• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle ni våga borsta den här tavlan?

alexndr

Rolex
2-Faktor
Lacken går nästintill att blåsa av. Skulle ni våga bada den i "häxbrygd" och pensla? Är rädd att trycket skall släppa vilket absolut inte får hända.

151e70869405ae7d45fb0b511e773a45.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är väl aldrig ett säkert kort vid tavelbad, Omega verkar ju dock ofta gå bra.
Kanske McGyver kan säga om han tvättat en likadan tavla?
 

McGyver

Rolex
Här verkar vi tänka lite olika! :)
Jag ser en tavla med en lack i superdåligt skick som bit för bit kommer att trilla av och hitta sin väg in i urverket.
Varför får trycket absolut inte lyfta? Om det är arvegods eller liknande kan jag förstå annars är det ju bara att få nytt tryck på tavlan om text/index skulle släppa!? Utbytestavlor går ju även att hitta ganska enkelt!

Omegorna är ju en liten chansning tyvärr - går det bra blir resultatet riktigt bra men går det dåligt så får man ofta ta bort allt tryck - kan du inte leva med det sistnämnda - låt tavlan vara!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Här verkar vi tänka lite olika! :)
Jag ser en tavla med en lack i superdåligt skick som bit för bit kommer att trilla av och hitta sin väg in i urverket.
Varför får trycket absolut inte lyfta? Om det är arvegods eller liknande kan jag förstå annars är det ju bara att få nytt tryck på tavlan om text/index skulle släppa!? Utbytestavlor går ju även att hitta ganska enkelt!

Omegorna är ju en liten chansning tyvärr - går det bra blir resultatet riktigt bra men går det dåligt så får man ofta ta bort allt tryck - kan du inte leva med det sistnämnda - låt tavlan vara!


Nytt tryck? Hur går det till?

Det är arvegods för en bekant. Jag låter denne avgöra vägväl. Dock tror jag som du säger att lacken kommer leta sig ned i urverket. Den sitter verkligen löst.
 

McGyver

Rolex
Nytt tryck? Hur går det till?

Det är arvegods för en bekant. Jag låter denne avgöra vägväl. Dock tror jag som du säger att lacken kommer leta sig ned i urverket. Den sitter verkligen löst.


Sök på padprinting så hittar du massor med info!

Maskinerna är inte fasligt dyra och det finns en massa firmor som du kan skicka till för att få nytt tryck på tavlan.

Här är ett exempel på en "hemmamaskin" (
 

alexndr

Rolex
2-Faktor

McGyver

Rolex
Oh, nej. Det sista jag behöver nu är behovet av att köpa ännu en maskin :). Fick förresten min 5700a igår. Har aldrig varit enklare att öppna en boett.


-Maskiner kan man aldrig få för många av! ;)

Öppnaren är en fröjd att jobba med jämfört med men min tappade tyvärr ena kulan som låser de olika bitsen - fick väl för jag tyckte kvaliteten var ok! :rolleyes:
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Här verkar vi tänka lite olika! :)
Jag ser en tavla med en lack i superdåligt skick som bit för bit kommer att trilla av och hitta sin väg in i urverket.
Varför får trycket absolut inte lyfta? Om det är arvegods eller liknande kan jag förstå annars är det ju bara att få nytt tryck på tavlan om text/index skulle släppa!? Utbytestavlor går ju även att hitta ganska enkelt!

Omegorna är ju en liten chansning tyvärr - går det bra blir resultatet riktigt bra men går det dåligt så får man ofta ta bort allt tryck - kan du inte leva med det sistnämnda - låt tavlan vara!


Nu ha jag fått "go" på att försöka mig på en pensling. Vad är receptet på häxbrygden? Någon droppe diskmedel i lite destillerat vatten?
 

McGyver

Rolex
Jepp - några droppar Yes i destvatten brukar funka!

Låt vattnet göra jobbet och använd bara penseln för att ta bort upplöst lack!
Om det tar lång tid att lösa lacken eller om du ser tendenser till att trycket lyfter - ta upp tavlan och låt den torka ordentligt - upprepa sedan badet i "häxblandningen". Oftast är lacken mer lättlöst än texten/trycket men den kan ändå behöva lite torktid mellan varven! ;)

Vi väntar spänt på resultatet - Lycka till !
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jepp - några droppar Yes i destvatten brukar funka!

Låt vattnet göra jobbet och använd bara penseln för att ta bort upplöst lack!
Om det tar lång tid att lösa lacken eller om du ser tendenser till att trycket lyfter - ta upp tavlan och låt den torka ordentligt - upprepa sedan badet i "häxblandningen". Oftast är lacken mer lättlöst än texten/trycket men den kan ändå behöva lite torktid mellan varven! ;)

Vi väntar spänt på resultatet - Lycka till !


Varmt eller kallt vatten?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
"No guts, no glory".

DSCF0236.JPG


Enligt instruktion åkte tavlan i destvatten med några droppar diskmedel i.

DSCF0240.JPG


Det tog lite längre tid än jag trodde men lacken började släppa.

DSCF0298.JPG


Här testade jag även att värma vattnet något och jag tror det snabbade upp processen.

DSCF0299.JPG


Testade att pensla tavlan försiktigt då och då. Höll fast den med en tandpetare.

DSCF0300.JPG


DSCF0302.JPG


DSCF0304.JPG


Efter ungefär 30 min i badet kändes den ren från lack. Trycket verkade fortfarande sitta fast.

DSCF0305.JPG


Därefter torkning med dammpusten.

DSCF0311.JPG


Till och med den gamla lumen verkade sitta kvar efter badet. Resultatet är kanske inte helt perfekt men ända riktigt bra. Lacken är borta men tavlan har små skavanker här och där. Får betrakta det som själfull patina. Beslutet att göra badet känns helt rätt.

DSCF0310.JPG
 

Bilagor

  • DSCF0309.JPG
    DSCF0309.JPG
    127.4 KB · Visningar: 71

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Med tanke på att lacken flagnat så tycker jag beslutet var helt rätt! Snyggt resultat! :)

Hade den varit jämnt guld-orange-patinerad hade jag behållt den som den var...
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Snyggt jobbat. Patina är charmigt men när grejerna faller i bitar så är det helt rätt beslut tycker jag!

Får jag fråga hur du tog bort visarna?

Jag har använt en liten plastpincett och sen klippt en skåra i ett spelkort för att inte skada tavlan. Lurar på att köpa sådana specialpincetter, är det nödvändigt eller går det lika bra med traditionella?

Mvh Robin
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Snyggt jobbat. Patina är charmigt men när grejerna faller i bitar så är det helt rätt beslut tycker jag!

Får jag fråga hur du tog bort visarna?

Jag har använt en liten plastpincett och sen klippt en skåra i ett spelkort för att inte skada tavlan. Lurar på att köpa sådana specialpincetter, är det nödvändigt eller går det lika bra med traditionella?

Mvh Robin

Jag använder en plastfilm som jag lägger över visarna (kolla på Youtube hur Mark Lovick gör) och enklaste formen av visar-avtagare (t.ex. http://www.verkmastarna.se/product.html/visaravtagare-2-havarmar). Jag har en uppsjö men andra avtagare men använder dem egentligen aldrig.
 

_jonte

Patek
Härligt resultat! Tvättade du av tavlan nåt mer efter badet? Tänkte om diskmedlet kan lämna rester?
De små fläckar man ser på indexen, är de från oxidation tror du?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Härligt resultat! Tvättade du av tavlan nåt mer efter badet? Tänkte om diskmedlet kan lämna rester?
De små fläckar man ser på indexen, är de från oxidation tror du?


Jag sköljde en gång till med destvatten och antar att det borde räcka? Gällande indexen så vet jag inte. Du kan ha rätt. Man borde kunna polera dem på något smart sätt?

Tittar man på "innan" bilderna ser man att indexen redan då var drabbade av någon åkomma. Så jag tror inte det beror på tvätten.
 

_jonte

Patek
Jag sköljde en gång till med destvatten och antar att det borde räcka? Gällande indexen så vet jag inte. Du kan ha rätt. Man borde kunna polera dem på något smart sätt?
Det räcker säkert så, bara nyfiken. :)
Lite så jag tänkte om index, dvs om det är något som ligger ovan den polerade ytan, eller i den. I det senare fallet lär det vara svårt att göra nåt åt det.
 

Minuteman

Rolex
Snyggt resultat, och kul att du vågade :)
Det visade sig ju vara helt rätt beslut.

Om trycket sitter under lacken så verkar det tåla en hel del. Jag badade en tavla i ett helt dygn för ett tag sedan, och trycket pallade det :)
 
Topp