• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skjortor

P

Philippe Stern

Guest
Intressant..baserar du på egen erfarenhet och vad är det som du tycker gör dem bäst?

"Bättre finns inte" är ju inget dåligt omdöme...
Jepp. Har ett gäng därifrån. Superb service. Tar alla mått. Du väljer själv tyg, knappar, kragmodell etc. De sys faktiskt upp i Schweiz. En rolig detalj är att de gör manchetten på den arm du har klockan någon cm längre så klocka får plats under utan problem. Fantastiska skjortor.
 

DrDre

Patek
Vet du om dom har extra lång ärm?

De har ett enormt utbud av storlekar (ärmlängder, fit etc). Jag tycker att kvaliteten är OK. Visst, tex Gieves and Hawkes och mitt gamla favoritmärke Brooks Brothers är snäppet bättre än Charles T. utan tvekan, men CT erbjuder ändå mkt för pengarna. Om jag vore som du skulle jag gå förbi någon av deras butiker när du är i London (den på Jermyn Street är störst) och prova storlekar och känna på deras olika kvaliteter. När du vet din storlek kan man handla från deras internetbutik, det är oerhört mkt smidigare än butikerna. Anledningen är att de har så enormt många kombinationer av storlekar, färger, tyger att det blir svårt att få överblick. På deras hemsida (som är väldigt bra) kan man sortera på massor av variabler och får mycket bättre uppfattning om vad de har. Frakten är 10 pund och det tar väl ca 2 veckor innan prylarna kommer.
 

Whedda

Rolex
Jepp. Har ett gäng därifrån. Superb service. Tar alla mått. Du väljer själv tyg, knappar, kragmodell etc. De sys faktiskt upp i Schweiz. En rolig detalj är att de gör manchetten på den arm du har klockan någon cm längre så klocka får plats under utan problem. Fantastiska skjortor.

Jo jag har också testat dem. De produceras inte i Schweiz längre men är absolut välgjorda från en liten ateljé i Italien. Däremot skulle jag inte säga att de är det bästa det går att få ta på.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet

Att få sina mått tagna samt välja detaljer som tyg, knappar etc är standard vid måttsömnad. Det finns många skjortmakare som erbjuder måttsömnad i hög kvalitet så som Mazzarelli, Finamore, Barba eller D'Avino.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet

AW Bauer är bra, framför allt till priset men bäst av alla skulle jag säga att Luca Avitabile är. Då pratar vi en provskjorta som först sys upp i ett billigare tyg för att korrigera vad som behövs på mönstret till det färdiga resultatet. Sen är hantverksnivån och handsömnaden fantastisk.

http://www.manolo.se/artiklar/artik...er-skraddarsydda-skjortor-fran-luca-avitabile
 
Jo jag har också testat dem. De produceras inte i Schweiz längre men är absolut välgjorda från en liten ateljé i Italien. Däremot skulle jag inte säga att de är det bästa det går att få ta på.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet

Att få sina mått tagna samt välja detaljer som tyg, knappar etc är standard vid måttsömnad. Det finns många skjortmakare som erbjuder måttsömnad i hög kvalitet så som Mazzarelli, Finamore, Barba eller D'Avino.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet

AW Bauer är bra, framför allt till priset men bäst av alla skulle jag säga att Luca Avitabile är. Då pratar vi en provskjorta som först sys upp i ett billigare tyg för att korrigera vad som behövs på mönstret till det färdiga resultatet. Sen är hantverksnivån och handsömnaden fantastisk.

http://www.manolo.se/artiklar/artik...er-skraddarsydda-skjortor-fran-luca-avitabile

klockrent svar!

Så om jag tolkar dig så får man mest för pengarna hos LA dock får man väl väga in "omständigheten" att få till det då han inte håller till i landet.

Om jag ville satsa riktigt ordentligt (för mig) på en skjorta och tänka mig lägga runt 2.000 kr. Vart skulle du råda mig att gå?
 
P

Philippe Stern

Guest
klockrent svar!

Så om jag tolkar dig så får man mest för pengarna hos LA dock får man väl väga in "omständigheten" att få till det då han inte håller till i landet.

Om jag ville satsa riktigt ordentligt (för mig) på en skjorta och tänka mig lägga runt 2.000 kr. Vart skulle du råda mig att gå?
För 2000 kr ska du abosult gå till AW Bauer, tycker jag.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jo jag har också testat dem. De produceras inte i Schweiz längre men är absolut välgjorda från en liten ateljé i Italien. Däremot skulle jag inte säga att de är det bästa det går att få ta på.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet

Att få sina mått tagna samt välja detaljer som tyg, knappar etc är standard vid måttsömnad. Det finns många skjortmakare som erbjuder måttsömnad i hög kvalitet så som Mazzarelli, Finamore, Barba eller D'Avino.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet

AW Bauer är bra, framför allt till priset men bäst av alla skulle jag säga att Luca Avitabile är. Då pratar vi en provskjorta som först sys upp i ett billigare tyg för att korrigera vad som behövs på mönstret till det färdiga resultatet. Sen är hantverksnivån och handsömnaden fantastisk.

http://www.manolo.se/artiklar/artik...er-skraddarsydda-skjortor-fran-luca-avitabile

Vad tycker du om Barba vs Finamore t.ex? Båda säljs ju här i Göteborg, så vore kul att höra. :)

Har ett gäng från Barba, men inte testat Finamore.
 

Whedda

Rolex
För 2000 kr ska du abosult gå till AW Bauer, tycker jag.


Problemet är att Bauer startar på typ 2 000 kr för de billigaste tygerna vilket gör att de tyget du eventuellt vill sy upp inte ryms inom budgeten. Därför kan det vara värt att välja en tillverkare runt 1700 i insteg så att man har lite svängrum med tygvalen som lätt kan dra upp priset.
 

Whedda

Rolex
Vad tycker du om Barba vs Finamore t.ex? Båda säljs ju här i Göteborg, så vore kul att höra. :)

Har ett gäng från Barba, men inte testat Finamore.


Potejto Potaaato...Bägge är grymma tillverkare men har flera linjer inom respektive varumärke där hantverksnivån skiljer sig avsevärt (antal handsydda moment etc). Jag rekommenderar att man går på den tillverkaren man gillar bäst rent estetiskt i form av kragar, tyger, snitt etc samt passar ens kropp bäst om vi pratar konfektion och inte måttsytt. Kvalitetsskillnaden är relativt liten mellan tillverkarna om man väljer i samma prisklass.
 

Whedda

Rolex
klockrent svar!

Så om jag tolkar dig så får man mest för pengarna hos LA dock får man väl väga in "omständigheten" att få till det då han inte håller till i landet.

Om jag ville satsa riktigt ordentligt (för mig) på en skjorta och tänka mig lägga runt 2.000 kr. Vart skulle du råda mig att gå?


Har du tid på dig och vägarna förbi London eller Neapel skulle jag tveklöst testa LA. Bästa jag sett till det priset.

Vill du istället ha ett snabbare resultat och har en relativt lättmåttad kropp så tycker jag att måttsytt från exempelvis Mazzarelli i prisklassen är kanon. Vill man ner ännu mer i pris (med resultatet att man får avstå de handsydda detaljerna) så är Emanuel Berg ett utmärkt och intressant alternativ från 1 500 kr. Motsvarar Eton i hantverk typ men med väldigt brett utbud av tyger, kragar och tillval. Kommer en artikel om just dem i morgon på Manolo.se.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Potejto Potaaato...Bägge är grymma tillverkare men har flera linjer inom respektive varumärke där hantverksnivån skiljer sig avsevärt (antal handsydda moment etc). Jag rekommenderar att man går på den tillverkaren man gillar bäst rent estetiskt i form av kragar, tyger, snitt etc samt passar ens kropp bäst om vi pratar konfektion och inte måttsytt. Kvalitetsskillnaden är relativt liten mellan tillverkarna om man väljer i samma prisklass.

Dandylife-linjen. Bra?
 

Whedda

Rolex
Dandylife-linjen. Bra?


Kanonlinje men inte det fläskigaste de kan tillverka. Vill minnas att man kan gotta ner sig med typ 8 eller 12 handmoment om man gör måttsytt men merparten av dessa är å andra sidan rent estetiska.

Dandylife är ju en lite ledigare linje som inte skall vara så pressad vilket gör att de kanske inte gör sin värsting konstruktion på just den..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kanonlinje men inte det fläskigaste de kan tillverka. Vill minnas att man kan gotta ner sig med typ 8 eller 12 handmoment om man gör måttsytt men merparten av dessa är å andra sidan rent estetiska.

Dandylife är ju en lite ledigare linje som inte skall vara så pressad vilket gör att de kanske inte gör sin värsting konstruktion på just den..

Gillar Dandylife. Mångsidiga skjortor, som funkar till allt förutom den mest dressade klädseln.

Dock blivit för tjock för varenda Barba jag äger. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
well that's me. hitintills har jag märkt att 4 MTO-sommarchinos är för små. trist. Sedan har jag gjort mig av med närmare 5 kavajer. Jävla skit.


Det är ingen höjdare. Jag själv står inför valet att släppa vikterna, eller köra på och rocka uppkavlad t-shirt, stretch-jeans och loafers hela, hela sommaren.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Marklyft. Har sovit en halvtimme än så länge pga smärtan. Vaknade precis och jag grät när jag väl tog mig upp ur sängen.

Fortsätter det på det här viset så kommer sjukt nog inte klara sv att gå till jobbet i morgon.

Been there, Done that... Ingen minns en fegis ;)

Skämt åt sidan, gräv fram och börja ta antiflammatoriskt. När du skadade dig, var det ett "riiiiich" eller ett "knak"?
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Riiiich? Haha.:p

Det var inget knak utan mer som en kniv som högg till.
Gå och lägg dig Christian, 78kg tysk ingenjörkonst rakt över nagelbandet. Det är smärta det..
image.jpg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hade det sagt riiiitsch när jag gör något på gymmet hade jag varit vääääldigt orolig....

För mina byxor!
 
Topp