Nymans Ur 1851

Skor

Diskussion i 'Lifestyle' startad av ZQT, 12 september 2012.

1. Adam John

Adam John Rebel soldier

Nu är dessa inte de mest prisvärda men galet snygga är de! :)
    https://baltzar.com/products/eleventy-sand-suede-double-monk-strap-sneakers/
    Finns hos engelska herr i Malmö

2. Carlf

Carlf Rebel soldier

AdrianO, gurta_g, Oscaro och 2 andra gillar detta.
  3. sventon

sventon Rebel soldier

Från:
    Stockholm - Västerås
    Bland det fulaste jag skådat, riktig styggelse :)

4. daveid

daveid Stormtrooper

Tack för tipset! Jag tycker det är för många element inblandade i just den skon för att jag ska köpa den, sedan känns priset högt för sneakers (som oftast ser sunkiga ut efter en säsong).

Vad har ni för erfarenheter av fake-läder aka Polyuretan och av Zara? Håller det en sommar? Kanske är fel tråd/forum att fråga i...

5. Carlf

Carlf Rebel soldier

Skulle säga att PU är riktigt svårt att få snyggt. Det åldras inte direkt med värdighet om man säger så. Andas dåligt och töjer sig inte riktigt som läder. Så räkna inte med att de är varken sköna eller hållbara.

6. christian-h

christian-h X-Wing Pilot

7. MartinKalle

MartinKalle Rebel soldier

Från:
    K-holmen

Jag har själv inga direkta erfarenheter, dock har min bättre hälft haft flertalet par skor från Zara. Summa summarum: Köp inte. Kvalitén är urusel. De går sönder väldigt fort och får inte patina utan ser bara väldigt fort ganska skruttiga ut. Om du bara absolut måste ha de to scratch the itch, kör hårt. Men om du faktiskt ska ha ett par skor för att bära de, skippa Zara och leta efter andra sommardojor.

Grafton gillar detta.
  8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Min erfarenhet är att Zara har otroligt dålig kvalitet.

Stefanweei gillar detta.
  9. Stefanweei

Stefanweei Tie Fighter pilot

Från:
    Göteborg
    Håller med. Köpt ett par byxor, några tishor och två-tre par skor där genom åren och samtliga plagg gick sönder/slets isär på bara någon månad.

10. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Buy quality -cry once.

Harley, Exekys och kalufsen gillar detta.
  11. Stefanweei

Stefanweei Tie Fighter pilot

Från:
    Göteborg
    Precis

12. daveid

daveid Stormtrooper

Är det så? Jag har köpt enfärgade, svarta, t-shirtar från Zara i Spanien och de har hållt i över ett år med bra passform och allt, att handla på Zara eller by har jag ingen erfarenhet av. Skorna är jag faktiskt tveksam till att köpa därifrån.

Hade hellre köpt ett par liknande eller lite mer dressade men ändå avslappnade double monks eller lite halvdressade skor (som även funkar med t-shirt) för max 1000-1500 (att använda enbart på jobbet till jeans/skjorta då jag oftast går med New Balance sneakers annars) men det känns som att allt jag hittar på nätet för de priserna antingen ser avdankat ut eller är av något märke som heter typ "Playboy" eller något annat okänt och ser ut att vara av samma Kvalitet som Zara.

13. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Casual sneakers med hög kvalité. Bara att slå till! :cigar:
    Skärmavbild 2017-05-24 kl. 19.33.57.png Skärmavbild 2017-05-24 kl. 19.33.28.png

Adam John gillar detta.
  14. farbrorstork

farbrorstork Rebel soldier

Från:
    Norrland
    Ska köpa ett par Loake Chester, men kan inte bestämma mig för mahogny eller tan.. tips?

15. Coffetoledo

Coffetoledo Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Tycker personligen mahogny har bättre djup i färgen och är mer versatil

zippan gillar detta.
  16. farbrorstork

Från:
    Norrland
    Lutade först åt dom när de är dem jag sett irl, men såg lite fräna bilder på internet på tan och vart osäker:D

17. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Skulle definitivt ha valt mahogny!

farbrorstork gillar detta.
  18. farbrorstork

Från:
    Norrland
    Får bli mahogny när det känns mer all-around. Hur är det med kräm, ska man har en neutral eller hur funkar det?

19. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Beror lite på vad du är ute efter. Vill du försöka få lite mer naturlig patina så är det neutral kräm som gäller. Annars så skulle jag köpa den här:
    https://www.skolyx.se/sv/skovard/19-saphir-medaille-d-or-creme-1925.html#/farg-mahogny

Personligen så kör jag alltid med återfärgning på skor där det finns en motsvarande färg. Har två par skor som är i en sådan udda färg att det inte finns någon färdig färg. Så då kör jag med neutral.

20. farbrorstork

Från:
    Norrland
    Tack! Får bli en sån du länkade! Får passa på att köpa mig en skoborste också så jag kan sköta om skorna, nått speciellt där som rekommenderas? :)

21. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Ingen fara! Det beror lite på vad för typ av borste du är ute efter. Men den första jag länkar till är den som alla behöver. De andra två går att ersätta med annat.

För att ta bort överbliven skokräm:
    https://www.skolyx.se/sv/skovard/32-saphir-skoborste.html
    För polish:
    https://www.skolyx.se/sv/skovard/127-mjuk-getharsborste.html
    För att applicera skokrämen:
    https://www.skolyx.se/sv/skovard/222-paforingsborste-17-cm.html

22. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    Tips, på herrstil får du 15 % rabatt med koden SUMMER17. Gäller tom 4 juni. Blir en slant om man ska köpa på sig ett gäng färger Saphir plus tvätt, polering och borstar.. :greedy:

Josef B, farbrorstork, Arvis och 1 annan gillar detta.
  23. farbrorstork

Från:
    Norrland
    Tack då ska jag ta och utnyttja den rabatten! :) Så då till själva beställningen, vad behöver jag egentligen för att kunna underhålla mina Loake Chesters i Mahogny samt ska jag köpa ett par nya vinterkängor till vintern.

Så en borste eller två pga olika färger?
    Skokräm svart och mahogny
    Skoblock
    Något mer?

Zingo gillar detta.
  24. Notorious Niklas

Notorious Niklas Rebel soldier

En putsduk kan vara vettigt om du inte har någon tischa eller dylikt av lämpligt material till övers!

25. zippan

zippan Stormtrooper

Från:
    Skåne
    Vax!

26. farbrorstork

Från:
    Norrland
    Har sparat några gamla t-shirts så på den fronten är jag redo! :)

zippan gillar detta.
  27. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    Vet inte vad du har sedan tidigare men om det är tomt på denna front så införskaffas förslagsvis:

Skoblock - Mycket viktigt, annars sabbas formen på skorna samt att de torkar upp bättre efter avändning. Passa på att köpa även för kängor dvs. den högre modellen också om de planerar att köpa kängor.

Crème Renovateur - För att göra rent när det behvös.

Crème Pommadier - För att smörja upp skorna. Förslagsvis neutral färg samt de färger där du önskar att behålla samma förg på. Ex svart, skusbrun, mellanbrun, mörkgrun, cognac, mahogny mm beroende på färg. Lika bra att köpa på sig lite olika färger.

Pâte de Luxe - För att waxa upp finishen. Kör samma färger som ovan, i vart fall neutral.

Saphir Mirror Gloss - Har inte testat men enligt Saphir super duper för mirror gloss.

Suede Shampoo - Om du har mocka skor, för rengörning och därefter spraj.

Shoe Brush Large - En för svart och en för brun.

Application Brush - För att kleda på med och komma åt bättre. En svart och en brun.

Suede Brush - Om du har mocka skor.

Polishing Cloth - I vart fall ett par stycken. Finns billigare varianter men kanske lika bra att beställa med allt ovan.

Mycket att införskaffa i början men sedan är det bara att börja jobba på putsen! :)

28. Coffetoledo

Coffetoledo Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Några onödiga saker. Putsduk räcker med en, lika så med skoborste. Application brush är inte nödvändigt heller, funkar lika bra med en tandborste om man vill komma åt mellan sulan och ovanläder. Suede schampoo kan om man vill utbytas mot vanlig galltvål. Saphir mirror gloss och pate de lux behövs inte, välj ett utav dem.

Annars håller jag med ovanstående.

29. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    Instämmer i att allt inte är absolut nödvändigt men trevligt att ha om man ändå ska bygga upp det från grunden. Föredrar dock två borstar då det är lätt att få lite rester kvar när det går lite för fort och inte mysputsas.

Coffetoledo gillar detta.
  30. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Tycker själv att mirror gloss gör en tillräckligt stor skillnad för att jag ska lägga på ett litet sådant lager ovanpå den vanliga putsen.