• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

ZQT

The Banker
2-Faktor
Loake 1880 Export grade är mer eller mindre samma kvalité som C&J Bench grade
Har inga C&J men jämför jag med mina Carmina så upplever jag Loake 1880 EG betydligt schysstare och mer välgjorda än de Carmina jag har.

Att Loake 1880 EG skulle vara samma kvalitet som C&J Benchgrade låter jag vara osagt och det låter lite för bra för att vara sant men är iaf mycket nöjd med mina Loake

@kalufsen se ovan
 

Jackee

Omega
Really? Trots 2k skillnad i pris

Har inga C&J men jämför jag med mina Carmina så upplever jag Loake 1880 EG betydligt schysstare och mer välgjorda än de Carmina jag har.

Att Loake 1880 EG skulle vara samma kvalitet som C&J Benchgrade låter jag vara osagt och det låter lite för bra för att vara sant men är iaf mycket nöjd med mina Loake
@kalufsen se ovan

Loake 1880 EG är underprissatta just nu medan C&J Benchgrade är överprissatta. Därav 2k skillnad. Men visst finns det skillnader, men de är väldigt lika i kvalité.
 

kalufsen

Panerai
Har inga C&J men jämför jag med mina Carmina så upplever jag Loake 1880 EG betydligt schysstare och mer välgjorda än de Carmina jag har.

Att Loake 1880 EG skulle vara samma kvalitet som C&J Benchgrade låter jag vara osagt och det låter lite för bra för att vara sant men är iaf mycket nöjd med mina Loake

@kalufsen se ovan
Tack för svar, får se hur jag gör. Ingen åf som har UK6 inne så får kanske panga ett par Meccariello från Sabot Shoes istället som öppnar sin webshop om 3 veckor :)
 
Eftersom sommaren äntligen verkar vara på väg (hela 11 grader i Sthlm idag, det ni!) så var det ett bra tillfälle att lufta de nya sommarskorna!

Det är ett par tasselloafers från Carmina i Polo Suede på Uetam-lästen. Köpte de direkt från Carmina eftersom Skoaktiebolag tyvärr återigen var en fullständig besvikelse igen när det gäller kundservice (precis som förra gången, mycken stroppighet och total nonchalans)

Bara burit de i ett par timmar hittills och de är tighta, men i övrigt är jag nöjd.

Och ja, jag vet att strumpor i loafers är en vattendelare. Men jag körde skorna på kontoret idag, och strumplös till kostym är lite att ta i, in my humble opinion.

image.jpg


Trevlig helg på er!
 

Jackee

Omega
Eftersom sommaren äntligen verkar vara på väg (hela 11 grader i Sthlm idag, det ni!) så var det ett bra tillfälle att lufta de nya sommarskorna!

Det är ett par tasselloafers från Carmina i Polo Suede på Uetam-lästen. Köpte de direkt från Carmina eftersom Skoaktiebolag tyvärr återigen var en fullständig besvikelse igen när det gäller kundservice (precis som förra gången, mycken stroppighet och total nonchalans)

Bara burit de i ett par timmar hittills och de är tighta, men i övrigt är jag nöjd.

Och ja, jag vet att strumpor i loafers är en vattendelare. Men jag körde skorna på kontoret idag, och strumplös till kostym är lite att ta i, in my humble opinion.

Trevlig helg på er!
Så länge man har långbyxor så tycker jag strumpor i loafers fungerar alldeles utmärkt.
Trevlig helg på dig med!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Eftersom sommaren äntligen verkar vara på väg (hela 11 grader i Sthlm idag, det ni!) så var det ett bra tillfälle att lufta de nya sommarskorna!

Det är ett par tasselloafers från Carmina i
Eftersom sommaren äntligen verkar vara på väg (hela 11 grader i Sthlm idag, det ni!) så var det ett bra tillfälle att lufta de nya sommarskorna!

Det är ett par tasselloafers från Carmina i Polo Suede på Uetam-lästen. Köpte de direkt från Carmina eftersom Skoaktiebolag tyvärr återigen var en fullständig besvikelse igen när det gäller kundservice (precis som förra gången, mycken stroppighet och total nonchalans)

Bara burit de i ett par timmar hittills och de är tighta, men i övrigt är jag nöjd.

Och ja, jag vet att strumpor i loafers är en vattendelare. Men jag körde skorna på kontoret idag, och strumplös till kostym är lite att ta i, in my humble opinion.

image.jpg


Trevlig helg på er!
Så länge du inte är på semester eller utför andra fritidsaktiviteter så tycker jag man skall ha strumpor i loafers, som syns. Sen är det upp till var och en vad man trivs med.
Loafers sitter tight, jäkligt tight i början men blir bättre med tiden om du valt en läst och storlek som passar dig, man får bita ihop första x antal timmarna, men sen blir det otroligt skönt!

Om jag skall klaga på något är det ditt val av strumpor. :cool:

Snygga skor och bra köp!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har precis tvättat och gjort rent ett par vita buttero med vatten och galltvål och de ligger och torkar med tidningspapper. Tänkte sedan smörja in dem med RMW saddledressing som jag har hemma. Yeah or neah?
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Eftersom sommaren äntligen verkar vara på väg (hela 11 grader i Sthlm idag, det ni!) så var det ett bra tillfälle att lufta de nya sommarskorna!

Det är ett par tasselloafers från Carmina i Polo Suede på Uetam-lästen. Köpte de direkt från Carmina eftersom Skoaktiebolag tyvärr återigen var en fullständig besvikelse igen när det gäller kundservice (precis som förra gången, mycken stroppighet och total nonchalans)

Bara burit de i ett par timmar hittills och de är tighta, men i övrigt är jag nöjd.

Och ja, jag vet att strumpor i loafers är en vattendelare. Men jag körde skorna på kontoret idag, och strumplös till kostym är lite att ta i, in my humble opinion.

image.jpg


Trevlig helg på er!
Strumplös till kostym är ju lika sprezzatura som prickiga strumpor till loafers! :D
 

Jackee

Omega
Tänkte posta en av mina mer spännande skor. Ber om ursäkt för ett långt inlägg!
Det här är ett par bespoke skor från det japanska märket Clematis Ginza: http://www.clematis-ginza.com
Här är en artikel från Shoegazing om Clematis Ginza: http://www.shoegazing.se/2015/11/29/reportage-clematis-ginza/

Jag beställde skorna förra året i slutet av april när jag besökte Tokyo för andra gången. Jag var väldigt bestämd redan från början att jag skulle köra på en lazyman modell.
Mätning av min fot:
DSC00150.jpg


Lästen som skapades från mina mått:
0002_xlarge.jpg


Testskon som jag fick hem för att kolla passformen:
IMG_4736.jpg


Slutgiltiga skon:
0006_xlarge.jpg
0021_xlarge.jpg
0023_xlarge.jpg


Ute i verkligheten:
thumb_IMG_5203_1024.jpg


Övriga bilder från besöket hos Clematis Ginza:
DSC00174.jpg
DSC00166.jpg
DSC00160.jpg
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Tänkte posta en av mina mer spännande skor. Ber om ursäkt för ett långt inlägg!
Det här är ett par bespoke skor från det japanska märket Clematis Ginza: http://www.clematis-ginza.com
Här är en artikel från Shoegazing om Clematis Ginza: http://www.shoegazing.se/2015/11/29/reportage-clematis-ginza/

Jag beställde skorna förra året i slutet av april när jag besökte Tokyo för andra gången. Jag var väldigt bestämd redan från början att jag skulle köra på en lazyman modell.
Mätning av min fot:
DSC00150.jpg


Lästen som skapades från mina mått:
0002_xlarge.jpg


Testskon som jag fick hem för att kolla passformen:
IMG_4736.jpg


Slutgiltiga skon:
0006_xlarge.jpg
0021_xlarge.jpg
0023_xlarge.jpg


Ute i verkligheten:
thumb_IMG_5203_1024.jpg


Övriga bilder från besöket hos Clematis Ginza:
DSC00174.jpg
DSC00166.jpg
DSC00160.jpg
Häftigt! Hur ser det ut prismässigt, är det John Lobb nivå?
 

Jackee

Omega
Häftigt! Hur ser det ut prismässigt, är det John Lobb nivå?
Tackar! Vet inte vad John Lobb tar för pris gällande bespoke. Men för att vara bespoke så är det inte speciellt dyrt. Hela kalaset med skoblock, frakt och egen läst gick på ca 24 000kr. Vilket kan jämföras med G&G som startar på 50 000kr för bespoke.

Jag valde dock inte 100% handgjort, vilket hade gjort att de hade kostat 3-4 tusen kronor mer. Enligt tillverkaren så är mina skor snarare 99% handgjorda. Minns inte exakt vad den där sista procenten. Men jag tyckte åtminstone det inte var värt det.
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Tackar! Vet inte vad John Lobb tar för pris gällande bespoke. Men för att vara bespoke så är det inte speciellt dyrt. Hela kalaset med skoblock, frakt och egen läst gick på ca 24 000kr. Vilket kan jämföras med G&G som startar på 50 000kr för bespoke.

Jag valde dock inte 100% handgjort, vilket hade gjort att de hade kostat 3-4 tusen kronor mer. Enligt tillverkaren så är mina skor snarare 99% handgjorda. Minns inte exakt vad den där sista procenten. Men jag tyckte åtminstone det inte var värt det.
Jag förstår! Låter förhållandevis överkomligt, är inte så bevandrad i sko-bespoke-världen men tror John Lobb ligger omkring 40.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tackar! Vet inte vad John Lobb tar för pris gällande bespoke. Men för att vara bespoke så är det inte speciellt dyrt. Hela kalaset med skoblock, frakt och egen läst gick på ca 24 000kr. Vilket kan jämföras med G&G som startar på 50 000kr för bespoke.

Jag valde dock inte 100% handgjort, vilket hade gjort att de hade kostat 3-4 tusen kronor mer. Enligt tillverkaren så är mina skor snarare 99% handgjorda. Minns inte exakt vad den där sista procenten. Men jag tyckte åtminstone det inte var värt det.
Härligt. Hur lyder utlåtandet om passform nu då? Är de bättre än 5 st C&J?
 

Jackee

Omega
Jag förstår! Låter förhållandevis överkomligt, är inte så bevandrad i sko-bespoke-världen men tror John Lobb ligger omkring 40.
Ja det är definitivt överkomligt med tanke på att man får ungefär samma kvalité för halva priset.
Härligt. Hur lyder utlåtandet om passform nu då? Är de bättre än 5 st C&J?
Definitivt mycket bättre passform, kvalité, finish och handarbete än C&J.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har ett par Loake Litchfield som har blivit vinterns favorit (tillsammans med ett par Barker Harrison). Tycker Loakes 1880 serie med dainitesula funkar väldigt bra på vintern. Visst, ingen superfinish precis men de känns robusta och välgjorda och kommer nog att hålla länge. Har även två par Loake Badmintons och de funkar också bra. De känns lite som skovärldens svar på en Rolex Datejust - dvs robusta och bra grejer som håller och som är hyggligt sallongsfähiga, men inte precis några konstverk man går omkring med på fötterna.



Crocket and Jones har ju utan tvekan bättre finish (har ett par Grasmere), så vill man betala dubbelt så mycket så får man ju också mer.

Meermin tror jag lider att lite växtvärk. Jag gillar deras design och lädret på de tre par jag köpt håller fin kvalitet men det är lite småskavanker och man kan ju få vänta i all evighet innan de kommer (dvs man beställer ett par skor att ha till vintern och de dyker upp när snön börjar försvinna). Dessutom är deras läster lite oregelbundna. Jag köpte ett par (rui läst) som passade bra, och baserat på det så köpte jag två par till. Andra omgångens skor var betydligt smalare och hade inte alls samma form. Så efter andra omgången bestämder jag mig för att inte köpa från dem igen. Inte extremt missnöjd, men när det finns alternativ som tex Loake 1880 så kör jag hellre på något som jag vet funkar.
Dessa ser exakt ut som mina Allen Edmonds Dalton dark brown! ;-)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har på senare tid (och för säsongen) börjat uppskatta färglada mocka loafers.

Har ett helt gäng i många olika färger från Tods, Massimo dutti, Beyman (turkiskt) och ett spansk märke jag glömt vad de heter.
Extremast är ett par ljusröda Tods med svarta nobbar jag har med mocka bälte i samma nyans till grövre mellanblå C Herrera kostym, men har ofta mörkblå på resor till chinos och kavaj.

Har man väl vant sig med dessa loafers känns läderskor knarriga och hårda även om det är high end skor som C&J, AE etc.
 

Jackee

Omega
Har på senare tid (och för säsongen) börjat uppskatta färglada mocka loafers.

Har ett helt gäng i många olika färger från Tods, Massimo dutti, Beyman (turkiskt) och ett spansk märke jag glömt vad de heter.
Extremast är ett par ljusröda Tods med svarta nobbar jag har med mocka bälte i samma nyans till grövre mellanblå C Herrera kostym, men har ofta mörkblå på resor till chinos och kavaj.

Har man väl vant sig med dessa loafers känns läderskor knarriga och hårda även om det är high end skor som C&J, AE etc.
Skulle rekommendera att testa en sko som är unlined. De känns också extremt mjuka och sköna. Har själv ett par Edward Green Shanklin:
http://www.edwardgreen.com/shop/shanklin-tobacco-suede-unlined-suede-202-last-8270.html
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
Visst är det car shoes du tänker på?
Kan det kanske vara men alla loafers jag har ser ut på samma sätt. låga i mocka utan sula. bara gumminabbar under och mjuk sula inuti. Har ett par gröna från Beyman, röda och blå från Tods, ljusBruna från spanska märket, mörkbruna från Massimo dutti etc.
 

Guden

Cartier
Kan det kanske vara men alla loafers jag har ser ut på samma sätt. låga i mocka utan sula. bara gumminabbar under och mjuk sula inuti. Har ett par gröna från Beyman, röda och blå från Tods, ljusBruna från spanska märket, mörkbruna från Massimo dutti etc.
Ja, det är car shoe du menar.
I folkmun - loafer.
 
  • Like
Reactions: JLC
Topp