• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

willbur

Rolex
2-Faktor
Ett par mörkbruna Aldwych om du är nöjd med lästen.
Vad är det för jobb? Sommarjobb kassan på Svettis eller high-fly wanna be Wallstreet corpen på en Stockholmsfilial?
Oavsett så tjänar man som sommarjobbande student sällan något på att glida in dressad till tänderna, klädd i bästa bröllopsstassen...
Snarare det sistnämnda. Kommer säkert inte ens träffa en enda kund :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Skovårdsfråga:
Dags att tvätta vinterskorna, jag kör galltvål. Men, hänget här har fått mig att ifrågasätta valet av efterbehandling/infettning.
Det gäller två par vandringskängor (Meindl), ett par Dr Martens "grain" och ett par RMW Gardener.
Om jag ska köpa EN "fettprodukt" att kladda på efteråt för att skostackarna inte ska torka i bitar, vad ska jag köpa då?
 

Hutti

Cartier
Skovårdsfråga:
Dags att tvätta vinterskorna, jag kör galltvål. Men, hänget här har fått mig att ifrågasätta valet av efterbehandling/infettning.
Det gäller två par vandringskängor (Meindl), ett par Dr Martens "grain" och ett par RMW Gardener.
Om jag ska köpa EN "fettprodukt" att kladda på efteråt för att skostackarna inte ska torka i bitar, vad ska jag köpa då?

Jag kör galltvål, sen kör jag bara vanlig skokräm från saphir. Alternativt renovateur sen skokräm.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det här går bra! Färgmässigt så heter RMW'na "brown", och Martensarna är ju ...bruna så en mörkbrun borde väl bli bra? Kängorna är bruna också, och inte så kinkigt med färgen. Jag ska (såklart) köpa en svart också.
 

Hutti

Cartier
Det här går bra! Färgmässigt så heter RMW'na "brown", och Martensarna är ju ...bruna så en mörkbrun borde väl bli bra? Kängorna är bruna också, och inte så kinkigt med färgen. Jag ska (såklart) köpa en svart också.
Om du vill behåll färgen så tar du en färg som är liiiite ljusare än färgen på skon.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
RMWs egna "saddle dressing" är bra till lite grövre skor som ska bli ordentligt vattentåliga utan att på något vis bli för fett, går att använda på allt om man vill det.
+1 på den. Kör den både på RMW och chromexcel. Man får jobba in den bara annars drar den åt sig smuts.
 
  • Like
Reactions: POO
Jag behöver eran hjälp! Blir internship i sommar på en av bankerna i Stockholm. Har ett par svarta Loake Aldwych men vill ha ett till par att variera med. Vet inte hur mycket jag kan ta ut svängarna riktigt. Är väl redo att lägga 2-3k. Vad rekommenderas? :)
Ett par mörkbruna Aldwych om du är nöjd med lästen.
Vad är det för jobb? Sommarjobb kassan på Svettis eller high-fly wanna be Wallstreet corpen på en Stockholmsfilial?
Oavsett så tjänar man som sommarjobbande student sällan något på att glida in dressad till tänderna, klädd i bästa bröllopsstassen...

Först o främst: Kul med internship, grattis! Sen är svaret, som ett par stycken har påpekat, helt o hållet beroende på avdelning. Om du undrar generellt klädmässigt så ställ frågan lite snabbt och lätt till HR eller ännu bättre chefen, det är det absolut bästa du kan göra. Skomässigt, kör på ett par Aldwych, det kommer funka mycket bra och redan de kommer att placera dig i det övre spannet av kvalitet på skorna. Många bryr sig inte/har ingen koll. Även många med fina kostymer/klockor.

Jag satt för inte allt för länge sedan i en mycket liknande sits och gjorde praktik på storbank (iofs i Luxembourg, men det var en svensk bank - sitter nu i Stockholm) så jag tänkte dela med mig lite av mina intryck. Och Carlf har en sjukt bra poäng, don't overdo it. Samtidigt så är något av de bästa råden jag fick innan jag började att klädval absolut spelar roll och måste matcha din performance och ambitionsnivå. Jag är väldigt ung för den positionen jag har och jag klär mig medvetet konservativt men uppklätt (alltid kostym, slips mån-tors), klädnivå i övrigt är alltfrån kostym utan slips till jeans & tröja. I början var det lite kommentarer men efter bara 2-3 hade jag ryktet om mig att vara väldigt seriös med vad jag gör och vad jag levererar. Kläderna var ju såklart bara en liten del av det, men de har ett signalvärde, framförallt för folk som inte direkt jobbar med dig utan bara ser dig springa förbi.

Så min rekommendation, om inte avdelningen är sjukt nerklädd, är kostym utan slips. Och någon gång ibland chinos med en kavaj. Det blir en bra standard att sätta och folk tar dig (förhoppningsvis) på mer allvar.

Testade ett par Loake exportgrade warwick. Väldigt bekväma och kändes som en bra allroundsko, någon som har någon erfarenhet av dessa?

Jag har ett par Export Grade Trinity, som faktiskt sitter på fötterna idag. Mycket sko för pengarna, ovanlädret är av klart mycket högre kvalitet än vanliga Loakes 1880 och de känns bra på fötterna, om än ganska styva i början. Men jag kan klart rekommendera de!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag satt för inte allt för länge sedan i en mycket liknande sits och gjorde praktik på storbank (iofs i Luxembourg, men det var en svensk bank - sitter nu i Stockholm) så jag tänkte dela med mig lite av mina intryck. Och Carlf har en sjukt bra poäng, don't overdo it. Samtidigt så är något av de bästa råden jag fick innan jag började att klädval absolut spelar roll och måste matcha din performance och ambitionsnivå. Jag är väldigt ung för den positionen jag har och jag klär mig medvetet konservativt men uppklätt (alltid kostym, slips mån-tors), klädnivå i övrigt är alltfrån kostym utan slips till jeans & tröja. I början var det lite kommentarer men efter bara 2-3 hade jag ryktet om mig att vara väldigt seriös med vad jag gör och vad jag levererar. Kläderna var ju såklart bara en liten del av det, men de har ett signalvärde, framförallt för folk som inte direkt jobbar med dig utan bara ser dig springa förbi.

Måste ge eloge för en av de bäst skrivna texten här på forumet. Håller till 100% med och även om jag förmodligen inte har en lika hög position som du så har jag samma inställning under min (än så länge) korta karriär. Samtidigt som jag får en stor självsäkerhets-boost varje gång jag får höra mig beskrivas som "Oliver, du vet, han som alltid är så välklädd".
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Någon som har koll på vilka skor/vilket märke/vilken last man ska välja om man behöver skor som är relativt breda över tåpartiet? Får hemska problem med smärta i tålederna med skor som är smala i främre partiet. Av mina skor tycker jag att Loake Aldwych sitter skönast i storlek 7,5 men dessa är egentligen något stora, ligger närme 7, men då finns risk för ovan problem. Skaffade ett par Carmina i storlek 7 som jag i princip inte kan använda, trots två försök till lästning. Vet dock tyvärr inte vilken läst det är på dessa eller modell, dock typ austerity brogues.
 
Någon som har koll på vilka skor/vilket märke/vilken last man ska välja om man behöver skor som är relativt breda över tåpartiet? Får hemska problem med smärta i tålederna med skor som är smala i främre partiet. Av mina skor tycker jag att Loake Aldwych sitter skönast i storlek 7,5 men dessa är egentligen något stora, ligger närme 7, men då finns risk för ovan problem. Skaffade ett par Carmina i storlek 7 som jag i princip inte kan använda, trots två försök till lästning. Vet dock tyvärr inte vilken läst det är på dessa eller modell, dock typ austerity brogues.
När det gäller Carmina är hör Detroit och Llubi till de bredaste lästerna.
llubli.png

Detrionts.png
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Som framgår är det till casual-pjucks så jag förmodar att de inte kommer att användas till mer formella skor. Tack ändå.
 
Som framgår är det till casual-pjucks så jag förmodar att de inte kommer att användas till mer formella skor. Tack ändå.
Om du med mer formella är ute efter ett par cap toe Oxfords så stämmer det att du inte kommer hitta några i dessa läster i standard sortimentet. Får bli MTO i sådant fall. Llubi används mest till kängor och Detroit till longwings eller PTD. Det är ju oftast lite nättare läster till CTO. Har själv lite bredare fötter och mina C&J Audley funkar men sitter lite tajt vid tårna.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Måste ge eloge för en av de bäst skrivna texten här på forumet. Håller till 100% med och även om jag förmodligen inte har en lika hög position som du så har jag samma inställning under min (än så länge) korta karriär. Samtidigt som jag får en stor självsäkerhets-boost varje gång jag får höra mig beskrivas som "Oliver, du vet, han som alltid är så välklädd".

Samtidigt som jag har smeknamnet som "Han med ormskinnsskor" :D (Jag har inte ens ormskinnsskor...)
Men det är humor, Jag gillar det!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Någon som har koll på vilka skor/vilket märke/vilken last man ska välja om man behöver skor som är relativt breda över tåpartiet? Får hemska problem med smärta i tålederna med skor som är smala i främre partiet. Av mina skor tycker jag att Loake Aldwych sitter skönast i storlek 7,5 men dessa är egentligen något stora, ligger närme 7, men då finns risk för ovan problem. Skaffade ett par Carmina i storlek 7 som jag i princip inte kan använda, trots två försök till lästning. Vet dock tyvärr inte vilken läst det är på dessa eller modell, dock typ austerity brogues.

Som framgår är det till casual-pjucks så jag förmodar att de inte kommer att användas till mer formella skor. Tack ändå.
Gå till en välsorterad skomakare så brukar de kunna hjälpa dig. Ställde mig på en måttstock hos Olles skomakeri i Lund, och vips så pricakde han in 9,5G. Kör man exempelvis amerikanska skor har de ofta olika vidder/bredder på storlekarna.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Gå till en välsorterad skomakare så brukar de kunna hjälpa dig. Ställde mig på en måttstock hos Olles skomakeri i Lund, och vips så pricakde han in 9,5G. Kör man exempelvis amerikanska skor har de ofta olika vidder/bredder på storlekarna.
Tack men det var Skoaktiebolaget som lurade på mig de klart sämsta skor jag någonsin köpt så tillåt mig att vara skeptisk över vad skoförsäljare säger :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Någon som har koll på vilka skor/vilket märke/vilken last man ska välja om man behöver skor som är relativt breda över tåpartiet? Får hemska problem med smärta i tålederna med skor som är smala i främre partiet. Av mina skor tycker jag att Loake Aldwych sitter skönast i storlek 7,5 men dessa är egentligen något stora, ligger närme 7, men då finns risk för ovan problem. Skaffade ett par Carmina i storlek 7 som jag i princip inte kan använda, trots två försök till lästning. Vet dock tyvärr inte vilken läst det är på dessa eller modell, dock typ austerity brogues.
Jag har breda fötter framtill.
För mig sitter läst 365 från C&J riktigt bra. Tror dock att det finns ett begränsat utbud av modeller med den lästen (Bangor som jag har, finns hos Grafford, och kängan Islay vad jag sett).
Church Consul finns i H-vidd (kika på Herring shoes), borde vara bra.
Trickers läst 4444 i vidden 6 är skitbreda.
Vass Budapesterläst har riktigt bra tåutrymme och går att beställa i H-vidd.
Annars som @Kejsaren tipsade om: amerikanska skor. Kolla Allen Edmonds i EEE-vidd.
Eller @Harry Palmers tips om Llubilästen från Carmina (har den och den sitter också riktigt bra). Beställ en single MTO direkt från Carminas hemsida.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har breda fötter framtill.
För mig sitter läst 365 från C&J riktigt bra. Tror dock att det finns ett begränsat utbud av modeller med den lästen (Bangor som jag har, finns hos Grafford, och kängan Islay vad jag sett).
Church Consul finns i H-vidd (kika på Herring shoes), borde vara bra.
Trickers läst 4444 i vidden 6 är skitbreda.
Vass Budapesterläst har riktigt bra tåutrymme och går att beställa i H-vidd.
Annars som @Kejsaren tipsade om: amerikanska skor. Kolla Allen Edmonds i EEE-vidd.
Eller @Harry Palmers tips om Llubilästen från Carmina (har den och den sitter också riktigt bra). Beställ en single MTO direkt från Carminas hemsida.
Tusen tack, ska kika upp!
 
Utan att veta vad du är ute efter mer än att de ska vara mer formella så tror jag du hugger i sten när det gäller Carmina. I alla fall utbudet på Skoaktiebolaget. De brukar köra ganska nätta läster för den typen av modeller. Möjligen kan du kolla om de har skon du är ute efter i lästen "Oscar". Den är hyggligt bred.
Tror annars att du har större chans att hitta en C&J som funkar, de har lite bredare läster även på Oxfords.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack men det var Skoaktiebolaget som lurade på mig de klart sämsta skor jag någonsin köpt så tillåt mig att vara skeptisk över vad skoförsäljare säger :)
Trist. Tycker du skall gå tillbaks. Man köper inte hos proffs för att det skall bli fel, då kan man köpa billigare på internet. Prova lästa ut dem hos en skomakare.

Jag tänkte skriva att inlägget kunde uppfattas som lite besserwisser, då jag inte visste var du handlat. Min dotters uppmärksamhetsbehov gjorde dock att jag hoppade över det. Lilla aktuellt tog slut.

Jag har hyfsat breda fötter. Dessa modeller passar mig bra.
Cj grasmere 9,5G cj-läst 325 i g-vidd
Trickers bourton 9/5 (eller är det 6-vidd?) riktigt breda
Alden indy boots (komplicerat för de har en vidd i hälen och en på tån). Köpta i staterna då EEE inte fanns hemma. Nästan för breda.
Har några till från CJ, men inte i huvudet.

Vad har du för storlek?
 
Topp