• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skolådefyndet

I helgen besökte jag mina föräldrar. Jag frågade pappa om var han lagt alla gamla klockor han samlat på sig under åren. En liten stund senare dök det upp en skokartong som jag började rota i. Det mesta var kvartsskräp som ingen minns vad de kommit från, några mindes jag från min barndom.
Nu kommer det intressanta. Tre mekaniska klockor med "swiss made"-på urtavlorna. Mest spännande var en Eterna Matic i stål med silvertavla och quickdate som förmodligen tillhört min farfar. Efter förhållandevis lite övertalning fick jag med mig den hem.

Gissningsvis är klockan från sent 50-tal eller tidigt 60-tal. Känner jag min farfar rätt är den knappt använd men har fått alla servicar den ska ha enligt manualen. Kronan går lite trögt och jag tror att timvisaren hamnat lite snett. Kontrollmätning över natten visar att den snabbar sig 18 sekunder/dygn.

Vad tror ni att det kostar att få den servad? Jag vill så långt det är möjligt undvika byte av delar eller någon form av polering men den kan säkerligen behöva smörjas upp och justeras. Eventuellt polerar jag "akryl-kristallen" på egen hand vid något tillfälle.
 

Vic

Omega
Om du talar om var i landet du befinner dig kan någon säkert peka mot en bra urmakare och vad denna tar betalt.
 
IMG_6588.JPG
IMG_6589.JPG
IMG_6590.JPG
IMG_6591.JPG
 

Psykel

Patek
Är det dumt att öppna den på egen hand för att ta en titt på verket?
Någon som vet om de här är vattentäta?
Öppna på, du! På sin höjd "water resist", mot svarande typ 3 bar eller nåt. Om den ändå ska servas så är det definitivt ingen fara (skulle inte påstå att det är nån fara annars heller).
Jag ställer mig högst osäker till om mina vintageklockor som jag öppnat skulle vara mer värdelösa på att hålla vatten ute än innan! :D
 
Öppna på, du! På sin höjd "water resist", mot svarande typ 3 bar eller nåt. Om den ändå ska servas så är det definitivt ingen fara (skulle inte påstå att det är nån fara annars heller).
Jag ställer mig högst osäker till om mina vintageklockor som jag öppnat skulle vara mer värdelösa på att hålla vatten ute än innan! :D
Då ska jag bara skaffa mig ett boettverktyg först. (Har kvartsklockor som behöver batteribyte också.)

OT: Något tips på verktyg? Bergeon var dyrt (700 kr) och känner mig osäker på om teknikmagasinet och liknande har bra saker. (Känns nog säkrast med en med tre klor också).
 

Psykel

Patek
Då ska jag bara skaffa mig ett boettverktyg först. (Har kvartsklockor som behöver batteribyte också.)

OT: Något tips på verktyg? Bergeon var dyrt (700 kr) och känner mig osäker på om teknikmagasinet och liknande har bra saker. (Känns nog säkrast med en med tre klor också).
Jag har Kjell & Co's verktygssats som är en helt okej uppsättning grejer. Antar att det är samma boettöppnare i den som dom säljer lös för 200kr. Borde vara helt okej som start. Annars är ju gummiboll en klassiker.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Då ska jag bara skaffa mig ett boettverktyg först. (Har kvartsklockor som behöver batteribyte också.)

OT: Något tips på verktyg? Bergeon var dyrt (700 kr) och känner mig osäker på om teknikmagasinet och liknande har bra saker. (Känns nog säkrast med en med tre klor också).
Med viss iakttagen försiktighet så kan den gå att öppna med två stycken mindre spårskruvmejslar. Sätt skruvmejslarna i spåren på varsin sida och vrid motsols. Med lite tur så släpper locket relativt omgående.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med viss iakttagen försiktighet så kan den gå att öppna med två stycken mindre spårskruvmejslar. Sätt skruvmejslarna i spåren på varsin sida och vrid motsols. Med lite tur så släpper locket relativt omgående.
Nej, det där var faktiskt ett riktigt dåligt tips. Bättre då att försöka med dubbelhäftande tejp eller en kladdig boll.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Squashbollstricket misslyckades. Jag orkar inte hålla i boetten tillräckligt hårt. Frågan är om det hjälper med ett verktyg. Behöver kanske ha en boetthållare.
Jag brukar få ha skinnarbetshandskar på mig för att få ett bra grepp mot boetten, så inte handen går sönder. Prova med handskar. (I vissa fall även bettskena, när jag verkligen tar i ;))
 
Jag gick förbi Bergströms Ur. Kostnadsförslag på 4500 kr (om inget särskilt är fel). Glas, krona och packningar skulle behöva bytas.

Kontaktade en oberoende urmakare som gav offert på halva priset men också sa att glas, krona och packningar behöver bytas. Krona skulle då bytas till någon ersättningskrona. Om det gick att få tag i originalkrona skulle det bli mycket dyrt.

Är det här verkligen en bra väg att gå? Jag skulle helst inte vilja ha någon ful ersättningskrona.
 

Psykel

Patek
Jag gick förbi Bergströms Ur. Kostnadsförslag på 4500 kr (om inget särskilt är fel). Glas, krona och packningar skulle behöva bytas.

Kontaktade en oberoende urmakare som gav offert på halva priset men också sa att glas, krona och packningar behöver bytas. Krona skulle då bytas till någon ersättningskrona. Om det gick att få tag i originalkrona skulle det bli mycket dyrt.

Är det här verkligen en bra väg att gå? Jag skulle helst inte vilja ha någon ful ersättningskrona.
Jag skulle nog köra på den oberoende urisen som servar till ett humant pris och sen leta reda på en originalkrona på tradera, ebay eller här på KS.
 
Topp