• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Äger tre par bättre skor.

De första är ett par Crockett & Jones Chelsea 5. Bruna i skinn.
Andra är ett par Carmina kvartsbrogues i ljusbrun mocka.
Tredje är ett par Loake Kempton-chuckas. Brun mocka.

De första har ett rakt snitt genom skinnet som följd av alkohol och för mycket folk.
De andra blev typ flintis, där mockan slets bort så det bara är en kal fläck kvar på ena tån. Också följd av alkohol och för mycket folk.
Tredje har bara spruckit i sulan. Har inget belägg för att det är krökrelaterat, men det är väl det som är problemet där med. De går att fixa som tur är.
Då är frågan vad jag köper istället? Funderat lite på CJ Coniston, men jag är nog inte så mycket för kängor i slutändan..
Behöver väl köpa två par skor, varav ett par ska vara låga. :)
Fixa sulan på Loake, använd Chealseabootsen som fylleskor och köp ett par som @Janne2000 rekommenderat ovan (eller någon annan kul lågsko från Skoaktiebolaget, finns en massa trevligt att välja på...).
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sen tycker jag att spännande o vågade Carlos Santos från Portugal (om man nu inte är inbiten anglofil som mej;)) gör trevliga o kvalitativa skor till en bra peng.
IMG_6791.JPG

IMG_6792.JPG

O ja dom är en budget variant på mina drömpjucks från E&G nämligen legendariska modellen Dover:)
IMG_6793.JPG

Velat ha dom i 2 år nu men får inte köpa dom för min totalt oförstående fru haha.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Äger tre par bättre skor.

De första är ett par Crockett & Jones Chelsea 5. Bruna i skinn.
Andra är ett par Carmina kvartsbrogues i ljusbrun mocka.
Tredje är ett par Loake Kempton-chuckas. Brun mocka.

De första har ett rakt snitt genom skinnet som följd av alkohol och för mycket folk.
De andra blev typ flintis, där mockan slets bort så det bara är en kal fläck kvar på ena tån. Också följd av alkohol och för mycket folk.
Tredje har bara spruckit i sulan. Har inget belägg för att det är krökrelaterat, men det är väl det som är problemet där med. De går att fixa som tur är.

Då är frågan vad jag köper istället? Funderat lite på CJ Coniston, men jag är nog inte så mycket för kängor i slutändan..
Behöver väl köpa två par skor, varav ett par ska vara låga. :)

Grasmere? Känns som en sko för dig.
 
Det är bara så trist att behöva köpa skor med gummisula! Bor du i Göteborg klarar du dig åtminstone 10/12 månader med lädersula. Gör lite ont i själen varje gång jag slösar pengar på ett par skor med Dainite-sula.

Viktigt att tänka på att Dainite-sulor känns väldigt klumpiga när finare väder tittar fram och gatorna är grusfria, så allmänt får man mycket mer användning av ett par skor med lädersula, åtminstone i mitt tycke.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det är bara så trist att behöva köpa skor med gummisula! Bor du i Göteborg klarar du dig åtminstone 10/12 månader med lädersula. Gör lite ont i själen varje gång jag slösar pengar på ett par skor med Dainite-sula.

Viktigt att tänka på att Dainite-sulor känns väldigt klumpiga när finare väder tittar fram och gatorna är grusfria, så allmänt får man mycket mer användning av ett par skor med lädersula, åtminstone i mitt tycke.
Kan till viss del hålla med då många dainite sulade skor ofta har dubbelsula och blir då lite kraftigare.
T ex några av @Janne2000 förslag är enkelsulade och dessa blir imho väldigt användbara året om.
Kanske inte kängorna direkt men en Oxford med enkelsulad dainite tycker jag funkar året om.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tänker beställa ett par sneakers i mocka och funderar mellan dessa tre. Någon som har något att inflika? Vilket par bör man gå på (i)?

Common Projects
Common Projects.jpg




C.QP
C.QP.jpg




BUTTERO
BUTTERO.jpg
 

Blyfot

Cartier
Tänker beställa ett par sneakers i mocka och funderar mellan dessa tre. Någon som har något att inflika? Vilket par bör man gå på (i)?

Common Projects
Common Projects.jpg




C.QP
C.QP.jpg




BUTTERO
BUTTERO.jpg
Tycker Buttero är både bekvämare och snyggare detaljmässigt. Satsa på de du tycker är mest bekväma :) Har själv bara god erfarenhet av Buttero, bra kvalitet och härlig passform. Dock är de lite stora i storlekarna...
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det är bara så trist att behöva köpa skor med gummisula! Bor du i Göteborg klarar du dig åtminstone 10/12 månader med lädersula. Gör lite ont i själen varje gång jag slösar pengar på ett par skor med Dainite-sula.

Viktigt att tänka på att Dainite-sulor känns väldigt klumpiga när finare väder tittar fram och gatorna är grusfria, så allmänt får man mycket mer användning av ett par skor med lädersula, åtminstone i mitt tycke.
Här i Sthlm är det tvärtom! Är det inte slaskigt/blött/skitigt så är det tonvis med satans grus precis överallt:banghead:
Har man tur är skiten borta innan juni dvs gruset som bokstavligen tuggar lädersulor till frukost o sen spottar ut dom haha. Tiden mellan nov-maj ör det således svårt att köra lädersulor.
O ja, jag älskar känslan av lädersulor o önskar innerligt att gatorna här vore renare (jag ringer o tjatar VARJE vår på att dom ska börja sopa);)
Visst, gå försiktigt från huset till garaget, ta bilen till jobbet, gå sick-sack 100m o sen bara stanna på kontoret KAN funka nån dag vilket jag även gör ibland..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Tro mej, ingen gnäller nog så mycket på underlaget som jag gör så därav sa frugan att köp dej ett par skor du faktiskt vågar o kan ha. Därav Coniston;)
Var även nära att slå till på ett par Cheviot i polo suede med dubbel lädersula men gav upp pga allt grus..
IMG_6794.JPG
 
Ouch, det är sjukt att det kan skilja så på bara 50 mil. Det var i praktiken bara i delar av november och december som jag inte kunnat använda lädersula (gör det i och för sig inte heller när det regnar mycket).

1 gång har jag behövt använda mina Islays i år och det ser jag som något positivt...

Men känner att den stora frågan egentligen är om jag kan med att skaffa ett par Finsbury i mörkbrunt när jag redan har modellen i kastanj. Tror inte jag är tillräckligt modig för att köra på ett par Westbourne när det kommer till kritan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Coniston is the shit! Kan inte förstå varför jag inte klippte ett par tidigare..
Passar till det mesta, klarar av det mesta o är grymt sköna:)
"Budget" varianten är ju Loake Hyde men dom har inte dubbelsula så inte lika tåliga men mer dressade..
Men annars, om du nu verkligen inte vill ha kängor, så skulle jag satsa på ett par derby, oxford eller brouge med dubbelsula (Dainite) i gummi med storm welt rand. C&J har några trevliga varav Pembroke o Durham är några favoriter. Snygga o tål grus/slask/snö o sånt skit ;).
Pembroke:
IMG_6786.JPG

Durham:
IMG_6787.JPG

Loake har oxå några schysta brouges o oxfords på dainite sula men saknar storm welt rand. Mina favoriter är:
Buckingham
IMG_6788.JPG

Aldwych:
IMG_6789.JPG

Samtliga par i grainat läder:)

Sen tycker jag att spännande o vågade Carlos Santos från Portugal (om man nu inte är inbiten anglofil som mej;)) gör trevliga o kvalitativa skor till en bra peng.
IMG_6791.JPG

IMG_6792.JPG

O ja dom är en budget variant på mina drömpjucks från E&G nämligen legendariska modellen Dover:)
IMG_6793.JPG

Velat ha dom i 2 år nu men får inte köpa dom för min totalt oförstående fru haha.
Blir med all säkerhet inte Loake. Mer än så vet jag inte. Jag klär mig ganska tråkigt, mycket svarta jeans.
Gillar Dover-kopian.
Fixa sulan på Loake, använd Chealseabootsen som fylleskor och köp ett par som @Janne2000 rekommenderat ovan (eller någon annan kul lågsko från Skoaktiebolaget, finns en massa trevligt att välja på...).
Nåt sånt är tanken. Alternativet är att köpa ett gäng låga sneakers för pengarna istället.
Grasmere? Känns som en sko för dig.
Ja och nej. Lite rund typ.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Blir med all säkerhet inte Loake. Mer än så vet jag inte. Jag klär mig ganska tråkigt, mycket svarta jeans.
Gillar Dover-kopian.

Nåt sånt är tanken. Alternativet är att köpa ett gäng låga sneakers för pengarna istället.

Ja och nej. Lite rund typ.
Svarta Buttero Tanino med sula som är ton-i-ton & CJ Pembroke röstar jag på. Helsvarta sneakers till svarta denim är sjyst.
IMG_8498.JPG


Finns även med vit sula & blir trevliga med lite patina.

IMG_8499.PNG
 

stigge

Omega
2-Faktor
Sen tycker jag att spännande o vågade Carlos Santos från Portugal (om man nu inte är inbiten anglofil som mej;)) gör trevliga o kvalitativa skor till en bra peng.
IMG_6791.JPG

IMG_6792.JPG

O ja dom är en budget variant på mina drömpjucks från E&G nämligen legendariska modellen Dover:)
IMG_6793.JPG

Velat ha dom i 2 år nu men får inte köpa dom för min totalt oförstående fru haha.
Klart du ska ett par Dover:D
Riktigt trevliga men det från Carlos Santos verkar intressanta och ett prisvärt alternativ.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Ouch, det är sjukt att det kan skilja så på bara 50 mil. Det var i praktiken bara i delar av november och december som jag inte kunnat använda lädersula (gör det i och för sig inte heller när det regnar mycket).

1 gång har jag behövt använda mina Islays i år och det ser jag som något positivt...

Men känner att den stora frågan egentligen är om jag kan med att skaffa ett par Finsbury i mörkbrunt när jag redan har modellen i kastanj. Tror inte jag är tillräckligt modig för att köra på ett par Westbourne när det kommer till kritan.
Du kan ju köra nya citysulan!! Westbourne är ju riktigt nice o har för mej att @Ernesto hade ett par..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Klart du ska ett par Dover:D
Riktigt trevliga men det från Carlos Santos verkar intressanta och ett prisvärt alternativ.
Säg det till frugan min haha. Tjat om semester men vem fan väljer inte hellre ett par Dover;)
Tycker att Durham från C&J är snygga o lite tåligare plus att dom inte är nån rip-off på Dover.. Även Langdon i suede men dom finns bara med dubbel lädersula o precis som jag skrivit så tillåter inte våran huvudstad såna sulor..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag hade min RM Williams-fas för en massa år sedan, och efter ha testat t.ex CJ Chelsea 5 så är det inte intressant för mig! :)

Ångrar mig förresten lite @Janne2000, dessa Loake skulle jag kunna tänka mig:

IMG_6372.jpg
Den modellen i grainat oxblod fanns på rean tidigare.. Angsley eller nåt heter modellen. Men vet vad du menar, har man väl tagit steget upp så.. fast jag kan ändå tycka Loake gör helt ok skor med tanke på priset.
Men det blir ju lite som den här scenen:
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Säg det till frugan min haha. Tjat om semester men vem fan väljer inte hellre ett par Dover;)
Tycker att Durham från C&J är snygga o lite tåligare plus att dom inte är nån rip-off på Dover.. Även Langdon i suede men dom finns bara med dubbel lädersula o precis som jag skrivit så tillåter inte våran huvudstad såna sulor..

Ett ord, klarna. ;) Klart du ska ha Dover!!
 
Topp