• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Scipio

Patek
2-Faktor
Med så många fina skor, kanske värt att lägga en peng på vettiga skoblock? Tänkte bara på att hälen inte brukar må så bra av spiralskoblock.

Har förövrigt sjuk ångest att jag inte slog till på några skor under black Friday rean.. men, men det kommer fler chanser snart. Måste bara sluta läsa denna tråd, ni har alla ett dåligt inflytande på min uppfattning om vad som är normalt att betala för ett par skor.. :greedy:
Du har nog helt rätt angående skoblocken, men de skoblock jag sett, hoppas skobutiken få lika mycket betalt för, som vad ett par vanliga skor kostar. Finns det någon som vet var man köper bra skoblock till vettiga priser, säg till.

När det gäller kostnader för kläder och skor har jag min personliga strategi. Jag följer klassisk stil. Jag följer materialvalens egenskaper. Jag köper aldrig mode dyrt. Klassisk stil är långsiktig, blir aldrig omodern så kvalitet lönar sig om jag räknar antal timmar skon används/investerad krona. Bra grejer som används blir låg kostnad fast det är dyrare att köpa vid inköpstillfället. Jag köper av de som tillverkat liknade produkter länge d.v.s. jag köper ingen ny klocka av den som inte har minst 100 års erfarenhet, likadant med skor. Nya aktörer i en traditionell bransch är oftast bara ute efter max profit, inte långsiktighet, även om undantag finns. Skinn behöver vila så jag behöver minst ett par till. Se upp med fuskarna som försöker sälja snygga skor med dåligt skinn. Skinnets kvalitet är viktigare än hur skon ser ut, speciellt två år senare.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du har nog helt rätt angående skoblocken, men de skoblock jag sett hoppas skobutiken få lika mycket betalt som vad ett par skor kostar. Finns det någon som vet var man köper bra skoblock till vettiga priser, säg till.

När det gäller kostnader för kläder och skor har jag min personliga strategi. Jag följer klassisk stil. Jag följer materialvalens egenskaper. Jag köper aldrig mode dyrt. Klassisk stil är långsiktig, blir aldrig omodern så kvalitet lönar sig om jag räknar antal timmar skon används/investerad krona. Bra grejer som används blir låg kostnad fast det är dyrare att köpa vid inköpstillfället. Jag köper av de som tillverkat liknade produkter länge d.v.s. jag köper ingen ny klocka av den som inte har minst 100 års erfarenhet, likadant med skor. Nya aktörer i en traditionell bransch är oftast bara ute efter max profit, inte långsiktighet, även om undantag finns. Skinn behöver vila så jag behöver minst ett par till. Se upp med fuskarna som försöker sälja snygga skor med dåligt skinn. Skinnets kvalitet är viktigare än hur skon ser ut, speciellt två år senare.

Jag har beställt det här från https://www.skocare.se/produkt/skoblock-i-cedertra/. Cederträ, och om du köper 6st så hamnar du på ca 170sek/st.
Sen så har jag inget att jämföra med sen innan, så jag kan tyvärr inte bedöma skillnaden på de här och de som kostar en tusenlapp styck.

EDIT: Så länge skoblocken inte är gjorda efter lästen så har jag svårt att se hur det dyrare exemplaret skulle vara så pass mycket bättre än ett i den här prisklassen att prisskillnaden är motiverbar.

test-1.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har beställt det här från https://www.skocare.se/produkt/skoblock-i-cedertra/. Cederträ, och om du köper 6st så hamnar du på ca 170sek/st.
Sen så har jag inget att jämföra med sen innan, så jag kan tyvärr inte bedöma skillnaden på de här och de som kostar en tusenlapp styck.

test-1.jpg
Jag tycker de ser fina ut. Riktigt fina t.o.m. När de begär över 1000 kr/paret börjar det dock kännas löjligt. Tack för hjälpen! Såna får det bli.
 

Hutti

Cartier
Bra sagt om skoblock. Håller med om att såvida det inte är lästade skoblock så spelar det ingen riktig roll vart man köper, då är det nog viktigast att gå efter kvalité och pris. Om man beställer från Skocare.se är det viktigaste att man går ner en storlek, för skoblocken är som det står på sidan ganska stora i storlekarna.
 

Zingo

Rolex
Du har nog helt rätt angående skoblocken, men de skoblock jag sett, hoppas skobutiken få lika mycket betalt för, som vad ett par vanliga skor kostar. Finns det någon som vet var man köper bra skoblock till vettiga priser, säg till.

När det gäller kostnader för kläder och skor har jag min personliga strategi. Jag följer klassisk stil. Jag följer materialvalens egenskaper. Jag köper aldrig mode dyrt. Klassisk stil är långsiktig, blir aldrig omodern så kvalitet lönar sig om jag räknar antal timmar skon används/investerad krona. Bra grejer som används blir låg kostnad fast det är dyrare att köpa vid inköpstillfället. Jag köper av de som tillverkat liknade produkter länge d.v.s. jag köper ingen ny klocka av den som inte har minst 100 års erfarenhet, likadant med skor. Nya aktörer i en traditionell bransch är oftast bara ute efter max profit, inte långsiktighet, även om undantag finns. Skinn behöver vila så jag behöver minst ett par till. Se upp med fuskarna som försöker sälja snygga skor med dåligt skinn. Skinnets kvalitet är viktigare än hur skon ser ut, speciellt två år senare.
Herrstil.se
Skolyx.se
Kostar "gratis".
 
D

Deleted member 4412

Guest
Vad menar du med "dryg i längden"? Menar du att den är hård att gå med? Jag har ett par med den sulan och den är hård men har blivit mjukare. Det jobbigaste är alla j-a småsten som fastnar och bildar broddar.
Just det jag menade med drygt. Snön blir packad under sulan o allt grus fastnar..
Skön kollektion du har!!!
 

Whedda

Rolex
Handgrade börjar runt 6500:- o skillnaden är väl mest ekgarvade lädersulorna. Som du ändå sliter ner på nåt år..

Förstår vad du menar men just en ekbarkgarvad sula skulle jag säga är en ganska tydlig skillnad. Om du går ner den på ett år så skulle jag säga att du lär gå ner en Benchgrade på en kvart.

Sen är ett år väldigt kort tid. Vet inte hur många par du snurrar men det är i min erfarenhet viktigt att ha rätt skor för rätt situation så man inte går med lädersula i extrem väta eller snöslask.

Vad får man ge för ett par måttbeställda Yohei Fukuda?

30-40k baserat på specifikation och hur mycket ändringar som behövs
 

Josef B

Bestraffaren
20161201_165357.jpg
20161201_165416.jpg
20161201_165423.jpg
Aj tusan! Blev fullständigt fel i putsningen med västerskon... (högra skon i bild) Nån som kan ev ge en förklaring vad för fel jag gjort?
Det första jag gjorde var att ta vax, jobbade in den med trasa, ganska så länge. Såg bra ut utan en större glans.
Började arbeta på högerskon men inte med samma intensivitet, duttade i vax och vatten. Tog högst 10 min så fick jag till glansen som är nu. Lite förvånad faktiskt.
Så jag tänkte göra likadant med vänstern men det blev såhär istället :bored:
 

Josef B

Bestraffaren
Efter att ha bläddrat tillbaka lite i tråden så verkar det som jag använt alldeles för mycket vatten. Ska låta den vila och ta nya tag imorgon.
 

Vincent

Cartier
20161201_165357.jpg
20161201_165416.jpg
20161201_165423.jpg
Aj tusan! Blev fullständigt fel i putsningen med västerskon... (högra skon i bild) Nån som kan ev ge en förklaring vad för fel jag gjort?
Det första jag gjorde var att ta vax, jobbade in den med trasa, ganska så länge. Såg bra ut utan en större glans.
Började arbeta på högerskon men inte med samma intensivitet, duttade i vax och vatten. Tog högst 10 min så fick jag till glansen som är nu. Lite förvånad faktiskt.
Så jag tänkte göra likadant med vänstern men det blev såhär istället :bored:
Exakt samma har hänt mig, tror också det kan vara pga för mycket vatten. Ta bort allt och låt skorna torka och försök igen det funkade för mig.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Letar nya svarta Chelsea boots och har gallrat ner alternativen till två:
  • Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Black Calf
  • R.M.Williams Blaxland G Boot Yearling Black
Båda är tillverkade för hand med randsydd gummisula, resorskaft och finaste kalvskinn. Skiljer ca 1800kr (RM dyrare).
Har ni några erfarenheter av ovanstående alt? Vilken hade ni valt och varför?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Letar nya svarta Chelsea boots och har gallrat ner alternativen till två:
  • Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Black Calf
  • R.M.Williams Blaxland G Boot Yearling Black
Båda är tillverkade för hand med randsydd gummisula, resorskaft och finaste kalvskinn. Skiljer ca 1800kr (RM dyrare).
Har ni några erfarenheter av ovanstående alt? Vilken hade ni valt och varför?
RMW är najs. I mina ögon ett litet hopp upp i kvalitet som kanske inte motiverar den stora prisskillnaden. Det som gör det för mig är det faktum att RMW gör fantastiskt komfortabla skor. Loake funkar inte för mig åtminstone.
Prova, prova... :)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
RMW är najs. I mina ögon ett litet hopp upp i kvalitet som kanske inte motiverar den stora prisskillnaden. Det som gör det för mig är det faktum att RMW gör fantastiskt komfortabla skor. Loake funkar inte för mig åtminstone.
Prova, prova... :)
Har provat båda, ingen av dem är i närheten av den komfort som Steptronic erbjuder.
 

vlm1978

Cartier
Letar nya svarta Chelsea boots och har gallrat ner alternativen till två:
  • Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Black Calf
  • R.M.Williams Blaxland G Boot Yearling Black
Båda är tillverkade för hand med randsydd gummisula, resorskaft och finaste kalvskinn. Skiljer ca 1800kr (RM dyrare).
Har ni några erfarenheter av ovanstående alt? Vilken hade ni valt och varför?

RMW är klart trevligare 'out of the box'. Kräver mindre tid för att gå in (0 tid). Beställer du dessutom från bootsonline så blir det en marginell skillnad i pris.

Ska tillägga att jag inte äger några chatsworth men väl andra skor från Loake 1880.
 

Whedda

Rolex
20161201_165357.jpg
20161201_165416.jpg
20161201_165423.jpg
Aj tusan! Blev fullständigt fel i putsningen med västerskon... (högra skon i bild) Nån som kan ev ge en förklaring vad för fel jag gjort?
Det första jag gjorde var att ta vax, jobbade in den med trasa, ganska så länge. Såg bra ut utan en större glans.
Började arbeta på högerskon men inte med samma intensivitet, duttade i vax och vatten. Tog högst 10 min så fick jag till glansen som är nu. Lite förvånad faktiskt.
Så jag tänkte göra likadant med vänstern men det blev såhär istället :bored:
Nyckeln ligger i små mängder av både wax och vatten och arbeta upp en jämn yta genom små cirkelrörelser. Vill man snabba på processen kan man byta ut vattnet mot sprit eller ta en whisky medan man putsar för att få till en riktig "spitshine". Kan låta som ett skämt med gör ganska stor skillnad då alkoholen får waxet att stelna snabbare.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har provat båda, ingen av dem är i närheten av den komfort som Steptronic erbjuder.
Nej. Och långt ifrån dämpningen du får i ett par walkingskor från Asics. :) Steptronic är väl knappast jämförbara utan mer i samma lika som Rockport, Ecco mfl.?
Men vill du ha komfort OCH kvalitet skulle jag rekommendera RMW Comfort Craftsman. I princip samma sko som Blaxland men med en dämpad innersula.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
20161201_165357.jpg
20161201_165416.jpg
20161201_165423.jpg
Aj tusan! Blev fullständigt fel i putsningen med västerskon... (högra skon i bild) Nån som kan ev ge en förklaring vad för fel jag gjort?
Det första jag gjorde var att ta vax, jobbade in den med trasa, ganska så länge. Såg bra ut utan en större glans.
Började arbeta på högerskon men inte med samma intensivitet, duttade i vax och vatten. Tog högst 10 min så fick jag till glansen som är nu. Lite förvånad faktiskt.
Så jag tänkte göra likadant med vänstern men det blev såhär istället :bored:
Modell och märke? C&J?
 
Topp