• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skuldkänslor?

morrism

Audemars
Jag känner lite skuldkänslor ibland när jag går omkring med min klocka, min umgängeskrets är inte direkt milonärer, och jag bär en klocka för nästan 40 tusen, det känns så onödigt när man ser folk som har det dåligt och en 1000-lapp skulle betyda mat för en månad för ungarna. Jag har problem med att se fattigdom och lidande när jag har på mig min klocka, något jag inte ens tänkt på förrens jag köpte den... Någon annan som känner likadant eller är jag blödig?
 

Skolläraren

Panerai
Du är blödig. Du har sparat pengar, det hade din omkrets också kunnat göra. Du ska inte känna dig skyldig bara för att du har någon sorts ekonomisk grundkunskap och kan unna dig fina saker om du väl vill det efter att du har sparat till det.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag kan lugnt säga att jag inte känner så. Visst är svält i världen hemskt utan tvekan men jag kopplar inte världssvält till mina klockor. Vad det gäller huruvida mina vänner har dyra klockor eller ej så säger jag ännu en gång, prioriteringar.. Har sett flera på detta forum som säger att det är tufft att köpa dyr klocka konsumera både dyrt vin och dyr sprit. Alla gör vi prioriteringar, vet också folk här på forumet som bor som råttor bara för att kunna köpa fina klockor, ännu en gång prioriteringar..
 

Skolläraren

Panerai
morrism skrev:
Jo men teoretiskt hade jag kunnat bygga en skola i afrika och köpt en seiko istället

Du hade också kunnat äta havregrynsgröt och kycklingfilé varje dag och ha en personlig matkostnad på 800:- per månad, men vill du det? Varför ska vi skämmas för våra pengar?
 

morrism

Audemars
Började tänka på det när jag satt på tunnelbanan och en uteliggare bad om en krona, sitter man där med 40 lakan på handleden och säger "tyvärr sorry, har inga pengar på mig"
 
  • Like
Reactions: ssl

Ricrob

Patek
Hör och förstår vad du säger men inget jag lider av. Inte samma sak men många av mina bekanta undrar hur jag kan leka klockoman med studiebidrag och det enkla svaret är... Prioriteringar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna tråden kommer bara leda till påhopp från moralkärringar, så jag kommer bara göra ett inlägg i denna tråd:

Man kan ju faktiskt oftast påverka sin egen situation genom exempelvis utbildning. Vi bor ändå i Sverige. Alla vuxna har ett eget ansvar och det är inte ditt fel om dina vänner inte har råd att mata sina barn, även om det låter sjukt tragiskt. Det finns andra sätt att stötta de i sin närhet än genom att inte bära en dyr klocka. Att stötta genom att ge de sin tid och/eller genom att motivera/stötta personen kan generera mycket positivt. Har du dåligt samvete för att andra i din närhet har det dåligt, så föreslår jag att du börjar i den änden.

Om det skulle vara dina egna barn som inte fick mat pga att du hade en Rolex, då hade jag sagt sälj direkt. :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du är blödig och det är väl.bra! Tycker inte du skall ha dåligt samvete. Om du sålde klockan, skulle du då dela ut de här 40000:- bland dina fattiga vänner? Låter ju helt absurt.

Personligen ger jag inte ens pengar till tiggare. Betalar gärna en hög skatt för att samhället ska hjälpa utsatta människor istället. Samhällets skyddsnät räddar människor bättre än jag om jag skulle knalla runt och dela ut pengar.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vill bara tillägga att jag absolut inte håller med om att det bara handlar om dåliga val. Vissa får en bra hand från början, vissa får en usel. Det sociala arvet är en starkare kraft än många tror. Jag fick en väldigt bra hand men prioriterar tid mer än pengar varför jag har ett relativt lågavlönat kneg jämfört många här.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
yonsson skrev:
Denna tråden kommer bara leda till påhopp från moralkärringar, så jag kommer bara göra ett inlägg i denna tråd:

Man kan ju faktiskt oftast påverka sin egen situation genom exempelvis utbildning. Vi bor ändå i Sverige. Alla vuxna har ett eget ansvar och det är inte ditt fel om dina vänner inte har råd att mata sina barn, även om det låter sjukt tragiskt. Det finns andra sätt att stötta de i sin närhet än genom att inte bära en dyr klocka. Att stötta genom att ge de sin tid och/eller genom att motivera/stötta personen kan generera mycket positivt. Har du dåligt samvete för att andra i din närhet har det dåligt, så föreslår jag att du börjar i den änden.

Om det skulle vara dina egna barn som inte fick mat pga att du hade en Rolex, då hade jag sagt sälj direkt. :D


+1
 

morrism

Audemars
Mitt problem är väl att en lyxklocka ändå signalerar överflöd och det kan bli fel i vissa situationer, t.ex. om man umgås med någon man känner som har det dåligt ställt pga av otur i livet. Man kan inte bara säga, du gjorde dåliga val inte jag, deal with it.

Empati är bra, skuldkänslor dåligt. Det kan jag nöja mig med..
 

Josef B

Bestraffaren
Inga alls! Jag jobbar hårt för mina pengar! Men visst så uppvisar man respekt för de lite sämre lottade.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag är nog en av de fattigaste klockentusiasterna här... ändå fantiserade jag om hur en Patek Philippe Nautilus skulle kännas på armen när det var lite kämpigt på jobbet.. :mrgreen:
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
morrism skrev:
Mitt problem är väl att en lyxklocka ändå signalerar överflöd och det kan bli fel i vissa situationer, t.ex. om man umgås med någon man känner som har det dåligt ställt pga av otur i livet. Man kan inte bara säga, du gjorde dåliga val inte jag, deal with it.

Empati är bra, skuldkänslor dåligt. Det kan jag nöja mig med..

Tror inte att dina fattiga vänner känner sig kränkta av din klocka. Dom är säkert glada att det gått bra för dig i livet. Bjud på en god öl och känn dig stolt.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
LongCon skrev:
morrism skrev:
Mitt problem är väl att en lyxklocka ändå signalerar överflöd och det kan bli fel i vissa situationer, t.ex. om man umgås med någon man känner som har det dåligt ställt pga av otur i livet. Man kan inte bara säga, du gjorde dåliga val inte jag, deal with it.

Empati är bra, skuldkänslor dåligt. Det kan jag nöja mig med..

Tror inte att dina fattiga vänner känner sig kränkta av din klocka. Dom är säkert glada att det gått bra för dig i livet. Bjud på en god öl och känn dig stolt.
+1
 

paradis

Audemars
LongCon skrev:
Vill bara tillägga att jag absolut inte håller med om att det bara handlar om dåliga val. Vissa får en bra hand från början, vissa får en usel. Det sociala arvet är en starkare kraft än många tror. Jag fick en väldigt bra hand men prioriterar tid mer än pengar varför jag har ett relativt lågavlönat kneg jämfört många här.


Precis så är det.Om man nu ser något vackert som man vill ha,ja då sparar man till det.Det finns dom som behöver bara peka på det dom vill ha.....så är det serverat.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Skrev ett förbannat långt inlägg men insåg att jag bara kom fram till samma sak som många redan sagt - prioriteringar.
 

aleksi

Omega
en klocka gör nog inte så mkt? beror på om man har premium grejjer överallt, värsta bilen, huset osv.. och om du vill framstå som en flashare inför din omgivning. säger inte att det är fel med det, man kanske inte framstår som den mest sympatiska personen om man bara har flashiga grejjer.
 

morrism

Audemars
aleksi skrev:
en klocka gör nog inte så mkt? beror på om man har premium grejjer överallt, värsta bilen, huset osv.. och om du vill framstå som en flashare inför din omgivning. säger inte att det är fel med det, man kanske inte framstår som den mest sympatiska personen om man bara har flashiga grejjer.

Då hade jag nog köpt breitling istället :D
 

John R

Panerai
Jag har personligen inga problem att ha en klocka som kostar mycket!
Nu har inte jag någon klocka för 40k på armen men skulle inte ha några problem med det
om så var fallet. Man kan backa upp en vän på många olika sätt genom att finnas där
och peppa och vara ett stöd. Man kan ju backa upp utan att sälja sin klocka om det skulle
behövas.


Har man hälsan så har man möjligheten att påverka sitt liv.
De jag verkligen tycker synd om är de fattiga och sjuka som inte kan
göra ett skit åt sitt lidande. Där får man se till att systemet blir bättre och
skyddar dessa stackare.


Om du inte hade en klocka för 40K så hade du förmodligen haft
pengarna på banken. Hade du då gett bort dom pengarna?



/John R
 

Helvetia

Cartier
Inga skuldkänslor här. Vi bor i Sverige och jag betalar gladeligen än mer i skatt än vad jag gör idag för att täppa till hålen i vårat välfärdsskyddsnät istället. Ett trygghetssystem baserat på allmosor känns jävligt omodernt.

Sen att vissa här tycker att man inte kan dra en nitlott i livet och att det är ens eget fel att man är fattig och eländig visar bara att dom inte kan ha varit ute i verkligheten så mycket.
 

aleksi

Omega
Helvetia skrev:
Sen att vissa här tycker att man inte kan dra en nitlott i livet och att det är ens eget fel att man är fattig och eländig visar bara att dom inte kan ha varit ute i verkligheten så mycket.

Exakt.. så enkelt är det inte alltid, att det är ens egens fel.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Helvetia skrev:
Inga skuldkänslor här. Vi bor i Sverige och jag betalar gladeligen än mer i skatt än vad jag gör idag för att täppa till hålen i vårat välfärdsskyddsnät istället. Ett trygghetssystem baserat på allmosor känns jävligt omodernt.

Sen att vissa här tycker att man inte kan dra en nitlott i livet och att det är ens eget fel att man är fattig och eländig visar bara att dom inte kan ha varit ute i verkligheten så mycket.

Väl uttryckt
 

Rico

Cartier
2-Faktor
aleksi skrev:
en klocka gör nog inte så mkt? beror på om man har premium grejjer överallt, värsta bilen, huset osv.. och om du vill framstå som en flashare inför din omgivning. säger inte att det är fel med det, man kanske inte framstår som den mest sympatiska personen om man bara har flashiga grejjer.
Risk för att bli slightly off topic, men har man råd och lust så bör man få köpa det man vill ha, oavsett hur det framstår. Flashighet är i betraktarens öga, och det går inte att leva livet med ambitionen att inte råka stöta sig med någon. Köp det du vill ha!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har personligen slitit ihop varenda krona jag spenderat på klockor och skulle aldrig få för mig att skämmas, vi bor som sagt i Sverige och alla har i stort sett samma förutsättningar. Sen är det ju som många skriver en prioriterings fråga, många kör runt i bilar som kostar multum men en dyr klocka anses som lyx.
 
morrism skrev:
Jag känner lite skuldkänslor ibland när jag går omkring med min klocka, min umgängeskrets är inte direkt milonärer, och jag bär en klocka för nästan 40 tusen, det känns så onödigt när man ser folk som har det dåligt och en 1000-lapp skulle betyda mat för en månad för ungarna. Jag har problem med att se fattigdom och lidande när jag har på mig min klocka, något jag inte ens tänkt på förrens jag köpte den... Någon annan som känner likadant eller är jag blödig?

Tycker ditt kännande och tänkande hedrar dig. Omtanke om andra ser jag som grundbulten i livet.

Jag väljer att se på samhället ur filosofisk och solidarisk synvinkel.
Tycker det går att bedömma ett samhälle utifrån hur det behandlar de mest behövande.

För att göra en lång historia kort har detta synsätt gjort att jag tar uppdrag som kontakt/stödperson genom socialtjänsten.
Mitt yrkesval (socionom/skolkurator) kommer ur ett solidaritetstänkande och min övertygelse om alla människors lika värde.
Många olika åskter om detta finns. Jag har valt den som är möjligt för mig.
Glad att du tar upp det här, morrism.
Kan utveckla sig till en mycket intressant tråd.
 
Topp