• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skjuta med mekanisk klocka på handleden?

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Någon som anser att man ska undvika det?
Ska ut och skjuta lite hagel, överväger att slänga på en Quartzare i stället.

Är jag enbart tramsig, eller kan en mekanisk klocka ta skada?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
ugu5y2at.jpg

Tack för input!
Den här åker på. :)
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Någon som anser att man ska undvika det?
Ska ut och skjuta lite hagel, överväger att slänga på en Quartzare i stället.

Är jag enbart tramsig, eller kan en mekanisk klocka ta skada?

Jag brukar ha min SMP på när jag skjuter, den verkar inte ha tagit någon skada.
 

P-A

Sir Spamalot
På famla tätt så gjorde Gunnar en uträkning på saken och det skulle inte vara någon fara så kroppen tar upp smällen innan den kommer till klockan
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En polares sub dog under en dag på skyttebanan. Minns inte exakt vad som gick sönder men jag skulle personligen ta av mig klockan.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Själv hade jag blivit rätt sne om jag chansade och skiten pajade, men samtidigt har ju jokkmokkswe en poäng...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Hagel är kanske en annan sak, men du skjuter garanterat skeet och de laddningarna är så småa och om du skjuter med halv auto blir det ju knappt nån rekyl. Fast uppe i jmk brände man kanske 500 skott på en kväll. Känns det osäkert lämna den hemma, för vad är tid och rum när man får skjuta bössa :woot:
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Min Traser quartzare dog under ett skjutpass med pistol. Men efter reparation har den fortsatt varit med och skjutit alla möjliga kalibrar från 5,56 till 20 mm samt blivit misshandlad på många sätt men ändå hållt ihop.
Som någon över skrev att är man orolig stoppa klockan i fickan under skjuttillfället eller lämna den hemma.
 

jabla

Sarlacc
Känns som det här redan avhandlats under diverse rubriker. Kan jag jogga, simma, golfa, basta, älska med min ... bla bla bla.
Klart du kan, din klocka är gjord för att användas!
 
Definiera 'ta skada' kommer den gå sönder -troligen inte, är det sämre för klockan än att inte skuta med den - Troligen, men jag tror att det bara är att skjuta på....

Skulle jag skjuta bössa med en Patek Årskalender - NEJ känns lite dyrt och riskera den, men med en 'vanlig' (LÄS Omega, Rolex dykare osv+) klocka JA....
 

joey

Cartier
Jag tog jägarexamen med en IWC Aquatimer på armen. Då sköt jag många skott med hagel och studsare. Inga problem.
 
Topp