• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har en åsikt om Yanko som säljs av Skolyx? Är sugen på en brun mockaloafer av bra kvalitet. Tittat på Loake Lincoln men de ingår inte i 1880-serien och ser ut att ha lite trist sula. Någon som äger en loafer från Yanko eller har annan erfarenhet av skorna? Hur smidiga är Skolyx med eventuella returer och byten?

https://www.skolyx.se/en/shoes/307-penny-loafer-light-brown-suede.html

Jag har ett par Chelsea boots från yanko, köpt av skolyx. Riktigt bra grejer för pengarna.
Jag har även köpt en del annat från skolyx och har inget negativt att säga. Bra kundservice och snabba leveranser.
Köp!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Precis beställt ett par long wing Loake Taunton two-tone i burgundy med grain/kalv. Halva priset på Herrings!
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&shoeid=9279&x=1
loake_taunton_in_burgundy_grain_and_calf_1.jpg
loake_taunton_in_burgundy_grain_and_calf_2.jpg
Och så fick jag dem just levererade till dörren av DHL, det tog bara ett par dagar. Skorna är just så bra som jag hoppats på, lite kraftigare sula som det gärna får vara på ett par longwings. Detta tillsammans med grain lädret känns perfekt. Riktigt snygga och sköna. Dessa kommer bli favoriter.
Kan verkligen rekomendera Herrings, vilken service! Konstnad leverans till Sverige 15 pund. Skorna som var på halva priset (utgående modell) kostade inkl frakt dryga 1400kr. Som bonus i paketet fanns ändå en burk kräm (burgundy givetvis), skohorn och extra skosnören! Well done Herrings!
Nu skall det smörjas och putsas för att få en riktigt bra och djup färg i skinnet.
IMG_8304.JPG
 
Senast ändrad:

Isac85

Cartier
Någon som har åsikter om Grenson Archie V? Går ganska mycket i mitt jobb, så behöver ett par skor som är sköna men ändå hyffsat dressade (kör skjorta/jeans i övrigt)
Är lite osäker på sulan, ser man ut som ett kioskmongo i sådana eller kommer man undan med det?
IMG_2331.PNG
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som har åsikter om Grenson Archie V? Går ganska mycket i mitt jobb, så behöver ett par skor som är sköna men ändå hyffsat dressade (kör skjorta/jeans i övrigt)
Är lite osäker på sulan, ser man ut som ett kioskmongo i sådana eller kommer man undan med det?
IMG_2331.PNG
Visserligen är skon en s k country brogues så en kraftig sula passar bra till modellen. Men en så kraftig och dessutom vit sula blir imho lite för mycket. Titta på tex C&J Pembroke eller Loake Badminton istället.
För att få lite mjukare känsla kan en iläggssula (med kork) vara en lösning.
Annars en dressad/clean enfärgad sneakers.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Någon som har åsikter om Grenson Archie V? Går ganska mycket i mitt jobb, så behöver ett par skor som är sköna men ändå hyffsat dressade (kör skjorta/jeans i övrigt)
Är lite osäker på sulan, ser man ut som ett kioskmongo i sådana eller kommer man undan med det?
IMG_2331.PNG
Hade kört på en gosig Chelseaboot typ RM Williams Comfort Craftsman. Mycket snyggare och rejält skön utan massa sneakersula.
Alternativt en så dressad sko som möjligt från t ex Airstep, Steptronic, Rockport el Ecco. Inget som gör randsömnadsmaffian här styva I brallan men de är ordentligt mycket bättre för fötter och rygg.
 

Harley

Omega
Och så fick jag dem just levererade till dörren av DHL, det tog bara ett par dagar. Skorna är just så bra som jag hoppats på, lite kraftigare sula som det gärna får vara på ett par longwings. Detta tillsammans med grain lädret känns perfekt. Riktigt snygga och sköna. Dessa kommer bli favoriter.
Kan verkligen rekomendera Herrings, vilken service! Konstnad leverans till Sverige 15 pund. Skorna som var på halva priset (utgående modell) kostade inkl frakt dryga 1400kr. Som bonus i paketet fanns ändå en burk kräm (burgundy givetvis), skohorn och extra skosnören! Well done Herrings!
Nu skall det smörjas och putsas för att få en riktigt bra och djup färg i skinnet.
IMG_8304.JPG
Gjorde ungefär som du, & fick även jag en burk kräm, skohorn & mockaborste.
Kan varmt rekommendera Herrings. Kommer bli ett par Loake Mojave eller Sahara därifrån till nästa löning!
 

Djstrahl

Omega
Någon som har en åsikt om Yanko som säljs av Skolyx? Är sugen på en brun mockaloafer av bra kvalitet. Tittat på Loake Lincoln men de ingår inte i 1880-serien och ser ut att ha lite trist sula. Någon som äger en loafer från Yanko eller har annan erfarenhet av skorna? Hur smidiga är Skolyx med eventuella returer och byten?

https://www.skolyx.se/en/shoes/307-penny-loafer-light-brown-suede.html
Skolyx har faktiskt service! Har du några frågor så svarar de alltid samma dag, för det mesta svarar dem direkt. Kan varmt rekommendera dem och skorna som de säljer. :)
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Och så fick jag dem just levererade till dörren av DHL, det tog bara ett par dagar. Skorna är just så bra som jag hoppats på, lite kraftigare sula som det gärna får vara på ett par longwings. Detta tillsammans med grain lädret känns perfekt. Riktigt snygga och sköna. Dessa kommer bli favoriter.
Kan verkligen rekomendera Herrings, vilken service! Konstnad leverans till Sverige 15 pund. Skorna som var på halva priset (utgående modell) kostade inkl frakt dryga 1400kr. Som bonus i paketet fanns ändå en burk kräm (burgundy givetvis), skohorn och extra skosnören! Well done Herrings!
Nu skall det smörjas och putsas för att få en riktigt bra och djup färg i skinnet.
IMG_8304.JPG
Jäkligt schyssta, tittade på dom där båtarna jag med fast i en annan ton. Kul att det gick så smidigt att köpa från Herrings, ska definitivt göra det i fortsättningen!
 

DrDre

Patek
Någon som har åsikter om Grenson Archie V? Går ganska mycket i mitt jobb, så behöver ett par skor som är sköna men ändå hyffsat dressade (kör skjorta/jeans i övrigt)
Är lite osäker på sulan, ser man ut som ett kioskmongo i sådana eller kommer man undan med det?
IMG_2331.PNG

Jag har ett par Archie fast med commando-sula. Mkt bekväma. Den där vita sulan ser ut att vara väldigt lik den som sitter på Red Wings klassiska kängor. Jag har ett par Red Wings med vit sula och de funkar väldigt bra, men är superhala på vintern (is och snö alltså).

Här finns de på rea. De är väldigt stora i storleken så minst en halvstorlek mindre skulle jag föreslå.

http://www.flannels.com/grenson-archie-brogues-112207?colcode=11220705

Andra alternativ om man går mkt kan ju vara Red Wings Policeman och Postman (den ena är lite högre och den andra är en vanlig lågsko).
 

Isac85

Cartier
Jag har ett par Archie fast med commando-sula. Mkt bekväma. Den där vita sulan ser ut att vara väldigt lik den som sitter på Red Wings klassiska kängor. Jag har ett par Red Wings med vit sula och de funkar väldigt bra, men är superhala på vintern (is och snö alltså).

Visserligen är skon en s k country brogues så en kraftig sula passar bra till modellen. Men en så kraftig och dessutom vit sula blir imho lite för mycket. Titta på tex C&J Pembroke eller Loake Badminton istället.
För att få lite mjukare känsla kan en iläggssula (med kork) vara en lösning.
Annars en dressad/clean enfärgad sneakers.


Här finns de på rea. De är väldigt stora i storleken så minst en halvstorlek mindre skulle jag föreslå.

http://www.flannels.com/grenson-archie-brogues-112207?colcode=11220705

Andra alternativ om man går mkt kan ju vara Red Wings Policeman och Postman (den ena är lite högre och den andra är en vanlig lågsko).


Tackar så hjärtligt! Loake badminton såg med nice ut.. är det Loakes bekvämaste semi-dress sko? Gällande skon så vill jag att det är brogues, ska lira till jeans och t-shirt/skjorta samt vara bekväma att gå i. Jag är ingen skoentusiast i övrigt men gillar Loake då de har hyffsat ratio gällande pris/kvalitet
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tackar så hjärtligt! Loake badminton såg med nice ut.. är det Loakes bekvämaste semi-dress sko? Gällande skon så vill jag att det är brogues, ska lira till jeans och t-shirt/skjorta samt vara bekväma att gå i. Jag är ingen skoentusiast i övrigt men gillar Loake då de har hyffsat ratio gällande pris/kvalitet
Bekvämaste å bekvämaste.:)
Det är ju fortfarande en klassisk randsydd sko, om den sedan är bekväm eller inte är nog subjektivt i slutänden.
Om du frågar mig (objektivt såklart) så tycker jag den är bekväm men ett par dämpade löparskor är såklart bekvämare.
Har haft mina Badminton i ca 5år nu och med lite skovård, skoblock och vila så ser de bra ut.

Om komfort har högsta prio så tror jag att Carlf är inne på rätt spår med tex Rockport skor. Var visserligen länge sedan jag ägde ett par men
vill minnas att de var bekväma. Tänkt dock på att det inte bara är konstrktionen (randsytt vs limmad) som skiljer utan även kvaliten på ovanlädret skiljer och s k polished binder skinn är vanligt inom det segmented.
Kan annars tipsa om mocka som material.
Enkelt att sköta. En bra spray lite då och då (t ex ifrån Saphir) och en mockaborste kommer man långt med.
Om det krävs så är det vara att tvätta av.
Nackdelen med mocka är att det inte åldras på samma sätt som skinn.

Du kan även kolla in märken som Carmina eller Yanko (skolyx) efter en kraftigare brogue.

Delar DrDre's uppfattning om sulan (har dessa på ett par RedWing). De är snorhala på snö/is!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Klippte ju ett par sjukt billiga oxfords från JL härommånaden. Sjukt nöjd med utseende och comfort såhär långt, och hade en rabatt på 25% som visade sig gälla på J.Lindebergs rea. 2500*0,5*0,75=937,50:- funkar, även om Loake Cannon säkert är ett säkrare kort.
JL sitter dock bra på mig och lästen har en trevlig form tycker jag. Finns kvar för 1250:- i svart stl 8 om någon har babyfötter :)
50036676_DkBrown_002574_002_ProductLarge.jpg
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Klippte ju ett par sjukt billiga oxfords från JL härommånaden. Sjukt nöjd med utseende och comfort såhär långt, och hade en rabatt på 25% som visade sig gälla på J.Lindebergs rea. 2500*0,5*0,75=937,50:- funkar, även om Loake Cannon säkert är ett säkrare kort.
JL sitter dock bra på mig och lästen har en trevlig form tycker jag. Finns kvar för 1250:- i svart stl 8 om någon har babyfötter :)
50036676_DkBrown_002574_002_ProductLarge.jpg
JL och Loake hade tidigare ett samarbete där Loake gjorde deras dyrare modeller.
Mycket möjligt att även de lite billigare också kan komma från Loake då Loake även har billigare serier.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kan nog stämma, det var en brittisk tillverkare iaf. Vilket är betydligt bättre än vad majoriteten av modemärken i samma prisklass håller på med. Jag tror att vi har mycket Lalle att tacka för att JL har den inriktningen de har.
Det var Alfred Sargent.
Har ställt frågan till JL vem som tillverkar dessa. Deras nuvarande lineup av oxfords och munkar känns helt klart en klass över "modeskor" men kanske inte riktigt som AS.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Kan nog stämma, det var en brittisk tillverkare iaf. Vilket är betydligt bättre än vad majoriteten av modemärken i samma prisklass håller på med. Jag tror att vi har mycket Lalle att tacka för att JL har den inriktningen de har.
Det var Alfred Sargent.
Har ställt frågan till JL vem som tillverkar dessa. Deras nuvarande lineup av oxfords och munkar känns helt klart en klass över "modeskor" men kanske inte riktigt som AS.
Japp, det var AS (försökte vara ödmjuk....;))
Har själv två par därifrån (ett par tan longwings och ett par mörbruna derby i grain)
Tråkigt att samarbetet inte fortsatte då det togs fram trevliga modeller.

Hoppas att kvalitén på deras egna skor är bättre än tiden innan samarbetet med AS. Skaffade själv ett par ljusa mocka Oxford och dessa
var jag tvungen att klacka om efter ca 10ggr (tillverkade i Italien och är durksydda, om jag minns rätt)
Efter det så har det dock hällt bra och mockan slits inte mer än andra märken.
(fyndade dessa för vad ett par pilsner på krogen kostar så jag är mer en nöjd)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Japp, det var AS (försökte vara ödmjuk....;))
Har själv två par därifrån (ett par tan longwings och ett par mörbruna derby i grain)
Tråkigt att samarbetet inte fortsatte då det togs fram trevliga modeller.

Hoppas att kvalitén på deras egna skor är bättre än tiden innan samarbetet med AS. Skaffade själv ett par ljusa mocka Oxford och dessa
var jag tvungen att klacka om efter ca 10ggr (tillverkade i Italien och är durksydda, om jag minns rätt)
Efter det så har det dock hällt bra och mockan slits inte mer än andra märken.
(fyndade dessa för vad ett par pilsner på krogen kostar så jag är mer en nöjd)
Har nu köpt på mig tre par från JLs nyare serie med en brun och en svart cap toe oxford samt ett par bruna dubbelmunkar. Ett par oxfords har under ett knappt år fått ganska mycket användning och oöm behandling på resor där skinnsulan burits i regn samt flera dagar i följd. Helt klart nöjd med kvalitén såhärlångt. Återstår att se hur de blir på ytterligare något års sikt.
Totalkostnad för tre par, alla köpta på rea, var under 3000:-... Listpris 7500:-...
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har nu köpt på mig tre par från JLs nyare serie med en brun och en svart cap toe oxford samt ett par bruna dubbelmunkar. Ett par oxfords har under ett knappt år fått ganska mycket användning och oöm behandling på resor där skinnsulan burits i regn samt flera dagar i följd. Helt klart nöjd med kvalitén såhärlångt. Återstår att se hur de blir på ytterligare något års sikt.
Totalkostnad för tre par, alla köpta på rea, var under 3000:-... Listpris 7500:-...
Kul och Grattis:)
Återkom gärna om du får svar på tillverkare, gissar på "noname" då JL annars
borde lyfta fram tillverkaren som en usp, om det tillhör någon känd skotillverkare.
 

Golbica

Omega
Provade nu när jag kom hem igen och snörade åt dem ordentligt men utan att det blev obekvämt. Är det fortfarande för stor glipa? De sitter på skönt tycker jag, men har ju som sagt bara haft dem i lägenheten. Töjer de sig inte lite med tiden så man kan dra åt dem mer och minska glipan?
2016-01-19 17.32.15.jpg
Hur sitter skorna så här 1 år efter användning? Har glipan minskat?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vad säger expertisen. Räcker det med behandling enligt bild, eller förtjänar skorna annat?
IMG_2265.JPG
Tänker du på estetiskt eller praktiskt?
Estetisk skovård i stil med spitshine handlar i slutändan om tyckte om smak. Kör på det du själv gillar.
Praktiskt skovård, nu vet jag inte vad Trickers burken innehåller men lite förenklat så räcker det med en bra skokräm och se till
att vårda hela skon (inkl sulkant), sedan kan man avsluta med vax för extra skydd och glans för det estetiska, men behövs inte om det är vård som är prio.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tänker du på estetiskt eller praktiskt?
Estetisk skovård i stil med spitshine handlar i slutändan om tyckte om smak. Kör på det du själv gillar.
Praktiskt skovård, nu vet jag inte vad Trickers burken innehåller men lite förenklat så räcker det med en bra skokräm och se till
att vårda hela skon (inkl sulkant), sedan kan man avsluta med vax för extra skydd och glans för det estetiska, men behövs inte om det är vård som är prio.
Split shine passar nog varken mig eller den modellen.
Jag tänker rent praktiskt, dvs att skon överlever ett par sulbyten. Jag försöker välja skor med gummisula vid dåligt väglag, så skorna håller ju länge länge. Jag vill således att skorna inte skall spricka i gångveck etc.

Köpte ett vax från cj till mina grasmere. Räcker det, eller behöver skorna fett också?

Ping @Singular du är ju grym på detta (också).
 

stigge

Omega
2-Faktor
Split shine passar nog varken mig eller den modellen.
Jag tänker rent praktiskt, dvs att skon överlever ett par sulbyten. Jag försöker välja skor med gummisula vid dåligt väglag, så skorna håller ju länge länge. Jag vill således att skorna inte skall spricka i gångveck etc.

Köpte ett vax från cj till mina grasmere. Räcker det, eller behöver skorna fett också?

Ping @Singular du är ju grym på detta (också).
För vård räcker det med Kräm
T ex denna ifrån Saphir
https://www.saphirmedailledorshop.com/pommadier-cream.html
Finns andra bra märken också som t ex Burgol
För extra finish är det Vax som gäller
https://www.saphirmedailledorshop.com/pate-de-luxe-wax-shoe-polish-50ml.html

Sedan kan man lägga på en tunt lager med fett på skor som är väldigt torra eller som kommer att utsättas för
en hel del (läs snö/slask och salt) men behöver egentlingen inte då kräm räcker.
Se dock till att ha ett bra fett som går att polera upp som t ex detta
https://www.saphirmedailledorshop.com/dubbin-graisse.html

För lätt rengöring och återfuktande kan med fördel Renovateur användas
https://www.saphirmedailledorshop.com/renovateur.html

Utöver ovan vård så ska skorna vila mellan användningarna och då med fördel mha skoblock
 
Senast ändrad:

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Skillnad mellan Loake Aldwych och Cadogan, är det bara att sömmen till tåkappan är brouge på Cadogan? Har inte lyckats googla mig till något annat.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
För vård räcker det med Kräm
T ex denna ifrån Saphir
https://www.saphirmedailledorshop.com/pommadier-cream.html
Finns andra bra märken också som t ex Burgol
För extra finish är det Vax som gäller
https://www.saphirmedailledorshop.com/pate-de-luxe-wax-shoe-polish-50ml.html

Sedan kan man lägga på en tunt lager med fett på skor som är väldigt torra eller som kommer att utsättas för
en hel del (läs snö/slask och salt) men behöver egentlingen inte då kräm räcker.
Se dock till att ha ett bra fett som går att polera upp som t ex detta
https://www.saphirmedailledorshop.com/dubbin-graisse.html

För lätt rengöring och återfuktande kan med fördel Renovateur användas
https://www.saphirmedailledorshop.com/renovateur.html

Utöver ovan vård så ska skorna vila mellan användningarna och då med fördel mha skoblock
Tack!
Blir till att införskaffa lite kräm således. Alltid trevligt att besöka olles skomakeri i Lund.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Skillnad mellan Loake Aldwych och Cadogan, är det bara att sömmen till tåkappan är brouge på Cadogan? Har inte lyckats googla mig till något annat.
Nja jag vill tro att Cadogan har Dainitesula medan Aldwych har lädersula.
Cadogan är för övrigt riktigt grymma eftersom de går att lufsa runt i även i västkustskt pissväder.
 
Topp