• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Hutti

Cartier
Måste faktiskt säga att samma läst fast olika modeller kan variera för mig, både när det gäller Loake Capital och CJ 348.

Olika modeller med olika insteg känns det som, trots samma läst. Kan även vara att skorna har anpassats efter fötterna med tiden.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Blev två par Loake Aldwych från Pediwear nu när det var rea. Ganska exakt 2k/st om man är Loake member sedan tidigare.

IMG_0306.JPG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Skokrämsfråga: till mina nya vinröda ovan, fungerar det med skokräm avsett för cordovan eller är det något väldigt speciellt i denna krämen? Har från Burgol (färgen Bordeaux i kräm samt vax). Borde fungera tycker jag.
IMG_8165.JPG
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Fredagspistolerna. Trevlig helg, mina vänner!
Q0E27Jc.jpg

Menar inte att dissa knuten på dina fina skor men tänkte bara komma med ett tips i all välmening! Kanske är det fler i tråden som vill ändra sitt sätt att knyta skor. Jag knöt själv som du för några år sedan men tycker att helheten blir mycket bättre med en annan knut. Du gör just nu en ögla och knyter den andra änden medsols - det gör att dina öglor hamnar lodrätt. Dina snören kanske går upp ibland också då belastningen vid den knuten gör att snörningen släpper. Knyter du istället motsols får du en snygg rosett som via belastningen när du går drar åt rosetten.

Se bild:

image.png
 
Senast ändrad:

Hutti

Cartier
Menar inte att dissa knuten på dina fina skor men tänkte bara komma med ett tips i all välmening! Kanske är det fler i tråden som vill ändra sitt sätt att knyta skor. Jag knöt själv som du för några år sedan men tycker att helheten blir mycket bättre med en annan knut. Du gör just nu en ögla och knyter den andra änden medsols - det gör att dina öglor hamnar lodrätt. Dina snören kanske går upp ibland också då belastningen vid den knuten gör att snörningen släpper. Knyter du istället motsols får du en snygg rosett som via belastningen när du går drar åt rosetten.

Se bild:

image.png

Lättare med videon som "startade allt".
 

Hugii

Audemars
...........
Skokrämsfråga: till mina nya vinröda ovan, fungerar det med skokräm avsett för cordovan eller är det något väldigt speciellt i denna krämen? Har från Burgol (färgen Bordeaux i kräm samt vax). Borde fungera tycker jag.
IMG_8165.JPG
Jag hade kört med samma. (Ingen erfarenhet av att korsa, men vad kan gå fel?)
Cordovanläder är lite "fetare" än kalvläder men du kommer inte använda dia skor i extrema miljöer (vandra i fjällen, jaga, jobba i gruvan etc.) :)
Jag har ett par skor i känguruläder och kör med samma skokräm/wax som övriga skor.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Skokrämsfråga: till mina nya vinröda ovan, fungerar det med skokräm avsett för cordovan eller är det något väldigt speciellt i denna krämen? Har från Burgol (färgen Bordeaux i kräm samt vax). Borde fungera tycker jag.
IMG_8165.JPG
Jag TROR att den stora skillnaden skall vara att det är mer pigment i produkter avsedda för cordovan.
 
Menar inte att dissa knuten på dina fina skor men tänkte bara komma med ett tips i all välmening! Kanske är det fler i tråden som vill ändra sitt sätt att knyta skor. Jag knöt själv som du för några år sedan men tycker att helheten blir mycket bättre med en annan knut. Du gör just nu en ögla och knyter den andra änden medsols - det gör att dina öglor hamnar lodrätt. Dina snören kanske går upp ibland också då belastningen vid den knuten gör att snörningen släpper. Knyter du istället motsols får du en snygg rosett som via belastningen när du går drar åt rosetten.

image.png
Lättare med videon som "startade allt".
Fantastiskt, grabbar! Tack för det!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Någon teori i varför det skulle vara mer pigment i codrovankräm? Jag, menar att bägge skinnen suger väl i sig det mesta? Eller polerar man bort mer överskott på cordovan?
Ingen aning, men kom på var jag fått det ifrån:

Saphir Cordovankräm är en skokräm speciellt framtagen för vård av cordovanskor. Det är en helt naturlig skokräm som är baserad på bivax och karnaubavax tillsammans med sex andra näringsrika vaxer och dubbelt så mycket pigment som andra skokrämer.
https://herrstil.com/collections/polish-and-creams/products/creme-cordovan?variant=25356800775

Låter ju inte som att det pajar en sko i vanligt skinn. Vad Burgol har i sin hästrumpskräm vet jag dock ej.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Någon som beställt från Herring Shoes? Går det snabbt?
Hade behövt skorna på torsdag och enligt dem tar det 3-5 dagar som snabbast. Någon som fått på 3 dagar till Sverige? :)
 

frasse

Cartier
Hej alla har en fråga har lite svårt att hitta bra finskor. Då jag har så breda fötter så fast jag hat 42 så brukar jag få ha 43-44 i skor för att de ska passa i bredden men blir ju obekvämt då de är för många.
Höga vrister har jag med

Några bra tips?
 
Topp