• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

stigge

Omega
2-Faktor
Ja, rmw i mocka är också fina. Har ett par vanliga sen 8-9 år och kvalitén är otrolig. Gillar grejer som håller hur länge som helst, men om carmina skulle hålla för hälften så är jag nöjd! Har faktiskt förstört just en del sneakers, så jag gissar att det blir till att rulla upp benen hipster-högt...
Carmina är bra skit.
Lite olika stilar med Snörkänga vs Chelsea boots. Personligen gillar jag bägge beroende på övrig klädsel.

Denna kanske kan vara något att kolla vidare på också?
http://www.grafford.se/skor/boots/crockett-jones/skysnuff

Bara att rulla upp byxbenen och komplettera med en sotarmössa så är du hemma.....:p
 

BadkarsPiraten

Vacheron

Vafan, nu gick den igenom!
Så, då får jag se om dessa skor blir bra för mig eller inte. Troligtvis är dom för stora.

Har du 43/UK 9 i Sneakers eller i "riktiga skor"?
Om du har en "standard" UK9 i klassiska skor så kan du kanske gå ner till UK8,5.
Beror på hur fotens anatomi ser ut, personligen tycker jag t ex att Loakes Capital last är större än Berwick (vet ej dock lästen på den sko jag har
eller hur många olika läster Berwick jobbar med).
Imho så är Berwick skorna ganska breda och rymliga men längdmässigt mer åt det normala hållet. Om du är osäker och kan tänka dig
att betala returfrakten (tror inte det ingår returfrakt på Lester?) så kör två storlekar. Din normal och 0.5 mindre.
PS: för att krångla till det....mockaskor har en tendens att vara större default vs skinnskor.

Kolla in märken som Loake, Carmina, Berwick, Yanko, Orban osv
Vissa märken går att pröva och köpa i sverige, vilket är att rek. om du inte har testat skorna förut.
En bra sida att för mer info.
http://www.shoegazing.se/ (finns tex köpguider där)
Tror även att du bör titta på skor med dainite sula och inte lädersula. Lädersula tål mer än man tror men dainite sula är bättre om
vi pratar ett fåtal skor i rotationen. Lädersula och vinterväglag är t ex ingen höjdare, speciellt väta och grus. Kan funka om det är torrt ute
men i gengäld så är det halt som f-n med lädersula på isfläckar....:D

Sneakers har jag tydligen storlek 45 (jösses, trodde inte jag hade så stora fossingar).
Beställde hem 43 och 44 (9 och 9.5), se vilket par som passar bäst :)
 
Senast ändrad:

kalufsen

Panerai
Någon som är sugen på ett par Crockett and Jones Ashford (dammodellens Pembroke) i size UK7? Herrmotsvarighet UK6 - Hör av er i PM

Lägger till en (gammal) bild för de som inte vet hur dessa ser ut :)
IMG_0059.JPG
 

Glusch

Cartier
Suget för att köpa ett par Camp Mocs, eller egentligen snarare ett par Blucher Mocs/Ranger Mocs istället för ett par båtskor till sommaren bara ökar och ökar. Dock verkar jag inte hitta så mycket spännande på svenska hemsidor.

Någon som har lite tips och idéer på var man kanske kan hitta (bra och snygga) sånna i Sverige/EU? På nätet fungerar men guld vore ju en Stockholmsbutik där man kan prova.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fick hem 2 par Berwick idag. Storlek 9 och 9,5.
9 fick jag inte ens på mig (storleken jag trodde var för mig).
9,5 sitter bra, lite kluriga att få på sig men sitter gjutna.
Dock något smala ute vid tårna, tårna pressas ihop lite väl mycket känns det som...

Borde jag beställa storlek 10 och testa det?

Sambon tyckte inte om skorna, hon tyckte inte att det passade på mig :D
20170301_165546.jpg
20170301_165601.jpg
 

Hutti

Cartier
Fick hem 2 par Berwick idag. Storlek 9 och 9,5.
9 fick jag inte ens på mig (storleken jag trodde var för mig).
9,5 sitter bra, lite kluriga att få på sig men sitter gjutna.
Dock något smala ute vid tårna, tårna pressas ihop lite väl mycket känns det som...

Borde jag beställa storlek 10 och testa det?

Sambon tyckte inte om skorna, hon tyckte inte att det passade på mig :D
20170301_165546.jpg
20170301_165601.jpg

Det tycker jag, om du köper ett par skor så se till att de sitter bra från början. Så tråkigt när man måste sälja ett par efter några användningar för halva priset för man inte tog rätt storlek.

Men verkar utifrån din beskrivning som 9,5 är rätt storlek, tänk även på att skor anpassar sig efter dina fötter och kan även expanderas lite.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det tycker jag, om du köper ett par skor så se till att de sitter bra från början. Så tråkigt när man måste sälja ett par efter några användningar för halva priset för man inte tog rätt storlek.

Men verkar utifrån din beskrivning som 9,5 är rätt storlek, tänk även på att skor anpassar sig efter dina fötter och kan även expanderas lite.

Ja det har du rätt i.
Fanns inte dessa i storlek 10 på Lester... synd, för de var riktigt snygga.
Ska se om jag hittar någon annanstans, men lär ju inte vara lika bra pris
 

stigge

Omega
2-Faktor
Fick hem 2 par Berwick idag. Storlek 9 och 9,5.
9 fick jag inte ens på mig (storleken jag trodde var för mig).
9,5 sitter bra, lite kluriga att få på sig men sitter gjutna.
Dock något smala ute vid tårna, tårna pressas ihop lite väl mycket känns det som...

Borde jag beställa storlek 10 och testa det?

Sambon tyckte inte om skorna, hon tyckte inte att det passade på mig :D
20170301_165546.jpg
20170301_165601.jpg
Med tanke på att du har stl 45 i Sneakers så kanske UK10 kan vara bättre. Nu är du nere på ca 43.5 i europeiska mått ( inte helt rättvis benämning men åt det hållet)
Att det är tight i början är ok, bara det inte är "blodstoppstight" och att längden är ok.
En skinnsko ger med sig/formar sig med tiden men som sagt, inte för tight eller kort på längden.
Kan du tex röra på tårna lite eller det hopklämda helt?

En skomakare kan även lästa ut skon en del och framförallt på bredden. Går även att få lite på längden men det är då med betoning på lite.
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Med tanke på att du har stl 45 i Sneakers så kanske UK10 kan vara bättre. Nu är du nere på ca 43.5 i europeiska mått ( inte helt rättvis benämning men åt det hållet)
Att det är tight i början är ok, bara det inte är "blodstoppstight" och att längden är ok.
En skinnsko ger med sig/formar sig med tiden men som sagt, inte för tight eller kort på längden.
Kan du tex röra på tårna lite eller det hopklämda helt?

En skomakare kan även lästa ut skon en del och framförallt på bredden. Går även att få lite på längden men det är då med betoning på lite.

Längden tyckte jag var bra.
Men tårna var ihop klämda totalt. Ingen rörelse möjlig.
Sambon tyckte inte jag ska ha det pga nageltrång som redan är ett existerande problem.
Blodstopp vad det iallafall inte.
Får nog bli storlek 10, vill inte lida när man har skorna på sig.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Längden tyckte jag var bra.
Men tårna var ihop klämda totalt. Ingen rörelse möjlig.
Sambon tyckte inte jag ska ha det pga nageltrång som redan är ett existerande problem.
Blodstopp vad det iallafall inte.
Får nog bli storlek 10, vill inte lida när man har skorna på sig.
Svår att ge rek. på skor/passform.
Du känner ju själv om det är för trångt eller inte. Tåkappan (längst fram) är också svår att lästa ut och materialet i enklare skor (även dyrare) är en sorts plast, som inte direkt ger med sig.

Klipp från shoegazing om material i tåkappan/hälkappan
Celastic är en sorts thermoplastmaterial där textil är indränkt i plast som vid uppvärmning blir mjukt och formbart och sedan stelnar. Billigt och enkelt vid produktion. Stora nackdelen med materialet är dock att det inte är formbart mer än ytterst begränsat, vilket gör att bakkappan måste passa ens fot rätt bra för att det ska bli riktigt bekvämt. Det är rätt hållbart, men om thermoplasten knäcks går det inte att göra något, då är den förstörd
 

Hutti

Cartier
Längden tyckte jag var bra.
Men tårna var ihop klämda totalt. Ingen rörelse möjlig.
Sambon tyckte inte jag ska ha det pga nageltrång som redan är ett existerande problem.
Blodstopp vad det iallafall inte.
Får nog bli storlek 10, vill inte lida när man har skorna på sig.

Tråkigt, känns som du behöver UK 10 om du knappt kan röra på tårna, sedan om det trycker lite vid sidan bör inte vara något problem. Men ingen rörelse alls så är det nog bara att gå vidare.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Lite mer återkoppling om Berwicks storlekar/passformer.
Beställde själv hemma samma modell som @BadkarsPiraten ovan beställde.
Blev lite förvånad över att många klassar Berwick som stora i storlekarna då mitt intryck är aningen stora men
ngt mindre än Loake Capital lästen. Gick ner 0.5 i storlek på den sko mot min tts storlek (samma storlek som Loake Capital) och den är på gränsen
till lite för tight (har bara haft den på inomhus i perioder) men tror att de blir bra när jag väl har gått in den.
Blev nyfiken på en mockakänga och plockade hem denna
https://www.lester.se/varumarken/berwick-1707/berwick-1707-dennis-321-snuff-suede
i samma storlek.
Den är klart större och tom ngt större än Loake Capital lästen!

Har sett på Berwicks hemsida att det har lite olika läster och gissar att Oxford modellen har läst 132 medan
jag går bet på läst på mocka bkängan (finns inte boots på hemsidan) och inget i skon eller kartongen pekar på
någon lästbenämning som verkar stämma.
Tro modellnamnen har den sexiga benämningen av siffrorna 4346 på Oxford och 321 på kängan.
Lite osäker om jag ske behålla mocka kängan då mockan på tåhättan skilde sig en del mellan skorna
och det var lite märken i mockan.
FKdJYvul.jpg



Vem har sagt att skor och storlekar ska vara enkelt. :D
 

Hutti

Cartier
Vad är forumets åsikter på Alfred Sargent?
Från min sida ett stort like, införskaffade mitt första par i förrgår, och första skobilden knäpptes av igår
Klockor och skor, det är en jävla bra kombo av intressen

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_27f.jpg

Alfred Sargent är riktigt najs, speciellt deras flagship Hunt, men även Ramsey som jag antar att du har på dig?
 

MacW

Omega
Alfred Sargent är riktigt najs, speciellt deras flagship Hunt, men även Ramsey som jag antar att du har på dig?
Bra öga du har! Stämmer bra, Ramsey på 99 lästen är det jag bär här i Dark Oak
Har tidigare rockat mycket CJ (endast Handgrade), känslan av AS får jag nog säga hittils är högre. Sitter som en toffla! Otroligt mjuk och skön
Hunt är ingen dålig modell det heller!
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Hej,

Några frågor frågor:
  • Vad har hänt?
  • Hur kan jag "reparera"?
  • Hur kan jag motverka?
Alltså två problem - sulan är lös samt mörka fläckar fram på skon
IMG_3802.JPG
IMG_3837.JPG
 

Hutti

Cartier
Hej,

Några frågor frågor:
  • Vad har hänt?
  • Hur kan jag "reparera"?
  • Hur kan jag motverka?
Alltså två problem - sulan är lös samt mörka fläckar fram på skon
IMG_3802.JPG
IMG_3837.JPG

Gå till en skomakare så limmar han ihop sulan och klacken. Angående fläcken är det svårt att säga, kan vara vad som helst, testa att köra lite renovateur på.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Hej,

Några frågor frågor:
  • Vad har hänt?
  • Hur kan jag "reparera"?
  • Hur kan jag motverka?
Alltså två problem - sulan är lös samt mörka fläckar fram på skon
IMG_3802.JPG
IMG_3837.JPG
Som @Coffetoledo redan sagt så löser skomakaren klacken och sulan. Det kan släppa lite i limmet ibland.

Ang fläcken: Gissar att det är vattenfläckar som har uppstått pga av vatten som har legat kvar och torkat in. Testa
med lite renovateaur och om inte det funkar krävs det en ordentlig tvätt av skon mha av skoschampo/galltvål och se till
att hela skon/skinnet blir ordentlig blött så inte nya vattenfläckar uppstår under torkningen.
Låt torka ordentligt mha Papper->skoblock och börja sedan vården.
Du kan lägga på ett tunt (betoning på tunt) lager fett (gärna från Saphir Mdo) och låt torka in i 24h och sedan renovateaur/skokräm/vax.
Anledningen till rek. av fett är att du får en tåligare sko mot vatten och det ser ut att vara känga (Loake Hyde?) som gärna får
tåla lite mer än lågskor och imho så behöver det inte ha spitshine, även om det funkar att polera upp fett från Saphir Mdo.
Djupare info om skovård:
http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Suget för att köpa ett par Camp Mocs, eller egentligen snarare ett par Blucher Mocs/Ranger Mocs istället för ett par båtskor till sommaren bara ökar och ökar. Dock verkar jag inte hitta så mycket spännande på svenska hemsidor.

Någon som har lite tips och idéer på var man kanske kan hitta (bra och snygga) sånna i Sverige/EU? På nätet fungerar men guld vore ju en Stockholmsbutik där man kan prova.
Kolla llbean, finns dock inte fysiskt i EU.
Kanske nitty gritty har ngt?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Suget för att köpa ett par Camp Mocs, eller egentligen snarare ett par Blucher Mocs/Ranger Mocs istället för ett par båtskor till sommaren bara ökar och ökar. Dock verkar jag inte hitta så mycket spännande på svenska hemsidor.

Någon som har lite tips och idéer på var man kanske kan hitta (bra och snygga) sånna i Sverige/EU? På nätet fungerar men guld vore ju en Stockholmsbutik där man kan prova.
Har köpt Bean Boots från LL Bean. Inga problem! Fick väldigt bra hjälp via kundservice med storleksfrågan. Finns även ofta många omdömen som kan vägleda eller liknande frågor om storlek i FAQ. Kompisen kom undan utan moms och tullavgifter men inte jag. Vet inte om det berodde på att jag även slängde på lite annat från deras signature collection. Har för mig att det finns någon magisk gräns vid 1200-1400kr eller bara otur.
Hela grejen med att välja LL Bean är väl just att det är lite kul att de inte finns i butik i Svedala eller ens Europa. :wideyed: Eljest finns ju Sperry eller Sebago docksides...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Testat Loake nu.
Storlek 10 var för stor, 9,5 var för mig.
Ska testa gå runt lite i mina Berwicks hemma ikväll. Jag gillar dom, vill faktiskt inte skicka tillbaka :D
 
Topp