• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skuldkänslor?

topboy

Breitling
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!


Ok, här lugnar vi ner oss. Vill inte behöva gå in och moderera. Inga sådana tillmälen tack!

Propagandaministern

Sorry. Känslor gick före annat.. :/
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
topboy skrev:
Lite skrämmande att de flesta inte har några skuldkänslor eller ens ägnar en tanke att det är lite skevt att vi som kan har en klocka på armen som kunde bekosta livsavgörande insatser för ett antal människor. Prioritering i all ära men i de flesta delar av världen är det inte en fråga om prioritering. Är alla här på KS verkligen så inskränkta?


Frågan är inte oviktig på något sätt....men grejen är att det blir lite paradoxalt att försöka diska av den på ett klockforum....eller? Förstår inte varför vi skulle ha skuldkänslor....då hade vi/ de inte varit här utan stått frivilligt en fredagkväll på stan vid vårt eget sponsrade sopkök.....n est pas?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!

Vad menade du med SD here we come då? Möjligtvis är jag dum i huvudet men mina sociala förutsättningar har gjort att jag ändå klarar mig hyffsat.
 

aleksi

Omega
12442636_1.jpg



riktigt fin vintage :)
 

topboy

Breitling
LongCon skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!

Vad menade du med SD here we come då? Möjligtvis är jag dum i huvudet men mina sociala förutsättningar har gjort att jag ändå klarar mig hyffsat.

Känns just nu väldigt osmart att gå in i denna diskussion med dig. Jag har precis fått en varning av moderator. Om du är så smart som du säger dig vara så kanske vi kan kamma oss här och nu?
 

Lage

Omega
Helvetia skrev:
Davsjo, jag trodde jag hade sagt allt jag ville säga i den här tråden, men eftersom jag inte var tillräckligt tydlig så får jag väl komplettera min ståndpunkt.

Jag kan när jag rannsakar mig själv ha moraliska betänkligheter kring min konsumtion om jag sätter in mig i ett globalt sammanhang, men inte i ett svenskt perspektiv. Här ska samhället ta sitt ansvar i mitt tycke. Jag har en ok lön och kan därför spara en del varje månad. Något som jag gör lika mycket genom att köpa klockor som att sätta in pengarna på banken. Jag har alltså en stor del av mitt sparkapital på armen. Det är min buffert.

Sen att man ställer upp för sina nära och kära på olika sätt är så självklart för mig att det inte togs med i resonemanget alls.
Har hjälpt vänner både ekonomiskt och på annat sätt många gånger och har själv en gång i tiden varit i en förjävlig sits som jag inte skulle klarat utan hjälp från vänner.

Att jag citerade just dig var mest för att din text var bästa ingång för mina tankar kring frågan. Det var inte menat som ett påhopp på dig. I sak håller jag med om att samhället i dess bästa tolkning ska se till att en dräglig lägstanivå upprätthålls men ibland känns det som att man - kanske omedvetet - med ett sådant resonemang försöker göra ansvar opersonligt, vilket ansvar aldrig kan vara. Det är lite som att sitta i en arbetsgrupp och bestämma att man ska göra x och y, utan att säga vem som ska göra det. Någon kommer förmodligen ta ansvar för uppgifterna men inte gruppen. Ansvar är personligt.

Jag håller för övrigt helt med dig om allmosor: ett sådant socialt skyddsnät är skenbart och obehagligt hierarkiskt.
 

morrism

Audemars
Vi kan lägga ner tråden för min del, det blir lätt missförstånd när man bara kan uttrycka sig i text, det var inte meningen att starta nån debatt, ville bara dela med mig av en fundering och jag har fått mitt svar. Som spencer säger, det finns andra forum att diskutera orättvisor

God natt!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
För att förtydliga mig.

För de som ej tror på det sociala arvet tog jag med en faktor som är delvis genetisk för att beskriva att alla inte har samma förutsättningar. Nej, inte ens i kära Sverige (det finns faktiskt folk med sjukt dåliga förutsättningar även här).

Du håller inte med om att en hög intelligens kan ge bättre förutsättningar i samhället. (Pallar ej att definiera intelligens här Argonaut, tycker inte att det ska behövas heller. Vi kan kalla det begåvad och mindre begåvad kanske?)

Vad menade du med kommentaren om SD herr topboy?
 

Ricrob

Patek
yonsson skrev:
Denna tråden kommer bara leda till påhopp från moralkärringar, så jag kommer bara göra ett inlägg i denna tråd:

Man kan ju faktiskt oftast påverka sin egen situation genom exempelvis utbildning. Vi bor ändå i Sverige. Alla vuxna har ett eget ansvar och det är inte ditt fel om dina vänner inte har råd att mata sina barn, även om det låter sjukt tragiskt. Det finns andra sätt att stötta de i sin närhet än genom att inte bära en dyr klocka. Att stötta genom att ge de sin tid och/eller genom att motivera/stötta personen kan generera mycket positivt. Har du dåligt samvete för att andra i din närhet har det dåligt, så föreslår jag att du börjar i den änden.

Om det skulle vara dina egna barn som inte fick mat pga att du hade en Rolex, då hade jag sagt sälj direkt. :D

Nuff said!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!

Vad menade du med SD here we come då? Möjligtvis är jag dum i huvudet men mina sociala förutsättningar har gjort att jag ändå klarar mig hyffsat.

Känns just nu väldigt osmart att gå in i denna diskussion med dig. Jag har precis fått en varning av moderator. Om du är så smart som du säger dig vara så kanske vi kan kamma oss här och nu?


Du kan självklart fortsätta att diskutera, undvik bara de allra kraftigaste kraftuttrycken.
 
C

China

Guest
Det är väl bara att konstatera det faktum att alla människor är egoister i olika grad, och vi skapar vårt egna sätt att hantera elände och orättvisor, eller rättare sagt döva samvetet. Människor dör av hunger varje dag medan vi äter oss mätta, men får det oss att sälja av med alla ägodelar vi klarar oss utan och skänka pengarna till de behövande?
På något sätt så får man tackla hur verkligheten ser ut. Och ärligt talat, vem skulle orka med att ständigt tänka på allt elände som finns?

Jag skulle nog vilja påstå att det är helt normalt att till viss del blunda för stora problem som ser ut att vara olösliga. På samma sätt så hjälper de flesta av oss direkt eller indirekt till med att finansiera lösningar. Vi betalar skatt för att hjälpa andra, och många arbetar ideellt eller skänker pengar till hjälporganisationer. Hur mycket och varför, det är upp till var och en, och beror givetvis också på vilka förutsättningar man har.

En dyr klocka kan sticka i ögonen på många, och man kan fundera på om pengarna kunde ha gjort nytta i något annat sammanhang. Samtidigt så bidrar man till att ekonomin snurrar, skattemedel kommer in, folk får arbete, och en del klocktillverkare tar ett stort socialt ansvar med t.ex. olika stöd och utbildningsprogram. Man kan köpa sin klocka på en välgörenhetsauktion m.m.

Utan att peka finger i någon riktning, så kan man som klockköpare faktiskt påverka en del.
 

Josef B

Bestraffaren
China skrev:
Det är väl bara att konstatera det faktum att alla människor är egoister i olika grad, och vi skapar vårt egna sätt att hantera elände och orättvisor, eller rättare sagt döva samvetet. Människor dör av hunger varje dag medan vi äter oss mätta, men får det oss att sälja av med alla ägodelar vi klarar oss utan och skänka pengarna till de behövande?
På något sätt så får man tackla hur verkligheten ser ut. Och ärligt talat, vem skulle orka med att ständigt tänka på allt elände som finns?

Jag skulle nog vilja påstå att det är helt normalt att till viss del blunda för stora problem som ser ut att vara olösliga. På samma sätt så hjälper de flesta av oss direkt eller indirekt till med att finansiera lösningar. Vi betalar skatt för att hjälpa andra, och många arbetar ideellt eller skänker pengar till hjälporganisationer. Hur mycket och varför, det är upp till var och en, och beror givetvis också på vilka förutsättningar man har.

En dyr klocka kan sticka i ögonen på många, och man kan fundera på om pengarna kunde ha gjort nytta i något annat sammanhang. Samtidigt så bidrar man till att ekonomin snurrar, skattemedel kommer in, folk får arbete, och en del klocktillverkare tar ett stort socialt ansvar med t.ex. olika stöd och utbildningsprogram. Man kan köpa sin klocka på en välgörenhetsauktion m.m.

Utan att peka finger i någon riktning, så kan man som klockköpare faktiskt påverka en del.

+1
 

topboy

Breitling
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!

Vad menade du med SD here we come då? Möjligtvis är jag dum i huvudet men mina sociala förutsättningar har gjort att jag ändå klarar mig hyffsat.

Känns just nu väldigt osmart att gå in i denna diskussion med dig. Jag har precis fått en varning av moderator. Om du är så smart som du säger dig vara så kanske vi kan kamma oss här och nu?


Du kan självklart fortsätta att diskutera, undvik bara de allra kraftigaste kraftuttrycken.

Herr spencer66, jag är färdig och ber om ursäkt om jag skapat problem. Om "någon" känner sig påhoppad så får det stå för dem. Jag hade ingen avsikt att starta en storm. Hakade bara på trådstartaren som faktiskt hade en poäng. God natt!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
topboy skrev:
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!

Vad menade du med SD here we come då? Möjligtvis är jag dum i huvudet men mina sociala förutsättningar har gjort att jag ändå klarar mig hyffsat.

Känns just nu väldigt osmart att gå in i denna diskussion med dig. Jag har precis fått en varning av moderator. Om du är så smart som du säger dig vara så kanske vi kan kamma oss här och nu?


Du kan självklart fortsätta att diskutera, undvik bara de allra kraftigaste kraftuttrycken.

Herr spencer66, jag är färdig och ber om ursäkt om jag skapat problem. Om "någon" känner sig påhoppad så får det stå för dem. Jag hade ingen avsikt att starta en storm. Hakade bara på trådstartaren som faktiskt hade en poäng. God natt!

Du kan väl sova på saken och återkomma imorgon och förklara vad i mina åsikter som gör dig mörkrädd och gör att du förknippar mig med en tidigare nynazistisk rörelse. För
övrigt anser jag mig själv vara normalbegåvad på sin höjd. Varken smart eller helt dum i huvudet som du uttrycker det.
 

Ricrob

Patek
Davvan skrev:
topboy skrev:
Lite skrämmande att de flesta inte har några skuldkänslor eller ens ägnar en tanke att det är lite skevt att vi som kan har en klocka på armen som kunde bekosta livsavgörande insatser för ett antal människor. Prioritering i all ära men i de flesta delar av världen är det inte en fråga om prioritering. Är alla här på KS verkligen så inskränkta?


Frågan är inte oviktig på något sätt....men grejen är att det blir lite paradoxalt att försöka diska av den på ett klockforum....eller? Förstår inte varför vi skulle ha skuldkänslor....då hade vi/ de inte varit här utan stått frivilligt en fredagkväll på stan vid vårt eget sponsrade sopkök.....n est pas?

Det var inte alls nuff said med Yonssons inlägg.. Skrev det och sen började jag läsa och begrunda hela tråden. Strax innan jag kom fram till Davvans inlägg ovan var det precis det han skriver som roterade i huvudet! Alla som hänger här har ju för länge, länge sedan gjort ett val. Ett val som visserligen varierar men ändå, ett val. Nämligen att spendera mer eller mindre pengar på klockor. Jag gör därutöver antagandet att de flesta, mig själv inräknat då är av typen som gillar att spendera och tänka på sig själva o de närmaste? Annars hade vi ju som sagt inte hängt här och delat bilder med varandra på våra mer eller mindre dyra klockor, vi hade slevat soppa, byggt skolor, jobbat ideellt eller helt enkelt lagt våra slantar på välgörenhet, låtit bli att köpa klockor och därmed inte hängt här och diskuterat den här frågan överhuvudtaget, utan hängt på ngt annat mer för typen passande forum och diskuterat hur dessa "klocksamlare" och andra slösare kan leva med sig själva.. Nu blev det lite rörigt men blir dt för rörigt, så skippa mitt inlägg och nöj dig med att läsa Davvans en gång till. ;)
 

topboy

Breitling
LongCon skrev:
topboy skrev:
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!

Vad menade du med SD here we come då? Möjligtvis är jag dum i huvudet men mina sociala förutsättningar har gjort att jag ändå klarar mig hyffsat.

Känns just nu väldigt osmart att gå in i denna diskussion med dig. Jag har precis fått en varning av moderator. Om du är så smart som du säger dig vara så kanske vi kan kamma oss här och nu?


Du kan självklart fortsätta att diskutera, undvik bara de allra kraftigaste kraftuttrycken.

Herr spencer66, jag är färdig och ber om ursäkt om jag skapat problem. Om "någon" känner sig påhoppad så får det stå för dem. Jag hade ingen avsikt att starta en storm. Hakade bara på trådstartaren som faktiskt hade en poäng. God natt!

Du kan väl sova på saken och återkomma imorgon och förklara vad i mina åsikter som gör dig mörkrädd och gör att du förknippar mig med en tidigare nynazistisk rörelse. För
övrigt anser jag mig själv vara normalbegåvad på sin höjd. Varken smart eller helt dum i huvudet som du uttrycker det.

Som normalbegåvad borde du förstå att jag inte någon gång, på något sätt, i någon formulering nämnt ordet nazist.
 
V

Viggen

Guest
Om jag har sparat, vunnit eller jobbat ihop mina pengar och lägger dessa på en dyr IWC eller en Panna för 250 000 riksdaler, så skulle jag inte må dåligt för det. Att man känner medlidande för andra som inte kan göra så är väl en naturlig reaktion, men man skall inte låta ens passion bli en själslig börda pga det.

Det är dina pengar, du har förtjänat dem och du spenderar dem på det som gör dig lycklig. Antingen det är klockor, bilar, böcker, datorer eller resor osv. Eller så kan man sitta och spara sina pengar och bara njuta av tillväxten medan man snålar på vartenda öre. (Ja, den typen finns). Eller så delar man med sig av sin lilla förmögenhet till diverse hjälporganisatoner om det gör en lycklig. Dina pengar, du bestämmer vad du vill göra med dem.

Men man skall aldrig skämmas för att man har lyckats med att unna sig något trevligt i livet som man uppskattar.

Klart slut!
 

topboy

Breitling
Viggen skrev:
Om jag har sparat, vunnit eller jobbat ihop mina pengar och lägger dessa på en dyr IWC eller en Panna för 250 000 riksdaler, så skulle jag inte må dåligt för det. Att man känner medlidande för andra som inte kan göra så är väl en naturlig reaktion, men man skall inte låta ens passion bli en själslig börda pga det.

Det är dina pengar, du har förtjänat dem och du spenderar dem på det som gör dig lycklig. Antingen det är klockor, bilar, böcker, datorer eller resor osv. Eller så kan man sitta och spara sina pengar och bara njuta av tillväxten medan man snålar på vartenda öre. (Ja, den typen finns). Eller så delar man med sig av sin lilla förmögenhet till diverse hjälporganisatoner om det gör en lycklig. Dina pengar, du bestämmer vad du vill göra med dem.

Men man skall aldrig skämmas för att man har lyckats med att unna sig något trevligt i livet som man uppskattar.

Klart slut!

Amen. Tack för ett bra inlägg! Jag håller till fullo med( även om det låter märkligt för vissa). :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!

Vad menade du med SD here we come då? Möjligtvis är jag dum i huvudet men mina sociala förutsättningar har gjort att jag ändå klarar mig hyffsat.

Känns just nu väldigt osmart att gå in i denna diskussion med dig. Jag har precis fått en varning av moderator. Om du är så smart som du säger dig vara så kanske vi kan kamma oss här och nu?


Du kan självklart fortsätta att diskutera, undvik bara de allra kraftigaste kraftuttrycken.

Herr spencer66, jag är färdig och ber om ursäkt om jag skapat problem. Om "någon" känner sig påhoppad så får det stå för dem. Jag hade ingen avsikt att starta en storm. Hakade bara på trådstartaren som faktiskt hade en poäng. God natt!

Du kan väl sova på saken och återkomma imorgon och förklara vad i mina åsikter som gör dig mörkrädd och gör att du förknippar mig med en tidigare nynazistisk rörelse. För
övrigt anser jag mig själv vara normalbegåvad på sin höjd. Varken smart eller helt dum i huvudet som du uttrycker det.

Som normalbegåvad borde du förstå att jag inte någon gång, på något sätt, i någon formulering nämnt ordet nazist.

Eftersom du var mörkrädd och förknippade mina åsikter med en tidigare nynazistisk rörelse så tolkade jag det som att du kallade mig nazist implicit. Har fortfarande svårt att tolka det på annat sätt men der kanske mer beror på mina preferenser än ditt inlägg...

Frågan kvarstår. Vad menade du med SD? Och ja, det är sista gången jag frågar. Ska inte tråka ut er andra mer än nödvändigt men kände mig lite påhoppad även om jag säkert kommer kunna somna gott.
 

Edin

Panerai
Nu är jag rättvarm i kläderna här på KS men likt vad propagandaministern påpekade lite tidigare kännsdenna diskution lite off på ett entausiastforum. Visst har man en klocka värd mer än folk i ens omgivning på armen än vad folk i ens omgivning kan ha på kontot men vad hardet med saken att göra?
Prioriteringar..

Något jag dock kan bli blödig av är när man ser folk i ens omgivning (stockholm och sverige som gräns) som föds in i världen med sämre möjligheter än gemene man. Dom som brände pengarna på knark, en alldeles för dyr soffa och tog sms lån att betala får skylla sig själva.

Nej, ha du pengarna bundna i en klocka på armen för inte skulle du gett pengarna till din omgivning eller rädda barnen istället? Skulle du ens haft pengarna om du inte köptklockan?
 

David

Bödeln
Läste ikapp hela tråden innan jag började formulera en åsikt eftersom jag misstänkte att någon måste ha skrivit något med samma innebörd redan. Inlägget var en bit in, men där kom det:

Spencer66 skrev:
Fast med den motivationen skall du då också begränsa vad du lägger på: mat, kläder, boende bil etc. Blir bara tramsigt om man inte räknar in allt det vi har.

Väljer man en klocka istället för ett gäng restaurangbesök eller en lägenhet med finare adress ska man inte ha dåligt samvete för det, och har man det måste man inse att så länge man lever ett normalt liv och inte bestämt sig för att bli klostermunk kommer det alltid finnas mer att försaka till förmån för andra.

Vill du bidra mer? Köp en klocka! :)
http://humantimeproject.com
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det är väl då själve böveln att man ska ha skuldkänslor för en klocka man bär på handleden.
Vi får helt enkelt ta å kalla det för The Karl-Bertil Johnsson syndrom.
Bara att jobba på.
 
C

Crowolf

Guest
David skrev:
Läste ikapp hela tråden innan jag började formulera en åsikt eftersom jag misstänkte att någon måste ha skrivit något med samma innebörd redan. Inlägget var en bit in, men där kom det:

Spencer66 skrev:
Fast med den motivationen skall du då också begränsa vad du lägger på: mat, kläder, boende bil etc. Blir bara tramsigt om man inte räknar in allt det vi har.

Väljer man en klocka istället för ett gäng restaurangbesök eller en lägenhet med finare adress ska man inte ha dåligt samvete för det, och har man det måste man inse att så länge man lever ett normalt liv och inte bestämt sig för att bli klostermunk kommer det alltid finnas mer att försaka till förmån för andra.

Vill du bidra mer? Köp en klocka! :)
http://humantimeproject.com

Precis! Vi bor så bra vi kan, vi äter så bra det går, kör en så bra bil vi anser oss ha råd med, anpassar våra kläd-köp efter plånbok etc etc. Där tycker jag hela diskussionen/tanken om att vi ska ha dåligt samvete för en klocka faller. Jag skulle kunna bo i en vagn i ett hippie-kollektiv, odla min egen mat och skänka allt jag tjänar till bättre behövande men det är inte riktigt så vi människor fungerar. Eller hur?

Rätt balla de där human time project..... :)
 

hublot

Omega
Jag pluggar har barn en sambo som inte jobbar 100% och har ändån en klocka för 12-14tkr på armen. Kanske inte superdyr men allt handlar om att priotera. Känner också folk som inte har det så bra men oftast har dom sig själva att skylla.
 
Topp