• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

SSL

Audemars
Tack till den här tråden. Smörjer in mina skor med hjälp av hushållshandduk. Förstått nu att det finns putsdukar. Kollar i centrum på måndag. Jag har inga pjuks som herrarna i tråden, men jag gör först rent mina skor med hjälp av vatten och vanlig tvättsvamp, sen handduken och kräm, och sist spray. Försöker göra detta en gång i veckan åtminstone. Hur gör ni? Antar att vissa av er har ordentliga ritualer för detta.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
tråden har ju redan spårat så varför inte länka drömbilen
http://4jjo.com/aston-martin-db5.ht

(hur fan gör man så att en bild kommer med när man länkar?)
Fick upp denna på din länk... Kanske inte min drömbil, men smaken är som röven :D

chevrolet-spark-01.jpg
 

rop

Breitling
Tack till den här tråden. Smörjer in mina skor med hjälp av hushållshandduk. Förstått nu att det finns putsdukar. Kollar i centrum på måndag. Jag har inga pjuks som herrarna i tråden, men jag gör först rent mina skor med hjälp av vatten och vanlig tvättsvamp, sen handduken och kräm, och sist spray. Försöker göra detta en gång i veckan åtminstone. Hur gör ni? Antar att vissa av er har ordentliga ritualer för detta.

Jag gör: 1) tvättar av lätt med vatten för att få bort damm och dyl. 2) skokräm (från burk) med skoborsten (den lilla runda borsten på ovansidan). 3) låt vänta 10 min, sedan borsta den med huvudborsten. 4) putsa med gul skoputsduk för att få lagom glans. 5) använder inte spray

använder en borste som denna: http://www.skoputs.se/shop/7229/art29/h2158/2042158-origpic-850094.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
inte riktigt ;)

hur lång är livslängden på tex ett par church eller crockett? om man lämnar in på service med jämna mellanrum.

Om jag minns rätt är det livstidsgaranti på C&J, du kan alltid skicka tillbaka skorna för omsulning osv. Kostar 1500 kr! Kanske Whedda kan hjälpa till med mer svar angående livslängden? Jag är alldeles för ung för att veta det ;)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tack till den här tråden. Smörjer in mina skor med hjälp av hushållshandduk. Förstått nu att det finns putsdukar. Kollar i centrum på måndag. Jag har inga pjuks som herrarna i tråden, men jag gör först rent mina skor med hjälp av vatten och vanlig tvättsvamp, sen handduken och kräm, och sist spray. Försöker göra detta en gång i veckan åtminstone. Hur gör ni? Antar att vissa av er har ordentliga ritualer för detta.

Sök på Manolo.se

Där finns det utförliga guider. Det var så jag lärde mig!
 
  • Like
Reactions: ssl

Whedda

Rolex
inte riktigt ;)

hur lång är livslängden på tex ett par church eller crockett? om man lämnar in på service med jämna mellanrum.


Man kan säga att det beror lite på tillverkare och konstruktion. En maskinrandsydd sko som Crockett, Church, Gaziano&Girling, John Lobb Paris eller Edward Green är väldigt slitstarka men är fortfarande begränsade till ett visst antal omsulningar. Detta beror på att man använder en limmad kanvasribb som fäster mellan bindsula och rand och som ligger till grund för konstruktionen. Man brukar säga att mellan 10-15 år kan ett par korrekt vårdade kvalitetsskor hålla vilket gör dem i mina ögon till en rimlig investering på 4-5k. Mer eller mindre alla bespokeskor och även ett fåtal av premiumtillverkarna som St Crispin, Vass och Kiton använder sig av handrandsydd konstruktion vilket innebär att konstruktionen sys fast i bindsulan utan den limmade kanvasribben. Detta tar betydligt längre tid, gör ingen praktisk skillnad på kort sikt men möjliggör för ett bokstavligt talat oändligt antal omsulningar. Det tidskrävande arbetet innebär självklart ofta ett högre pris.

MEN! viktigast av allt som man måste komma ihåg när det kommer till "kvalitetsskor" är att ingen konstruktion är viktigare än de ingående materialen. Jag tycker därför att det är viktigare att köpa en sko av hög skinnkvalitet än av randsydd konstruktion. Konstruktionen handlar egentligen bara om att möjliggöra för omsulning men om inte ovanlädret är av hög kvalitet kommer det inte hålla sig snyggt över tid och när väl det skinnet spricker kan skon sällan räddas.

Jag tycker av egen erfarenhet att lägsta nivå jag skulle rekommendera för randsytt är Loake 1880 och Meermin Classic som bägge är prisvärda. Dock skall man ha klart för sig att det är en bit upp till Carmina, Crockett, Church och EG vilket är fullt rimligt då dessa kostar mer. Mitt råd är att lägga sig på tillverkare som Carmina och Crockett runt 3-5k och köpa färre men bättre skor. Fundera ut vad man verkligen behöver/vill ha och låt skogarderoben ta tid. Att köpa 10 par Bexley eller Loding på 1-2 år riskerar att bli dyrköpt då skinnet inte alls åldras med samma värdighet. För att inte tala om hur svårmotiverat det måste vara att sula om ett par skor för samma pris som att köpa ett par nya.
 

Whedda

Rolex
Om jag minns rätt är det livstidsgaranti på C&J, du kan alltid skicka tillbaka skorna för omsulning osv. Kostar 1500 kr! Kanske Whedda kan hjälpa till med mer svar angående livslängden? Jag är alldeles för ung för att veta det ;)

Det där med livstidsgaranti är tyvärr än myt som spridits angående flera tillverkare. Med Church pratade folk ett tag om att företaget skulle stå för alla reparationer i en livstid vilket såklart är befängt för ett par skor i 5000krs klassen. Precis som att ingen klocktillverkare skulle erbjuda gratis service/delar i en livstid.

Däremot är det helt riktigt att man kan välja att skicka tillbaka skorna till fabriken och de kan ofta återställa 25 år gamla skor till fantastiskt skick. Det finns dock för och nackdelar med att skicka till fabrik.
Fördelarna är att du får alla originaldelar vilket gör att de blir som mest i nyskick och att de har originallästen att sätta skon på.
Nackdelarna är att priset är klart högre och att en del av tillverkarna vägrar att ta emot skor som fristående skomakare halvsulat eller t om lagt slitsula i gummi på. Tredje nackdelen är att reparationstiden brukar vara på flera månader till skillnad från en svensk skomakare som gör jobbet på någon vecka eller två.
 

Andrew

Cartier
Om man inte vill påverka färgen alls bör man ju isf använda Saphir Medaille D'or Pâte de luxe i neutral färg samt Crème 1925 i neutral färg. Att den innehåller mycket pigment vet jag inte om jag håller med om, gäller ju bara att välja rätt färg alternativt kan man ju blanda tills man får rätt färg. Går ju även bra att få fina patineringar genom att blanda. Saphir är ju överlägset Kiwi, jag körde också Kiwi i början men har bytt nu helt till Saphir.

Visst påverkar även neutrala produkter skornas karaktär. Bilderna nedan är tagen med ett par månaders mellanrum och tre eller fyra strykningar med Saphir Crème 1925 neutral.
10404520835_58b5411573_z.jpg

11619872183_857a6288e4_z.jpg


 
  • Like
Reactions: Wii

Hardy

Thug
Man kan säga att det beror lite på tillverkare och konstruktion. En maskinrandsydd sko som Crockett, Church, Gaziano&Girling, John Lobb Paris eller Edward Green är väldigt slitstarka men är fortfarande begränsade till ett visst antal omsulningar. Detta beror på att man använder en limmad kanvasribb som fäster mellan bindsula och rand och som ligger till grund för konstruktionen. Man brukar säga att mellan 10-15 år kan ett par korrekt vårdade kvalitetsskor hålla vilket gör dem i mina ögon till en rimlig investering på 4-5k. Mer eller mindre alla bespokeskor och även ett fåtal av premiumtillverkarna som St Crispin, Vass och Kiton använder sig av handrandsydd konstruktion vilket innebär att konstruktionen sys fast i bindsulan utan den limmade kanvasribben. Detta tar betydligt längre tid, gör ingen praktisk skillnad på kort sikt men möjliggör för ett bokstavligt talat oändligt antal omsulningar. Det tidskrävande arbetet innebär självklart ofta ett högre pris.

MEN! viktigast av allt som man måste komma ihåg när det kommer till "kvalitetsskor" är att ingen konstruktion är viktigare än de ingående materialen. Jag tycker därför att det är viktigare att köpa en sko av hög skinnkvalitet än av randsydd konstruktion. Konstruktionen handlar egentligen bara om att möjliggöra för omsulning men om inte ovanlädret är av hög kvalitet kommer det inte hålla sig snyggt över tid och när väl det skinnet spricker kan skon sällan räddas.

Jag tycker av egen erfarenhet att lägsta nivå jag skulle rekommendera för randsytt är Loake 1880 och Meermin Classic som bägge är prisvärda. Dock skall man ha klart för sig att det är en bit upp till Carmina, Crockett, Church och EG vilket är fullt rimligt då dessa kostar mer. Mitt råd är att lägga sig på tillverkare som Carmina och Crockett runt 3-5k och köpa färre men bättre skor. Fundera ut vad man verkligen behöver/vill ha och låt skogarderoben ta tid. Att köpa 10 par Bexley eller Loding på 1-2 år riskerar att bli dyrköpt då skinnet inte alls åldras med samma värdighet. För att inte tala om hur svårmotiverat det måste vara att sula om ett par skor för samma pris som att köpa ett par nya.

Superbra svar! Blir till att prova ut lite skor :)
Vart handlar du?
 

DrDre

Patek
Om man är inne på att ha skor som ska hålla länge, så är det viktigt att man låter skorna vila minst varannan dag. Dvs att köpa ett par C&J och bära dem varje dag 5 dagar i veckan på jobbet för att man har använt hela sin budget på ett (1) par skor istället för två är nog ingen bra ide.

Jag snackade med en skomakare en gång som hävdade att om man har två par skor parallellt och växlar mellan dem, så håller de lika länge som tre par som man använder sekventiellt efter varandra. Om det stämmer vet jag dock inte, men jag håller det inte för otroligt.

Ang livslängden så spelar ju valet av sula rätt stor roll. Personligen föredrar jag Dainite men många verkliga skofantaster gillar ju läder. Ska man slita ut en Dainitesula får man ju gå rätt många mil, och har man dessutom flera par skor och betänker att dessa skor är av lite "finsko typ" (dvs inte något man går flera mil med varje dag precis), så är väl frågan om man ens kommer att sula om dem, utan att de snarare kommer att utrangeras pga tycke och smak kan ändras. Dvs om du växlar mellan tex tre par skor som alla individuellt har lång livslängd så kanske man känner efter 10 år att det kan vara roligt att köpa något nytt och lite annat. Det är ju tilltalande att man köper något som kommer att hålla i kanske 10-15 år, men ska man vara realistisk så kanske man ändå inte vill ha skor som är äldre än så? Man kan ju tex ta en titt i skogarderoben och hur kul känns de där skorna som ligger längst in och som man köpte för 13 år sedan?

Just nu har herring och pediwear lite rea, men även en sväng till den lokale skohandlaren för att försäkra sig om att man får ett par skor som verkligen passar är ju ingen dum ide. Jag har hellre ett par Loake 1880 som jag provat ut så att de verkligen sitter bra än ett par C&J som har lite halvtaskig passform för att man köpt dem oprovade på nätet.
 

Erikd

Cartier
...Jag har hellre ett par Loake 1880 som jag provat ut så att de verkligen sitter bra än ett par C&J som har lite halvtaskig passform för att man köpt dem oprovade på nätet.

Där har du helt rätt! Inget är viktigare än passformen. Känns värdelöst att köpa ett par skor för 4-6000kr om man inte testat dem innan och vet att de sitter bra. Visst skor formas efter foten men att hitta en modell och läst som passar en själv är så mycket bättre! Prova, prova och återigen prova. Ungefär som man gör när man är sugen på en klocka...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vad heter modellen till höger? Det är väl inte ett par C&J Snowdon?o_O

/M

Coniston. Snowdon har slätt tåparti utan söm (samt är gjord med veldtschoenteknik).

Jag kan bjuda på två (eller rättare sagt tre) av mina sanningar; alla människor skulle bli lyckligare om man (förutsatt att man kan bli lycklig av att handla eller äga - vilket känns som en förutsättning på ett klockforum...) om man köper hälften så mycket som istället kostar dubbelt (oavsett om det är mat, skor eller något annat), C&J Handgrade är marknadens mest prisvärda skor och 337-lästen är skapt av gudar för att sitta på människors fötter.
 

MBx

Cartier
Coniston. Snowdon har slätt tåparti utan söm (samt är gjord med veldtschoenteknik).

Jag kan bjuda på två (eller rättare sagt tre) av mina sanningar; alla människor skulle bli lyckligare om man (förutsatt att man kan bli lycklig av att handla eller äga - vilket känns som en förutsättning på ett klockforum...) om man köper hälften så mycket som istället kostar dubbelt (oavsett om det är mat, skor eller något annat), C&J Handgrade är marknadens mest prisvärda skor och 337-lästen är skapt av gudar för att sitta på människors fötter.

Borde ha sett både tåsömmen och att det inte är en veldtschoen.:blackeye:

I övrigt håller jag med dig till fullo - mer blir aldrig bättre.:)

/M
 
Coniston. Snowdon har slätt tåparti utan söm (samt är gjord med veldtschoenteknik).

Jag kan bjuda på två (eller rättare sagt tre) av mina sanningar; alla människor skulle bli lyckligare om man (förutsatt att man kan bli lycklig av att handla eller äga - vilket känns som en förutsättning på ett klockforum...) om man köper hälften så mycket som istället kostar dubbelt (oavsett om det är mat, skor eller något annat), C&J Handgrade är marknadens mest prisvärda skor och 337-lästen är skapt av gudar för att sitta på människors fötter.

Verkligen. Skillnaden man får för drygt 1000 kr mellan ett par Handgrade och ett par Benchgrade förvånade mig rejält första gången jag tog det steget. Mitt problem är dock att min fot är aningen för smal framtill för 337an, medan 341an av någon anledning sitter sämre kring hälen än 337an. Därför vill jag förespråka en hybrid mellan de två lästerna! Någon som har ett tips på skomodell?
 

Carlton

Cartier
...
om man köper hälften så mycket som istället kostar dubbelt (oavsett om det är mat, skor eller något annat),
...

...
I övrigt håller jag med dig till fullo - mer blir aldrig bättre.:)

/M


Kan inte bli mer rätt än såhär.. Tyvärr var det något jag själv insåg för sent, men är glad att man insett det. Har ett par Loake 1880 Bedale, mahogny färgen med Pennine / G läst, och ett par R.M Williams Gardener G läst. Sen har jag några äldre skräpskor från Dr Martens osv, otroligt att jag betalade såpass mycket för så dåliga skor förr i tiden ^^ Ska lägga upp bilder vid tillfälle =)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
2013-12-29 uppdatering!

Eftersom jag skrev tråden i september 2012 tycker jag att det behövs en uppdatering av originalinlägget. I dagsläget äger jag följande skor av Loake 1880 och Meermin:

psYUeiN.jpg

VrzkJV6.jpg

Från vänster: Loake 1880 "Aldwych", Meermin DMS, Loake 1880 "Chester", Loake 1880 "Cannon"

Loake 1880 "Bayswater", Meermin Chukkas.

Är nöjd med både Loake 1880 och Meermin och står fortfarande kvar vid min argumentation att jag hellre köper Loake 1880 som ligger på drygt 2000 och Meermin som ligger på drygt 1600 istället för ett par Crockett som kostar runt 4000. Men har en del par att variera med så använder aldrig några två dagar i rad vilket jag inbillar mig gör att skorna slits mindre.
 

Hardy

Thug
2013-12-29 uppdatering!

Eftersom jag skrev tråden i september 2012 tycker jag att det behövs en uppdatering av originalinlägget. I dagsläget äger jag följande skor av Loake 1880 och Meermin:

psYUeiN.jpg

VrzkJV6.jpg

Från vänster: Loake 1880 "Aldwych", Meermin DMS, Loake 1880 "Chester", Loake 1880 "Cannon"

Loake 1880 "Bayswater", Meermin Chukkas.

Är nöjd med både Loake 1880 och Meermin och står fortfarande kvar vid min argumentation att jag hellre köper Loake 1880 som ligger på drygt 2000 och Meermin som ligger på drygt 1600 istället för ett par Crockett som kostar runt 4000. Men har en del par att variera med så använder aldrig några två dagar i rad vilket jag inbillar mig gör att skorna slits mindre.



snygga och välvårdade :)
 
  • Like
Reactions: ZQT

Whedda

Rolex
Coniston. Snowdon har slätt tåparti utan söm (samt är gjord med veldtschoenteknik).

Jag kan bjuda på två (eller rättare sagt tre) av mina sanningar; alla människor skulle bli lyckligare om man (förutsatt att man kan bli lycklig av att handla eller äga - vilket känns som en förutsättning på ett klockforum...) om man köper hälften så mycket som istället kostar dubbelt (oavsett om det är mat, skor eller något annat), C&J Handgrade är marknadens mest prisvärda skor och 337-lästen är skapt av gudar för att sitta på människors fötter.

AMEN!

Håller med dig till 100% i 2 av 3 sanningar. 337-lästen är den mest mångsidiga och fantastiska på marknaden och man bör ALLTID köpa kvalitet före kvantitet. Handgrade är definitivt mer sko för pengarna är t ex John Lobb Paris men frågan är om inte Laszlo Vass i en prisklass mellan Benchgrade och Handgrade är mest kvalitet/hantverk för pengarna i hela världen. Handrandsytt, JR Sulor, AAA-skinn från D´Puy eller "museum calf" från Ilcea och Haas...För 500€...

Sen har de tyvärr ingen läst som kommer i närheten av 337:ans perfektion!
 
Topp