• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnaden mellan Exklusiva klockor och vanliga?

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Hej,
En tanke som slog mig som nybörjare. Vad är skillnaden mellan en Rolex 114060 och en Tissot PRC200 för att ta ett exempel? Mer än att 114060'n är automatisk samt keramisk bezel. Alltså vad är skillnaden mellan en 4000 kronors-klocka och en 60 000 kronors-klocka?



Finns det en tråd med en analys av detta får ni gärna länka den.

Michael
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att svara lite seriöst tänker jag utelämna märket Rolex...

OFTAST innebär mer pengar en bättre designad och genomtänkt produkt där detaljerna och helheten är mycket bättre utförda än på en billig motsvarighet. Bättre länk, bättre urverk (håller tiden bättre, tåligare, bättre kraftreserv), bättre finish på tavla och visare, bättre behandling på glaset, bättre finish på boetten, bättre viktfördelning mellan klocka och eventuell länk mm mm. Det finns ju dock märken som ger mycket kvalitet/krona och de som kan anses överprisade.

Dyrare betyder inte alltid bättre.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Skillnaden mellan en Tissot och Rolex är inte lika stor som mellan Mobilklockan och Tissot.... tycker jag. Har du valt en Tissot så har du valt en Schweitzisk klocka av känt märke och vill ha och använda en klocka. Lite som högtalare mellan 0-5000kr är det stor skillnad på ljud, mellan 5000-50000kr är det också endel skillnad i ljud men inte lika mycket.

sen är det ju detta med tycke och smak, kvalite och hållbarhet. Men ytterst sätt är det väl också ett smycke, fråga en kvinna varför hon inte nöjer sig med en ring i stål för 500kr.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Skillnaden mellan en Tissot och Rolex är inte lika stor som mellan Mobilklockan och Tissot.... tycker jag. Har du valt en Tissot så har du valt en Schweitzisk klocka av känt märke och vill ha och använda en klocka. Lite som högtalare mellan 0-5000kr är det stor skillnad på ljud, mellan 5000-50000kr är det också endel skillnad i ljud men inte lika mycket.

sen är det ju detta med tycke och smak, kvalite och hållbarhet. Men ytterst sätt är det väl också ett smycke, fråga en kvinna varför hon inte nöjer sig med en ring i stål för 500kr.
Jag tycker kvinnorna här på KS kan förklara detta för oss karlar !
 

Cryssarn

Rolex
Du kan köpa en klocka med automatiskt urverk och keramisk bezel för 4000kr också. En dyr klocka är en tillhörighetspryl, ger en endorfinkick vid inköp, ett bevis på stil/smak, osv. osv. Jag bär dyra klockor av mer eller mindre samma anledningar till varför jag bär dyra skor och väskor.

http://www.ablogtowatch.com/top-reasons-you-want-a-nice-expensive-watch/
möjligt att "as eye candy" stämmer lite. Men annars stämde inte ett skit på mig :p
 
  • Like
Reactions: Tao

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Idag, ingen större skillnad. Om 30 år, en viss skillnad i värde och funktionalitet.
Tycker personligen det är en jäkla skillnad mellan klockor i olika prisklasser. Testa ett märke med brett prisspann så märker du extrem skillnad på en klocka för 1000kr och en för 50000kr. Jag tycker även det är stor skillnad i hoppet mellan 20' och 50', men då handlar det mer om urverk än utsida.

En klocka är dock "bara" en klocka så även klockor med ett nypris runt 100000kr har sina småfel om man är petig nog. Sen kan man ju såklart ifrågasätta om man verkligen behöver lägga mer än 5000kr på en klocka för att få en tillräckligt bra klocka för att vara nöjd, men det är en annan fråga.

2' kr

image.jpg


20'kr
image.jpg


69' kr


94' kr
image.jpg
 
Få kommer att erkänna det, men för de flesta är den viktigaste skillnaden statusen. Även om en svindyr klocka har bättre tidhållning än vissa billigare klockor kan jag lova att få av dem som hävdar den fördelen ens övervägt att skaffa en radiokontrollerad klocka.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Få kommer att erkänna det, men för de flesta är den viktigaste skillnaden statusen. Även om en svindyr klocka har bättre tidhållning än vissa billigare klockor kan jag lova att få av dem som hävdar den fördelen ens övervägt att skaffa en radiokontrollerad klocka.
Givetvis det handlar om en livsstil eller illusionen av den. Det är företagen bra på att förmedla, äventyr och allmän extravagans gör att vi lockas in i det och vill ta del av känslan.
 

ottwon

Omega
Har både en Rolex SD, olika Seiko och en g shock, alla bra klockor som jag gärna bär.

Självfallet är finish och kvalitetskänslan högre på en Rolex eller en Grand Seiko jämfört med t ex en Longines eller Seiko. Om det är värt prisskillnaden är väl upp till var och en.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Givetvis det handlar om en livsstil eller illusionen av den. Det är företagen bra på att förmedla, äventyr och allmän extravagans gör att vi lockas in i det och vill ta del av känslan.

Kan dela med mig av vad jag fått sagt till mig att jag sade när jag var ungefär 9-10 år gammal.
-När jag blir stor ska jag
1. Köpa en Rolex,
2. Åka till Sovjet och operera ögonen (de gjorde närsynthets op med skalpeller där på 80 talet)
3. Köpa en Rolls Royce.

Det enda som fattas är nr 3, fast operationen blev med laser på Island.
 
Vad är skillnaden på en Golf och en Rolls Royce?
Skämt åsido; Materialkvalité, tillverkningsmetoder och toleranser för både delar och resultat av gång/Amplitud, After Sales Service, Overall känsla. (Prova att ha en Tissot t ex. och en Submariner/Nautilus på dig en hel dag och märk skillnaden.) Samt livslängd. Har du två klockor som används lika mycket, servas lika ofta och gör samma jobb av samma testperson så kan jag lova att efter 20 år så kommer den dyrare klockan vara i avsevärt bättre skick. (Framförallt länken om båda har detta.)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Om man får generaliserat lite:)
- Tekniskt skiljer det mindre än vad man kan tro.
- Marknadsföringsmässigt skiljer det mer än vad man kan tro
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är skillnaden på en Golf och en Rolls Royce?
Skämt åsido; Materialkvalité, tillverkningsmetoder och toleranser för både delar och resultat av gång/Amplitud, After Sales Service, Overall känsla. (Prova att ha en Tissot t ex. och en Submariner/Nautilus på dig en hel dag och märk skillnaden.) Samt livslängd. Har du två klockor som används lika mycket, servas lika ofta och gör samma jobb av samma testperson så kan jag lova att efter 20 år så kommer den dyrare klockan vara i avsevärt bättre skick. (Framförallt länken om båda har detta.)
Instämmer, men sen spelar ju antalet nedlagda mantimmar också roll. En AP/VC/PP/JLC mfl får ju en hel del timmars finishering och kvalitetskontroll under tillverkningen i Schweiz till skillnad mot exempelvis en billig mekanisk Citizen. Schweiz är ju inte direkt billigaste stället man kan tillverka en klocka på med tanke på löner och andra utgifter.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Rolex lägger ju tillexempel avsevärt mycket mer pengar än Tissot på olika marknadsföringsåtgärder såsom sponsring av Wimbledon, med mera.
 
Topp