Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skx007, en kärleksförklaring...

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av Jockinho, 24 september 2016.

1. Jockinho
    Trådstartare

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Egentligen har skx007 det mesta jag behöver. Den fungerar oklanderligt, stabilt verk (som är billigt att byta), grym lume, ett märke med historik och en design som är anonym men ändå beprövad. Det till ett galet billigt pris då den köptes ny för fem år sedan. Den går att variera vilket jag gjort: super oyster, jubilee, Nato, gummi, mesh har suttit på genom åren. Ibland är den också perfekt, men i perioder hatar jag den. Fult med dag/datumvisning, chapter ringen är lite för bred, visarna horribla etc. Och så kan det vara i i flera veckor/månader och den ligger där i byrån. Jag köper lite moddelar som inte sätts in... Och så kommer det en ny dykare, en dykare jag känner är ultimat. Och så ligger de där tillsammans, 007 med nya "X" och så kommer storheten fram igen! Hur fan lyckas Seiko... :blackeye:

Min 007, du lär vandra med mig i många år/tills du inte längre går, du lär vara med i glädje och sorg, i jobb, på resor, i trädgården, vid träning, ja det mesta. Kanske kan du få ett kupat safir, en ny länk, visare men det får tiden utvisa. Tills dess, du duger ändå. Iaf nu, om det håller i till nästa vecka får vi se. Skitsamma egentligen du är kvar ändå...
    IMG_0782.JPG

IMG_0784.JPG

IMG_0785.JPG
    En hyllning till min enda keeper och en modell seiko nu valt ta ur produktion. En beaterklassiker i en prisklass där alla kan äga :)

:seiko:

Namaste, buggin-san, JeanL och 41 andra gillar detta.
  2. marlun

marlun Präst

Härlig trådstart! Måste ha en SKX!

classeknut och Fujoor gillar detta.
  3. Fujoor

Fujoor Präst

Håller med. En klocka man skulle kunna vara owg med trots, eller kanske just pga, dess simpelhet. Bästa klockan på Nato. Snygg på länk. Håller tiden hyfsat väl.

M.L. gillar detta.
  4. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Topp!!! image.jpeg

McNulty och Chuck gillar detta.
  5. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Byt ut sista siffran och vridringen så håller jag med dig i din kärleksförklaring.:heart:
    0000000000000000000000000000000000000000005664675761445678900000001.jpg 0000000000000000000000000000000000000000005664675761445678900000002.jpg 0000000000000000000000000000000000000000005664675761445678900000003.jpg 0000000000000000000000000000000000000000005664675761445678900000004.jpg

SurTratten, spammerstakeahike och Chuck gillar detta.
  6. JayLar

JayLar Borgare

Onekligen en ikon vad gäller valuta för pengarna. Har tre SKX och tänker behålla allihop.

M.L. gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  8. Chuck

Chuck Friends of KS

Skitgrymt postat, älskar nivån på dessa klockorna. Indentifierar mig!

9. thelizardking

thelizardking Torpare

För en som precis köpt blivit intresserad av klockor och köpt en SKX007:a var detta en fin läsning. Känns som en stabil grund att bygga en kommande samling på.

spammerstakeahike och JayLar gillar detta.
  10. SurTratten

SurTratten Bonde

Från:
    Stockholm
    Har ägt min 009a mindre än två dygn men känner redan en djupare och större kärlek till den än till den Oris som fick mig in i klocksvängen. :p

11. Kairo

Kairo Friends of KS

På tal om SKX, vet någon om/var man kan köpa endast urverket till en?

12. Fujoor

Fujoor Präst

EBay skulle jag tro. Annars ta valfri Seiko 5 som går att hitta billigt och plocka ur urverket.

13. 903lew

903lew Stadsbo

Cousins UK säljer väl nakna verk?

14. Pictor

Pictor Stadsbo

Från:
    Stockholm
    image.jpeg En moddad 007a

spammerstakeahike gillar detta.
  15. Bjoerling

Bjoerling Torpare

Från:
    Smutsiga Södern
    Har gått och blivit väldigt sugen på en SKX, verkar vara en grym klocka. Har dock ett par frågor.
    Ser att Skywatches ofta verkar ha någon variant inne, någon som har någon erfarenhet av vad slutpriset blir om man beställer därifrån? Ska man räkna med ett pålägg på ungefär 30%?
    Är original-jubileet så kasst att man kommer vilja byta ut det direkt? (Dvs att man bör välja den något billigare på gummi för att sedan köpa ett strapcode-jubilee)

16. Jockinho
    Trådstartare

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Jubileet är grymt, skönt som bara den. Men det är rassligt, vilket gör det skönt också då det flexar bra :)

17. Nebulosa

Nebulosa Torpare

image.jpg En klocka som aldrig slutar att imponera på mig :)

18. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Blev så nostalgisk av tråden att jag blev tvungen att beställa en =)

19. Fujoor

Fujoor Präst

Även jag saknade min för mycket och köpte en ny. Hade den i stort sett bara på Nato. Den följde med mig på dom flesta resor.

Minns när vi på en ö i Thailand som inte hade någon elektricitet. Mobilerna hade dött för längesedan. Det enda som var vid liv var skx007an. Hade jag inte haft den hade jag inte haft någon aning om när vi skulle ta båten till fastlandet för att åka hem.
    64342202-F8A5-4763-87F9-A343823A87B2.JPG

Man kan skymta skxen på ett grönt Nato.

buggin-san, andrkavr, tgadler och 9 andra gillar detta.
  20. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Fint skrivit @Jockinho jag skäms lite men jag har aldrig ägt en 007

Fujoor gillar detta.
  21. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Lätt fixat! Do IT!

22. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag fascineras av hur otäckt j-a bra den går! Fick min 007:a i mitten av sommaren 2015. Den tappade då ca 11-14 sekunder per dag, vilket inte var katastrof men ändå lite synd. En tid senare så såg jag en video på Youtube om en kille som ruckade sin Seiko själv. Nyfikenheten växte och sagt och gjort så inhandlades en boettöppnare. Började att pilla på "reglaget" med en sy-nål men det var känsligare än vad jag hade förstått och första ruckningen resulterade i att verket sprang iväg med flera sekunder per minut.
    Helt utan Timegrapher eller andra mätinstrument så gick jag på den igen enbart via "trial and error". När klockan gick för fort så petade jag "ragleget" mot minus, och tvärtom om den gick för sakta. Efter utfört försök så iakttog jag den i ca fem minuter. Hade den inte dragit sig då så lät jag den ligga och kollade till den en gång i kvarten närmsta timmen. Och hade den inte dragit sig då så skruvade jag fast baklocket ordentligt och bar den några timmar för att se hur den betedde sig. Målet var att få den att forta sig (absolut inte sakta sig) under fem sekunder per dygn. Antalet försök växte och dagarna gick men så plötsligt en dag så satt det. Jag tyckte att jag hade fått till det ganska bra så jag skruvade på baklocket och när jag kollade till den ett dygn senare så hade den fortat sig tre sekunder. Vid det här laget så hade jag läst lite mer om mekaniska urverk och förstått att man kunde påverka dem beroende på hur man lade dem över natten. Testade runt lite och märkte att om klockan låg på sidan med kronan upp medan jag sov så tappade den ganska precis så många sekunder som den fortat sig under dagen, alltså 3-5 sekunder.
    Och om mitt rörelsemönster sett annorlunda ut under dagen så att den inte fortat sig så mycket så kunde jag lägga den med tavlan upp för att få den att forta sig lite mer. Jag kunde alltså styra den exakt hur jag ville genom att placera den på olika sätt.
    I oktober 2015 (alltså för precis ett år sen) så ställde jag klockan så att den gick 20 sekunder före och sen dess har jag inte ställt om den (förutom datumet vissa månader då).
    För några veckor sedan så upptäckte jag dock att klockan inte längre fortar sig de där 3-5 sekunderna per dag och att den inte heller längre är lika känslig för hur den placeras under natten. Det som är bra med det är att den nu inte avviker knappt alls och det som är dåligt är jag inte lika enkelt kan "styra" den längre.
    Men om jag tittar på klockan just i detta nu, och gör en liten sammanfattning såhär precis ett år efter att jag senast ställde klockan, så ser jag att den nu går 11 sekunder före. Om man jämför det med de 20 sekunderna före som det var när jag ställde den så kommer man alltså fram till att klockan tappat 9 sekunder.. -På ett år!!! Sjukt! Väldigt bra jobbat för en automatare i tvåtusenkronors-klassen!
    Vill tillägga att jag hade noll erfarenhet av att pilla med automatiska ur innan så självklart var min ruckning en lyckoträff. Men icke desto mindre så är det bra marscherat av ett urverk som många klocksnobbar inte ens fnyser åt!

Fujoor och M.L. gillar detta.
  23. matlun

matlun Bonde

image.jpeg Seiko överlag har totalt stulit mitt hjärta, men skx007.... Ojojoj❤️

Forsberg och Jockinho gillar detta.
  24. RBJ

RBJ Torpare

Jag har haft min SKX007 sedan 2010 då jag köpte den som första klocka. Fler har det blivit sedan dess och den har nu inte använts på flera år, plockade fram den nu i helgen och satte på nytt Nato band och den verkar hålla tiden bra. Blev faktisk riktigt snygg med bandet. Funderar dock på att avyttra den då andra klockorna kräver uppmärksamhet.. vi får se hur det blir.

25. RBJ

RBJ Torpare

Så ser den ut

Bifogade filer:

Fujoor gillar detta.
  26. RBJ

RBJ Torpare

27. Rossne

Rossne Torpare

SKX009 på mesh skx.JPG

matlun och andrkavr gillar detta.
  28. nonne23

nonne23 Bonde

Har haft min 007 i nio månader sen jag köpte den ny! Men jag tycker den tappar en hel del i tid, på 24 timmar tappar den 35 sek, och efter 1 vecka har den tappat 4 minuter! IMG_8319.JPG

29. Rossne

Rossne Torpare

Borde väl gå att reglera, kanske själv om man törs! Om nu tidstappet varit hela tiden sen du köpte den.

30. nonne23

nonne23 Bonde

Det känns säkrast att låta någon kunnig göra det, eller har väl jag sönder hela verket!