• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Erikd

Cartier
Har själv Meermin Munkar, Il Gergor Chukkas, Allen Edmonds oxfords, RM Williams boots och ett par Trickers kängor. Kan varmt rekommendera alla! Sen ska man inte jämföra dem speciellt mycket. Mina Meermin och Il Gergo kostar ca 1500-2000kr och mina Tricker's 6500kr. Att jämföra dem är som att jämföra en Tissot eller Seiko med en Rolex. Det är inte en rättvis jämförelse.

Vad man väljer är ju helt upp till en själv men har man möjlighet tycker jag att det är smartare att köpa ett par dyra skor (Crocket & Jones, Trickers eller nått av de andra) istället för 3 billigare. Jag lovar att man känner skillnaden bara genom att ta på sig skorna eller bara hålla i dem.

Jag har själv riktiga Kalle Anka-fötter som knappt får plats i några skor. Sen är vänsterfoten en storlek större än höger också, vilket ställer till ytterligare problem. Men är man i London, New York eller någon annan stor stad där det finns en butik för det märke man är intresserad av ska man gå in och låta prova ut ett par skor. Det är oftast riktigt bra service, alla är trevliga och de har ofta alla konstiga storlekar och olika bredder som inte finns i någon annan butik.

Måste bara slå ett slag för Allen Edmonds om man råkar vara i New York. Ca 50% billigare mot de svenska priserna och det är grymt sköna skor. De blir väldigt prisvärda om man har möjlighet att köpa dem där.

Avslutningsvis lite läsning om Meermin: http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20130515/trunkshow-i-stockholm-del-i-meermin
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har själv Meermin Munkar, Il Gergor Chukkas, Allen Edmonds oxfords, RM Williams boots och ett par Trickers kängor. Kan varmt rekommendera alla! Sen ska man inte jämföra dem speciellt mycket. Mina Meermin och Il Gergo kostar ca 1500-2000kr och mina Tricker's 6500kr. Att jämföra dem är som att jämföra en Tissot eller Seiko med en Rolex. Det är inte en rättvis jämförelse.

Vad man väljer är ju helt upp till en själv men har man möjlighet tycker jag att det är smartare att köpa ett par dyra skor (Crocket & Jones, Trickers eller nått av de andra) istället för 3 billigare. Jag lovar att man känner skillnaden bara genom att ta på sig skorna eller bara hålla i dem.

Jag har själv riktiga Kalle Anka-fötter som knappt får plats i några skor. Sen är vänsterfoten en storlek större än höger också, vilket ställer till ytterligare problem. Men är man i London, New York eller någon annan stor stad där det finns en butik för det märke man är intresserad av ska man gå in och låta prova ut ett par skor. Det är oftast riktigt bra service, alla är trevliga och de har ofta alla konstiga storlekar och olika bredder som inte finns i någon annan butik.

Måste bara slå ett slag för Allen Edmonds om man råkar vara i New York. Ca 50% billigare mot de svenska priserna och det är grymt sköna skor. De blir väldigt prisvärda om man har möjlighet att köpa dem där.

Avslutningsvis lite läsning om Meermin: http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20130515/trunkshow-i-stockholm-del-i-meermin

Alden i USA blir mycket mer prisvärt än här också! Att punga ut 6500 kr för ett par skor i Sverige känns, för mig omotiverat, när du får de mycket billigare i Staterna.


Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Satsa på deras högsta linje så ska det inte vara några problem. Prada köpte upp de, då sjunk kvalitén på deras andra linjer...
Var det inte så att Prada introducerade nya "linjer" som inte höll gammal god kvalitet?
hur är det med church?
ingen har sådana? sägs ju va väldigt bra!
Jag har tre par Church's. Konstruktionsmässigt mycket bra skor. Vad gäller lädret har jag lite olika varianter: kalvskinn (helt Ok, inte lika mjukt jämfört med mina enda C&J), mocka (mina äldsta kvalitetsskor, ser ut som nya) och en variant som heter (tror jag) fume leather (nån sorts plastigare variant som är väldigt snygg iom att den skiftar färg ganska ordentligt beroende på ljuset, men åldras väl inte jättebra, troligtvis ett Pradapåfund).
 

Josef B

Bestraffaren
Alden i USA blir mycket mer prisvärt än här också! Att punga ut 6500 kr för ett par skor i Sverige känns, för mig omotiverat, när du får de mycket billigare i Staterna.


Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk
Japp det gäller bara att ta sig dit :) Skinnen på de Allen Edmonds jag har är så otroligt sköna. Enda tråkiga med det märket att de inte har så många modeller som attraherar mig.
 

Viking

Cartier
Har ett par skor från Örnsköldsvik. Passar perfekt i alla situationer. Man kan både bada och dansa i dom, även perfekta när man pinkar på natten. Men man får passa sig när man köper för det finns många franken av dessa skönheter .
 

Ernesto

Patek
2-Faktor

Whedda

Rolex
Om man inte vill påverka färgen alls bör man ju isf använda Saphir Medaille D'or Pâte de luxe i neutral färg samt Crème 1925 i neutral färg. Att den innehåller mycket pigment vet jag inte om jag håller med om, gäller ju bara att välja rätt färg alternativt kan man ju blanda tills man får rätt färg. Går ju även bra att få fina patineringar genom att blanda. Saphir är ju överlägset Kiwi, jag körde också Kiwi i början men har bytt nu helt till Saphir.

Som en person som spenderat mer tid med just skovård än den genomsnittlige kan jag bara säga att just neutrala produkter inte är fullt så universella som man lätt kan tro. Renovateur är en fantastisk produkt som jag tycker alla behöver till sina skor men att uteslutet använda ofärgad kräm och puts hjälper inte alltid att behålla nyansen utan ger tyvärr ofta en mattare och gråare ton över tid. För att behålla en så identisk nyans som möjligt till originalet bör man välja en kräm med mycket pigment i samma eller aningen ljusare nyans än skon då fettet i sig får skinn att mörkna. Varför man skulle vilja att skinnet skall vara som nytt kan jag inte förstå. Därför tycker jag likt du är inne på att det ofta är en fördel att använda t ex rödbruna krämer på choklad- eller ljusbruna skinn då det ger en "glöd" och värme. Man bör dock alltid applicera krämer sparsamt och hellre i flera omgångar.

Angående Saphir vs Kiwi beror det på vad man vill uppnå. Saphir MDO har endast vegetabiliska ingredienser utan silikon vilket är bra för lädret men det finns ingen produkt som ger samma högglans som Parade Gloss. För en spitshine i tån fungerar dessa utmärkt men inte som något vårdande alternativ för hela skon. Edward Green använder t ex Kiwi för deras fantastiska slutfinish i fabriken för att få ett ökat djup i skinnet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

rop

Breitling
Har 4 par C&J, men måste säga att jag tycker mina allen edmonds är skönare. Lite gubbigare/rundare i stilen men betydligt skönare efter långa arbetspass.
 

Erikd

Cartier
Har 4 par C&J, men måste säga att jag tycker mina allen edmonds är skönare. Lite gubbigare/rundare i stilen men betydligt skönare efter långa arbetspass.

Kan tänka mig att de är skönare att ha på sig i längden. De är verkligen bra uppbyggda i hålfot och mjuka att gå i.
Sen det där med gubbig/rundare tå så är ju smaken som baken. De väldigt mejslade lästerna tycker jag påminner mest om "myggjagare"...
För mig med en bred fot är det också nästan uteslutet rund tå som gäller. 8,5 EEE i storlek och de är fortfarande för smala.
 

rop

Breitling
Kan tänka mig att de är skönare att ha på sig i längden. De är verkligen bra uppbyggda i hålfot och mjuka att gå i.
Sen det där med gubbig/rundare tå så är ju smaken som baken. De väldigt mejslade lästerna tycker jag påminner mest om "myggjagare"...
För mig med en bred fot är det också nästan uteslutet rund tå som gäller. 8,5 EEE i storlek och de är fortfarande för smala.

Kan inte gör annat än att hålla med helt. Sen så funkar ju dessutom inte riktigt myggjagare i storlek 12 utan att det ser ut som att man ska ut och åka vattenskidor :)

Tips är ju självklart att köpa dem från USA. Köpte ett par Park Avenue och ett par Strand för 1800 resp. 2400, att jämföras med c. 4000 i sverige
 
Topp