Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skulle behöva hjälp med bedömning av Speedmaster.

Diskussion i 'Vintage' startad av fretig, 25 juni 2015.

1. fretig
    Trådstartare

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Som rubriken lyder skulle jag behöva lite hjälp. Har fått erbjudande om att köpa en Speedmaster men har inte mycket koll på ref eller någonting.
    Har vi någon här som vill förbarma sig över PM?

Senast ändrad: 25 juni 2015
  2. hejo

hejo Borgare

Varför inte köra på i tråden isf PM?

fc2 och fretig gillar detta.
  3. fretig
    Trådstartare

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Ja iofs.
    Nå, detta är uret. Ser det legit ut, vilken ref kan det vara och vad kan tänkas vara ett rimligt pris ?

Speedmaster 1.jpg Speedmaster 2.jpg

4. Empa

Empa Friends of KS

Ser ut som en 145.022, möglig men ser ärlig ut. Originallänk saknas vilket du antagligen ser :)
    Den ser inte ut att vara öppnad på länge så räkna med en service.

fretig gillar detta.
  5. hejo

hejo Borgare

Den ser ju ut att vara relativt orörd vilket är bra. En rengöring och lite glasputs så tror jag det blir ett bra ex.
    Det är som tidigast en 145.022/0022 -71.
    Vad vet du mer om uret?

6. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Det är nog en 70-talare ja, baksidan ser ju lite blank ut.

Vet inte vem som kan serva en sån här till bra peng dock, om du får möjlighet att känna på den så kolla fjädern, den ska dras upp och sen stanna i uppdraget, om fjädern bara går runt runt så måste hela urverket plockas ner och fjädern bytas...

Annars ser den väl helt okej ut med snygg ring och tavlan är väl ok, får man kolla med lupp... sen lämnar jag åt experter att bedömma om delar är bytta m.m.

Vad som kan va intressant också är ju att se om den utsatts för nån fukt eller så..

fretig gillar detta.
  7. fretig
    Trådstartare

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Stort tack för svaren!
    Nu har jag fått lite mer information. Den verkar ticka och "hålla tiden". Tror dock inte att man har klockat den någon längre tid. Kronografen skall tydligen inte fungera. Vad kan man då tänkas landa på om jag skall lägga ett bud. Finns det ens någon vettig här i landet som kan serva den?

8. hejo

hejo Borgare

Har du någon som helst uppfattning om vad vi pratar om för årgång?
    Med det du beskriver så pratar vi definitivt om en riktig service. Förutom nämnda urmakare så hade jag kollat
    med Lindahls (Vetlanda) och Zethraeus (Växjö).
    Med tanke på konditionen och servicebehovet så tycker jag att runt 15 000 är ett rimligt pris.

fretig och Warwian gillar detta.
  9. fretig
    Trådstartare

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Tyvärr vet jag varken årgång eller har fått en bild på verket. Men att döma av indexens färg inbillar jag mig att det inte är den äldsta av versioner.

10. hejo

hejo Borgare

En vild gissning på att vi pratar slutet -70 början -80. Nu är ju bilderna inte de bästa men jag tycker mig se en riktigt
    trevlig ton på bezel, tavla, index och visare. En varsam rengöring och en service på den så har du en riktigt fin speedy.
    Av informationsflödet att döma från säljarens sida så verkar det inte vara en initierad sådan. Med kunskap och rätt
    argumentation så torde det kunna sluta i en affär där båda kan känna sig nöjda ;)

Grafton och fretig gillar detta.
  11. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är ju 861 verket i så det ska inte vara några konstigheter att serva. Skulle försöka hamna så nära 10.000 kr som möjligt, med tanke på servicebehovet, möglet och avsaknad av länk. Då vore det en bra affär för dig. Om vi räknar på att du köper den för 13.000 kr + service 6.000 kr + köp av begagnad länk 2.500 kr landar slutnotan på 21.500 kr.
    Sålde denna i höstas för 22.000 kr som referens. En 71a med länk. Anser den vara finare.

image.jpg

JLW, Ako, Stomatologen och 7 andra gillar detta.
  12. fretig
    Trådstartare

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Gud så jag älskar KS :)
    Ja, då får vi hålla tummarna bara att verket inte bara är skrot.
    Håller tråden uppdaterad.
    Tack alla!

Jensab, Grafton och theargonaut gillar detta.
  13. fc2

fc2 Borgare

Jag säga att den är remluead. Grönaktig lume på tavlan + prickar som nästan flutit ihop med strecket vid 12. Kronografknapparnas armar är gröna så det står härliga till vilket kan betyda vatten- eller fuktskador. Jag hade avstått helt klart såvida den inte är jättebillig.

Senast ändrad: 26 juni 2015
  14. fc2

fc2 Borgare

Jämför tex visarnas fina gula färg med tavlans gröna... jag anar ugglor i mossen här.

15. fretig
    Trådstartare

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Den gick för runt 14500:-. Hoppade av, var nog bäst då jag inte hade kikat på den själv. Någon här som tog den?

eriksson850 gillar detta.
  16. ernst

ernst Bonde

Det måste vara den fulaste länk jag någonsin sett, vem får för sig att förfula en vacker klocka så till den milda grad?

KenKun, Airman och Sizar gillar detta.
  17. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Snart är du uppe i 20 inlägg! ;)

18. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Som prisreferens köpte jag en i väldigt gott skick med originallänk för 19.300:- här på forumet för några månader sedan. Håller tiden väl (några sekunder/dygn) och har ca 50h PR

19. ernst

ernst Bonde

Tyvärr har jag en bit kvar. Jag vill kommentera i aktietråden i "Lifestyle" och då behövs 50...

20. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Aha! :)