Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skum Rolex 1665 comex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Daytona96, 1 mars 2016.

1. Daytona96
    Trådstartare

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Jag stötte på denna annons idag på chrono24.
    Det är en Rolex 1665 comex som påstås vara levererad till Jacques Yves Cousteau, en gåva från comex.
    Det första som slog mig var tavlan som enligt mig ser skum ut. Lysmassan ser ful ut och texten på tavlan är inkorrekt, eftersom dessa 1665 comex levererades med en speciell tavla med annan text än den vanliga "rail-dial"-tavlan. Dessa tavlor kallas för "Pisani-tavlor", där det står "2000ft=600m" istället för "2000ft=610m" samt "swiss= T<25" istället för "T swiss T<25".
    B&P verkar heller inte stämma?

Vad tror ni? Franken?

http://www.chrono24.se/rolex/sea-dw...jacques-yves-cousteau-full-set--id4144038.htm

image.jpg
    image.jpg

2. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Visarna har en ojämn patina mot index sen tycker jag nästan att sekunvisaren skiljer sig mot händerna också. Men har ingen koll på Comex alls

Daytona96 gillar detta.
  3. Daytona96
    Trådstartare

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Jepp det stämmer, de ser verkligen ojämna ut.

4. Oscaro

Oscaro Biskop

Har dock sett några som är legit där index och visarna patinerat olika även om det ofta är en varningssignal. Men förövrigt bra scoutat, verkar som du säger vara mycket fel på tavlan.

Edit: Googlade lite och verkar som att på service tavlorna till dessa så byttes djupet ut mot 610 så borde vara så att det är en service tavla och därför text och patina skiljer sig lite!

Daytona96 gillar detta.
  5. Oscaro

Oscaro Biskop

Fast det förklarar fortfarande inte T swiss T<25 då jag inte hittar någon annan service tavla med det så mysteriet är inte löst ännu!
    Ännu en update: Hittade den här sidan som förklarar skillnader rätt bra så det verkar vara typ 2
    http://www.vintagehour.com/dial-variations/

Daytona96 gillar detta.
  6. Daytona96
    Trådstartare

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    T swiss T<25 är korrekt för "vanliga" "rail-dials" men inte för comex.

Oscaro gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield