• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tvättat av seglarskorna inför säsong. Blev yes o borste under rinnande vatten. Ca 6-7 år gamla gissar jag.
Vad skall man satsa på nu? Räcker det med att fetta in med skofett eller är det kräm som behövs. Använder dom som "gå till ica och soptunnan"-skor.
IMG_2630.JPG
 

Wboy

Panerai
Tvättat av seglarskorna inför säsong. Blev yes o borste under rinnande vatten. Ca 6-7 år gamla gissar jag.
Vad skall man satsa på nu? Räcker det med att fetta in med skofett eller är det kräm som behövs. Använder dom som "gå till ica och soptunnan"-skor.
IMG_2630.JPG
Jag hade testat läderbalSam på det där. Blir lite skyddande och lite blankt utan putsning
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tvättat av seglarskorna inför säsong. Blev yes o borste under rinnande vatten. Ca 6-7 år gamla gissar jag.
Vad skall man satsa på nu? Räcker det med att fetta in med skofett eller är det kräm som behövs. Använder dom som "gå till ica och soptunnan"-skor.
IMG_2630.JPG
Saphir Créme Renovateur > Saphir Medaille d'Or Créme 1925 Neutral > Saphir Pate De Luxe, Liknande nyans som skor eller neutral.

Less is more, när det kommer till skovård och mängd av produkter.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
När kör jag med saphir beauté du cuir?
Jag har aldrig använt det och inte hört talas om det innan. Googlade och såg att det är bivax. Jag skulle inte använda det om jag putsade ett par skor.
Jag använder ovan i diverse nyanser på kräm och vax.

För ytterligare information tvättar jag med galltvål och eventuellt Saphi Renomat för läder. Mocka och textil använder jag Saphir Omninettyoant.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ska han använda allt det där på ett par seglarskor menar du?
Ja. Varför inte? Vill man ha ett par skor länge och att de ser bra ut skall man ta hand om skorna.
Renovateur behöver man inte använda varje gång. Två gånger per år är en bra riktlinje om de används 'normalt'.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hur gick det med less is more?
Nu tänker jag på mängd av varje produkt när jag skriver så. Du och alla andra får självklart göra hur som. Men, så här har jag skött mina skor sedan jag köpte mitt första par modell bättre.
Jag delar med mig av mina erfarenheter och tips, vilket är ovan.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
När du skriver "saphir beauté du cuir" tänker du på någon specifik produkt ifrån den serien?
Den andra (lite vassare) serien heter Medaille D’or och det är produkter ifrån den serien som @zippan rekommenderar.
Nu kan jag inget om denna produkt. Googlade och läste lite. Men det verkar vara vax, bivax av olika nyanser endast. Rätta mig gärna om jag har fel då jag aldrig sett eller använt produkten i fråga.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Nu kan jag inget om denna produkt. Googlade och läste lite. Men det verkar vara vax, bivax av olika nyanser endast. Rätta mig gärna om jag har fel då jag aldrig sett eller använt produkten i fråga.
Saphir har två olika produktserier.
  • SAPHIR Beauté du cuir
  • SAPHIR Médaille d'or 1925 Paris
Bägge två serierna har olika produkter som tex krämer, vax, spray, rengöring och bägge serierna har bivax i t ex vax och krämerna.
Mdo är lite vassare men Beauté du cuir är inte direkt dåligt utan ofta bättre än många andra produkter som säljs hos vanliga skohandlare som
ofta innehåller kemiska tillsatser som inte är direkt bra för lädret.
 

Wboy

Panerai
Saphir Créme Renovateur > Saphir Medaille d'Or Créme 1925 Neutral > Saphir Pate De Luxe, Liknande nyans som skor eller neutral.

Less is more, när det kommer till skovård och mängd av produkter.
Måste säga jag tycker det är helt vansinne att göra allt det där med ett par gamla seglarskor, riskerar till och med att förstöra den ruggade känslan i dem och få något slags halvfinskor/loafers. Gummisulan på ett par seglarskor är i regel det som går sönder först. Och skorna bör bli hyggligt vårdade även av något mycket enklare, t.ex. läderbalsam.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Måste säga jag tycker det är helt vansinne att göra allt det där med ett par gamla seglarskor, riskerar till och med att förstöra den ruggade känslan i dem och få något slags halvfinskor/loafers. Gummisulan på ett par seglarskor är i regel det som går sönder först. Och skorna bör bli hyggligt vårdade även av något mycket enklare, t.ex. läderbalsam.
Tycker du det även är vansinne att serva en vintage klocka, säg en 5513, för att den är använd och repig?
Sulor går nästan alltid att byta ut. Om man nu vill ha en 'ruggad känsla' så bör man ju inte göra något.

Man behöver heller inte använda alla produkter. Men, jag använder dessa produkter på mina skor. Så att de håller över en mycket lång tid. Därav mitt inlägg.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Måste säga jag tycker det är helt vansinne att göra allt det där med ett par gamla seglarskor, riskerar till och med att förstöra den ruggade känslan i dem och få något slags halvfinskor/loafers. Gummisulan på ett par seglarskor är i regel det som går sönder först. Och skorna bör bli hyggligt vårdade även av något mycket enklare, t.ex. läderbalsam.
Håller med fullständigt. Dessutom ser det sjukt gubbigt upp att polera upp en glans på ett par såna skor. Skippa paté de luxe åtminstone.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Måste säga jag tycker det är helt vansinne att göra allt det där med ett par gamla seglarskor, riskerar till och med att förstöra den ruggade känslan i dem och få något slags halvfinskor/loafers. Gummisulan på ett par seglarskor är i regel det som går sönder först. Och skorna bör bli hyggligt vårdade även av något mycket enklare, t.ex. läderbalsam.
Kör creme renovateur på mina, det är som sagt inga finskor, det är beaters. :)
 

Wboy

Panerai
Tycker du det även är vansinne att serva en vintage klocka, säg en 5513, för att den är använd och repig?
Sulor går nästan alltid att byta ut. Om man nu vill ha en 'ruggad känsla' så bör man ju inte göra något.

Man behöver heller inte använda alla produkter. Men, jag använder dessa produkter på mina skor. Så att de håller över en mycket lång tid. Därav mitt inlägg.
Du kör samma på alla dina skinnskor då antar jag?
Har sällan hört talas om någon som sulat om ett par vanliga seglarskor. Normalt har de ju endast gummisula och ingen grundsula i läder. Finns ju uppenbara poänger med att inte ha lädersulor på skor som ska tåla ett dopp då och då...

OM du nu vill ta liknelsen med klockservice finns det som sagt andra sätt att vårda skor än att köra hela rasket som man kanske gärna gör på lite finare skor. Att köra skokräm och paté mm och köra på en riktig shine på ett par seglarskor som aldrig haft någon shine från början blir lite underligt. Och dessutom väldigt omständigt. Man måste kunna anpassa sin skovård utefter vilka skor det handlar om.

Ett rimligt alternativ som @grodslukarenx nämner är väl, om man vill ha en mattare yta, att bara köra renovateur. Vill man ha en aning glans tar man läderbalsam eller liknande.

Vore kul att se skillnaden före och efter mellan ett par med renovateur eller läderbalsam respektive ett par med skokräm och paté. :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Du kör samma på alla dina skinnskor då antar jag?
Har sällan hört talas om någon som sulat om ett par vanliga seglarskor. Normalt har de ju endast gummisula och ingen grundsula i läder. Finns ju uppenbara poänger med att inte ha lädersulor på skor som ska tåla ett dopp då och då...

OM du nu vill ta liknelsen med klockservice finns det som sagt andra sätt att vårda skor än att köra hela rasket som man kanske gärna gör på lite finare skor. Att köra skokräm och paté mm och köra på en riktig shine på ett par seglarskor som aldrig haft någon shine från början blir lite underligt. Och dessutom väldigt omständigt. Man måste kunna anpassa sin skovård utefter vilka skor det handlar om.

Ett rimligt alternativ som @grodslukarenx nämner är väl, om man vill ha en mattare yta, att bara köra renovateur. Vill man ha en aning glans tar man läderbalsam eller liknande.

Vore kul att se skillnaden före och efter mellan ett par med renovateur eller läderbalsam respektive ett par med skokräm och paté. :)
Korrekt. Alla mina skor i läder får dessa produkter. Att använda x antal produkter betyder inte per automatik att man får en 'shine'.

Att sula om ett par skor går oavsett material på sula. Beror mer på konstruktion. Men, jag tar inte gift på det då jag inte är skomakare.

Men, nog om detta. Jag har gett mina råd, du har gett dina och andra personer har gett sina. Frågeställaren skall använda de produkter denne önskar, så denne är nöjd.

Godnatt @Wboy!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Blev lite debatt...
Kör på läderbalsam. Bilder kommer nog ikväll.

Tror nog inte det är möjligt att sula om ett par seglarskor, iaf inte mockasin-sydda, med bra resultat... men vad vet jag. Tror inte heller på idén att göra det då de kostar så "lite" i inköp.
 
Topp