Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

skulle du köpa den här klockan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av wotan, 23 mars 2015.

1. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
  2. KenKun

KenKun Biskop

Halva priset? Kör :)

Hade en RW Nabucco, min första "riktiga" klocka. Ah, vilka minnen...

3. ATL

ATL Bonde

Tyckte klockan var fin, men KS experterna kan säkert hjälpa dig med info :)

4. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    hur håller den värdet? är det ett märke som fortsätter dala? har läst ngt om att man tappar 50-60% av värdet när man plockar ut den...

5. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Halva priset ? Deal :)

6. KenKun

KenKun Biskop

Haha, jo, om du satsar på en RW, utgå ifrån att värdet kommer att rasa! Beror nog inte så mycket på kvalitén. Handlar nog mest om att märket inte är så poppis. Att de kör ETA verk bidrar nog också en del...

Erik1 och morrism gillar detta.
  7. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    just det som får mig att hålla tillbaka, känns trist att köpa en klocka som har listpris 25 kakor och sen bara kommer fortsätta dala i värde. då spar jag hellre pengar till något annat märke som behåller någon form av grundvärde.

8. KenKun

KenKun Biskop

Men om du verkligen gillar klockan, och tänker ha den som en keeper, så spelar det ingen större roll. "Förlust" blir det bara om du väljer att sälja den vidare ;)

yonsson gillar detta.
  9. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    det lustiga är att jag egentligen verkligen inte skulle ha en sån klocka, men sen ramlar man in på en AD och tänker aaah den där är ju snygg.... egentligen är jag ju på jakt efter en beater :)

Gummo gillar detta.
  10. don segundo

don segundo Biskop

RW är väl inte det första man tänker på när ordet "värdebeständig" kommer upp. Men får du den för halva nypriset har du ju begränsat nedsidan rejält. Utan att ha koll på modellen så brukar ju en automat-kronograf trots allt ha ett visst värde. Någon som ägt RW och sålt kanske kan chippa in om hur lätt/svårt det är att sälja märket.

Med detta sagt skulle jag rekommendera att bara köpa en klocka om du verkligen går igång på den...

wotan gillar detta.
  11. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hade köpt en Longines, ligger ute en skön månfas på köp & sälj just nu.

12. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    +1
    Snygg Longines

13. Ariseb

Ariseb Torpare

Från:
    Göteborg
    RW är roliga klockor, om man får de billigt och köper vintage... Jag skulle personligen inte köpa en RW för 12-13 TSEK med tanke på andra alternativ som finns för liknande summa. RW håller dessutom värdet väldigt dåligt generellt är min erfarenhet så jag skulle tacka nej till erbjudandet och satsa på en longines eller rolig omega.:)

wotan gillar detta.
  14. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    En omega Quartz skulle ju vara mysigt...

Ariseb gillar detta.
  15. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Vad är du ute efter? Kronograf eller ej? Nytt eller begagnat? Du verkar vara helt lost i klockträsket :blackalien:

Vilken Omega Quartz tänker du på?

16. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Precis den modellen men med svart tavla var min första dyrare klocka för 3-4 år sedan. Köpte den begagnad (tror den var drygt 1 år) men i princip oanvänd för drygt 8 k. Bytte bort den knappt 1 år senare mot en annan klocka som enligt mig hade minst samma värde. Gillar du den och kan få en ny för 12-13 k så tror jag inte det blir någon större förlust jämfört med andra varumärken.

wotan gillar detta.
  17. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Jag är så lost man kan bli, vill ha klockor för 3-400 000 känns det som;)

Tror den kallas bond? Enkel urtavla med "vågbakgrund" blå ser riktigt snyggt ut. Sett några gamla annonser här:)

18. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Vad tyckte du om den och vad bytte du den mot?:)

JohanHLM gillar detta.
  19. Mforce

Mforce Biskop

Jag gillar Raymond Weil. Snygga klockor helt enkelt.
    Kvalitén har jag ingen aning om.
    Har en känsla av att de är populärare utomlands så kanske är på wus etc man ska sälja.
    Med det sagt så är ju 26k för mycket. Halva priset skulle jag def kunna köpa för.

swedesoc och wotan gillar detta.
  20. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Jag gillade under den tid jag ägde men skulle nog inte uppskatta den idag. Tycker kronan är oproportionerligt stor, trippel datum känns sådär samt skruven till ramen runt sekund visningen kan man fråga sig om den passar in. I övrigt tycker jag kvaliteten var bra!
    Den byttes mot en Oris Titan C (som även den är såld sedan länge :) ) eftersom jag ville ha en klocka på länk.

wotan gillar detta.
  21. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Här är ett lite billigare exempel som skulle kunna vara en bra inkörsport!
    http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2858/vara/1121034

DrSbaitso, wotan och Icaras gillar detta.
  22. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Haha. Tar sin tid innan man hittat sin smak, även om det gick ganska fort för min del (läste mycket ;)).

SMP finns nog fortfarande för runt för 10k. Tycker 2254/2264, är snyggast :)

23. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Måste säga att detta forum är awesome, många som engagerar sig och kommer med värdefull info!

24. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    380304_2127750708708_989262146_n (1).jpg Till 50% halva priset, klart att jag skulle,om jag hade gillar märke. Inget större fel på R.W. inte kanske så populär i Sverige, men helt Ok i Europa.......:) Hittade en bild på min Tango.

wotan gillar detta.
  25. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Galaxy och wotan gillar detta.
  26. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Coolt, utförlig rapport tack!

27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Provade en Lonines kronograf idag och tyckte den var riktigt bra flr pengen, men det är ju mer pengar ön du eventuellt lägger på denna.

28. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala

Den är kul, snygg och udda, men mindre än man skulle önska (i mitt tycke). Klart värd att testa om man får chansen, dock.

JohanHLM gillar detta.
  29. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    fyi
    jag kommer inte köpa weilen, kändes inte rätt när jag kände på den!

30. Heuer1860

Heuer1860 Bonde

Från:
    Schweden
    RW är ju tyvärr en dålig andramarknad på så även om du får den för halva priset så kommer du förlora stort!!:) om du nu tänkt o ha den ett tag men är det en klocka du tänkt ha i många år så kör!

Mårtenssons ur Brookfield