• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

BadkarsPiraten

Vacheron
Många sa att man inte kunde få bra skjortor för de priserna jag sökte i en annan tråd här.
Fick ett bra tips och jag är supernöjd med skjortorna jag köpte därifrån. Så jag tror absolut att jag blir nöjd med skor i "instegssegmentet".
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Okej, vad kan man få i instegssegmentet som är av den bästa kvalitet som det erbjuds?
Jag har fått uppfattningen att det inte går nån nöd på dig - gör dig själv en tjänst och köp något riktigt bra (som faktiskt är billigt på riktigt) istället för något "billigt".

Skillnaden mellan skjortor och skor är att en skjorta varken står eller går du i, samt att slitage och hållbarhet har helt andra förutsättningar.
 

Hutti

Cartier
Sant där, kan ju växla med de jag har nu som jag vill byta bort ifrån. Dom fungerar utmärkt fortfarande.

Men tråkigt om man köper ett par skor för 2000:- som bara håller ett år eller så.

Ett par kvalitetsskor bör hålla i minst två år ifall du skulle missbruka dem, och detta är endast sulan, vilket går att halvsula om för mellan 600-900kr
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har fått uppfattningen att det inte går nån nöd på dig - gör dig själv en tjänst och köp något riktigt bra (som faktiskt är billigt på riktigt) istället för något "billigt".

Skillnaden mellan skjortor och skor är att en skjorta varken står eller går du i, samt att slitage och hållbarhet har helt andra förutsättningar.

Well, jag önskar att jag fortfarande hade den ekonomiska situationen men efter jobb-byte där jag halverade min lön och husköp så finns det tyvärr inte jätte mycket över.
Det kostade mer med hus än vad jag någonsin hade trott...
För en helt vanlig svensson som mig, vad skulle du rekommendera som ligger över min budget utan att det skjuter iväg allt för mycket i pris? Tänk fint vin. 70 kronors och 150 konrors vin känner jag skillnaden mellan. Men mellan 150 och 300 kronor - troligtvis inte lika mycket om ens något, därmed helt onödigt för mig att köpa vin för 300kr när jag njuter tillräckligt av ett för 150kr.

Läs på lite och bilda dig en egen uppfattning vad som passar just dina ändamål.

Ska skumma igenom tråden lite grann.

Ett par kvalitetsskor bör hålla i minst två år ifall du skulle missbruka dem, och detta är endast sulan, vilket går att halvsula om för mellan 600-900kr

Har du något konkret exempel på kvalitetsskor?

Jag kan absolut ingenting i detta ämne, som ni märker.
 

Hutti

Cartier
Well, jag önskar att jag fortfarande hade den ekonomiska situationen men efter jobb-byte där jag halverade min lön och husköp så finns det tyvärr inte jätte mycket över.
Det kostade mer med hus än vad jag någonsin hade trott...
För en helt vanlig svensson som mig, vad skulle du rekommendera som ligger över min budget utan att det skjuter iväg allt för mycket i pris? Tänk fint vin. 70 kronors och 150 konrors vin känner jag skillnaden mellan. Men mellan 150 och 300 kronor - troligtvis inte lika mycket om ens något, därmed helt onödigt för mig att köpa vin för 300kr när jag njuter tillräckligt av ett för 150kr.



Ska skumma igenom tråden lite grann.



Har du något konkret exempel på kvalitetsskor?

Jag kan absolut ingenting i detta ämne, som ni märker.

Jag förstår helt ditt resonemang. Du får riktigt bra bang for the buck med Yanko från skolyx.se, vill du ligga på under 2000 rekommenderar jag Meermin, dock kan dem vara hemska att använda i början.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Sant där, kan ju växla med de jag har nu som jag vill byta bort ifrån. Dom fungerar utmärkt fortfarande.

Men tråkigt om man köper ett par skor för 2000:- som bara håller ett år eller så.
Du kan köpa ett par C&J för 5000:-, använda varje dag och vanvårda sönder dem på ett år. Eller så kan du köpa ett par Vagabond som du använder var tredje dag, vårdar ömt och sliter ned på fem år.
Personligen brukar jag lägga mig någon stans mitt emellan. Skoblock förihelvete, glöm ej.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tjena gott folk!
Fungerade utmärkt att få tips av er klocksnackare förut när det kom till skjortor så denna gång handlar det om skor.
Jag söker skor, närmare bestämt av Derby typ. Föredrar lite mörkare brun nyans på dom.
Och maxbudget, säg cirka 2000 kronor. Gärna mindre om möjligt.
Hur länge kan jag anta att ett par skor likt dessa, beroende på tillverkare och budget såklart, håller?
De skorna jag har nu har jag använt varje dag i 2½ år nu, köptes för 1300:-. Visst har jag fått putsa upp dom och lagt i lite färg osv, men i övrigt mycket bra skor. De har fungerat väldigt länge.
Kan jag få ungefär liknande användningstid ut ur ett par Derby av OK kvalitet (eller vad man nu får för 2 lax)?
Kommer användas varje dag i princip.
Nu har du ju fått en massa tips. Men kommer ändå med två konkreta tips.
Billigast (?) men ändå OK. Köp Berwick från lester.se (40% med rabattkoden "berwick40" som tidigare nämndes i tråden). Sjukt billigt, framför allt om du köper ett par med riktig Dainitesula (1100-1400 riksdaler inkl frakt). Inte så jättemånga storlekar kvar (tänk också på att många upplever Berwick som stora i storlekarna).
Annars Herring Shoes reaavdelning. Du har tom imorgon 20% rabatt på ordinarie priser med koden "HSB2017", så det kan säkert finnas något där också. Det funkar inte med en chukka boot (ser ju ut som en derby så länge du inte har Pee Wee Herman-längd på byxorna:p)? Isf skulle jag satsa på denna: Loake Pimlico Dark Brown Calf (inom budget med rabatt!)
loake_pimlico_in_dark_brown_calf_1.jpg

Angående hållbarhetsfrågan, så passar jag på den då jag roterar på ett 40-tal par (ja, så illa är det:D) vilket gör mig mindre lämplig att svara på den. (Men du har fått "rätt" svar att du ska rotera mellan minst två par för att öka hållbarheten...)
 

stigge

Omega
2-Faktor
"Användsningstiden" kommer öka avsevärt om du låter skorna vila emellanåt och de flesta brukar rekommendera att de används max varannan dag. Ju fler skor du har i cirkulation, desto längre håller de :)
Instämmer till 100%
Det absolut viktigaste tipset för skor är att låta skorna vila mellan användingarna och helst mha skoblock.

Har sett t ex sett randsydda, lädersulade golfskor hos personer som har "förstört" skorna efter några månader under en säsong pga
felaktigt användade medans billiga sneakers modeller kan hålla i flera år om det används rätt och får lite vila mellan användiningarna och lite skötsel ibland.
Personerna med lädersulade golfskor blir ofta förvånade när man påtalar att lädersula och regn inte är att rekomendera att ha som skor
under en golfrunda på 4-5h, där det även förekommer grusvägar.
Kommentarer som "men det är ju dyra och måste då hålla" är vanligt förekommande

Om du kollar på vanliga märken i instegsmodeller (ca 2,5-3,5kkr) och har flera par så kommer dessa att hålla längre än att t ex köpa ett par
Edward Green (ca 10kkr) och använda dessa varje dag.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu har du ju fått en massa tips. Men kommer ändå med två konkreta tips.
Billigast (?) men ändå OK. Köp Berwick från lester.se (40% med rabattkoden "berwick40" som tidigare nämndes i tråden). Sjukt billigt, framför allt om du köper ett par med riktig Dainitesula (1100-1400 riksdaler inkl frakt). Inte så jättemånga storlekar kvar (tänk också på att många upplever Berwick som stora i storlekarna).
Annars Herring Shoes reaavdelning. Du har tom imorgon 20% rabatt på ordinarie priser med koden "HSB2017", så det kan säkert finnas något där också. Det funkar inte med en chukka boot (ser ju ut som en derby så länge du inte har Pee Wee Herman-längd på byxorna:p)? Isf skulle jag satsa på denna: Loake Pimlico Dark Brown Calf (inom budget med rabatt!)
loake_pimlico_in_dark_brown_calf_1.jpg

Angående hållbarhetsfrågan, så passar jag på den då jag roterar på ett 40-tal par (ja, så illa är det:D) vilket gör mig mindre lämplig att svara på den. (Men du har fått "rätt" svar att du ska rotera mellan minst två par för att öka hållbarheten...)

Tack för tipsen!
Jag fastade för Loake men priserna på Berwick var ju riktigt bra under rean.
Undra bara om 41.5 (UK 7.5) passar på mig som bär 42-43..
Har mellan 41.5 och 43 och välja på det paret jag gillar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack för tipsen!
Jag fastade för Loake men priserna på Berwick var ju riktigt bra under rean.
Undra bara om 41.5 (UK 7.5) passar på mig som bär 42-43..
Har mellan 41.5 och 43 och välja på det paret jag gillar.

Fick hem mitt första par Berwick häromdagen och gick då ner 0,5 i storlek mot mina andra märken mha
av den allmänna rekomendationen.
Jag har normalt UK 9 och gick på UK8.5 och det blir troligen bra (har ej gått in skorna, det är ganska tighta nu)
Om du har UK 8 normalt så kan UK 7.5 fungera men har du UK9 så blir UK7.5 för trångt
 

M.U

Rolex
Någon annan storfot här? ;) Har väldiga problem att hitta skor då mina fötter alldeles för ofta är för stora... Någon som har bra tips på butik eller hemsida där de har kvalitetsskor runt 47/48? :)

Edit: I Göteborg glömde jag tillägga...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fick hem mitt första par Berwick häromdagen och gick då ner 0,5 i storlek mot mina andra märken mha
av den allmänna rekomendationen.
Jag har normalt UK 9 och gick på UK8.5 och det blir troligen bra (har ej gått in skorna, det är ganska tighta nu)
Om du har UK 8 normalt så kan UK 7.5 fungera men har du UK9 så blir UK7.5 för trångt

Snackade med polaren.
Hans Loake 1880 41.5 som jag testade i helgen fick jag inte ens med foten i. Så ska nog testa Berwick 43.
Går alltid att skicka tillbaka om det inte är bra!

Edit: typiskt, rabattkoden för Berwick har gått ut..
 

stigge

Omega
2-Faktor
Snackade med polaren.
Hans Loake 1880 41.5 som jag testade i helgen fick jag inte ens med foten i. Så ska nog testa Berwick 43.
Går alltid att skicka tillbaka om det inte är bra!
Har du 43/UK 9 i Sneakers eller i "riktiga skor"?
Om du har en "standard" UK9 i klassiska skor så kan du kanske gå ner till UK8,5.
Beror på hur fotens anatomi ser ut, personligen tycker jag t ex att Loakes Capital last är större än Berwick (vet ej dock lästen på den sko jag har
eller hur många olika läster Berwick jobbar med).
Imho så är Berwick skorna ganska breda och rymliga men längdmässigt mer åt det normala hållet. Om du är osäker och kan tänka dig
att betala returfrakten (tror inte det ingår returfrakt på Lester?) så kör två storlekar. Din normal och 0.5 mindre.
PS: för att krångla till det....mockaskor har en tendens att vara större default vs skinnskor.

Kolla in märken som Loake, Carmina, Berwick, Yanko, Orban osv
Vissa märken går att pröva och köpa i sverige, vilket är att rek. om du inte har testat skorna förut.
En bra sida att för mer info.
http://www.shoegazing.se/ (finns tex köpguider där)
Tror även att du bör titta på skor med dainite sula och inte lädersula. Lädersula tål mer än man tror men dainite sula är bättre om
vi pratar ett fåtal skor i rotationen. Lädersula och vinterväglag är t ex ingen höjdare, speciellt väta och grus. Kan funka om det är torrt ute
men i gengäld så är det halt som f-n med lädersula på isfläckar....:D
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Ohoj, skovänner!

Vad säger panelen om dessa från carmina?
IMG_1769.PNG

Är sjukt sugen på ett par bättre mockaskor men hur känsliga är de egentligen? Fixar de förskolehämtningen? Dödar jag dem med mina otvättade jeans? Tips på andra modeller och märken mottages tacksamt. Chelseaboots funkar också, gärna gummisula men det är inget måste.
 
Ohoj, skovänner!

Vad säger panelen om dessa från carmina?
IMG_1769.PNG

Är sjukt sugen på ett par bättre mockaskor men hur känsliga är de egentligen? Fixar de förskolehämtningen? Dödar jag dem med mina otvättade jeans? Tips på andra modeller och märken mottages tacksamt. Chelseaboots funkar också, gärna gummisula men det är inget måste.
Mocka tål så otroligt mycket mer än vad många tycks verka tro. Sköts de om ordentligt och man använder sig av bra skovårdsprodukter på regelbunden basis så är det mesta inget problem.
Ibland brukar jag visa denna video av Jesper Ingevaldsson för en liten ögonöppnare vad gäller mocka för nära och kära.
Carmina är bra skit, gillar du dem så varför inte? :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ohoj, skovänner!

Vad säger panelen om dessa från carmina?
IMG_1769.PNG

Är sjukt sugen på ett par bättre mockaskor men hur känsliga är de egentligen? Fixar de förskolehämtningen? Dödar jag dem med mina otvättade jeans? Tips på andra modeller och märken mottages tacksamt. Chelseaboots funkar också, gärna gummisula men det är inget måste.
Snygga!
En klassiker är annars RM Williams i mocka eller C&J Chelsea.
En bra spray och de tål en hel del. Kan även vara bra att lägga på lite kräm på sulkanten ibland( var lite försiktig så du inte kladdar på mockan bara)
Liten varning dock för raw denim som kan blöda och missfärga mockan. Har du haft problem med tex vita sneakers? Om inte så är det troligen grönt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Snygga!
En klassiker är annars RM Williams i mocka eller C&J Chelsea.
En bra spray och de tål en hel del. Kan även vara bra att lägga på lite kräm på sulkanten ibland( var lite försiktig så du inte kladdar på mockan bara)
Liten varning dock för raw denim som kan blöda och missfärga mockan. Har du haft problem med tex vita sneakers? Om inte så är det troligen grönt.
Ja, rmw i mocka är också fina. Har ett par vanliga sen 8-9 år och kvalitén är otrolig. Gillar grejer som håller hur länge som helst, men om carmina skulle hålla för hälften så är jag nöjd! Har faktiskt förstört just en del sneakers, så jag gissar att det blir till att rulla upp benen hipster-högt...
 
Topp