Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skruvade kronografknappar?

Diskussion i 'Diskussion' startad av hemingway1999, 12 mars 2015.

1. hemingway1999
    Trådstartare

hemingway1999 Friends of KS

Sjukt nöjd som jag är med min U1:a fundera jag på att utöka med ännu en Sinn. Drömmen är en u1000 (EZM6) men den är lite för dyr och förmodligen för stor för min handled, så i stället sneglar jag lite på en 103:a men velar lite mellan den med skruvade kronografknappar och den med "vanliga" kronografknappar. Jag har aldrig haft skruvade kronografknappar och undrar lite om inte det krånglar till de spontana mätningarna. Vad säger ni som har sådana kronografer? Skruvar ni upp dem för att ta tid vid äggkokning och dylikt eller resulterar den extra manövern i att ni inte använder kronograffunktionen lika ofta?

Tilläggas kan att jag har klockan på höger arm vilket krånglar till själva skruvandet...

/Henrik

2. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Hade en Daytona med skruvade kronografknappar under en period. Precis som du säger så hindrade det iallafall mig att ta dom där "spontana" mätningarna som man annars gör med kronografer som inte har skruvade. jag orkade aldrig skruva upp dom (lite krångligt när klockan sitter på armen).

3. don segundo

don segundo Biskop

Nej, tycker inte att det är meckigt med skruvade tryckknappar och att det hindrar "spontana tidtagningar i vardagen".
    (Det enda negativa skulle i så fall vara att jag tvångsmässigt måste kolla att kronorna är inskruvade innan jag badar :) ...)

jabla gillar detta.
  4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Man kan faktiskt ha dem uppskruvade till vardags på Daytonan. Den tåler vatten ändå bara man inte trycker på knapparna.

5. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Skruvade knappar = dealbreaker. För min del hade jag aldrig pallat latja med kronon om den hade skruvade knappar ^^ och halva glädjen men en kronograf är att spontant ta tiden på hur lång tid pastan kokar, hur långt det är till coop eller hur lång tid man bajsar i genomsnitt.

ozzyozzy och hemingway1999 gillar detta.
  6. hemingway1999
    Trådstartare

Ok. Tack för svaren. En följdfråga då: är en 103:a utan skruvade knappar lika tät som en med skruvade knappar? Alltså om man bortser från risken att råka trycka in knapparna under vattnet. Båda är ju klassade till 200 meter.

/Henrik

7. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Har skruvade pushers på min S&S. Ett helvete ;)

hemingway1999 gillar detta.
  8. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul fakta, denna Blancpain har inte skruvade knappar men kan ändå tryckas och användas under vatten. Rätt häftigt. :)

Samt att Planet Ocean 9300 ser ut att ha skruvade men inte har det i själva verket, även dessa ska kunna användas under vattnet. :)

vonhall och yonsson gillar detta.
  9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ett ickeproblem så länge den är på service. ;)
    :sorry:

10. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Apa snygg klocka :)

snoozarn gillar detta.
  11. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Nä, är den på service lär man ju inte dyka med den ;)
    Bara skoja, du har helt rätt :)

jabla gillar detta.
  12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Flyr skruvade pushers som pesten. Ser ingen anledning att ha det på annat än dykarklockor. Det har funnits billiga kronografer klassade till 100m utan skruvade pushers sedan 70/80-talet (säkert tidigare också).

Apansson gillar detta.
  13. hemingway1999
    Trådstartare

Riktigt fin! Kronografen på Sinn u1000 kan också användas under vatten. Superläckert!

/Henrik

snoozarn gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield