• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad på nato-band?

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tanken har slagit mig men zulu är ju såå mycket snyggare på Aqualanden. Blir lite för mjäkigt med nato. Men ok, om man ska ha ett nato, var hittar jag riktigt mjuka och fölsamma sådana? Jag har ett nato som jag tycker är bra, men det vet jag inte var det kommer ifrån. Jag har ett annat nato från cheapestnatostraps och det är nog det värsta jag vart med om, styvare än en lyktstolpe.
Jag tycker de flesta NATOs jag har är just mjuka och följsamma. Men jag har köpt de från så många olika ställen så jag har ingen koll på var jag köpt de olika banden.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Får bli en bump här istället för en ny tråd. Var tusan hittar jag ett mjukt Zulu? Beställde ett från kekes7 på ebay, som rekommenderas av många, men det är hur stelt som helst. Uschigt. Jag vill haett riktigt sladdrigt, mjukt, följsamt zulu. Ett varningstecken är när böjarna från bandstiften är kvar när man tagit av det från klockan, då är det alldeles för stelt i min mening. Provat att tvätta det, hjälpte inte ett skvatt. Hur är singulars zulu?
Mitt tips är att använda bandet det mjukar upp sig över tid. Alternativt sitt en kväll framför TV:n och böj/rulla bandet fram och tillbaka så blir det mjukare (precis som att ett par nytvättade jeans är stela men mjukas upp med användning)
 

Limpas

Cartier
Mitt tips är att använda bandet det mjukar upp sig över tid. Alternativt sitt en kväll framför TV:n och böj/rulla bandet fram och tillbaka så blir det mjukare (precis som att ett par nytvättade jeans är stela men mjukas upp med användning)


Bra tips! Så även ett zulu mjuknar med tiden bara man använder det? Det jobbet kan det absolut vara värt :)



Funderat på det också, men jag har redan provat att köra det i tvättmaskinen och där fick det ju sig en dos med sköljmedel. Kanske ska man låta det bada i mer koncentrerat och längre tid? Har du provat själv med framgång? :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bra tips! Så även ett zulu mjuknar med tiden bara man använder det? Det jobbet kan det absolut vara värt :)

De naton jag har har alla blivit märkbart mjukare med tiden iaf. Mekanisk bearbetning brukar funka på både skinn och tyg.

Sedan kan du tänka såhär: om du redan köpt det har du inget att förlora på att testa. Funkar det inte på ditt band får du beställa nåt nytt.
 

Limpas

Cartier
De naton jag har har alla blivit märkbart mjukare med tiden iaf. Mekanisk bearbetning brukar funka på både skinn och tyg.

Sedan kan du tänka såhär: om du redan köpt det har du inget att förlora på att testa. Funkar det inte på ditt band får du beställa nåt nytt.

Så sant, så sant. Får sätta mig och mysa med bandet lite i soffan ikväll och se vad som händer. Var det inte någon här på forumet som hade låtit sitt ligga ute ett tag och fått det mjukt? Det får bli det sista jag provar om inget annat funkar. Då lägger jag det ute i skogen eller något i en månad :)
 

Limpas

Cartier
Nej, jag gillar de faktiskt när de är lite crispigs och sträva, de slits ballare då.

De jag har som är mjuka som f*n måste ha mycket mer nylon i sig MEEEN för er skull ska jag offra mitt mest bångstyriga natoband till den grekiska guden Sköljmedlius bror till Ap-ollon. Lägger det i blöt över natten och rapporterar i morgon.

Grymt! Ser fram emot resultatet :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Så sant, så sant. Får sätta mig och mysa med bandet lite i soffan ikväll och se vad som händer. Var det inte någon här på forumet som hade låtit sitt ligga ute ett tag och fått det mjukt? Det får bli det sista jag provar om inget annat funkar. Då lägger jag det ute i skogen eller något i en månad :)
Du kanske tänker på denna legendariska tråd: https://klocksnack.se/threads/nöta-nato-långt-inlägg-utan-payoff.20105/
Fast den handlar mer om att bleka sina NATO-band. En synnerligen svår process skulle det visa sig.:)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Hmm,

Det är lustigt att ingen har nämnt Gnomonwatches i Singapore. Har handlat fyra ggr från dom, gratis frakt om man köper två. Helt överlägsen i kvalité mot de tre olika andra handlarna jag har köpt av i Sverige, inga namn nämnda.

Sen spelar det förstår roll hur man vill ha det, finns ju tunna, tjocka, hårda och väldigt följsamma, dom som är gjorda för lite mindre klockor och dom som har ordentligt med utrymme för lite större klockor.

Men, testa Gnomon! Phoenix har jag icke testat, men låter som att dom kan vara kanon dom också!




Niclas L

Jag har nästan uteslutit bara beställt från Gnomon. Stort sortiment, billigt, snabb frakt. Aldrig blivit besviken. Säkert gjort ett tjugotal beställningar från dem. Senaste tiden har jag tagit det jag behövt från Josef B.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så sant, så sant. Får sätta mig och mysa med bandet lite i soffan ikväll och se vad som händer. Var det inte någon här på forumet som hade låtit sitt ligga ute ett tag och fått det mjukt? Det får bli det sista jag provar om inget annat funkar. Då lägger jag det ute i skogen eller något i en månad :)
Ett tips är att springa tjurruset med en klocka på nato. Efter ursköljning av all lera var det en märkbar känsla av mjukhet i det. :p
 

saittam86

Omega
Vet någon var man hittar natoband likt detta? D.v.s med borstade ståldetaljer. Helst en svensk återförsäljare.

P1150025.jpg
 
Topp