• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skruvar som skruvar ut sig i Oysterlänk

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Är det här ett vanligt fenomen? Upptäckte det nyss. Ingen biggie då det bara är att skruva in igen, men vore ju trist om man tappade en.
Finns det någon lösning? :)

bild_3.JPG
 

jabla

Sarlacc
Har aldrig behövt gänglåsning på mina Rolexlänkar, prova att skruva in den ordentligt och håll koll på den.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
daviden har du håvat in nytt? Vad är det för dinka? GMTc?

Loctite fungerar, men se till att skaffa rätt variant bara...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Loctite 222. Svagt gänglås. Endast på gängorna. Inte på hela stiftet/skruven.

Skruva ur, gör rent, i med skruven men inte helt. Applicera Loctite i hålet där gängorna sitter. En droppe med tandpetare. Skruva i och se till att Loctite fördelas väl.

Kan vara en idé att se över alla skruvar.

INTE använda starkt gänglås!!!

A
 

16610

Patek
2-Faktor
Loctite. Kolla bara så att du väljer rätt. Stod i någon tråd för ett tag sen. Kommer dok inte ihåg vilken:(
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker vi passar på att ta en sväng inom Bergströms på onsdag så fixar det där sig..:)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har råkat ut för samma sak och med samma skruv, närmast spännet. Höll på artxskruva in och skruv in. Sen åkte klockan iväg på garantirep gällande datumväxlingen. Sen den kon tillbaka från Geneve har det inte hänt igen.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Mina sitter stenhårt istället så det är omöjligt att rubba dem. Men som flera tidigare har skrivit: Loctite. Fast är klockan nyare borde de väl sitta rätt rejält?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fast är klockan nyare borde de väl sitta rätt rejält?
Länkarnas skruvar säkras med Loctite 222 eller 221 enligt instruktion från Rolex. I varje fall var det så förr. Tror knappast det har ändrats. De är alltså säkrade från fabrik. Problem kan uppstå när länken kortas, om man inte gör rent och applicerar ny Loctite. Och om länken har kortats och förlängts om vartannat, till exempel vid flera ägarbyten - eller om en handlare inte har vett att ha en urmakare på plats som lägger på Loctite, då uppstår problemet.

Finns väl en anledning att klockorna åker in till urmakarna hos Rob E vid kortning/förlängning. Utgår från att de tillför Loctite. Till skillnad från säljarna i en annan närliggande butik... Som tur är fixar man ju det själv... I varje fall så gör jag det.

Tror det finns en kopia av Rolexinstruktionen i Tonys arkiv i systerforumet, eller i varje fall referenser till Loctite i något dokument. Minns att jag har sett dem...

A
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Länkarnas skruvar säkras med Loctite 222 eller 221 enligt instruktion från Rolex. I varje fall var det så förr. Tror knappast det har ändrats. De är alltså säkrade från fabrik. Problem kan uppstå när länken kortas, om man inte gör rent och applicerar ny Loctite. Och om länken har kortats och förlängts om vartannat, till exempel vid flera ägarbyten - eller om en handlare inte har vett att ha en urmakare på plats som lägger på Loctite, då uppstår problemet.

Finns väl en anledning att klockorna åker in till urmakarna hos Rob E vid kortning/förlängning. Utgår från att de tillför Loctite. Till skillnad från säljarna i en annan närliggande butik... Som tur är fixar man ju det själv... I varje fall så gör jag det.

Tror det finns en kopia av Rolexinstruktionen i Tonys arkiv i systerforumet, eller i varje fall referenser till Loctite i något dokument. Minns att jag har sett dem...

A

Tack för info, det hade jag ingen aning om. I mitt fall har ju länkarna aldrig justerats förutom när jag kortade dem när klockan var ny. Och då gjorde jag inte det själv utan hos just urmakare.
 
Topp