Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skruvar som skruvar ut sig i Oysterlänk

Diskussion i 'Diskussion' startad av daviden, 13 januari 2014.

1. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Är det här ett vanligt fenomen? Upptäckte det nyss. Ingen biggie då det bara är att skruva in igen, men vore ju trist om man tappade en.
    Finns det någon lösning? :)

bild_3.JPG

16610 gillar detta.
  2. naggge

naggge Friends of KS

Lite loctite i gängorna gör susen. Ta bara rätt typ så det inte låser fast helt.

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har aldrig behövt gänglåsning på mina Rolexlänkar, prova att skruva in den ordentligt och håll koll på den.

4. ZQT

ZQT The Banker

daviden har du håvat in nytt? Vad är det för dinka? GMTc?

Loctite fungerar, men se till att skaffa rätt variant bara...

5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Loctite 222. Svagt gänglås. Endast på gängorna. Inte på hela stiftet/skruven.

Skruva ur, gör rent, i med skruven men inte helt. Applicera Loctite i hålet där gängorna sitter. En droppe med tandpetare. Skruva i och se till att Loctite fördelas väl.

Kan vara en idé att se över alla skruvar.

INTE använda starkt gänglås!!!

A

Sond gillar detta.
  6. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Loctite är alltså rekommendationen. Tack!

Jag äger ingen Rolex. :)

jabla och Omen gillar detta.
  7. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Loctite. Kolla bara så att du väljer rätt. Stod i någon tråd för ett tag sen. Kommer dok inte ihåg vilken:(

8. Rber

Rber Biskop

Vad sägs om tre poster upp?

16610 gillar detta.
  9. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Jamen va tusan! Jag hade bara lite bråttom;) förlåt

10. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Vem äger den isf?
    Frun?

11. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Tycker vi passar på att ta en sväng inom Bergströms på onsdag så fixar det där sig..:)

daviden gillar detta.
  12. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Har råkat ut för samma sak och med samma skruv, närmast spännet. Höll på artxskruva in och skruv in. Sen åkte klockan iväg på garantirep gällande datumväxlingen. Sen den kon tillbaka från Geneve har det inte hänt igen.

13. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Hur många ggr per dag kommer man stirra på de där skruvhuvudena nu tror du..

daviden gillar detta.
  14. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Mina sitter stenhårt istället så det är omöjligt att rubba dem. Men som flera tidigare har skrivit: Loctite. Fast är klockan nyare borde de väl sitta rätt rejält?

15. acce1999

acce1999 Friends of KS

Länkarnas skruvar säkras med Loctite 222 eller 221 enligt instruktion från Rolex. I varje fall var det så förr. Tror knappast det har ändrats. De är alltså säkrade från fabrik. Problem kan uppstå när länken kortas, om man inte gör rent och applicerar ny Loctite. Och om länken har kortats och förlängts om vartannat, till exempel vid flera ägarbyten - eller om en handlare inte har vett att ha en urmakare på plats som lägger på Loctite, då uppstår problemet.

Finns väl en anledning att klockorna åker in till urmakarna hos Rob E vid kortning/förlängning. Utgår från att de tillför Loctite. Till skillnad från säljarna i en annan närliggande butik... Som tur är fixar man ju det själv... I varje fall så gör jag det.

Tror det finns en kopia av Rolexinstruktionen i Tonys arkiv i systerforumet, eller i varje fall referenser till Loctite i något dokument. Minns att jag har sett dem...

A

16. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Tack för info, det hade jag ingen aning om. I mitt fall har ju länkarna aldrig justerats förutom när jag kortade dem när klockan var ny. Och då gjorde jag inte det själv utan hos just urmakare.

Mårtenssons ur Brookfield