• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX007 stannar helt random

eivindvr

Breitling
Köpte en SKX007 (7s26c) i början av sommaren för att ha som beater. Har varit super nöjd men nu har den börjat krångla :-(
Jag råkade slå i den ganska hårt på sidan vid kl 14 sen dess så har den börjat stanna lite då och då. Har provat att slå den hårt i handflatan ingen skillnad. Öppnade baksidan men mitt otränade öga kunde inte se något konstigt. Testade att manuellt skruvat upp den med en liten skruvmejsel då jag misstänkte att det var något fel med uppdragningen. Då gick den kanon i ca 4tim sen stannade den på handleden. Nu har den legat face up sedan igår utan att ha stannat.

Någon som har någon ide om vad som kan vara fel?
Något som hamnar fel i en viss vinkel?
 

rogart-63

Patek
Inte ovanligt med krånglande balansfjäder. Smutsiga eller magniterade eller bara fått sig en smäll. Det som händer är att dom slår i bryggan eller slår ihop så verket går fortare än tänkt . Kan t.o.m vara så att du brytit av pivoten på balansen? Troliga då är att balansaxlen gått av?
 

eivindvr

Breitling
Jag bygger om NH36 verk till att passa i SKX007 klockor. Verket kostar runt 400:--500:-? På köpet får man 55 timmars gångreserv , hacking funktion och manuellt uppdrag.
Låter intressant!
Har du sånna på lager och är det bara att stoppa in urverket då eller behöver jag något mer för att det ska funka?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Både 4R36 (39,95£) och NH36 (27,95£) är restade hos cousins för tillfället. Det är ju samma skit men det Seikobrandade är ju både dyrare och kommer utan dagskiva. Ska ta hem två NH36 så fort dom är tillbaka i lager (om jag inte hittar någon annanstans till bra pris innan). Har två SARB059 kronor/kronstam på ingång redan :cigar:
 

rogart-63

Patek
Både 4R36 (39,95£) och NH36 (27,95£) är restade hos cousins för tillfället. Det är ju samma skit men det Seikobrandade är ju både dyrare och kommer utan dagskiva. Ska ta hem två NH36 så fort dom är tillbaka i lager (om jag inte hittar någon annanstans till bra pris innan). Har två SARB059 kronor/kronstam på ingång redan :cigar:
Har dom inga NH36 Inne längre? Har köpt tre stycken av dom här sista månanden. Upptäckte ju tyärr att den inte passar rakt av i en Sumo. Det satt ett 6R15 verk där från början. Då tänkte jag :p . Då bör väl ett NH36 funka? Om jag plockar bort dagskivan .
Men icke sa Nicke. Sekundvisaren var för lång så den slog i glaset och stannade verket . Slutade med att jag byggde om skiten med delar från andra Seikos som 7s26. Sen funka det väldigt bra. Rätt lite jobb men det blev rätt bra. Blir som en NE15 fast billigare?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Har dom inga NH36 Inne längre? Har köpt tre stycken av dom här sista månanden. Upptäckte ju tyärr att den inte passar rakt av i en Sumo. Det satt ett 6R15 verk där från början. Då tänkte jag :p . Då bör väl ett NH36 funka? Om jag plockar bort dagskivan .
Men icke sa Nicke. Sekundvisaren var för lång så den slog i glaset och stannade verket . Slutade med att jag byggde om skiten med delar från andra Seikos som 7s26. Sen funka det väldigt bra. Rätt lite jobb men det blev rätt bra. Blir som en NE15 fast billigare?

Ja du har väl köpt upp alla då! :eek: Den stora skillnaden mellan NE15 (6R15) och NH36 är ju gångreserven, 50 respektive 40 drygt. Och så är NH36 lite högre som du säger. Har dock haft en 007:a med det i och där gick sekunden fritt, vet inte om det är tajtare på sumon. Vill man vara safe kan man ju trycka i ett DDsafir. Orkade inte vänta på att cousins ska få in nya så jag klickade hem ett på bukten så jag får något att pilla med :p Blev med kinesiskt/engelskt daghjul så det är ju lite annorlunda :)
 

rogart-63

Patek
Ja du har väl köpt upp alla då! :eek: Den stora skillnaden mellan NE15 (6R15) och NH36 är ju gångreserven, 50 respektive 40 drygt. Och så är NH36 lite högre som du säger. Har dock haft en 007:a med det i och där gick sekunden fritt, vet inte om det är tajtare på sumon. Vill man vara safe kan man ju trycka i ett DDsafir. Orkade inte vänta på att cousins ska få in nya så jag klickade hem ett på bukten så jag får något att pilla med :p Blev med kinesiskt/engelskt daghjul så det är ju lite annorlunda :)
Nä jag fick inte heler nåt :( Tydligen nån som norpa det framför näsan på mig. Kosta mig en rejäl slant :( Fick betala rekommenderad frakt för några usla packinigar dom kunde sänt med vanlig post :(
 

eivindvr

Breitling
Inte ovanligt med krånglande balansfjäder. Smutsiga eller magniterade eller bara fått sig en smäll. Det som händer är att dom slår i bryggan eller slår ihop så verket går fortare än tänkt . Kan t.o.m vara så att du brytit av pivoten på balansen? Troliga då är att balansaxlen gått av?
Den tuggar på rätt bra och håller tiden som tidigare men har upptäckt att den stannar om den ligger för länge krona ner.
Jag tycker det låter som att något är aningen löst. Tog bort routorn och skakade försiktigt vid örat då lät det som att något rörde sig.

Vad skulle det isf kunna vara?
 

rogart-63

Patek
Den tuggar på rätt bra och håller tiden som tidigare men har upptäckt att den stannar om den ligger för länge krona ner.
Jag tycker det låter som att något är aningen löst. Tog bort routorn och skakade försiktigt vid örat då lät det som att något rörde sig.

Vad skulle det isf kunna vara?
Låter inte bra? Kanske balansen? Du måste gå igenom verket och leta fel? Går tyvärr inte skaka och höra om nåt sitter löst?
 
Topp