• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Ernesto

Patek
2-Faktor
Snygga! Bra köp!

Hur upplever du storleken om du jämför med dina Cavendish? Gick du upp en halv storlek, trots samma läst? Kombinationen loafers och mocka gör ofta att man kan gå ner en halv storlek, kan jag tycka.

Tack!

Jag tycker ärligt talat att de inte ens känns lika. Hade jag inte vetat om att det var samma läst hade jag aldrig gissat det... Gick ner en halv storlek i Cavendish för att slippa glappet i hälen som fanns på 7an, just för att de töjs i mocka.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Yes!
Håller med om att fotens mått/form naturligtvis påverkar. Jag har ganska breda fötter på främre halvan och kan därför inte gå ned en halvstorlek på Capitallästen, även om det längdmässigt skulle fungera.
Lite återkoppling om passformen på Berwick 1707
Fick först fel storlek och nu kom rätt.
Gick på samma storlek som jag drar på Loake Captial eller Carmina Detroit lästerna,
mao 0.5 ner mot övriga märken/läster som jag har.
Upplever Berwick som något kortare än Loake och Carminas men breddmässigt är den helt ok.
Tror inte att längden kommer att bli ett problem för mig när jag väl har gått in de, men om du är på gränsen mellan två storlekar och det är
längden som påverkar valet så skulle jag rek. att gå på din vanliga storlek.

Utan att vara expert på att bedöma skinnkvalité eller skokonstruktioner så tycker jag att det verkar vara ok kvalité på
skinnet och konstruktion. Verkar vara mer funktion vs utseende som gäller då t ex finish inte är att jämföra med dyrare syskon.
För reapriset är jag mer än nöjd.
Ska bli intressant att se hur de uppför sig efter en tids användning.

Plus i kanten till Lester.se som skickade med en Saphir skokräm som kompensation för
felleverans av storlek.
 

san

Cartier
2-Faktor
Tack!

Jag tycker ärligt talat att de inte ens känns lika. Hade jag inte vetat om att det var samma läst hade jag aldrig gissat det... Gick ner en halv storlek i Cavendish för att slippa glappet i hälen som fanns på 7an, just för att de töjs i mocka.
Topp, tack! Har också ett par Pembroke, i just UK 7 dessutom, och ett par mockaloafers från Yanko som jag var tvungen att gå ner en halv storlek i. Sneglat på Cavendish och anade att jag antagligen behöver gå ner en halv storlek i dem också, trots samma läst som Pembroke.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Topp, tack! Har också ett par Pembroke, i just UK 7 dessutom, och ett par mockaloafers från Yanko som jag var tvungen att gå ner en halv storlek i. Sneglat på Cavendish och anade att jag antagligen behöver gå ner en halv storlek i dem också, trots samma läst som Pembroke.

Tänk på att Cavendish (iaf för mig) i en halva mindre kan göra lite ont. Jag började gå med de lite hemma i början och har kört de på jobbet 1-2 gånger i veckan senaste två veckorna + idag och det är inte förrän idag som de inte har gjort ont alls. Tidigare har mina stortår domnat bort när jag har böjt på tårna. Idag klarade jag hela dagen utan smärta.

Pembroke promenerade jag hem 1,2km med direkt från NK när jag köpte de och körde de dagen efter fram och tillbaka till jobbet på 3km t/r samt under dagen på jobbet - ingen smärta alls. Samma sak med Westfield, ingen smärta alls.
 

Poppe

Cartier
Jag har fortfarande inte fått tummen ur att fixa bilder på mina nya Hums slippers. Helt fantastiska, och ursköna att knalla runt i hemma. Eftersom jag fortfarande felprioriterar mitt inköp av ett par svarta oxfords så har jag insett att jag behöver växa till mig och ta nästa steg in i galenskaperna. Precis, jag ska köpa tassel loafers. Brun mocka blir det och jag har fastnat för dessa två som en nybörjartassel.
http://www.herringshoes.co.uk/herring/barcelona-ii_tasselled-loafer/brown-suede
herring_barcelona_ii_in_brown_suede_1.jpg

http://www.herringshoes.co.uk/loake/lincoln_tasselled-loafer/polo-suede
loake_lincoln_in_polo_suede_1.jpg

Hur är skillnaden mellan dessa? Loaken ser nättare ut på något vis men finns det en fördel att välja herrings modell? Har ni andra alternativ i den här prisklassen så hojta till. Har inte tänkt lägga mer än 2500 eftersom risken (om än minimal) är att jag fegar ut och inte vågar ha tofsar. Men det är worst case, vill bära dem med självförtroende;)
God afton vänner
 

san

Cartier
2-Faktor
Tänk på att Cavendish (iaf för mig) i en halva mindre kan göra lite ont. Jag började gå med de lite hemma i början och har kört de på jobbet 1-2 gånger i veckan senaste två veckorna + idag och det är inte förrän idag som de inte har gjort ont alls. Tidigare har mina stortår domnat bort när jag har böjt på tårna. Idag klarade jag hela dagen utan smärta.

Pembroke promenerade jag hem 1,2km med direkt från NK när jag köpte de och körde de dagen efter fram och tillbaka till jobbet på 3km t/r samt under dagen på jobbet - ingen smärta alls. Samma sak med Westfield, ingen smärta alls.
Ah, generellt så för mig också när jag går ner till 6,5. Var tvungen att gå in mina loafers ganska ordentligt innan de satt bra.

Har för övrigt samma erfarenhet som du gällande Pembroke :)
 

Veratio

Cartier
Jag har fortfarande inte fått tummen ur att fixa bilder på mina nya Hums slippers. Helt fantastiska, och ursköna att knalla runt i hemma. Eftersom jag fortfarande felprioriterar mitt inköp av ett par svarta oxfords så har jag insett att jag behöver växa till mig och ta nästa steg in i galenskaperna. Precis, jag ska köpa tassel loafers. Brun mocka blir det och jag har fastnat för dessa två som en nybörjartassel.
http://www.herringshoes.co.uk/herring/barcelona-ii_tasselled-loafer/brown-suede
herring_barcelona_ii_in_brown_suede_1.jpg

http://www.herringshoes.co.uk/loake/lincoln_tasselled-loafer/polo-suede
loake_lincoln_in_polo_suede_1.jpg

Hur är skillnaden mellan dessa? Loaken ser nättare ut på något vis men finns det en fördel att välja herrings modell? Har ni andra alternativ i den här prisklassen så hojta till. Har inte tänkt lägga mer än 2500 eftersom risken (om än minimal) är att jag fegar ut och inte vågar ha tofsar. Men det är worst case, vill bära dem med självförtroende;)
God afton vänner

Jag hatar folk som är otrevliga på internet, men jag måste bara säga att det där är det jävligaste i skoväg jag någonsin sett. David Brent!!

Finns ju så många vackra skor där ute!
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Jag hatar folk som är otrevliga på internet, men jag måste bara säga att det där är det jävligaste i skoväg jag någonsin sett. David Brent!!

Finns ju så många vackra skor där ute!
Det var väl onödigt? Hade du sagt till någon på stan med Tassel loafers att det såg förjävligt ut? Då tycker jag inte heller att det är lämpligt på internet.

I min åsikt är tassel loafers kaxigt som fan. Kör på @Poppe, båda modellerna är snygga.
 

Poppe

Cartier
Jag hatar folk som är otrevliga på internet, men jag måste bara säga att det där är det jävligaste i skoväg jag någonsin sett. David Brent!!

Finns ju så många vackra skor där ute!
Inte särskilt konstruktivt kanske. Är det modellen i sig? Eller någon av skorna jag länkade tillsom sticker lite extra? Tar gärna emot tips på andra modeller.
Tack @Arnholm vet du hur kvaliteten på herring är? Har för mig att det är loake som tillverkar den, men är inte säker.
 

Veratio

Cartier
Det var väl onödigt? Hade du sagt till någon på stan med Tassel loafers att det såg förjävligt ut? Då tycker jag inte heller att det är lämpligt på internet.

I min åsikt är tassel loafers kaxigt som fan. Kör på @Poppe, båda modellerna är snygga.

Inte särskilt konstruktivt kanske. Är det modellen i sig? Eller någon av skorna jag länkade tillsom sticker lite extra? Tar gärna emot tips på andra modeller.
Tack @Arnholm vet du hur kvaliteten på herring är? Har för mig att det är loake som tillverkar den, men är inte säker.[/QUOT

.

Jag har absolut inget emot tassel loafers. Det var nog mer de där två modellerna som såg ut som damskor som jag reagerade på. Ber om ursäkt, vet att det var otrevligt - hade kunnat skriva att det inte är my cup of tea bara
 

Yrsnö

Cartier
Någon som har erfarenhet av Meermins Ron läst? (loafern), jag har storlek 10,5 i loake capital som jämförelse.
Jag har en loafer i Ron lästen, även en oxford i Elton. Jag upplever Ron lästen som ganska lik Elton i storlek men med annorlunda passform, glappar liiiite men är ändå mycket smal i tåboxen. Mina är precis så de inte är för stora, kör UK7 i båda. Hade nog inte kunnat gå ned till UK6,5 i Ron lästen p.ga tåboxen. De trycker lite också på ovansidan av fotvalvet, där de är som värst just nu. Jag har nog ett ganska normalt fotvalv.

Skorna var som vanlig med meermin hårda som ett par skridskor, men har nu efter ett dussin användningar på kontoret ett par timmar i stöten mjuknat lite. Inte en mardröm att använda längre men inte bekväma än. Tror de kommer sitta bra när de mjuknat mer, mina oxfords som jag haft i 1år är däremot hur sköna som helst.

Jag har UK6,5 i Capitallästen.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag har fortfarande inte fått tummen ur att fixa bilder på mina nya Hums slippers. Helt fantastiska, och ursköna att knalla runt i hemma. Eftersom jag fortfarande felprioriterar mitt inköp av ett par svarta oxfords så har jag insett att jag behöver växa till mig och ta nästa steg in i galenskaperna. Precis, jag ska köpa tassel loafers. Brun mocka blir det och jag har fastnat för dessa två som en nybörjartassel.
http://www.herringshoes.co.uk/herring/barcelona-ii_tasselled-loafer/brown-suede
herring_barcelona_ii_in_brown_suede_1.jpg

http://www.herringshoes.co.uk/loake/lincoln_tasselled-loafer/polo-suede
loake_lincoln_in_polo_suede_1.jpg

Hur är skillnaden mellan dessa? Loaken ser nättare ut på något vis men finns det en fördel att välja herrings modell? Har ni andra alternativ i den här prisklassen så hojta till. Har inte tänkt lägga mer än 2500 eftersom risken (om än minimal) är att jag fegar ut och inte vågar ha tofsar. Men det är worst case, vill bära dem med självförtroende;)
God afton vänner

Har loake skorna liggandes någonstans i garderoben. Helt ok sko för den pengen. Rätt tunn och kass sula men annars helt ok!
 

gurta_g

Cartier
Jag har en loafer i Ron lästen, även en oxford i Elton. Jag upplever Ron lästen som ganska lik Elton i storlek men med annorlunda passform, glappar liiiite men är ändå mycket smal i tåboxen. Mina är precis så de inte är för stora, kör UK7 i båda. Hade nog inte kunnat gå ned till UK6,5 i Ron lästen p.ga tåboxen. De trycker lite också på ovansidan av fotvalvet, där de är som värst just nu. Jag har nog ett ganska normalt fotvalv.

Skorna var som vanlig med meermin hårda som ett par skridskor, men har nu efter ett dussin användningar på kontoret ett par timmar i stöten mjuknat lite. Inte en mardröm att använda längre men inte bekväma än. Tror de kommer sitta bra när de mjuknat mer, mina oxfords som jag haft i 1år är däremot hur sköna som helst.

Jag har UK6,5 i Capitallästen.

Tack för svar, gick upp en halv storlek och la en beställning!
 

Harley

Omega
Är det någon här som har nån erfarenhet av Helsingborgs Skoservice? Såg att dom är återförsäljare för bl.a Loake, & med mina minst sagt speciella fötter så känns det säkrast att prova skorna i butik före köp.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Är det någon här som har nån erfarenhet av Helsingborgs Skoservice? Såg att dom är återförsäljare för bl.a Loake, & med mina minst sagt speciella fötter så känns det säkrast att prova skorna i butik före köp.
Yes, köpt ett par Loake cannon där. Bra service och han hjälper gärna till. Ena resåret till fästena gick i sönder på min sko. Hittade inte kvittot men gick inom när jag hade vägarna förbi. Inga konstigheter och dagen efter kunde jag hämta ut skorna igen. Vill även minnas att han alltid skickar med skoblock :)
 

Harley

Omega
Yes, köpt ett par Loake cannon där. Bra service och han hjälper gärna till. Ena resåret till fästena gick i sönder på min sko. Hittade inte kvittot men gick inom när jag hade vägarna förbi. Inga konstigheter och dagen efter kunde jag hämta ut skorna igen. Vill även minnas att han alltid skickar med skoblock :)
Låter bra! Såg att där var stängt lördgr så får bli en sväng till Hbg nästa vecka & kolla läget.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Har ett par C&J Tetberry i brunt. Storlek 7,5 använda kanske 10-15 gånger. Mycket fint skick. Inköpta i nov-16. För 5500 på careofcarl.
Skor med högs skaft passar inte på mig, så dom får gå.
Så är någon intresserad. Skriv till mig. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tjena gott folk!
Fungerade utmärkt att få tips av er klocksnackare förut när det kom till skjortor så denna gång handlar det om skor.

Jag söker skor, närmare bestämt av Derby typ. Föredrar lite mörkare brun nyans på dom.
Och maxbudget, säg cirka 2000 kronor. Gärna mindre om möjligt.

Hur länge kan jag anta att ett par skor likt dessa, beroende på tillverkare och budget såklart, håller?
De skorna jag har nu har jag använt varje dag i 2½ år nu, köptes för 1300:-. Visst har jag fått putsa upp dom och lagt i lite färg osv, men i övrigt mycket bra skor. De har fungerat väldigt länge.
Kan jag få ungefär liknande användningstid ut ur ett par Derby av OK kvalitet (eller vad man nu får för 2 lax)?
Kommer användas varje dag i princip.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
"Användsningstiden" kommer öka avsevärt om du låter skorna vila emellanåt och de flesta brukar rekommendera att de används max varannan dag. Ju fler skor du har i cirkulation, desto längre håller de :)

Sant där, kan ju växla med de jag har nu som jag vill byta bort ifrån. Dom fungerar utmärkt fortfarande.

Men tråkigt om man köper ett par skor för 2000:- som bara håller ett år eller så.
 
Topp