• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle behöva hjälp med bedömning av Speedmaster.

fretig

Cartier
Som rubriken lyder skulle jag behöva lite hjälp. Har fått erbjudande om att köpa en Speedmaster men har inte mycket koll på ref eller någonting.
Har vi någon här som vill förbarma sig över PM?
 
Senast ändrad:

fretig

Cartier
Ja iofs.
Nå, detta är uret. Ser det legit ut, vilken ref kan det vara och vad kan tänkas vara ett rimligt pris ?

Speedmaster 1.jpg
Speedmaster 2.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ser ut som en 145.022, möglig men ser ärlig ut. Originallänk saknas vilket du antagligen ser :)
Den ser inte ut att vara öppnad på länge så räkna med en service.
 

hejo

Panerai
Den ser ju ut att vara relativt orörd vilket är bra. En rengöring och lite glasputs så tror jag det blir ett bra ex.
Det är som tidigast en 145.022/0022 -71.
Vad vet du mer om uret?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det är nog en 70-talare ja, baksidan ser ju lite blank ut.

Vet inte vem som kan serva en sån här till bra peng dock, om du får möjlighet att känna på den så kolla fjädern, den ska dras upp och sen stanna i uppdraget, om fjädern bara går runt runt så måste hela urverket plockas ner och fjädern bytas...

Annars ser den väl helt okej ut med snygg ring och tavlan är väl ok, får man kolla med lupp... sen lämnar jag åt experter att bedömma om delar är bytta m.m.

Vad som kan va intressant också är ju att se om den utsatts för nån fukt eller så..
 

fretig

Cartier
Stort tack för svaren!
Nu har jag fått lite mer information. Den verkar ticka och "hålla tiden". Tror dock inte att man har klockat den någon längre tid. Kronografen skall tydligen inte fungera. Vad kan man då tänkas landa på om jag skall lägga ett bud. Finns det ens någon vettig här i landet som kan serva den?
 

hejo

Panerai
Har du någon som helst uppfattning om vad vi pratar om för årgång?
Med det du beskriver så pratar vi definitivt om en riktig service. Förutom nämnda urmakare så hade jag kollat
med Lindahls (Vetlanda) och Zethraeus (Växjö).
Med tanke på konditionen och servicebehovet så tycker jag att runt 15 000 är ett rimligt pris.
 

fretig

Cartier
Tyvärr vet jag varken årgång eller har fått en bild på verket. Men att döma av indexens färg inbillar jag mig att det inte är den äldsta av versioner.
 

hejo

Panerai
En vild gissning på att vi pratar slutet -70 början -80. Nu är ju bilderna inte de bästa men jag tycker mig se en riktigt
trevlig ton på bezel, tavla, index och visare. En varsam rengöring och en service på den så har du en riktigt fin speedy.
Av informationsflödet att döma från säljarens sida så verkar det inte vara en initierad sådan. Med kunskap och rätt
argumentation så torde det kunna sluta i en affär där båda kan känna sig nöjda ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det är ju 861 verket i så det ska inte vara några konstigheter att serva. Skulle försöka hamna så nära 10.000 kr som möjligt, med tanke på servicebehovet, möglet och avsaknad av länk. Då vore det en bra affär för dig. Om vi räknar på att du köper den för 13.000 kr + service 6.000 kr + köp av begagnad länk 2.500 kr landar slutnotan på 21.500 kr.
Sålde denna i höstas för 22.000 kr som referens. En 71a med länk. Anser den vara finare.

image.jpg
 

fc2

Rolex
Jag säga att den är remluead. Grönaktig lume på tavlan + prickar som nästan flutit ihop med strecket vid 12. Kronografknapparnas armar är gröna så det står härliga till vilket kan betyda vatten- eller fuktskador. Jag hade avstått helt klart såvida den inte är jättebillig.
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Som prisreferens köpte jag en i väldigt gott skick med originallänk för 19.300:- här på forumet för några månader sedan. Håller tiden väl (några sekunder/dygn) och har ca 50h PR
 
Topp