• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skx007 eller..?

Hmpson

Cartier
Hej!

Känner att det är dags för en dykare till min modesta samling. Försöker dock att hålla pengainsatsen på klockintresset till en rätt så låg nivå, så budget är runt 0-2000kr.

Jag har redan spanat in Seiko skx007 som jag gillar utseendet på. Vet någon en återförsäljare i Uppsala där man kan klämma och känna? Dock så är jag klent byggd vilket får mig att fundera över skx013 (heter den väl?).

Nu till min fråga: Vilka vettiga alternativ finns till ovanstående? Har forumet några favoriter? Sägas ska kanske att jag är förtjust i vintage så det behöver inte nödvändigtvis vara nytt. En del 70-talsdykare från Seiko tycker jag varit supersnygga. Några tips i min prisklass? Och just det - det måste gå att ha nato eller liknande på. Är inte så säker på att jag gillar metallänkar.

Tacksam för svar.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är en av de snyggaste modeller Seiko gjort.
Prisvärd så in i norden.

Sitter bäst på Nato men även bra på gummi o länk.

Finns inga återförsäljare i Uppsala som säljer vad jag vet.

Är du snäll kan du få klämma på min, bor i Uppsala också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns massvis med alternstiv. Kolla Citizen NY0040
200m wr, 40mm istället för skxens 42mm. Går att vrida upp för hand om man vill. Vridringen är inte på samma nivå som på skx007, men annars är det en helt ok klocka för pengarna.
 

Sond

Patek
Jag som inte är någon vän av allt för stora klockor tycker inte man behöver vara orolig för att skx007 är för stor. Men såklart, har man ovanligt små handleder och händer kanske den blir stor. Men då går många klockor bort.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag tycker inte seiko skx007 är för stor. Dock tycker jag kronan sitter dumt på den och i och med det gräver kronan sig in i handleden, iaf på mig. Jag sålde min 007 men gillade utseendet så jag skaffade en 013 istället, har inte problemet med kronan på denna. Den kan förstås kännas liten om man är van vid större klockor. Jag har ca 18cm handled och tycker den är ok.
Kan posta bild senare, är inte hemma nu.
 

Frele

Cartier
Skx007 är ett mycket bra val i den här prisklassen. Har ganska smala handleder, men upplever den inte som för stor. Använder själv ett orange gummiband från singular nu under sommaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker inte seiko skx007 är för stor. Dock tycker jag kronan sitter dumt på den och i och med det gräver kronan sig in i handleden, iaf på mig. Jag sålde min 007 men gillade utseendet så jag skaffade en 013 istället, har inte problemet med kronan på denna. Den kan förstås kännas liten om man är van vid större klockor. Jag har ca 18cm handled och tycker den är ok.
Kan posta bild senare, är inte hemma nu.

Då bär du klockan fel. Den ska sitta längre upp på handleden, inte ligga mot handen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tog en bild på min skx. 18,5cm handled.
3h81Aex.jpg


6309 bär mycket större. Den du länkade till verkar ha både nya visare, insert och tavla. Alla de delarna är alltså eftermarknadsdelar och ej original. Om klockan är nyservad borde den även tåla vatten, så se den som oservad. Max 1000kr
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Är du lite osäker kanske det är bättre att köpa en ny 007 a eller likanande, då kan du bada direkt utan att oroa dig.

Dom tål mkt stryk också.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag tycker inte att Skx 007:än är för stor, och du har garanterat inte mindre handleder än vad jag har. Bra klocka för pengarna, men det ligger ju en fin Orient Mako ute på köp&sälj också... ;)
 

Hmpson

Cartier
CaptainOats: Tack så mycket för det erbjudandet. Hör av mig om det blir aktuellt.
Yonsson: Tack för snabbt svar angående ebay-klockan!
Beastie: Tack för jämförelsen. Mätte min handled nu och kvalar in på klena 16 cm.

Börjar allvarligt luta mot en skx013. Tror att en för stor klocka skulle kunna göra att jag inte trivs med den.

Tack igen till samtliga för svar. Måste säga att det här forumet är väldigt trevligt. Har inte sett en enda kommentar som inte varit snäll och hjälpsam så här långt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där med storlek är VÄLDIGT personligt. Om du föredrar lite mindre, så kommer 13 passa dig perfekt.
 

RDFG

Cartier
Ni som påpekar att 007 inte är så stor, vad jämför ni med? Boettdiametern är ju ganska lagom men den bär ju ungefär som en halv skyskrapa på höjden (jämfört med sub/smp/speedy).
 

Hmpson

Cartier
Jag börjar inse att det enda raka är att åka och prova båda modellerna (OM det nu står mellan skx007 och 013). Dags att leta återförsäljare i mitt härad.
 

Hmpson

Cartier
Jag insåg just att jag aldrig meddelade hur det gick: Jag köpte både en skx013 och en skx007 tillslut. Dock så blev det till att behålla skx007 och sälja den andra. Jag är mycket nöjd med 007:an så här långt, men 013 kändes på något sätt lite fel i proportionerna och som ni var så vänliga och påtalade - skx007 bärs inte så enormt även på en pinnig handled som min.

Stort tack för alla tips! Nu funderar jag över att komplettera med en Orient mako...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag insåg just att jag aldrig meddelade hur det gick: Jag köpte både en skx013 och en skx007 tillslut. Dock så blev det till att behålla skx007 och sälja den andra. Jag är mycket nöjd med 007:an så här långt, men 013 kändes på något sätt lite fel i proportionerna och som ni var så vänliga och påtalade - skx007 bärs inte så enormt även på en pinnig handled som min.

Stort tack för alla tips! Nu funderar jag över att komplettera med en Orient mako...


Grattis, roligt att byta mellan olika Nato också så ändrar klockan karaktär :)
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Jag hade en Orient Mako och tycker det är en riktigt trevlig bekantskap. Dessutom är den lite mer "dressig" (beroende på färg förstås) och tunnare än SKX007:an. Enda nackdelen är länken som är riktigt rasslig i mitt tycke.
 
Topp