• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnader mellan King Seiko och Grand Seiko?

Johnny

Breitling
I jakten på en Grand Seiko så har jag hittat modeller som visuellt sett ser snarlika ut som dessa men som kallas för King Seiko.

Vad är detta?

En snarlik lineup?

Något billigare/enklare?

En föregångare?

Tack på förhand!
 

Johnny

Breitling
Tack så mycket!

Prisskillnaden på vintage verkar vara rätt rejäl mellan KS och GS samtidigt som det verkar vara rätt bra ur ändå, i relation till sitt pris...
 

frest73

Cartier
2-Faktor
King är klart köpvärda! Har själv en Seiko King från -69, och den håller väldigt hög kvalitet. Kostade drygt 3 tusen. Extremt mycket klocka för pengen. Går bra, ser fortfarande bra ut. (har tyvärr inga bilder tillgängliga) Har inte kunnat titta på någon Grand S från samma år, så jag kan inte uttala mig om skillnaden efter 45 års slitage
 

frest73

Cartier
2-Faktor
brukar inte mäta så noga, men tror att den ligger klart under +10 sek/dag, närmare +5. Om jag har den på mig en vecka i sträck brukar jag inte behöva ställa om minutvisaren, men eftersom jag inte är så noga, och ofta byter klockor under en vecka, så drar jag till med +10/dag. Bra för en 45-åring! Kan tillägga att den har hi-beatverket cal 4502
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Jag kollar lite på den här på bukten... Blev inspirerad av @Båtkocken 's vackra King Quartz. Det är ju bara date men jag tycker tavlan ser magisk ut. Någon som vet om utropspriset är rätt?
 
Topp