sista 16550 ganska ointressanta då de ser ut som de tidiga 16570. Lite som sena 16800... Som ser ut som tidiga 16610... Kan vara värt att googla lite på just 16550 och de olika glasringarnas typsnitt. Finns ett mer kompakt, som går igen på nuvarande 216570 och det stora tämligen breda och kantiga typsnittet som jag själv föredrar.

För övrigt har jag hört en urmakarkommentar, som säger att kaliber 3085 är lite mer svårservat än det senare 3185. Stämmer kanske. Måste ju ha funnits en anledning att verket var i produktion ganska få år...

Vidare så kan man ju filosofera lite över hur "tooligt" det är med vitguldsvisare och markörer på en vit tavla... Inte helt lätt med kontrasterna där... Men det är en cool klocka, oavsett.

Den svarta, med "rätt" glasring känns attraktiv.

A

25. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

håller med!
    sen antar jag att köpa en lös vit tavla inte kostar multum. så möjligheten att byta efter behag är ju trevlig. och något som inte så många sportiga rollar har!

får börja leta helt enkelt :)

26. acce1999

acce1999 Friends of KS

Att köpa en korrekt lös cremefärgad tavla med vitguldsindex kostar multum... Om det ens går att hitta. Dessa kasserades vid service av Rolex, om man inte var explicit om att inte göra det.

Men att köpa en vit tavla till en 16570 gör det inte... Fast då är vi tillbaka till påståendet att man lika gärna kan köpa en 16570 som kostar mindre och har det mer moderna verket.

För mig är alternativen: Svart 16550 med äldre typsnitt på glasringen, eller betala (för) mycket för en cremefärgad vit 16550...

27. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

helt ärligt motiverar inte 16550 prisskillnaden för mig. (som vill ha svart)
    eftersom jag inte köper den pga vintagevärdet får den gärna vara lätt att serva osv :)

28. acce1999

acce1999 Friends of KS

Nej, det är en stor premie, om man bara ser till typsnittet på glasringen, och om man jämför en svart 16550 med en tidig 16570. Båda med tritiumtavla/visare. Då måste man vara allt bra sugen på just typsnittet... Eller ha samlarambitioner. Ur ett användarperspektiv så får man en ganska fräsch, nästan ny, 16570 för samma pengar som en äldre 16550/svart.

29. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

Ja alltså, har man tur hittar man ju en fin 16570 för ca 25-28 om man inte bryr sig om fullset osv.
    mycket klocka för pengen enligt mig! hoppas på att hitta en till sommaren!

vonbahr och Scaramanga gillar detta.
  30. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Mårtenssons ur Brookfield