Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skoputs på läderband? helkorkad idé?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av NickG, 15 januari 2014.

1. NickG
    Trådstartare

NickG Bonde

Från:
    Kungälv
    Tjena!

Jag har ett brunt läderband som börjar se riktigt risigt ut och jag har fått för mig att ta en ytterst liten klick skoputs och smörja in ordentligt för att sedan torka av allting rejällt, min fråga är då om detta kommer att färga av sig på handled och kläder?
    Vill helst inte att det skall se ut som att jag smort in hela handleden i brunkräm haha :)

Om detta är en fruktansvärt korkad idé så får gärna någon säga till då jag är väldigt nära på att göra detta!

Bandet har en vit sömm som jag förstår kommer bli brun efter denna process men det är jag helt okey med :)

2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Beror på vilken produkt det är, men räkna med att det är hög risk för att det kommer att färga av sig på skjortor.

Whedda gillar detta.
  3. NickG
    Trådstartare

NickG Bonde

Från:
    Kungälv
    Kan tänka mig detta och att förstöra skjortor försöker jag verkligen att undvika, torkar skoputs in tillslut, t.ex om jag torkar av allting helt otroligt bra och sedan låter det ligga ca. en vecka?

4. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Testa.

Jag brukar putsa mina skor efter konstens alla regler och de har aldrig färgat av sig vid användning.

5. Singular

Du gör förstås som du vill.

6. Whedda

Whedda Präst

Allt är ju relativt men med tanke på hur lätt en vit manschett blir solkig av bara svett och 1-2 användningar så kan jag tänka mig att kräm/polish med stor risk färgar av sig då manschetten gnider mot.

Det finns produkter som är till för att stänga in färgen som man kan använda. Finns på valmour.fr bl.a.

Samtidigt är ofta dessa skokrämer vattenfasta och blir det spår av dem kommer de gå bort i tvätten men det är ju inte optimalt

Skickas från min iPhone via Tapatalk

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nu är jag inte så insatt som tex Singular och Whedda , men du kanske skall börja med ofärgad?

Edit: Sen på't

Whedda gillar detta.
  8. Whedda

Whedda Präst

Det är lite skillnad på hur mycket kläderna gnuggas mot en skjorta och ett par skor. Testa att gnugga en vit trasa mot ett par skor så ser du att de med stor sannolikhet kommer lämna åtminstone svaga spår av kräm/puts

9. Whedda

Whedda Präst

Ofärgat är inga problem. En fet kräm kan få skinnet att mörkna rejält men man kan inte styra tonen på samma sätt som med pigment. Om man vill ha en lite varmare brun ton i ett par skor använder jag t ex lite lite rödbrun kräm som ger en glöd till skinnet. Fungerar även på band men skjortmanschetten är ett helvete.

10. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Will do. Putskväll idag!

11. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Har provat med svart på ett svart band och torkat av ordentligt efteråt, inget problem med att det skulle färga av sig. Detta var en äldre svart från Boston eller vad de heter.

12. NickG
    Trådstartare

NickG Bonde

Från:
    Kungälv
    Har nu putsat bandet och resultatet blev ju helgrymt! lät det ligga en timma efter en rejäl putsning och har sedan tagit en trasa och gnuggat mot det, har inte färgat av sig någonting! Jag är nöjd!

Ernesto, Whedda och jabla gillar detta.
  13. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag hade kört Boston vaxfett, gröna burken med gult innehåll. Funkar på skor, hundkoppel, vapenremmar etc etc.

14. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Då kan ju jag passa på o fråga en liknande fråga.
    Har några tröjor med armbågslappar i brunt skinn, dom har börjat se lite "torra" och tråkiga ut,
    hur löser ni detta om ni har liknande tröja? Tror ni det ska gå bra att smörja på lite Saphir RENOVATEUR?
    Eller ska ja ta något annat?

Whedda gillar detta.
  15. Singular

Saphir Renovateur eller liknande vårdande kräm för finskinn - ofärgat och lättabsorberat.

Bostonvaxet, Saphir Graisse, Saddle Dressing och sånt är i mitt tycke för fett och kraftigt.

NickG gillar detta.