Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skillnaden mellan Exklusiva klockor och vanliga?

Diskussion i 'Diskussion' startad av osverigeo, 1 augusti 2015.

1. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Hej,
    En tanke som slog mig som nybörjare. Vad är skillnaden mellan en Rolex 114060 och en Tissot PRC200 för att ta ett exempel? Mer än att 114060'n är automatisk samt keramisk bezel. Alltså vad är skillnaden mellan en 4000 kronors-klocka och en 60 000 kronors-klocka?

Finns det en tråd med en analys av detta får ni gärna länka den.

Michael

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Är du min fru? o_O

Wboy, Chatastropher, ozzyozzy och 80 andra gillar detta.
  3. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Vad är skillnaden på en Dacia och en Ferrari? Förutom att Ferrarin har större motor och alu-fälgar.

vikgul, Stefanweei, Echo Delta och 6 andra gillar detta.
  4. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Du kan köpa en klocka med automatiskt urverk och keramisk bezel för 4000kr också. En dyr klocka är en tillhörighetspryl, ger en endorfinkick vid inköp, ett bevis på stil/smak, osv. osv. Jag bär dyra klockor av mer eller mindre samma anledningar till varför jag bär dyra skor och väskor.

http://www.ablogtowatch.com/top-reasons-you-want-a-nice-expensive-watch/

Marcilus gillar detta.
  5. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Burkhållare ingår till Dacia, optional till Ferrari.

Icaras, Mforce, Jarran och 3 andra gillar detta.
  6. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Behövs ingen burkhållare i Ferrari. Man får en sån där keps med hållare och sugrör på köpet.

Wboy, Chatastropher, vikgul och 16 andra gillar detta.
  7. yonsson

Från:
    GBG
    För att svara lite seriöst tänker jag utelämna märket Rolex...

OFTAST innebär mer pengar en bättre designad och genomtänkt produkt där detaljerna och helheten är mycket bättre utförda än på en billig motsvarighet. Bättre länk, bättre urverk (håller tiden bättre, tåligare, bättre kraftreserv), bättre finish på tavla och visare, bättre behandling på glaset, bättre finish på boetten, bättre viktfördelning mellan klocka och eventuell länk mm mm. Det finns ju dock märken som ger mycket kvalitet/krona och de som kan anses överprisade.

Dyrare betyder inte alltid bättre.

Icaras, osverigeo, DrDre och 7 andra gillar detta.
  8. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Skillnaden mellan en Tissot och Rolex är inte lika stor som mellan Mobilklockan och Tissot.... tycker jag. Har du valt en Tissot så har du valt en Schweitzisk klocka av känt märke och vill ha och använda en klocka. Lite som högtalare mellan 0-5000kr är det stor skillnad på ljud, mellan 5000-50000kr är det också endel skillnad i ljud men inte lika mycket.

sen är det ju detta med tycke och smak, kvalite och hållbarhet. Men ytterst sätt är det väl också ett smycke, fråga en kvinna varför hon inte nöjer sig med en ring i stål för 500kr.

Chatastropher och Richispice gillar detta.
  9. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag tycker kvinnorna här på KS kan förklara detta för oss karlar !

MariaE och Kung Midas gillar detta.
  10. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    möjligt att "as eye candy" stämmer lite. Men annars stämde inte ett skit på mig :p

Tao gillar detta.
  11. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
    Idag, ingen större skillnad. Om 30 år, en viss skillnad i värde och funktionalitet.

Matts och Tomas Eriksson gillar detta.
  12. yonsson

Från:
    GBG
    Tycker personligen det är en jäkla skillnad mellan klockor i olika prisklasser. Testa ett märke med brett prisspann så märker du extrem skillnad på en klocka för 1000kr och en för 50000kr. Jag tycker även det är stor skillnad i hoppet mellan 20' och 50', men då handlar det mer om urverk än utsida.

En klocka är dock "bara" en klocka så även klockor med ett nypris runt 100000kr har sina småfel om man är petig nog. Sen kan man ju såklart ifrågasätta om man verkligen behöver lägga mer än 5000kr på en klocka för att få en tillräckligt bra klocka för att vara nöjd, men det är en annan fråga.

2' kr
    image.jpg

20'kr
    image.jpg

69' kr

94' kr
    image.jpg

Icaras, Sond, JayLar och 7 andra gillar detta.
  13. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Seiko för ett par tusen och Patek för ett par hundra tusen

PP'n håller tiden bättre, den har bättre lås och så månfasen såklart. Sen finns det lite fler små skillnader i kvaliteten

image.jpg

Chatastropher, Icaras, nissehult och 7 andra gillar detta.
  14. Strindberg

Strindberg Biskop

Nyper PP:n armhår? #nyfiken

Aquaracer2 gillar detta.
  15. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Det gör den inte, glömde ta upp fördelen med Seikon att man får handledsepilering på köpet.
    PP'n känns med som en öm smekning i jämförelse :)

Icaras, Sond, Gummo och 2 andra gillar detta.
  16. wayne

wayne Friends of KS

Vad är det för skillnad mellan en tjuga och en tusenlapp?

MBx gillar detta.
  17. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Den senare ger en betydligt jävligare bakfylla.

Apansson, Icaras, Mudfold och 3 andra gillar detta.
  18. wayne

wayne Friends of KS

Eller bukfylla!

Equilibrium gillar detta.
  19. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Få kommer att erkänna det, men för de flesta är den viktigaste skillnaden statusen. Även om en svindyr klocka har bättre tidhållning än vissa billigare klockor kan jag lova att få av dem som hävdar den fördelen ens övervägt att skaffa en radiokontrollerad klocka.

Mille79 gillar detta.
  20. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Givetvis det handlar om en livsstil eller illusionen av den. Det är företagen bra på att förmedla, äventyr och allmän extravagans gör att vi lockas in i det och vill ta del av känslan.

Hubbelbubbel gillar detta.
  21. ottwon

ottwon Friends of KS

Har både en Rolex SD, olika Seiko och en g shock, alla bra klockor som jag gärna bär.

Självfallet är finish och kvalitetskänslan högre på en Rolex eller en Grand Seiko jämfört med t ex en Longines eller Seiko. Om det är värt prisskillnaden är väl upp till var och en.

Kroken, Hubbelbubbel och yonsson gillar detta.
  22. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Kan dela med mig av vad jag fått sagt till mig att jag sade när jag var ungefär 9-10 år gammal.
    -När jag blir stor ska jag
    1. Köpa en Rolex,
    2. Åka till Sovjet och operera ögonen (de gjorde närsynthets op med skalpeller där på 80 talet)
    3. Köpa en Rolls Royce.

Det enda som fattas är nr 3, fast operationen blev med laser på Island.

yonsson och CaptainOats gillar detta.
  23. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Vad är skillnaden på en Golf och en Rolls Royce?
    Skämt åsido; Materialkvalité, tillverkningsmetoder och toleranser för både delar och resultat av gång/Amplitud, After Sales Service, Overall känsla. (Prova att ha en Tissot t ex. och en Submariner/Nautilus på dig en hel dag och märk skillnaden.) Samt livslängd. Har du två klockor som används lika mycket, servas lika ofta och gör samma jobb av samma testperson så kan jag lova att efter 20 år så kommer den dyrare klockan vara i avsevärt bättre skick. (Framförallt länken om båda har detta.)

Apansson och Strindberg gillar detta.
  24. Kairo

Kairo Friends of KS

Vad är skillnaden mellan en Saab 9-5 och en Pagani Huayra?

25. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Rolexen går fortare än Seikon??o_O

Chatastropher, Mudfold och corbendallasx gillar detta.
  26. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Om man får generaliserat lite:)
    - Tekniskt skiljer det mindre än vad man kan tro.
    - Marknadsföringsmässigt skiljer det mer än vad man kan tro

27. yonsson

Från:
    GBG
    Instämmer, men sen spelar ju antalet nedlagda mantimmar också roll. En AP/VC/PP/JLC mfl får ju en hel del timmars finishering och kvalitetskontroll under tillverkningen i Schweiz till skillnad mot exempelvis en billig mekanisk Citizen. Schweiz är ju inte direkt billigaste stället man kan tillverka en klocka på med tanke på löner och andra utgifter.

Echo Delta gillar detta.
  28. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Rolex lägger ju tillexempel avsevärt mycket mer pengar än Tissot på olika marknadsföringsåtgärder såsom sponsring av Wimbledon, med mera.

29. yonsson

Från:
    GBG
    Såklart, men Tissot syns också i många offentliga sammanhang. De har väl synts i samband med vinter OS/VM har jag för mig.

Gummo gillar detta.
  30. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Sen har man företag som Hublot som lägger (Antagligen) mest pengar procentuellt än något annat företag på marknadsföring av olika slag. (You pay for their marketing, not their product.)

Spencer, Apansson och yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield