• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Hutti

Cartier
Har nyligt köpt mina första seriösa skor, det blev en sorts chelsea boots. Då jag diggar dom och vill hålla dom fina ett tag så tänkte jag på skoblock. Köpte hem ett par med fjäder vilka var helt värdelösa då fotvalvet var alldeles för högt. Vilka skoblock är bäst för "höga" skor? Vore ju toppen om man kan använda blocken på andra låga skor också.
Skocare har bra skoblock, funkar super till mina boots och lågskor
 

Orson

Omega
2-Faktor
Hur är storlekarna? Köra samma som på skorna eller ska man gå ner en size? Står iaf på skolyx att dom är ganska stora i storleken.
 

Zingo

Rolex
Har nyligt köpt mina första seriösa skor, det blev en sorts chelsea boots. Då jag diggar dom och vill hålla dom fina ett tag så tänkte jag på skoblock. Köpte hem ett par med fjäder vilka var helt värdelösa då fotvalvet var alldeles för högt. Vilka skoblock är bäst för "höga" skor? Vore ju toppen om man kan använda blocken på andra låga skor också.
Föredrar specifika, för 359kr känns ok att unna skorna.
IMG_0004.PNG

IMG_0003.PNG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Föredrar specifika, för 359kr känns ok att unna skorna.
IMG_0004.PNG

IMG_0003.PNG
Köpte ett par sådana. Tycker inte de funkar bra alls i boots (för låga i framdelen). Passade illa i alla boots jag har utom ett par (så ett av typ 12-13 par). Bättre att satsa på skoblock som är högre än vanligt (har för mig att Bexleys och Saphirs skoblock är bra på det).
 

Zingo

Rolex
Köpte ett par sådana. Tycker inte de funkar bra alls i boots (för låga i framdelen). Passade illa i alla boots jag har utom ett par (så ett av typ 12-13 par). Bättre att satsa på skoblock som är högre än vanligt (har för mig att Bexleys och Saphirs skoblock är bra på det).
Trist, vilket märke var det? För mig funkar de kanon både i Chelsea och kängor.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som vet varför det blir vita konstiga sträck när man kört med lädertvätt och skorna torkat? Inte hänt mig tidigare nämligen..
 

MartinL

Omega
Hm, hur blir man av med de? Försvinner de när skorna torkat helt eller bör man tvätta om?
Hm, hur blir man av med de? Försvinner de när skorna torkat helt eller bör man tvätta om?
Om vi nu utgår från att det är salt (lägg gärna upp bild) så är det tyvärr inget som försvinner när skorna torkar. Här kan du läsa mer om hur du åtgärdar problemet:
http://www.shoegazing.se/2012/11/25/tipset-huskur-mot-saltflackar/
http://www.shoegazing.se/2014/02/06/tipset-hur-torka-bort-salt-ratt/
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor

LS

Panerai
2-Faktor
Snygga! Grattis! Känns de sköna?

Tack! :) Jobbar hemifrån så har inte provat dom mer än hemma. Passformen känns riktigt bra, velade länge mellan 10,5 och 11 men 11 blev perfekt. Tycker spontant att den här lästen passar mina fötter lite bättre än Loake Capital. Capital känns vidare (för mig i alla fall..) så jag måste gå ner i storlek och då blir det lite trängre fram i tån istället.
 

Zalath

Panerai
Tack! :) Jobbar hemifrån så har inte provat dom mer än hemma. Passformen känns riktigt bra, velade länge mellan 10,5 och 11 men 11 blev perfekt. Tycker spontant att den här lästen passar mina fötter lite bättre än Loake Capital. Capital känns vidare (för mig i alla fall..) så jag måste gå ner i storlek och då blir det lite trängre fram i tån istället.
Ja, Capital är ju en lite stor läst. Bra att du hittar en som passar dig bättre. Är ju inte alltid helt lätt.. :/
 
  • Like
Reactions: LS

Freddie L

Panerai
Fyndade Loake från Bäckmans på Blackfriday-rea. Nöjd med sko och service. Men... det här med skor börjar bli som med klockorna. Så fort ett par har landat börjar jakten på nästa par, och jag känner att jag måste ha ett par för varje tänkbar situation. Så nu jagar jag vinterkängor modell grövre, tänkt användning under snöiga och slaskiga förhållanden. Har hittat Red Wing Roughneck (eller kanske Beckman Round) som ser rejäla ut och med grov sula. Är RW nåt att ha? Finns det andra vettiga alternativ?

FullSizeRender 2.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fick hem idag två par skoblock från Skolyx.se. De känns bra och som nya luktar de helt underbara :)
20161207_172041.jpg
Packade också upp skoblock idag, fast från skocare.

Men, proffsen, hur tight ska skoblock sitta? Jag är ny på det här med kvalitetsskor, och de lokala hökarna här där jag bor har knappt ens "fjädervarianten" av skoblock. Därav distansköpet, annars kan man ju få hjälp i butik.
 

Hutti

Cartier
Packade också upp skoblock idag, fast från skocare.

Men, proffsen, hur tight ska skoblock sitta? Jag är ny på det här med kvalitetsskor, och de lokala hökarna här där jag bor har knappt ens "fjädervarianten" av skoblock. Därav distansköpet, annars kan man ju få hjälp i butik.

Det är helt och hållet en preferens hur tight de ska sitta, men de ska åtminstone sitta så sulan rätas ut, och det kan krävas en del tryck för det.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är helt och hållet en preferens hur tight de ska sitta, men de ska åtminstone sitta så sulan rätas ut, och det kan krävas en del tryck för det.
Sulan blir lite "mer uträtad" än utan blocken, men det krävs i stort sett inget tryck för att få in blocken på plats. Är det viktigt att "framfotsdelen" är så bred att den "håller ut" skon där?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Du vet att du kan justera bredden på skoblock av typen som @Josef B visar ovan?
Alltså...jag vet ingenting :/ .
De automatjusterar ju ut litet med en fjäder, men jag kanske skulle kolla efter lite justering.
Jag vet ju i ärlighetens namn inte ens vad jag kollar efter, i mitt huvud tänker jag att det borde vara "hårdare" att få ner dem bara. Vad ska jag kolla på? Skorna jag provar dem i är ett par RM Williams Gardener.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Alltså...jag vet ingenting :/ .
De automatjusterar ju ut litet med en fjäder, men jag kanske skulle kolla efter lite justering.
Jag vet ju i ärlighetens namn inte ens vad jag kollar efter, i mitt huvud tänker jag att det borde vara "hårdare" att få ner dem bara. Vad ska jag kolla på? Skorna jag provar dem i är ett par RM Williams Gardener.
Finns en skruv du kan justera lite. Skoblocken ska framför allt räta ut gångvecken på ovansidan.
Personligen föredrar jag block som sitter tajt.
 
Topp