• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?


  • Totala väljare
    171

KenKun

Patek
2-Faktor
Militant motståndare till näthandel? Kom in i 2000-talet.. Jobbar också i butik och vi ökar vår omsättning varje år trots nya konkurrenter och priskrig. Hur? Mervärde, service och en upplevelse.

Se till att fånga upp alla som kommer in i butiken och erbjud något extra. En liten giveaway är en väldigt liten sak för handlaren men kan vara skillnad för köp på plats eller hem och beställa för köparen. Jämför med skiv- och filmindustrins motstånd emot allt nytt, jobba med de nya förutsättningarna istället. Gäller klockbutiker med.


Väldigt bra sagt!
Istället för att sitta och muttra om att det var bättre förr, så handlar det egentligen mest om att butiken måste anpassa sig efter kunden.

Ta bara HiFi-klubben som ett exempel. De är långt ifrån billigast, och om jag inte har helt fel nu, så går det rätt bra för den kedjan? :)
 

jhm

Panerai
Absolut - och då förstår jag att du vänder dig till nätet, du har ju lite speciell smak som vi alla vet. Det jag menar är att det finns många som köper en bröd och mjölk-Omega utan att ens kolla med sin lokala AD vad man kan komma överens om, då det faktiskt inte skiljer sig så mycket alls på internetpriser och AD-priser där.
Ja, det här har jag förvånats över många gånger. Det är lite märkligt att ingen AD erbjuder en fri första service eller dylikt vid köp av finare ur. En penna som det står Rolex på är nog inte mervärde nog för de flesta. Måste finnas möjligheter att utöka kundservicen här..!


I Sverige verkar man vara så van vid att "pöbeln" som stiger in i fina butiken, skall vara så tacksam för insläppet, att listpris är gratifikation nog. Håller helt med dig Apansson. Nästan mer regel än undantag utomlands, såväl när man köper bil, som klocka, att man lyckas förhandla till sig en fri förstaservice, redan vid köpetillfället. Jag tror svenskarna får börja spotta upp sig lite. There is no such thing as a free lunch, så varför skall vi som konsumenter ständigt svälja och se glada ut?! ;)
 

TCB

Cartier
Rätt gulligt mail :)

Känns spontant som att det är någon som precis har gett sig in i klockbranschen och inte riktigt har fått grepp om allt. Gillar biten med "självklart skulle alla affärer ske 100%
diskret och er butik alltid vara skyddad mot varumärkena i sig, vi anger aldrig vart vi får klockorna ifrån"

..... risken föreligger ju trots allt att köparen tittar på certet, men tanken var god.
 

emilarne

Cartier
6a00d8341d764753ef0133ed87a2e0970b-800wi


Allvarligt talat dock - det är väl klart som fan det finns en smärtgräns för de flesta vad gäller att betala premium för en butiksupplevelse. Dock är jag en militant motståndare till näthandel i allmänhet, jobbar i ett relativt litet företag och vet hur knepigt det är att konkurrera om vissa varor, och hur många det är som går till fysisk butik och kollar för att sedan köpa på nätet. Skulle fler göra på det viset skulle det inte finnas några fysiska butiker kvar där ni kan kolla och klämma på varorna, och det blir ju ganska trist i längden, inte sant?


Som e-handlare är jag kluven till detta, men det som man kan vara säker på är att man inte kan gjuta fast fötterna i hur det har varit. Jag tror att dom som kommer överleva är dom som är bra på båda delarna (omni channel..) då trenden verkar gå mot bekvämlighet, att kunna välja exakt hur du vill genomföra köpet, i butiken eller på nätet för att sen hämta i butik osv osv.
Kanske det är dags för klockbutikerna att hoppa på tåget innan det lämnat stationen
 

Rivalen

Rolex
Om siffrorna jag läst beträffande Rolex, så har AD ca 60% marginal. Det är ju dock mer kostsamt att driva fin affär på bra läge, än att kränga klockor över webben. Många kunder uppskattar nog även fysiska butiker, med riktig personal, om något skulle bli tokigt. :)

Vi kallar olika saker för marginal. Det jag uppfattar att du menar nu är det jag kallar täckningsbidrag 1.
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
... Det jag menar är att det finns många som köper en bröd och mjölk-Omega utan att ens kolla med sin lokala AD vad man kan komma överens om, då det faktiskt inte skiljer sig så mycket alls på internetpriser och AD-priser där. ...
Hos den lokale ADn var det inte tal om att pruta ett dugg, varken på "brödochmjölk" omega eller oris när jag frågade lite försynt om jag hörde rätt, tex skulle de ha 39.4' för en oris som kostar 25 på uret.se och typ 21 från Italien AD tex på Chrono24. Och jag kan definitivt säga att servicen inte var värd något extra...

Sen kan jag förstå att det skiljer i pris från tex Kanarieöarna eller vissa delar av USA där momsen är nära noll.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hos den lokale ADn var det inte tal om att pruta ett dugg, varken på "brödochmjölk" omega eller oris när jag frågade lite försynt om jag hörde rätt, tex skulle de ha 39.4' för en oris som kostar 25 på uret.se och typ 21 från Italien AD tex på Chrono24. Och jag kan definitivt säga att servicen inte var värd något extra...

Sen kan jag förstå att det skiljer i pris från tex Kanarieöarna eller vissa delar av USA där momsen är nära noll.

Nu är det inte så ovanligt att gråhandlare där ute som lockar med riktigt låga priser inte kan skaka fram klockan.. Finns några som råkat ut för det här. Att de flaggar för riktigt låga priser är inte samma som att de verkligen kan sälja till det och definitivt inte inom rimlig tid. Allt är inte guld och gröna skogar...
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Nu är det inte så ovanligt att gråhandlare där ute som lockar med riktigt låga priser inte kan skaka fram klockan.. Finns några som råkat ut för det här. Att de flaggar för riktigt låga priser är inte samma som att de verkligen kan sälja till det och definitivt inte inom rimlig tid. Allt är inte guld och gröna skogar...
Nu var jag ju tex på just Kanarieöarna nyligen och de två AD jag besökte hade ju inga problem dels att pruta självmant på det redan låga listpriset (som ju beror på lägre moms), visa God service och kunnande samt skaka fram de klockor jag frågade om. Flög in två stycken från grannön, samma kedja, utan knussel.

Slutsumman ca 7' Under uret.se och 16 under svenskt listpris...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu var jag ju tex på just Kanarieöarna nyligen och de två AD jag besökte hade ju inga problem dels att pruta självmant på det redan låga listpriset (som ju beror på lägre moms), visa God service och kunnande samt skaka fram de klockor jag frågade om. Flög in två stycken från grannön, samma kedja, utan knussel.

Slutsumman ca 7' Under uret.se och 16 under svenskt listpris...

Breitling eller TAG?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Absolut, vi är bara några stycken som tycker att världen skulle bli lite tråkigare utan fysiska klockbutiker.


Håller med. Sedan är vi ju några stycken också som tycker att världen skulle bli rätt tråkig utan näthandel.

Tror att det handlar väldigt mycket om adopt and adapt för "traditionella" handlare just nu. Med ökad transparens, globalisering och ökad rörlighet kommer marginaler att pressas och affärsmodellen behöva anpassas. Att "bara" köpa en produkt går precis lika bra på nätet som fysiskt, i många fall rent av ännu "bättre" (beroende på vad man läser in i det begreppet).

Välkommen till KS (och internet) Jarl Sandin. Det blir nog bra det här. ;)
 

jhm

Panerai
Vi kallar olika saker för marginal. Det jag uppfattar att du menar nu är det jag kallar täckningsbidrag 1.


Jag tänkte på marginal och inte TB, dvs skillnaden mellan försäljningsintäkten och den ingående varukostnaden. Nu kan jag ha läst dessa uppgifter på tyska eller engelska, för hade jag haft källan färskt i minne hade jag även länkat den här. Skulle det sen vara så att just 60% i genomsnitt över produktportföljen (Rolexklockor) inte stämmer, så tänker jag inte blint hävda min rätt, då jag inte hundraprocentigt vet att jag sitter på de "riktiga" siffrorna. Då jag inte är klockhandlare, lär jag förmodligen aldrig heller göra det, tyvärr. Skulle dock inte förvåna mig i sammanhanget, då lyxvaror brukar ha en ganska generös skillnad mellan inköpspris och försäljningspris mot slutkund, av tidigare nämnda anledningar. :)
 

Rivalen

Rolex
Jag tänkte på marginal och inte TB, dvs skillnaden mellan försäljningsintäkten och den ingående varukostnaden. Nu kan jag ha läst dessa uppgifter på tyska eller engelska, för hade jag haft källan färskt i minne hade jag även länkat den här. Skulle det sen vara så att just 60% i genomsnitt över produktportföljen (Rolexklockor) inte stämmer, så tänker jag inte blint hävda min rätt, då jag inte hundraprocentigt vet att jag sitter på de "riktiga" siffrorna. Då jag inte är klockhandlare, lär jag förmodligen aldrig heller göra det, tyvärr. Skulle dock inte förvåna mig i sammanhanget, då lyxvaror brukar ha en ganska generös skillnad mellan inköpspris och försäljningspris mot slutkund, av tidigare nämnda anledningar. :)

Jag visar gärna upp min ev tröghet här för jag vill förstå rätt. Om man säljer för 100 så har man köpt för 40? Man lägger m a o på 1,5 ggr? Pratar vi samma nu?
 

jhm

Panerai
Jag visar gärna upp min ev tröghet här för jag vill förstå rätt. Om man säljer för 100 så har man köpt för 40? Man lägger m a o på 1,5 ggr? Pratar vi samma nu?


Här är en sida som beskriver begreppen ganska bra: http://www.almi.se/Kunskapsbank/Information-och-fakta/Foretagsekonomiska-begrepp/

Där man beskriver marginal som:
"Bruttovinsten, eller marginalen, är begrepp som används inom varuhandeln. Bruttovinsten är skillnaden mellan försäljningsintäkten och den ingående varukostnaden för en viss vara, ett visst sortiment eller hela företaget. Bruttovinst = Försäljningsintäkten – Varukostnaden. Som du ser kan bruttovinst användas för att beskriva samma sak som täckningsbidrag när de rörliga kostnaderna enbart består av varor."

:)
 

Rivalen

Rolex
Dom lägger på 150% och har en marginal på 60%. Låter inte extraordinärt eller? Jag jämför ju för ofta med "några" år gamla erfarenheter så det kan lura mig. Gott att vi menade samma.:)

Hittade denna:
Ur bokforingstips.se
Pålägg beräknas alltid som en procentsats på självkostnaden och marginal beräknas alltid som en procentsats av försäljningspriset. Om man gör ett pålägg om 25% på självkostnaden så motsvarar det en marginal om 20% av försäljningspriset.
Om vi har ett försäljningspris på 200 kr och en självkostnad på 100 kr så är pålägget 100% och marginalen 50%.
 

A_man

Omega
Jättebra exempel Jarl!

Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.

Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.

Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar den här eller den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.

Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)

Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.

Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.

Jag hoppas verkligen att Jarl Sandin ser och svarar på detta.
 

Depp-Erik

Cartier
Mogna marknader för standardiserade produkter slutar väl oftast i priskrig.

Jag vill inte betala för transaktionskostnader eller för en affärsmodell som reglerar priser, jag vill betala för mitt erhållna kundvärde. Jag kan verkligen hålla med om att butiker är trevliga (i de flesta fall) men min uppfattning av värdet av att handla varan över disk är förhållandevis låg. Jag räknas dock som snål även hemma i smålänning så min uppfattning kanske inte delas av sällskapet.

Till alla butiker i alla branscher som brottas mot näthandeln säger jag bara upp med garden, på med servicemössan och visa varför ni ska vara värda de extra pengarna. Vissa har redan fattat det, andra inte.
 

jhm

Panerai
Mogna marknader för standardiserade produkter slutar väl oftast i priskrig.

Jag vill inte betala för transaktionskostnader eller för en affärsmodell som reglerar priser, jag vill betala för mitt erhållna kundvärde. Jag kan verkligen hålla med om att butiker är trevliga (i de flesta fall) men min uppfattning av värdet av att handla varan över disk är förhållandevis låg. Jag räknas dock som snål även hemma i smålänning så min uppfattning kanske inte delas av sällskapet.

Till alla butiker i alla branscher som brottas mot näthandeln säger jag bara upp med garden, på med servicemössan och visa varför ni ska vara värda de extra pengarna. Vissa har redan fattat det, andra inte.


Ja, annars är det risk att det går för många butiker, som det gjorde med Facit. Taskig omvärldsbevakning ger taskiga framtidsutsikter. :)
 
Topp