• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad på nato-band?

Hmpson

Cartier
(Jag har försökt söka efter den här frågan i forumet, men inte hittat något).

Om man kikar runt på t.ex. ebay så finns det ohemult mycket olika natoband att välja på. Min fråga är helt enkelt om det är någon egentlig skillnad på dessa band? Eller är ett nato alltid ett nato? Och har ni några tips på ställen där ni beställt ifrån som är funkis?
 

nifag

Cartier
Stoor skillnad på olika natoband. De som är billiga känns också billiga. Jag tycker att Phoenix från exempelvis Urtid och Singulars är bäst. De kan dock variera även från samma tillverkare eller hemsida, men generellt är dessa stabila.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har köpt några billiga på Ebay och har aldrig blivit nöjd. Tunna, sladdriga, hårda och osköna.

Mina första köpte jag hos Singular och används fortfarande flitigt.

Frågan är om det finns naton som är lite mer premium?
 

plexan

Cartier
Kör Phoenix, väldigt skönt, gillar att det är tunt och smidigt,passar perfekt runt min handled. Har dock märkt nu att det fransar upp rejält vid hållet. :( någon som testat nato från cousinuk? grymt bra pris på dom iallafall


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag har testat urtids och singulars naton och är nöjd. Phoenix gör bra naton. Om du ska köpa från ebay kan jag rekommendera säljaren Sectime, bra kvalité för pengarna
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har testat natoband från Compiss samt Crown&Buckle, båda känns väldigt bra och ändamålsenliga. Den förstnämnde är riktigt nice att handla ifrån :)
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jag har testat urtids och singulars naton och är nöjd. Phoenix gör bra naton. Om du ska köpa från ebay kan jag rekommendera säljaren Sectime, bra kvalité för pengarna
Phoenix Ltd (Michael Steward) säljer själva på eBay under namnet mickie500. Enligt nån Milsub-samlare är de gamla NATO-banden (som kom med klockorna från början - MoD Phoenix) av högre kvalitet men jag har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad då de enligt Phoenix tillverkas på samma sätt nu som då.
 
  • Like
Reactions: Wii

nifag

Cartier
Phoenix Ltd (Michael Steward) säljer själva på eBay under namnet mickie500. Enligt nån Milsub-samlare är de gamla NATO-banden (som kom med klockorna från början - MoD Phoenix) av högre kvalitet men jag har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad då de enligt Phoenix tillverkas på samma sätt nu som då.

Mickie500 säljer väl bara defekta? Jag har köpt därifrån många gånger och det funkar oftast bra. Ibland får man rätt trista band då defekterna är rätt tydliga. Billigt är det förstås.

Edit: Såg nu att de sålda utan defekter också, men att de var lite dyrare.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag använder båda. Det är rätt enkelt att bara kapa flärpen på ett vanligt NATO. Fördelen är att klockan hamnar lite lägre mot armen (samt att spännet kan placeras fritt).
 

naggge

Panerai
Kör nästan uteslutande med Singulars och är väldigt nöjd. Provat från lite andra försäljare men inte hittat något som är lika bra.

Kapar också flärpen som oftast. Risken att klockan skulle glida av känns minimal.
 

Veratio

Cartier
Hmm,

Det är lustigt att ingen har nämnt Gnomonwatches i Singapore. Har handlat fyra ggr från dom, gratis frakt om man köper två. Helt överlägsen i kvalité mot de tre olika andra handlarna jag har köpt av i Sverige, inga namn nämnda.

Sen spelar det förstår roll hur man vill ha det, finns ju tunna, tjocka, hårda och väldigt följsamma, dom som är gjorda för lite mindre klockor och dom som har ordentligt med utrymme för lite större klockor.

Men, testa Gnomon! Phoenix har jag icke testat, men låter som att dom kan vara kanon dom också!




Niclas L
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hmm,

Det är lustigt att ingen har nämnt Gnomonwatches i Singapore. Har handlat fyra ggr från dom, gratis frakt om man köper två. Helt överlägsen i kvalité mot de tre olika andra handlarna jag har köpt av i Sverige, inga namn nämnda.

Sen spelar det förstår roll hur man vill ha det, finns ju tunna, tjocka, hårda och väldigt följsamma, dom som är gjorda för lite mindre klockor och dom som har ordentligt med utrymme för lite större klockor.

Men, testa Gnomon! Phoenix har jag icke testat, men låter som att dom kan vara kanon dom också!




Niclas L


Är dessa mjuka, hårda eller vad? Berätta och släng gärna upp bilder :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Phoenix och singular är det som gäller! Singulars skinnato är to die for! De vanliga är inte heller illa alls. Men där är enl mig Phoenix ohotade. Använder bara nato på mina klockor.
 
Topp