• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skjortor

Whedda

Rolex
Allt beror såklart på budget och vad man är villig att betala. Dock får man också ofta precis vad man betalar för på ett eller annat sätt. Antingen i form av sömnad, tyg eller arbetslöner.

Jag gillar personligen Barba Napoli bäst av de skjortor jag äger. Hög kvalitet i såväl tyg som sömnad med många handsydda moment och exceptionellt bra passform/tillskärning. Ligger i premiumsegmentetoch startar på ca 1800kr i Sverige men precis som med skor eller klockor föredrar jag att köpa färre men bättre och låta skjortgarderoben byggas över tid.

För Mellanprisklassen tycker jag Eton är ett ypperligt alternativ med väldigt hög slitstyrka men mindre handsömnadsromantik. Om Barba är en Maserati är Eton en Audi.

Budgetklassen är inte något jag rekommenderar då det vanligtvis innebär att man behövt spara på något till den grad att det blir tveksamt. Företag som jag tycker är relativt vettiga är Japanska Kamakura, koreanska Spalla, brittiska Charles Tyrwhitt/TM Lewin samt holländska Suitsupply.

Jag håller mig dock borta från Online Made to Measure då kvaliteten sömnad och tillverkning i många fall är under all kritik. Sen tror jag inte på att ta sina egna mått och skicka in när MTM handlar om att ha en kompetent person som tar måtten och känner till systemet och hur man bäst bör mäta. Ha fått ett par skrämmande resultat när jag testat och H&Ms standardskjortor har suttit bättre och hållt högre kvalitet.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag kan bara hålla med Whedda (även om jag som vanligt vill ge en liten fingervisning om att jag arbetar med märket) - Barba är suveränt bra bara sett till produkten, fullständigt fantastiskt sett till priset och med tanke på att MTM åtminstone där jag är verksam betingar samma pris som konfektion det tveklöst mest prisvärda man kan köpa. MEN, än en gång, det är min åsikt och värdera den utifrån mitt ooberoende i sammanhanget...

Värt att tänka på är att man har olika "nivåer"/labels i varumärket med olika grad av ex handarbete, utan att det för den delens skull är någon prisskillnad mellan de butiker som för två olika varianter...och det är nog tillräckligt insinuant för idag.
 

Lunkan

Cartier
TailorStore, fantastiskt roligt nöje att laborera fram "den ultimata skjortan" i deras designmodul, annars RL och Tommy H.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Our Legacy för casualbruk. Har även "alternativa" material om man går igång på sånt. Min favorit är en crèmevit skjorta i råsiden. Fick jag ändra en detalj vore det kragen - till cutaway.

image.jpg
image.jpg
 

sveol

Cartier
Mina mått är helt åt skogen så jag kör alltid med tailorstore. Äntligen en perfekt passform. Varför inte fler beställer måtanpassat förstår jag inte. Finns det verkligen folk som passar i standard storlekar? ;-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är smal och Tiger Of Sweden har många skjortor som brukar sitta som ljutna på mig. De har även många modeller så man kan ha lite olika kragar, olika ärmslut osv... De är även konsekventa med storlekar, så om du hittar en storlek och passform i deras sortiment så kan du i framtiden köpa utan att behöva prova i butik


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Gillar man "BMW" finns även Xacus som i mitt tycke har mycket fint. Allt från Thomas Maison-tyger i fantastisk bomull till enklare varianter i linne. Ca 1100-1500kr beroende på tyg.
 

Maxim

Cartier
Outlet Syd har fått in en ny laddning Stenströms, ca 500 st skjortor i Fitted/Slim. Samtidigt har de kampanj på ca 25% på alles om man köper två, så en 525kr för en fin stenströms är väl aldrig fel? Ligger i Lödde.

1558406_748522088533662_5383531716922698936_n.jpg
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Själv har jag mer "dressade" skjortor varje dag och har provat många av de producenter som nämnts. Viktigaste är att hitta en stil och modell/tillverkare som passar, vilket bland skjortor brukar funka ganska fint utan att gå in på MTM. Personligen tycker jag att en kvalitativ och välsittande kostym och skor gör större skillnad (viktigast är ju klockan så klart :) )
Själv gillar jag bäst den italienska stilen och har flertalet från premiumtillverkare som Barba Napoli, Finamore och Truzzi. Av dessa föredrar jag nog mest den sistnämnda, men för vardagligt bruk kan jag även tipsa om italienska Boggi. Har man vägarna förbi Italien är det ett budgetalternativ att kolla upp. Väldigt ofta använder jag dessa före deras betydligt dyrare "landsmän".
 

SSL

Audemars
Själv har jag mer "dressade" skjortor varje dag och har provat många av de producenter som nämnts. Viktigaste är att hitta en stil och modell/tillverkare som passar, vilket bland skjortor brukar funka ganska fint utan att gå in på MTM. Personligen tycker jag att en kvalitativ och välsittande kostym och skor gör större skillnad (viktigast är ju klockan så klart :) )
Själv gillar jag bäst den italienska stilen och har flertalet från premiumtillverkare som Barba Napoli, Finamore och Truzzi. Av dessa föredrar jag nog mest den sistnämnda, men för vardagligt bruk kan jag även tipsa om italienska Boggi. Har man vägarna förbi Italien är det ett budgetalternativ att kolla upp. Väldigt ofta använder jag dessa före deras betydligt dyrare "landsmän".

Boggi har även onlineshop, fast höjer ett varningens finger iom storlekarna. Be om mått kan vara bra innan man beställer.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har kört Charles Thyrwitt nu i 10 år. Bra kvalitet, extremt prisvärde. Bra webshop. Ibland lite väl "brittiska" i sina tygval, men man väljer ju själv vad man vill köpa. Har väl en 30-40 st på snurr just nu, och har avverkat ytterligare 10-20 stycken kanske. Har tappat räkningen. Men så är jag väldigt "manlig" i min skjortkonsumtion. Har hittat märke och storlek, och beställer nya någon gång per år...
 

Skolläraren

Panerai
Jag måste säga att jag gillade Etons skjortor mer än Stenströms. Snyggare passform för mig och tyget kändes rejälare, utan att jag kan beskriva det på ett bättre sätt med mitt limiterade klädesvokabulär. Köpte två stycken direkt.
 

Vonlind

Panerai
Hittar ingen kostymtråd?!

Men hur som haver, jag skall på "Gatsby" bal på tisdag och har införskaffat mig en svart kostym med vita sträck ifrån Dutti.

Jag söker nu den perfekta kombon! Näsduk, slips och väst! Jag vill sticka ut, men fortfarande hålla det till temat. Har ni några tips eller idéer på hur jag ska köra?

Vart kan jag hitta de olika accesoarerna i butik? (Sthlm) då jag inte hinner att beställa, hatt skall också införskaffas!

Tack på förhand!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hittar ingen kostymtråd?!

Men hur som haver, jag skall på "Gatsby" bal på tisdag och har införskaffat mig en svart kostym med vita sträck ifrån Dutti.

Jag söker nu den perfekta kombon! Näsduk, slips och väst! Jag vill sticka ut, men fortfarande hålla det till temat. Har ni några tips eller idéer på hur jag ska köra?

Vart kan jag hitta de olika accesoarerna i butik? (Sthlm) då jag inte hinner att beställa, hatt skall också införskaffas!

Tack på förhand!

Du vill sticka ut, men hålla det till temat... Titta på accessoarer och skor av bättre kvalité. Det är detaljerna som skiljer oss åt ;)

Hatt köper du second hand på Herr Judit Sibyllegatan eller Hattbaren på Söder.
 

Vonlind

Panerai
Du vill sticka ut, men hålla det till temat... Titta på accessoarer och skor av bättre kvalité. Det är detaljerna som skiljer oss åt ;)

Hatt köper du second hand på Herr Judit Sibyllegatan eller Hattbaren på Söder.

Alltså sticka ut inom Gatsby temat, och hålla mig inom då-tidens "sticka ut" ;)
 

Belic

Cartier
Finns det några prisvärda skjortor för under 500? Kör på Charles Thyrwitt som jag är grymt nöjd med men har de modeller jag vill ha därifrån.
 

Björklund

Panerai
Kör Shirt factory till 90%. Resten är Alessandrini, J. Lindeberg, någon Adverb och ett par diverse.
TSF slim fit passar mig utmärkt! Bra kvalitet. De äldsta har jag säkert tvättat uppåt 100 gånger och formen/färgen är fortfarande suverän!
 
Topp