• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

viwe

Panerai
2-Faktor
Va ?
Kan inget om skor. Ingen hemsida eller tillverkare i kan rekommendera?
Jag har också problem med att hitta skor för mina breda fötter. De flesta bättre tillverkare av herrskor har ofta bredare läster att välja. Dock så kallas det lite olika. Börja kolla på http://www.pediwear.co.uk. Där kan du filtrera efter vidd. Bäst är väl ändå att prova i butik om du har möjlighet!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:

Harley

Omega
Sist jag beställde från Herring fick jag skorna dagen efter. Blev riktigt förvånad.
Låter bra för min del med då jag står & velar lite om det ska bli köp eller ej. Ni som köpt där & skickat i retur, vad har ni fått betala för returfrakt? Jag brukar ej köpa skor på nätet pga har så svårt att hitta till mina korta breda fötter men nu har jag hittat ett par där jag Verkligen vill ha! Men så är det f-läst.
 

Veratio

Cartier
IMG_20170114_143252.jpg


Har superkänsliga fötter och får nästan alltid skoskav och har varit orolig för hur mina nyinköpta Iron Rangers ska behandla mina fötter. Gått drygt en timme ute i skorna både igår och idag och det har fungerat utmärkt! Hårda som sten, men har i varje fall inte förstört fötterna mina!
 

Hellebring

Cartier
IMG_20170114_143252.jpg


Har superkänsliga fötter och får nästan alltid skoskav och har varit orolig för hur mina nyinköpta Iron Rangers ska behandla mina fötter. Gått drygt en timme ute i skorna både igår och idag och det har fungerat utmärkt! Hårda som sten, men har i varje fall inte förstört fötterna mina!
De var riktigt fina! Blev lite sugen på att kolla efter ett par själv trots att jag egentligen inte behöver fler skor.. :)
 
Har ett par Loake Churchill som jag endast har använt 2gånger, men jag gick ju i grus med dem så sulan ser sådär rolig ut.. Bästa sättet att få dem fina igen? Även några små märken har det blivit på dem, men antar att det försvinner med skoputs (har inget hemma för tillfället)




 

POO

Panerai
Har ett par Loake Churchill som jag endast har använt 2gånger, men jag gick ju i grus med dem så sulan ser sådär rolig ut.. Bästa sättet att få dem fina igen? Även några små märken har det blivit på dem, men antar att det försvinner med skoputs (har inget hemma för tillfället)





Skoblock och sluta använd skorna... nä men skämt å sido så vad spelar det för roll hur sulan ser ut? Kanten kan du däremot smörja med skokräm.
 

Harley

Omega
Jag slog till på mina Allra första kvalitetsskor till slut ändå!
Beställde ett par Carlos Santos two tone Oxford från Herring. Har kollat på just dessa i säkert 3-4månader. Hoppas jag gjort ett ok förstaval?
Eftersom jag är Helt färsk på det här nu & vill göra rätt fr början så undrar jag om jag uppfattat rätt att Saphir renovateur & Saphir créme 1925 (neutral?) är det som gäller?
 

Bilagor

  • IMG_7294.PNG
    IMG_7294.PNG
    27.3 KB · Visningar: 23
  • IMG_7292.PNG
    IMG_7292.PNG
    43.8 KB · Visningar: 23

Fredig

Cartier
Jag slog till på mina Allra första kvalitetsskor till slut ändå!
Beställde ett par Carlos Santos two tone Oxford från Herring. Har kollat på just dessa i säkert 3-4månader. Hoppas jag gjort ett ok förstaval?
Eftersom jag är Helt färsk på det här nu & vill göra rätt fr början så undrar jag om jag uppfattat rätt att Saphir renovateur & Saphir créme 1925 (neutral?) är det som gäller?
Bumpar denna fråga.. Har endast rullat mockaskor tidigare då jag alltid tyckt om mocka mer än läder. Är också helt färsk på vad jag ska ha för produkter till läder samt hur jag ska behandla skorna när de är nya, om jag drar på vax och polish direkt ur kartong osv...
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Bumpar denna fråga.. Har endast rullat mockaskor tidigare då jag alltid tyckt om mocka mer än läder. Är också helt färsk på vad jag ska ha för produkter till läder samt hur jag ska behandla skorna när de är nya, om jag drar på vax och polish direkt ur kartong osv...
Det du behöver (min högst personliga åsikt) är en burk skokräm, typ Saphir md'or i samma färg som skon, eller eventuell neutral, samma med skovax, typ Saphir Pate de Lux. Sedan skulle jag rekommendera att ha ett balsam likt Saphir Renovateur. Sedan kan du lägga på ett lager skokräm och putsa upp de med vax direkt från boxen, behövs inte men ger det lite extra skydd och ser väl kanske mer välvårdade ut. För att få reda på hur du ska gå till väga med detta rekomenderar jag Shoegazings guide som finns på Shoegazing.se.
 

Fredig

Cartier
Det du behöver (min högst personliga åsikt) är en burk skokräm, typ Saphir md'or i samma färg som skon, eller eventuell neutral, samma med skovax, typ Saphir Pate de Lux. Sedan skulle jag rekommendera att ha ett balsam likt Saphir Renovateur. Sedan kan du lägga på ett lager skokräm och putsa upp de med vax direkt från boxen, behövs inte men ger det lite extra skydd och ser väl kanske mer välvårdade ut. För att få reda på hur du ska gå till väga med detta rekomenderar jag Shoegazings guide som finns på Shoegazing.se.
Tack! Har kollat Shoegazing och tagit reda på hur jag ska ta mig fram med krämer osv när skorna behöver putsas... Men har inte lyckats söka mig fram när det gäller impregnering av läderskor när de är sprillans.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tack! Har kollat Shoegazing och tagit reda på hur jag ska ta mig fram med krämer osv när skorna behöver putsas... Men har inte lyckats söka mig fram när det gäller impregnering av läderskor när de är sprillans.
Ja, asså det är väl sällan fel med lite kräm och vax men skorna dör inte om du använder skorna direkt från boxen!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har ett par Loake Churchill som jag endast har använt 2gånger, men jag gick ju i grus med dem så sulan ser sådär rolig ut.. Bästa sättet att få dem fina igen? Även några små märken har det blivit på dem, men antar att det försvinner med skoputs (har inget hemma för tillfället)
Har du använt skorna nu under vintern (mao grus och snö/slask och troligen lite vägsalt)?
Lädersula och den kombinationen är ingen höjdare, även om en lädersula tål mer än man tror.
(dessutom halt som f-n....;))
Kan även var värt att veta att lädersulan slits mest I början (mest synbart) innan den hinner sätta sig lite efter en tids användning.
Det är inget du egentligen kan göra utan sulan kommer att slitas mer jämt framöver.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ja, asså det är väl sällan fel med lite kräm och vax men skorna dör inte om du använder skorna direkt från boxen!
Precis som Älvkvarn skriver; kör på :)

Lite mer seriöst; skorna är behandlade ifrån fabrik så de behövs egentligen inte någon skovård innan de används. Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln, om skorna har legat på ett lager en längre stund så kan behovet av lite återfuktning inte vara helt fel. Personligen brukar jag dra på ett tunnt lager kräm i en neutral färg innan jag använder skorna första gången.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det har du nog rätt i, men kör alltid Saphir Super Invulner på mina mocka och textilskor så tänkte att något bör jag väl impregnera med.. :D
Ett par skor i finare skinn skall inte fettas in eller sprayas med impregnering utan det är läderbalsam, kräm och vax som gäller. Saphir gör riktigt bra grejer, Renovateur och medaille d or är tillräckligt för vård och puts. Spitshine kräver typ paté.
 

Fredig

Cartier
Ett par skor i finare skinn skall inte fettas in eller sprayas med impregnering utan det är läderbalsam, kräm och vax som gäller. Saphir gör riktigt bra grejer, Renovateur och medaille d or är tillräckligt för vård och puts. Spitshine kräver typ paté.
Jo så långt har jag läst mig till att impregeringspray och dylikt hör till mocka och textil :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det här känns som ett par givna sommarsulor, utan en blodig prislapp. Är deft någon som har erfarenhet? Och ja, det känns mer aktuellt att lägga mitt inlägg här i stället för LTE-sneakers-tråden.

CASTAÑER Pablo Canvas Espadrilles
Skärmavbild 2017-01-16 kl. 16.00.45.png
Skärmavbild 2017-01-16 kl. 16.00.39.png
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det här känns som ett par givna sommarsulor, utan en blodig prislapp. Är deft någon som har erfarenhet? Och ja, det känns mer aktuellt att lägga mitt inlägg här i stället för LTE-sneakers-tråden.

CASTAÑER Pablo Canvas Espadrilles
Skärmavbild 2017-01-16 kl. 16.00.45.png
Skärmavbild 2017-01-16 kl. 16.00.39.png

Skulle aldrig betala mer än typ 10€ för ett par espadrilles. Köpes i valfri turistbutik runt Medelhavet. Dom går ju ändå sönder på några gå veckor...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det här känns som ett par givna sommarsulor, utan en blodig prislapp. Är deft någon som har erfarenhet? Och ja, det känns mer aktuellt att lägga mitt inlägg här i stället för LTE-sneakers-tråden.

CASTAÑER Pablo Canvas Espadrilles
Skärmavbild 2017-01-16 kl. 16.00.45.png
Skärmavbild 2017-01-16 kl. 16.00.39.png
Håller med @Fabian, köp billigt.
Sen bör du tänka på att de inte är så bekväma att gå längre sträckor i (noll dämpning).
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ville bara ge en eloge här i tråden till Skoaktiebolaget.

Var där sent i torsdags och köpte ett par Carlos Santos som jag inte orkade släpa runt på under kvällens aktiviteter. De skickade hem skorna till mig dagen efter utan några som helst problem! Nöjd med Alexander på Skoaktiebolaget.

image.jpeg
 

kalufsen

Panerai
Pembroke beställda i Oktober som precis landat, fick en bild när de var klara på fabriken och är mycket nöjd! Alltid lite extra pirrigt när de är gjorda på beställning :) Fan vill inte röra färgen alls så tänkte jag skulle hoppa dark brown och köra neutral saphir 1925, vad tror ni? Aldrig kört neutral så vet inte hur den beter sig (kan ju hoppas att inget händer förutom återfuktning och glans) :D

IMG_6192.JPG
IMG_6194.JPG
 

Vincent

Cartier
Pembroke beställda i Oktober som precis landat, fick en bild när de var klara på fabriken och är mycket nöjd! Alltid lite extra pirrigt när de är gjorda på beställning :) Fan vill inte röra färgen alls så tänkte jag skulle hoppa dark brown och köra neutral saphir 1925, vad tror ni? Aldrig kört neutral så vet inte hur den beter sig (kan ju hoppas att inget händer förutom återfuktning och glans) :D

IMG_6192.JPG
IMG_6194.JPG
Snyggt! Mina har börjat skifta lite i färgen, kommer bli riktigt härliga med tiden
 
Topp