• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

MrRipley

Omega
Har bara positiva erfarenheter från skoab, inte handlat något ännu. Men de gångerna jag varit där så har personalen varit väldigt trevlig och tillmötesgående, t.ex låtit mig prova, utan att behöva köpa. De går alltså inte efter devisen "you try, you buy"
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag skulle gått på 7,5 men vänta tills du fått jämförelsen från @speffy

Capital lästen är rymlig och Lester säger att Berwick är likvärdig med Capital lästen.
Fick hem mina men fått fel storlek så jag kan tyvärr inte ge ngt utlåtande om passformen mer än att jag inte kan ha mindre än jag har på Capital.
Framgår inte om Berwick jobbar med olika läster på deras modeller.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Skorna uthämtade och de satt perfekt :)
Nu har jag Loake i G lästen vilket är bredare än F. Jag har 8 i mina Loake och köpte strl 8 i Berwick. Så jag tror du ska gå ner en halv storlek om du jämför med Loake F lästen
F och G är bredd.
Lästerna heter ngt i stil med Capital, 026, 024 där Capital lästen brukar anses som stor vs andra läster/tillverkare.

Tex så anges det Capital/F bredd
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Kanske jag som missuppfattat det men lästen har väl en bredd på antingen G eller F i detta fall?

För att förtydliga så är mina Loake på lästen pennine G vilket man ska gå ner en halv storlek med om man jämför med F
 

stigge

Omega
2-Faktor
Kanske jag som missuppfattat det men lästen har väl en bredd på antingen G eller F i detta fall?

För att förtydliga så är mina Loake på lästen pennine G vilket man ska gå ner en halv storlek med om man jämför med F
Det stämmer bra att lästen också har en bredd som kan vara F (normal) eller G (bredare) map Loakes modeller.
Lästen Pennine finns (mina ngt begränsade kunskaper kring Loakes läster kan fela här) bara med G bredd. Det är en bred läst och även bredd map G bredd.
Inte alla läster som har olika bredder. Tror tex att Capital bara görs i F bredd. (Återigen, mina kunskaper kan fela, kan finnas som G via MTO kanske?)

För att stöka till det så har tillverkare olika benämningar för vad som är deras standard. Tex så har C&J en siffra för läst där E är deras standard bredd, tex 341/E fitting.
Vass är ytterligare ett exempel på när det blir krångligt. Det har bl.a. två läster som heter F och U och kan fås i 3 olika bredder (F till G, tror även H finns)

Mao passform på skor är en underbar röra :)
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Jag köpte ett två par Berwick skor från lester.se som jag fick hem idag. Tog samma storlek som mina Loake Hyde och ena paret passade riktigt fint (svarta cap toe) medan de bruna broguesen jag köpte känns smalare och tightare trots samma storlek. Så hoppas de töjer sig en aning.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Är det någon som har ett par C&J Westfield i mocka? Kan Ni dela med Er av en egen bild isåfall? Är dom som Polo suede i nyansen?

:)

Mina gamla:

image.jpeg


Inte riktigt samma nyans som polo suede.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tack för tipset, blev lite sugen.
Hur är Berwick i storlekar jämför med RMW och Loake?
Tack för tipset.
Gick på min Loake Capital storlek.
Hoppas de passar:)
Blev sugen på ett par.
Har 8uk på loake capital. Bör jag köra på 7,5 eller 8 på Berwick?
Har ganska smala fötter och tycker att 8 sitter hyffsat löst på mig. Tycker det varit helt ok när det gäller en känga med lite tjockare ullstrumpa.
Hämtade ut mina Berwick nu på morgonen. Något bredare än jag minns mitt förra par (inte orimligt att anta att de har olika läster). Som tidigare passade storlek 10 mycket bra på längden.
Jag skulle säga att mina Berwick storlek 10 är samma längd som mina RMW i 10,5. Loake på capitallästen (10,5F) är i vanlig ordning lite längre då den har ett något utdraget tåparti.
brwck1.jpg
brwck2.jpg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Hämtade ut mina Berwick nu på morgonen. Något bredare än jag minns mitt förra par (inte orimligt att anta att de har olika läster). Som tidigare passade storlek 10 mycket bra på längden.
Jag skulle säga att mina Berwick storlek 10 är samma längd som mina RMW i 10,5. Loake på capitallästen (10,5F) är i vanlig ordning lite längre då den har ett något utdraget tåparti.
brwck1.jpg
brwck2.jpg
Du har mao gått ner 0.5 i stl på dina Berwick mot din storlek på Loake Capital?
Fick fel storlek levererade och dessa var 0.5 mindre än min storlek på Loake Capital och dessa var för små.
Kör 8.5 på Capital eller andra större läster som t ex Carminas Detroit. Min "normala" storlek är UK9

Då vi pratar passform kan de vara intressant att veta måtten på fötterna.
Min största fot mäter 27,5cm lång och 11cm över den s k ballen (bredaste stället)
(+- någon milliliter)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Du har mao gått ner 0.5 i stl på dina Berwick mot din storlek på Loake Capital?
Fick fel storlek levererade och dessa var 0.5 mindre än min storlek på Loake Capital och dessa var för små.
Yes!
Håller med om att fotens mått/form naturligtvis påverkar. Jag har ganska breda fötter på främre halvan och kan därför inte gå ned en halvstorlek på Capitallästen, även om det längdmässigt skulle fungera.
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Jag och ett par snart åtta år gamla Loake 1880 Buckingham tog tidigare idag sikte på Bäckmans Skoservice :)
Buckingham_.jpg


Gillade både Hanover och Trinity skarpt. Så...


Trinity_.jpg


Ett par Loake 1880 Export Grade Trinity i färgen deep mahogany fick följa med hem :woot: Skippade slitsula så dom får agera ren innomhussko ett tag :meh:

[EDIT] Glömde nämna att jag fick gå ned en halv storlek på Trinity jämfört med mina vanliga 1880. [/EDIT]
 
Senast ändrad:

Yoko

Panerai
2-Faktor
Yes! Första gången jag handlade där och definitivt inte sista. Skoaktiebolaget däremot.. hyffsat otrevlig personal.
Håller till viss del med angående Sko AB. Jag skulle kanske inte säga att personalen är otrevlig men men ibland så känns det som att jag glömt att jag hade Harry Potters osynlighetsmantel på mig ;)
Nu har jag bara varit på Sko AB en 5 - 6 ggr så jag har inte givit upp helt ännu. Bäckmans å andra sidan har alltid varit super oavsett om jag bara vill köpa ett par skosnören, lämna/hämta skor eller köpa nytt.
 
Senast ändrad:

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tog tuben till Nitty Gritty på Söder... Alden PTB's stod på inköpslistan. Provar högern - sitter perfekt. Provar vänstern - går knappt i. Väljer att gå upp en halv storlek - högern glappar för mycket. Jag ger upp... Vi åker tillbaka till city och tjejen köper en jacka. Fan, jag måste också köpa något då. Kan ju inte gå hem tomhänt när jag efter massor av år äntligen kunnat motivera Aldens svenska priser... Rose & Born, Grafford och Skoaktiebolaget var stängt. NK kanske hade något kul! Och det stämde! Blev ett par Crockett & Jones Pembroke i grain, färgen är tan.

image.jpeg


Så som jag fick böja ryggen och sträcka ut armen för att fota... :D
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tog tuben till Nitty Gritty på Söder... Alden PTB's stod på inköpslistan. Provar högern - sitter perfekt. Provar vänstern - går knappt i. Väljer att gå upp en halv storlek - högern glappar för mycket. Jag ger upp... Vi åker tillbaka till city och tjejen köper en jacka. Fan, jag måste också köpa något då. Kan ju inte gå hem tomhänt när jag efter massor av år äntligen kunnat motivera Aldens svenska priser... Rose & Born, Grafford och Skoaktiebolaget var stängt. NK kanske hade något kul! Och det stämde! Blev ett par Crockett & Jones Pembroke i grain, färgen är tan.

image.jpeg


Så som jag fick böja ryggen och sträcka ut armen för att fota... :D
:D

PS: snygga pjuck!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Håller till viss del med angående Sko AB. Jag skulle kanske inte säga att personalen är otrevlig men men ibland så känns det som att jag glömt att jag hade Harry Potters osynlighetsmantel på mig ;)
Nu har jag bara varit på Sko AB en 5 - 6 ggr så jag har inte givit upp helt ännu. Bäckmans å andra sidan har alltid varit super oavsett om jag bara vill köpa ett par skosnören, lämna/hämta skor eller köpa nytt.
Nu vill jag inte försvara SkoAB efter att ha givit dålig service, men att jämföra med Bäckmans tycker jag blir lite fel. Beckmans har ju en helt annan lokal där man i princip går fram till disken direkt. De gånger jag varit på Bäckmans har den enda personen som befunnit sig på butiksgolvet plockat i någon hylla och inte givit intryck av att vara där för att ta emot kunder vid dörren. Men jag har alltid fått bra service där också.
 

Harley

Omega
Jag funderar på att köpa ett par nya skor i mocka. Har fastnat för Loake Mojave dessert Shoe Brown suede & Loake Sahara chukka boot Brown suede.
Min fråga till alla er kunniga där ute är vilka hade Ni rekommenderat & varför?
Jag klär mig gärna i byxor av cargotyp men ändå med stil & oftast en snygg t-shirt eller piké till det.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag funderar på att köpa ett par nya skor i mocka. Har fastnat för Loake Mojave dessert Shoe Brown suede & Loake Sahara chukka boot Brown suede.
Min fråga till alla er kunniga där ute är vilka hade Ni rekommenderat & varför?
Jag klär mig gärna i byxor av cargotyp men ändå med stil & oftast en snygg t-shirt eller piké till det.
Med tanke på ökenkängans (chukkabootens) ursprung (brittiska soldater under 2:a VK) så känns väl Loake Sahara passande till cargobyxor (också med militär bakgrund).:)
 

Harley

Omega
Med tanke på ökenkängans (chukkabootens) ursprung (brittiska soldater under 2:a VK) så känns väl Loake Sahara passande till cargobyxor (också med militär bakgrund).:)
Var ingen dum tanke faktiskt! Passar dom i princip året runt (utom mitt i snöslasket såklart) eller är dom för varma på sommaren tror du?
 

san

Cartier
2-Faktor
Tog tuben till Nitty Gritty på Söder... Alden PTB's stod på inköpslistan. Provar högern - sitter perfekt. Provar vänstern - går knappt i. Väljer att gå upp en halv storlek - högern glappar för mycket. Jag ger upp... Vi åker tillbaka till city och tjejen köper en jacka. Fan, jag måste också köpa något då. Kan ju inte gå hem tomhänt när jag efter massor av år äntligen kunnat motivera Aldens svenska priser... Rose & Born, Grafford och Skoaktiebolaget var stängt. NK kanske hade något kul! Och det stämde! Blev ett par Crockett & Jones Pembroke i grain, färgen är tan.

image.jpeg


Så som jag fick böja ryggen och sträcka ut armen för att fota... :D
Snygga! Bra köp!

Hur upplever du storleken om du jämför med dina Cavendish? Gick du upp en halv storlek, trots samma läst? Kombinationen loafers och mocka gör ofta att man kan gå ner en halv storlek, kan jag tycka.
 
Topp