• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?


  • Totala väljare
    171

BOTL

Panerai
Väldigt intressant tråd med många läsvärda inlägg. Själv försöker jag i den mån det går gynna butiker som gynnar svensk ekonomi. Det är mycket värd med en fysiskt butik jag kan besöka och få prata med erfarna säljare eller urmakare. Skulle inte vara värt 30-40%. Men 10-15% alla gånger
 
Vet inte om jag håller med om att det fanns ett jättestort behov av gråhandlare då man sålt klockor långt innan dessa dök upp på marknaden. Sen att någon ganska intelligent person upptäckte att man kan ha förbannat mycket lägre marginaler om man är baserad online är något annat. Men det var ju knappast så att kunderna gick ut och uppmanade att klockor måste bli billigare. Det säljs ju klockor grått i alla prisklasser men tror snarare folk köper för att de kan än för att de inte hade råd med listpris.

Sen tycker jag vissa fysiska butiker får skylla sig själva eller åtminstone kritisera sina kollegor/konkurrenter i första hand för utan AD:s som säljer klockorna vidare hade inte gråmarknaden existerat.

Nu antar jag att Jarl Sandin med tanke på den här tråden inte är en av dessa men känner inte en AD som inte är emot gråhandeln vilket är en ekvation som inte helt går ihop då dem uppenbarligen kommer någonstans ifrån.

Håller med, dock så är det ju så att gråhandeln kom iom att det blivit så lätt och numera säkert att köpa via nätet, sedan så är det långt ifrån alla som ens kan gå till en AD och spana och därefter köpa iom att ingen av dom stora klocktillverkarna (med ev något undantag) inte säljer online själva...

Sedan så tycker jag många klockbutiker borde (eller generalagenten själva? vilket nog är svårt eftersom dom inte är en återförsäljare) borde bli bättre på att ha uppdaterade hemsidor där dom visar sina klockor samt pris på dom, om jag t.ex idag blir sugen på att veta vad en klocka kostar så måste jag antingen ringa en AD (och självklart ta redan på vem som säljer dom) eller kolla på Uret.se (dock så är deras priser inte alltid korrekta men jag får ett hum om dom iallafall och det är smidigt) och många kör nog uret.se då dom trots allt har en bra sida med dom flesta märkerna tillgängliga...och ofta är det dom som kommer upp som första sökresulatat om man t.ex söker på Rolex och pris så är det första google resultatet uret.se (gäller i princip alla tillverkare om man söker på valfri tillverkare + pris hos google)

Sedan så är det långt ifrån alla som är bekväma med att gå in och pruta och ibland kanske det inte ens går, då är Uret.se där med sitt isåfall lägre pris än listpriset...

Men summa summarum är väl att det är ett branschproblem (som du sa) för i slutändan så kommer ju alla klockorna från en AD och om tillverkarna själva styrde upp sina ADs så vore problemet borta...
 

jhm

Panerai
Håller med, dock så är det ju så att gråhandeln kom iom att det blivit så lätt och numera säkert att köpa via nätet, sedan så är det långt ifrån alla som ens kan gå till en AD och spana och därefter köpa iom att ingen av dom stora klocktillverkarna (med ev något undantag) inte säljer online själva...

Sedan så tycker jag många klockbutiker borde (eller generalagenten själva? vilket nog är svårt eftersom dom inte är en återförsäljare) borde bli bättre på att ha uppdaterade hemsidor där dom visar sina klockor samt pris på dom, om jag t.ex idag blir sugen på att veta vad en klocka kostar så måste jag antingen ringa en AD (och självklart ta redan på vem som säljer dom) eller kolla på Uret.se (dock så är deras priser inte alltid korrekta men jag får ett hum om dom iallafall och det är smidigt) och många kör nog uret.se då dom trots allt har en bra sida med dom flesta märkerna tillgängliga...och ofta är det dom som kommer upp som första sökresulatat om man t.ex söker på Rolex och pris så är det första google resultatet uret.se (gäller i princip alla tillverkare om man söker på valfri tillverkare + pris hos google)

Sedan så är det långt ifrån alla som är bekväma med att gå in och pruta och ibland kanske det inte ens går, då är Uret.se där med sitt isåfall lägre pris än listpriset...

Men summa summarum är väl att det är ett branschproblem (som du sa) för i slutändan så kommer ju alla klockorna från en AD och om tillverkarna själva styrde upp sina ADs så vore problemet borta...


Samtidigt kan man vara säker på en sak, och det är att det ytterst är tillverkarnas fel att det ser ut som det gör. Höga krav på försäljningsvolym och rejält tilltagna MSRP, tvingar AD:s att avyttra en del till gråhandlarna. Skulle även kunna tänka mig att många AD:s gör detta systematiskt, inte bara för att fylla kvoten, utan för att då även hamna i sitsen, att vissa modeller blir "svåra att få tag i". Att sätta presumtiva kunder på väntelistor och what not, hjälper nog till att skapa en viss mystik kring varumärket, vilket ytterligare bidrar till den pull effect många superbrands åtnjuter i sammanhanget. :)
 

E.Z.

Panerai
Varför vänder sig alla synpunkter till kunden? Källan till problemet är ju trots allt att tillverkarna släpper klockor till ADs som sedan gråhandlar. Tillverkarna kan med lite insats i egen tid ganska snabbt luska ut vilka ADs som säljer till gråhandlare och strypa tillgången. Det finns ju mer och mindre frekventa ADs i Europe som dyker upp på stämplade cert.

Skulle det inte kunna vara så att tillverkarna egentligen stödjer gråhandel?

Tänk följande - i konfektionsbranschen sker reor två gånger per år - för att rensa lagren samt att nå en målgrupp som inte betalar fullpris. På lyxartiklar vill man inte devalvera värdet på produkten genom rea men behöver ändå nå bredare målgrupper. Genom att då blunda för gråhandel eller kanske stödja den så uppnår ju tillverkaren en bredare målgrupp - den som är mer kostnadskänslig och som har lägre krav på f2f service.

Tankar?
 

E.Z.

Panerai
Satt precis och tänkte skriva något liknande.

Blir lika trött när en AD försöker agumentera emot gråhandel, och använder sig av skräckexempel. Särskilt på ett forum för klocknördar, där väldigt många av oss handlat av uret eller någon italiensk sida utan någon som helst problem.
Vill dessutom påstå att det finns gråhandlare i Italien som sålt många gånger fler klockor till medlemmar än vad Bergströms och Jarl Sandin gjort tillsammans.
Givetvis trist på alla sätt, men är man t.ex student som jag, och får en sned blick och ett nästan hånfullt "nej" vid frågan om rabatt, så tenderar valet att bli ganska enkelt.

Men det där är ju bara ytterligare ett bevis på att Göteborgs klockmarknad ligger långt efter t.ex Stockholm, och varför folk vallfärdar till Rob E för att handla nytt. (Har f.ö bara varit på Rob en gång, och bytte inte ett ord med personalen, men fick ändå bättre intryck där än hos Bergströms i göteborg)

Bergströms får tummen ner av mig. Det stör mycket att de har monopol på Rolex i Göteborg som gör att man måste vända sig till dem för att få sin Rolex servad. Göteborg skulle må bra av konkurrens på Rolex-fronten men tyvärr gissar jag att stan är för liten för. Kan vi flytta Skövde (Pagholds) till Göteborg?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bergströms får tummen ner av mig. Det stör mycket att de har monopol på Rolex i Göteborg som gör att man måste vända sig till dem för att få sin Rolex servad. Göteborg skulle må bra av konkurrens på Rolex-fronten men tyvärr gissar jag att stan är för liten för. Kan vi flytta Skövde (Pagholds) till Göteborg?
Bergströms har väl i regel allmänt kasst rykte? Kommer bara ihåg att butiken i Uppsala knappt ville buzza in mig och en kompis som 17årig spoling, uselt bemötande när han väl släppte in oss så kommer garanterat inte gå dit när jag pluggat klart och ska köpa mig en fin rackare. Dumt av ADn? Absolut. Hade jag råd eller tänkt att köpa det besöket? Nej. Kommer jag gå dit igen? Verkligen inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bergströms får tummen ner av mig. Det stör mycket att de har monopol på Rolex i Göteborg som gör att man måste vända sig till dem för att få sin Rolex servad. Göteborg skulle må bra av konkurrens på Rolex-fronten men tyvärr gissar jag att stan är för liten för. Kan vi flytta Skövde (Pagholds) till Göteborg?
Man kan ju helt enkelt skicka klockan till en annan AD och över köpa på distans. Bergströms älskar sina kinesiska turister lite väl mycket i förhållande till hur mycket de älskar göteborgarna.
 
C

China

Guest
Varför vänder sig alla synpunkter till kunden? Källan till problemet är ju trots allt att tillverkarna släpper klockor till ADs som sedan gråhandlar. Tillverkarna kan med lite insats i egen tid ganska snabbt luska ut vilka ADs som säljer till gråhandlare och strypa tillgången. Det finns ju mer och mindre frekventa ADs i Europe som dyker upp på stämplade cert.

Skulle det inte kunna vara så att tillverkarna egentligen stödjer gråhandel?

Tänk följande - i konfektionsbranschen sker reor två gånger per år - för att rensa lagren samt att nå en målgrupp som inte betalar fullpris. På lyxartiklar vill man inte devalvera värdet på produkten genom rea men behöver ändå nå bredare målgrupper. Genom att då blunda för gråhandel eller kanske stödja den så uppnår ju tillverkaren en bredare målgrupp - den som är mer kostnadskänslig och som har lägre krav på f2f service.

Tankar?

Saken är väl den att många varumärken har rent hutlösa påslag i förhållande till tillverkningskostnad. Försök att pruta på ett exklusivt hantverk, då är det foten i baken och ut genom dörren som gäller. Som du är inne på så har tillverkarna själva ett ansvar, och det är inte så svårt att räkna ut att en AD på en mindre ort många gånger gråhandlar för att uppfylla den kvot som är satt av tillverkare/generalagent. Saken är den att tillverkarna gnäller över gråhandeln samtidigt som man själva inte lider ekonomiskt, det är snarare deras egna AD som drabbas. Av princip och gammal vana så är jag motståndare till allt vad gråhandel heter, men samtidigt så går det inte att blunda för att det här sker inför öppen ridå.

En tanke är att det förmodligen vore bättre att tillämpa fri prissättning, och helt enkelt låta marknaden självsaneras. Vill/kan en AD konkurrera med t.ex. näthandeln, så borde det vara fritt fram. Om sedan en del varumärken eroderas, så må det väl vara hänt.
 

km007

Omega
Var hos en AD idag för att förhöra mig om en Rolex GMT Master II. Under hela tiden som jag talade med "säljaren" så lyfta han inte baken från stolen han satt på. Inte konstigt om man väljer att köpa sin klocka via nätet med en sådan "service"... :(
 

ScubaKing

Audemars
Saken är väl den att många varumärken har rent hutlösa påslag i förhållande till tillverkningskostnad. Försök att pruta på ett exklusivt hantverk, då är det foten i baken och ut genom dörren som gäller. Som du är inne på så har tillverkarna själva ett ansvar, och det är inte så svårt att räkna ut att en AD på en mindre ort många gånger gråhandlar för att uppfylla den kvot som är satt av tillverkare/generalagent. Saken är den att tillverkarna gnäller över gråhandeln samtidigt som man själva inte lider ekonomiskt, det är snarare deras egna AD som drabbas. Av princip och gammal vana så är jag motståndare till allt vad gråhandel heter, men samtidigt så går det inte att blunda för att det här sker inför öppen ridå.

En tanke är att det förmodligen vore bättre att tillämpa fri prissättning, och helt enkelt låta marknaden självsaneras. Vill/kan en AD konkurrera med t.ex. näthandeln, så borde det vara fritt fram. Om sedan en del varumärken eroderas, så må det väl vara hänt.


Mycket bra skrivet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Saken är väl den att många varumärken har rent hutlösa påslag i förhållande till tillverkningskostnad. Försök att pruta på ett exklusivt hantverk, då är det foten i baken och ut genom dörren som gäller. Som du är inne på så har tillverkarna själva ett ansvar, och det är inte så svårt att räkna ut att en AD på en mindre ort många gånger gråhandlar för att uppfylla den kvot som är satt av tillverkare/generalagent. Saken är den att tillverkarna gnäller över gråhandeln samtidigt som man själva inte lider ekonomiskt, det är snarare deras egna AD som drabbas. Av princip och gammal vana så är jag motståndare till allt vad gråhandel heter, men samtidigt så går det inte att blunda för att det här sker inför öppen ridå.

En tanke är att det förmodligen vore bättre att tillämpa fri prissättning, och helt enkelt låta marknaden självsaneras. Vill/kan en AD konkurrera med t.ex. näthandeln, så borde det vara fritt fram. Om sedan en del varumärken eroderas, så må det väl vara hänt.
Trots att prislappen är bestämd är det fri prissättning. Det är bara inte alla som fattat det. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är prislappen bestämd så är det väl inte fri prissättning, eller tänker jag fel här ?
Uttryckte mig fel, men de kan ju ändå såklart sälja billigare OM de vill. Det är ju bara att direkt säga "priset är xxxx, men vi kan erbjuda dig xxxx".

Fri prissättning hade såklart varit det bästa. Som det är nu känner man ju sig lurad om man betalar listpris.
 

CarlV

Cartier
Det är självklart att en välkänd märkesklocka inte bara säljer en klocka! Man säljer en Image plus en klocka! Hur större image man har desto mer kan man ta betalt! Utan att klockan blir bättre motsvarande bättre eller dyrare att tillverka! Så är det för de flesta produkter och det är det tillverkaren strävar efter!
 

ScubaKing

Audemars
Jag handlar uteslutande från internet eller så kallade gråa marknaden. Även en del begagnat.

Jag är nog en av dem som inte fattat vitsen med att handla kapitalvaror nya med tanke på värdeminskningen så fort du tar ut den från butiken.

Har handlar någon länk och dylika från AD någon gång. Märkte inte av något mervärde utöver en snobbig attityd.

Om man ser till dem jag köpt begagnat så är jag nöjd. Kanske känns lyxigt när det är helt nytt och inget burit det tidigare, kan ju inte yttra mig om det. Rengör klockan så är den som ny ändå.
 

jhm

Panerai
Det är självklart att en välkänd märkesklocka inte bara säljer en klocka! Man säljer en Image plus en klocka! Hur större image man har desto mer kan man ta betalt! Utan att klockan blir bättre motsvarande bättre eller dyrare att tillverka! Så är det för de flesta produkter och det är det tillverkaren strävar efter!


Liten rättelse, man säljer inte en image. Image är den bild kunder och blivande kunder har av varumärket, och en av de absolut svåraste saker att ändra på, som varumärkesägare. Däremot säljer och förvaltar tillverkaren ett varumärke, och jag gissar på att det kanske var det du egentligen menade. :)
 

Kondoren

Omega
Intressant tråd för en nybörjare.

Frågan om AD:s och gråhandlare verkar delvis vara en praktiskt, men också en ideologisk fråga.

Med de möjligheter som gråhandeln enligt denna tråd synes erbjuda, verkar det dock som den är här för att stanna.
 
Topp