• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skruva fram 31:a till 1:a på Day Date-klocka?!

Hej,

Som ni vet så har september endast 30 dagar och det har ställt till det för mig och min Tudor Day Date.

Om jag nu ska skruva fram klockan manuellt så att det blir den 1:a i månaden så kommer ju även dagangivelsen flyttas fram till torsdag trots att det idag är onsdag.

Hur löser jag detta problem? Någon som har några tips?

Tacksam för svar.
 

SpakLisa

Breitling
Är det inte bara att gå till hacket där du ställer datum och dra kronan åt andra hållet? Ett tips när du ställer om klockan är att alltid ställa den på en veckodag samt en dag (datum) innan sen vrida visarna tills datumet blir rätt. På det viset tar du bort chansen att klockan ställer om kl.12 på dagen! ;)
 
Är det inte bara att gå till hacket där du ställer datum och dra kronan åt andra hållet? Ett tips när du ställer om klockan är att alltid ställa den på en veckodag samt en dag (datum) innan sen vrida visarna tills datumet blir rätt. På det viset tar du bort chansen att klockan ställer om kl.12 på dagen! ;)

Jag har bara ett läge och med det flyttar man visarna.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Omen har hangarounds som motionerar klockorna åt honom. :)


På morgon mötet klockan 08:00 kommer Omen in med en väska.
I väskan ligger en bunt DayDates.
Närmsta kvart går ut till att dela ut DayDates till kollegorna, självklart har Omen i egen hög person på sig sin dagliga favorit redan innan han åker till jobbet. Kanske även sen kvällen innan?
Vid eftermiddagsmötet sisådär runt 15:30 kommer Omen åter igen in med sin väska på mötet och spenderar nästa kvart med att samla in både klockor samt uppsatser från kollegorna angående vad dom tyckte om dagens DayDate.

Nästa dag, repeat.
Självklart roterar både Omen själv och kollegorna klockor och varje gång en kollega får en DD han/hon ej testat innan så skall en uppsats lämnas in!
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
jabla TimJohansson
Har precis i dagarna installerat min nya klock-winder i hemmet, till grannarnas stora förtjusning!:)
prwbzdfvwaerhncrqso2pg.jpg
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Tack! Jag ska testa det här, måste ju vara samma för Rolex som för Tudor även om min klocka är från -69!?

Klippet förklarar ju på ett bra sätt, men för att citera mig själv:

Slowset - Medsols ställer datum - visarna till kl 6 -> 12 sen tillbaka till 6 och sen till 12 igen om ytterligare dagar måste hoppas över, samma sätt med dag med skillnaden att man börjar med att vrida motsols.
Quickset -Kronläge två, medsols ställer datum, dag ställs på samma sätt som slowset.
Double quickset - Kronläge två, medsols ställer datum, motsols ställer dag.
 

jabla

Sarlacc
Klippet förklarar ju på ett bra sätt, men för att citera mig själv:

Slowset - Medsols ställer datum - visarna till kl 6 -> 12 sen tillbaka till 6 och sen till 12 igen om ytterligare dagar måste hoppas över, samma sätt med dag med skillnaden att man börjar med att vrida motsols.
Quickset -Kronläge två, medsols ställer datum, dag ställs på samma sätt som slowset.
Double quickset - Kronläge två, medsols ställer datum, motsols ställer dag.

Medsols????
Det heter väl medurs här på KS ;)
 

Xaero

Omega
Man stället väl datum genom att skruva frammåt och dag genom att skruva bakåt, i samma läge på kronan. Så fungerar det på min day-date.
 

POO

Panerai
1803 utan snabbinställning av något förutom tiden. :)

1803_Instructions.jpg


Nä, så kan man inte göra. Inte röra klockan alls helst när datumet skiftar, då exploderar den förmodligen. Inte "hacka" sekundvisaren så, då exploderar den. Och absolut inte tvätta med tvål, då blir den full med vatten, och sen exploderar den.
 
Topp