• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Singular

Rolex
2-Faktor
AMEN!

Håller med dig till 100% i 2 av 3 sanningar. 337-lästen är den mest mångsidiga och fantastiska på marknaden och man bör ALLTID köpa kvalitet före kvantitet. Handgrade är definitivt mer sko för pengarna är t ex John Lobb Paris men frågan är om inte Laszlo Vass i en prisklass mellan Benchgrade och Handgrade är mest kvalitet/hantverk för pengarna i hela världen. Handrandsytt, JR Sulor, AAA-skinn från D´Puy eller "museum calf" från Ilcea och Haas...För 500€...

Sen har de tyvärr ingen läst som kommer i närheten av 337:ans perfektion!

Sanning, Vass är nog faktiskt än bättre - men jag avsåg vad som är någorlunda tillgängligt.
 

Whedda

Rolex
Just
Sanning, Vass är nog faktiskt än bättre - men jag avsåg vad som är någorlunda tillgängligt.

Just tillgängligheten är ju också en aspekt som i min mening kan trumfa en lite finare konstruktion eller prisvärdhet.

Bland de märken som säljs på Svensk mark är det precis som du säger. I kombination med Edward Green får man ett jävligt trevligt utbud... ;)
 

Basse

Breitling
Att köpa 10 par Bexley eller Loding på 1-2 år riskerar att bli dyrköpt då skinnet inte alls åldras med samma värdighet. För att inte tala om hur svårmotiverat det måste vara att sula om ett par skor för samma pris som att köpa ett par nya.
Jag har funderat på att införskaffa dessa. Men efter att läst vad alla skriver här så kanske det är bäst att blicka mot de mer kvalitativa märkena. Är det någon som kan uttala sig lite mer om Lodings skor? Bra eller anus?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har funderat på att införskaffa dessa. Men efter att läst vad alla skriver här så kanske det är bäst att blicka mot de mer kvalitativa märkena. Är det någon som kan uttala sig lite mer om Lodings skor? Bra eller anus?

Det finns inga gratis luncher - nånstans måste det sparas. Köper man från nätet/postorder blir det billigare, då har man inte köttrymdhandlarens fasta kostnader, tid etc som drar kostnader men heller inte råd, hjälp, utprovningsmöjligheter och en närhet vid reklamationer eller undringar. Köper man Meermin får man mycket sko för pengarna, men det luktar raffinaderi i lådan och gud vet vem som sytt dem. Bexley har sjukt låga priser, i stort är skon "rätt" tillverkad men det är istället materialet som det sparats in på (inte minst i fråga om ett rätt trist ovanläder). Mitt råd är att putta in lite mer av ölpengarna och få det du verkligen vill ha.

Vill ni ha två sanningar till? Dåliga skor kan se OK ut till början men blir bara sämre - bra skor är skitfina från början och blir bara bättre. Det enda i garderoben som man verkligen SKA lägga pengar på är skor; inte bara för att bra skor får en att känna sig fin och tuff och härlig, utan för att det är det plagg som en förvånansvärt stor del av ens fysiska välbefinnande sitter i. Din rygg och dina knän kommer att tacka dig för att du kan stå och gå i riktiga dojor.
 

Whedda

Rolex
Jag har funderat på att införskaffa dessa. Men efter att läst vad alla skriver här så kanske det är bäst att blicka mot de mer kvalitativa märkena. Är det någon som kan uttala sig lite mer om Lodings skor? Bra eller anus?

Har själv ägt ett par Loding och kan bara tala av egen erfarenhet...Visst är de randsydda men skinnkvaliteten i ovanläder och sula är klart sämre än t ex Loake 1880 och Meermin för att inte tala om C&J, Carmina och Church.

Vad jag ifrågasätter är mest vad det är för poäng med att köpa en "randsydd" sko för att kunna sula om den när kostnaden för att sula om är lika stor som att köpa nytt och kvaliteteten i material är för låg för att skinnet skall hålla sig snyggt över tid.

Jag rekommenderar Meermin, Loake 1880 eller Carmina under 3500kr och Crockett eller Lazslo Vass under 5500kr. Det är i min mening där man får mest konstruktion och kvalitet per spenderad krona.
 

Hardy

Thug
denna tråd har som sagt dragit ner mig i en ny typ av skit :)

suttit o läst om läster och sömmar ett bra tag nu haha.

en fråga till den beläste
vad heter denna typ av sko? jag vill kunna söka bredare bland olika tillverkare och hitta de snyggaste. (med dubbelspänne så att säga)
lowndes-darkbrown.jpg
 

Mrjsander

Omega
Det där med livstidsgaranti är tyvärr än myt som spridits angående flera tillverkare. Med Church pratade folk ett tag om att företaget skulle stå för alla reparationer i en livstid vilket såklart är befängt för ett par skor i 5000krs klassen. Precis som att ingen klocktillverkare skulle erbjuda gratis service/delar i en livstid.

Däremot är det helt riktigt att man kan välja att skicka tillbaka skorna till fabriken och de kan ofta återställa 25 år gamla skor till fantastiskt skick. Det finns dock för och nackdelar med att skicka till fabrik.
Fördelarna är att du får alla originaldelar vilket gör att de blir som mest i nyskick och att de har originallästen att sätta skon på.
Nackdelarna är att priset är klart högre och att en del av tillverkarna vägrar att ta emot skor som fristående skomakare halvsulat eller t om lagt slitsula i gummi på. Tredje nackdelen är att reparationstiden brukar vara på flera månader till skillnad från en svensk skomakare som gör jobbet på någon vecka eller två.


Fick tillbaka ett par Crockett & Jones som varit på 'full refurbishment' på fabriken förra veckan och det tog ca 3,5 veckor. Bor i UK men det borde inte vara mer än ett par dagar extra till Sverige tycker man. Resultatet: Fantastiskt!
 

Whedda

Rolex
Fick tillbaka ett par Crockett & Jones som varit på 'full refurbishment' på fabriken förra veckan och det tog ca 3,5 veckor. Bor i UK men det borde inte vara mer än ett par dagar extra till Sverige tycker man. Resultatet: Fantastiskt!

Wow! Det var väldigt snabbt jobbat!

Normalt brukar Crockett vara rätt långsamma med fabriksomsulningar då deras produktion är enormt stor och inte har samma flexibilitet att få in använda skor i produktionen som t ex Gaziano&Girling eller Laszlo Vass som gjort ca 3-5 tusen par skor/år. Crockett ligger på ca 200 tusen par...

Har dock hört att resultatet ofta är riktigt bra efter ett fabriksbesök. Funderar på om jag skall skicka mina Lobb till fabrik men då pratar vi ca 2000kr och 2 månader väntetid.
 

Whedda

Rolex
denna tråd har som sagt dragit ner mig i en ny typ av skit :)

suttit o läst om läster och sömmar ett bra tag nu haha.

en fråga till den beläste
vad heter denna typ av sko? jag vill kunna söka bredare bland olika tillverkare och hitta de snyggaste. (med dubbelspänne så att säga)
lowndes-darkbrown.jpg

Double Monk straps finns hos nästan alla respektabla skomärken idag. Varit en extremt populär modell de senaste säsongerna vilket tyvärr t om börjat smitta av sig på budgetkedjor som H&M och Zara.

Personliga favoriter är

Budget - Meermin (http://www.meermin.es/catalogo2.php?id=3)

Medel - Alfred Sargent (http://alfredsargent.co.uk/exclusive-range/ramsey/)

Lyx - John Lobb - (http://www.johnlobb.com/william-ii-1)
 

Hardy

Thug
Double Monk straps finns hos nästan alla respektabla skomärken idag. Varit en extremt populär modell de senaste säsongerna vilket tyvärr t om börjat smitta av sig på budgetkedjor som H&M och Zara.

Personliga favoriter är

Budget - Meermin (http://www.meermin.es/catalogo2.php?id=3)

Medel - Alfred Sargent (http://alfredsargent.co.uk/exclusive-range/ramsey/)

Lyx - John Lobb - (http://www.johnlobb.com/william-ii-1)



Kul info :)

Alfredskorna var ju galet snygga.

vart köper du dessa?
Prisskillnad på medel och lyx?
 

Whedda

Rolex
Kul info :)

Alfredskorna var ju galet snygga.

vart köper du dessa?
Prisskillnad på medel och lyx?

Alfred Sargent finns ej i Sverige och det närmsta man kommer ett par på svensk mark är genom att promenera in hos J Lindeberg som har en serie samarbetsskor med AS. De har bla munkskorna men i andra färger.

AS Ramsey kan du köpa via Herring Shoes för ca 400£ plus frakt- http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=55&shoeid=6904

Ett par John Lobb Paris ligger på 940€ plus frakt från Mr Porter - http://www.mrporter.com/product/365805
 

point1

Cartier
2013-12-29 uppdatering!

Eftersom jag skrev tråden i september 2012 tycker jag att det behövs en uppdatering av originalinlägget. I dagsläget äger jag följande skor av Loake 1880 och Meermin:

psYUeiN.jpg

VrzkJV6.jpg

Från vänster: Loake 1880 "Aldwych", Meermin DMS, Loake 1880 "Chester", Loake 1880 "Cannon"

Loake 1880 "Bayswater", Meermin Chukkas.

Är nöjd med både Loake 1880 och Meermin och står fortfarande kvar vid min argumentation att jag hellre köper Loake 1880 som ligger på drygt 2000 och Meermin som ligger på drygt 1600 istället för ett par Crockett som kostar runt 4000. Men har en del par att variera med så använder aldrig några två dagar i rad vilket jag inbillar mig gör att skorna slits mindre.


Har inte sett några Meermin, men ser ofta Loakes både 1880 och vanliga och tycker inte de är jämförbara med Crockett & Jones, känns faktiskt som de är väldigt långt ifrån. Har du haft båda? Har själv aldrig ägt några Loakes, men har tittat på flera men aldrig slagit till för de har inte känns tillräckligt bra (kvalitet, läder och utseende).
 

point1

Cartier
Visst påverkar även neutrala produkter skornas karaktär. Bilderna nedan är tagen med ett par månaders mellanrum och tre eller fyra strykningar med Saphir Crème 1925 neutral.
10404520835_58b5411573_z.jpg

11619872183_857a6288e4_z.jpg


Läder ändrar färg över tid. Se bara på handväskor t.ex. Där är det ännu tydligare att det är normalt (dvs sker oavsett om du använder produkter). Tar du märken som använder finare läder kommer det lädret se lite mörkare ut efter ett år. Det kan vara synligt på vissa kopior av t.ex. handväskor att de inte ändrar färg över tid på samma sätt som de äkta. Neutral är fortfarande det bästa om du inte vill att de ska ändra färg, men du kan inte låsa fast orginalfärgen.

Du kan förövrigt putsa upp riktigt bra glans på ett par skor med bara renovateur, så det har ju mycket med handhavande att göra, att säga att 4 strykningar inte påverkar vore dumt, det är ju helt klart en behandling av lädret.
 

Josef B

Bestraffaren
Skonürds! Köpte dessa för någon vecka sen, bra skit?

eQBrKlC.png


1000 Mile Boots av Wolverine.
Det är bra kvalle på skiten! Men hade dock en liten dålig erfarenhet förra hösten när jag köpte två par kängor från Wolverine, ett par svarta och ett par mörkbruna. Skinnet i skon vid hälen slets bort och jag tjafsade som tusan med butiken, Shoe-line på Fridhemsplan. Butikschefen gjorde allt för att göra mig nöjd men ägaren var tyvärr helt borta i huvudet. Han började nästan skrika på mig för att jag ville lämna tillbaka dem och få pengarna tillbaka. Det fick jag till slut men fick lägga till nån slags avgift på 500 kr för att jag använde dem under en säsong. Handlar tyvärr inte där igen, eller på Söder, trots att jag mer än gärna hjälper butiker i närområdet.
 

Whedda

Rolex
Läder ändrar färg över tid. Se bara på handväskor t.ex. Där är det ännu tydligare att det är normalt (dvs sker oavsett om du använder produkter). Tar du märken som använder finare läder kommer det lädret se lite mörkare ut efter ett år. Det kan vara synligt på vissa kopior av t.ex. handväskor att de inte ändrar färg över tid på samma sätt som de äkta. Neutral är fortfarande det bästa om du inte vill att de ska ändra färg, men du kan inte låsa fast orginalfärgen.

Du kan förövrigt putsa upp riktigt bra glans på ett par skor med bara renovateur, så det har ju mycket med handhavande att göra, att säga att 4 strykningar inte påverkar vore dumt, det är ju helt klart en behandling av lädret.

Jag håller inte helt med...Renovateur är i min mening bättre än crème 1925 Neutral om man skall ha en produkt utan pigment då renovateur inte är lika fet. Fettet i Sheasmöret som är en ingrediens i Creme 1925 bidrar till att läder mörknar mer. Vad man kan göra om man verkligen vill "låsa fast" originalfärgen är att välja i kängorna ovan att smörja dem med Creme 1925 Tan som är aningen ljusare än nyansen på skon. Detta motverkar skon från att mörkna men självklart finns det mängder med andra saker som spelar in också. Slitage, i vilken takt man smörjer dem, vilket skinn det handlar om och nyans etc.

Jag tycker ju personligen att det är just dessa "förvandlingar" av skons nyans som är det snyggaste i skinnskor. Om man använder pigmenterad kräm/polish och hamnar fel i nyans kan man nästan alltid korrigera det genom att strippa skorna med en lädertvå eller i värsta fall kemisk ren bensin och sedan återfukta dem med rätt nyans.
 
Topp